TV ja lastenohjelmat

ReginaVeritas

Keskustelun kolmiottelija
Helmikuunmammat 2014
Meillä on vasta 7kk ikäinen pikkuneiti, mutta otsikon aihe mietityttää jo. Vauva jää selvästi katsomaan televisiota, jos se on päällä ja tästä syystä meillä lähinnä kuunnellaankin musiikkia vauvan ollessa hereillä. En jotenkin pidä ajatuksesta, että vauva katsoisi televisiota. Mies suhtautuu aiheeseen rennommin ja neiti on katsellut isänsä kanssa pieniä pätkiä jääkiekkoa yms urheilua. Joskus olen antanut vauvan katsoa Miffyä sylissä istuen, jotta saan kynnet leikattua helpommin.

En ylipäätään pidä ajatuksesta, että lapsi oppisi katsomaan televisiota paljon. Mieluummin leikkisi. Kuitenkaan en pidä televisiota automaattisesti pahana ja odotan kyllä kieltämättä sitä, että voisin alkaa katsella ihania animaatioelokuvia tytön kanssa. :)

Myös nykyinen lastenohjelmatarjonta harmittaa! Paljon on toki hyvää ja kivaa, vanhoja klassikoitakin näkee (Maija Mehiläinen, Pörri Orava jne), mutta jotenkin nämä Winxit sun muut hieman jopa etovat, kun ovat mielestäni liian seksikkäitä lapsille. Työskentelystä päiväkodissa kyllä muistan, että jo todella pienetkin tytöt moisia tykkäävät katsella ja se harmittaa. :sad001



Minkälainen suhtautuminen teillä on televisioon ja lastenohjelmiin? Milloin ja kuinka paljon lapsi saa televisiota katsoa? Saako lapsi valita itse vapaasti mitä katsoo, vai valitsevatko vanhemmat? Missä iässä lapsi saa alkaa kastoa televisiota?
 
En ole lähemmäs kuuteen vuoteen omistanu televisiota kun en sitä yksinkertaisesti katso. Muutamat sarjat joita voisin katsoa olen jo nähny netistä tai tulen katsomaan netistä.

Laskettu aika minulla on marraskuun lopulla ja ollaan miehen kanssa ajateltu että telkkarin voisi hommata sitten jos lapsi ite alkaa vanhempana pyytämään sitä. Meille on kuitenki kertyny ihan hyvä määrä lasten elokuvia ja muutamia sarjoja ajateltiin dvd:llä ostaa niin aateltiin riittävän. Ja kun lukeminen on itselle rakas harrastus niin todennäköisesti tulen aika paljon lapselle lukemaan.

Kohtuullinen telkkarin kattominen ikään suhteutettuna ei minusta ole pahasta. Kovin nuorta lasta en päästäisi ilman valvontaa katsomaan telekkaria.
 
Ei ole kans telkkaria täällä emmekä hanki sellaista. Läppäriltä voi dvd elokuvia ja sarjoja katsella. Mut ei vauvan tartte telkkaria katsoa. Lukemisen kannalla olen myös. Omassa lapsuudessa telkkareita oli mistä töllöttää ja satelliittikanavat päälle vielä siihen tarjontaa lisäämään. Ennen olikin laadukkaampia lastenohjelmia, ne piirretyt varsinkin. Tuli silti leikittyä enemmän ulkona ja sisällä leluilla. Ihmiset katsoo liikaa telkkaria.. ei sitä kaipaa sitten yhtään, kun siitä on hankkiutunut eroon. Mun vanhemmat ja mummo vapaa-ajallaan mitään muuta tee, kuin katso telkkaa ja se suorastaan ärsyttää itseäni :D .. en haluaisi tulevaa lasta antaa semmoiseen hoiviin, paitsi jos ovat poissa kotoa sitten eikä vaan se nenä kii ruudussa.

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app
 
3,5 vuotias saa kattoa meillä muumit aamuisin tv2:lta ja jonki muun siihen lisäks jos jaksaa keskittyä. Joskus sillon tällön saattaa kattoa illalla pikkukakkosta vielä tai päivän aikaan jonkin oman dvd:nsä. Oon tarkka mitä saa kattoa, koska ihan älyvapaita nuo nykyiset ohjelmat tosiaan on!
En oo huolissaan vaikka välillä lipsahtais telkkariaika pidemmäks, koska meillä on kuitenkin kaikkea muutakin aktiviteettia päivän aikaan paljon. Lapsi leikkii,liikkuu,ulkoilee niin se tasapainottaa :wink

Tuskin se vauvakaan rikki menee jos hetken telkkaria kattoo :)
 
En ole niinkään murehtinut tv:n katselun määrää.. Tai se on meillä itsestäänselvää ettei TV:n eteen juututa vaan on tehtävä "normaaleja" lasten juttuja.. Leikkimistä, piirtämistä, ulkoilua jne.. Nykyiset lastenohjelmat kyllä inhottavat.. Olen miettinyt mistä saisi hankittua niitä vanhoja hyviä piirrettyjä kun kaikki omat vanhatkin on aikansa eläneillä VHS kaseteilla.. :grin

Voisi tehdä pientä listaa niistä vanhoista hyvistä piirretyistä, jos niitä vaikka jollakin keinolla onnistuisi vielä jostain haalimaan.. Itselläni on mielessä;

Maija Mehiläinen
My little pony
Tohtori Sykerö
Tom & Jerry (ne vanhemmat)
Vaaleanpunainen pantteri (myöskin vanhimmat)
Nakke Nakuttaja
Barbababa (miten nyt kirjoitetaankaan)
Muumit

..ja joitain joiden nimiä en nyt saa päähäni..
 
Kaukametsän pakolaiset ja Alfred J. Kwak!

Meillä 4,5kk poika kattois mielellään telkkaria, mut ei anneta. Päivisin ei oo koskaan telkkari päällä ja iltaisin laitetaan tyyny eteen, ettei näkis. :)
 
Liisa Ihmemaassa, Tao Tao ja Halinallet oli omia lapsuuden suosikkeja :)

Television kanssa on mun mielestä vähän sama kuin esim tietokonepelien, eli selkeät sovitut ajat/rajat, kuinka paljon saa niiden parissa viettää aikaa. Täytyy kuitenkin olla paljon monipuolisemmin virikkeitä ja tekemistä.
 
Saako vauva katsoa tv:tä?

Katsooko teillä vauva telkkaria tai kuluttaako taapero aikaa ruudun ääressä?

Ja mietitkö sinä itse vanhempana, teetkö oikein vai väärin vai jotain siltä väliltä, kun annat pikkuisen viihtyä ruudun loisteessa samalla, kun saat itsellesi omaa aikaa tai hoidat jonkun kotityön, joka ei onnistu pienen apulaisen kanssa?

Oletkin varmaan huomannut, että monessa eri paikassa toppuutellaan vauvojen ja taaperoikäisten televisionkatselua. Esimerkiksi Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilla kehotetaan harkitsemaan tarkkaan vauvojen ja taaperoiden televisionkatselua. MLL:n mukaan digitaalisella ja audiovisuaalisella medialla ei tiettävästi ole juuri myönteistä annettavaa pienten lasten kehitykselle.

Vauvoille tarkoitettujen dvd-ohjelmien on havaittu olevan yhteyksissä tavallista hitaampaan puheenkehitykseen, kerrotaan MLL:n sivuilla. Lisäksi tuodaan esiin, että tutkimusten mukaan taaperoiässä tv:tä katsoessa vietetty aika on kytköksissä kouluiän keskittymisvaikeuksiin.

”Ei lainkaan telkkaria”
Lastenpsykiatrian erikoislääkäri Janna Rantala vastaa Ylen sivuilla suoran ein kysymykseen siitä, saako vauva tai taapero katsoa telkkaria.

-Pieni lapsi tarvitsee aivojensa tasapainoiseen kehitykseen normaalielämän tahtista, vauvan viestien mukaan muuntuvaa vuorovaikutusta. Tv:n välkkyvät, nopeasti vaihtuvat kuvat eivät vastaa vauvan jokelteluun. Tutkimuksissa onkin todettu vauvojen, jotka katsoivat säännöllisesti vauvoille tarkoitettua(!) DVD:tä, jäävän jälkeen ikätovereistaan puheenkehityksessä, kirjoittaa Rantala.

Taustallekaan ei suositella
Yhdysvalloissa lastenlääkärien yhteisö (American Academy of Pediatrics AAP) on päätynyt julkiseen suositukseen, jonka mukaan tv:n ja dvd:n katselua ei suositella alle kaksivuotiaille. Julkilausumassa kehotetaan lastenlääkäreitä viemään viestiä tästä suosituksesta vanhemmille.

Vanhempia kehotetaan pois taustatelkkarin käytöstä: vanhempien ei kannattaisi pitää aikuisille tarkoitettua tv:tä taustalla silloin, kun huoneessa on pieniä lapsia.

AAP:n lausumassa kerrotaan, ettei ole todisteita siitä, että alle kaksivuotiaiden lasten mediankäyttö tukisi heidän kasvuaan ja kehitystään.

On havaittu esimerkiksi, että alle viisivuotiaat, jotka katsovat tv:tä, viettävät vähemmän aikaa luovan leikin parissa ja vuorovaikutuksessa vanhempiensa ja sisarustensa kanssa. Lisäksi on huomattu, että esikoulu- ja kouluikäisten mediankäyttö on yhteyksissä ylipainoisuuteen, uneen ja aggressiiviseen käytökseen. Lastenlääkärien järjestö huomauttaa, että tutkimustuloksia on kuitenkin varsin vähän median vaikutuksista alle 2-vuotiaisiin.

Järjestön kokoamissa tiedoissa vahvistetaan MLL:n sivuilla ollut informaatio tv:n vaikutuksesta kielen kehitykseen: vuonna 1999 kolmessa tutkimuksessa havaittiin, että paljon tv:tä ja videoita katsovilla alle kaksivuotiailla oli lyhyellä aikavälillä katsottuna enemmän puheen kehityksen viivästymiä kuin muilla.

Lähteet: MLL, Yle, Pediatrics Vol. 128 No. 5 November 1, 2011 pp. 1040 -1045 (doi: 10.1542/peds.2011-1753)

Kopioitu: http://www.terve.fi/raskaus-ja-lapset/saako-vauva-katsoa-tvta





Vauvan televisionkatselu
Onko televisionkatselu vauvalle hyväksi? Mitä vaikutuksia varhaisella ruudun tuijottamisella voi olla?

Audiovisuaalisen median käyttöä vauva- ja taaperoikäisten kanssa tulisi harkita tarkkaan, sillä aivan pienten lasten kehitykselle digitaalisella ja audiovisuaalisella medialla ei tiettävästi ole juuri positiivista annettavaa. Päinvastoin taaperoiässä television ääressä vietetty aika on tutkimusten mukaan yhteydessä kouluiän keskittymisvaikeuksiin. Jopa vauvoille tarkoitetuilla DVD-ohjelmilla on havaittu yhteyksiä tavallista hitaampaan puheenkehitykseen. Vaikka tutkimuksissa on vaikea tavoittaa tulosten perimmäistä syytä, on kuitenkin mahdollista, että televisiosisällöt sisältävät liikaa välkettä ja vilinää pienille kehittyville aivoille. Mediatouhuista sopivimpia pienille ovat sellaiset sisällöt, joita lapsi voi tutkia rauhassa omaan tahtiinsa, esimerkiksi kuvakirjat.

Kopioitu: http://www.mll.fi/vanhempainnetti/t.../median_vaikutuksia/vauvan_televisionkatselu/
 
Muokattu viimeksi:
Meillä tyttö 3kk. Katsoisi mielellään telkkaria jos annettaisiin, ilmeisesti se valojen välke, liike ja värit kiinnostavat vaikka ohjelmien sisällöstä tuskin vielä mitään ymmärtää.
Päivisin meillä ei siis ole telkkari ollenkaan päällä, mutta iltaisin tulee silloin tällöin muutama sarja joita seuraan, ja mies katsoo jonkin verran urheilua. Silloin neidin ollessa hereillä häntä sitten pidetään leikkimatolla niin että telkkari ei näy, tai sitterissä. Sylissäkin toki, mutta siinä aina välillä onnistuu kääntämään ja vääntämään itseään mitä kummallisempiin asentoihin, jotta telkkarin näkisi :grin Usein sitten laitan jotain tyynyä eteen tms.

En osaa oikein sanoa minkä ikäisenä hänen sitten annettaisiin sitä telkkua hiukan katsoa, kun kasvaa. Mutta kyllä mä ajattelisin että vielä alakouluikäisellä pitäisi olla aika tarkat rajat, kuinka paljon päivässä saa telkkua katsoa ja mitä sieltä katsoo.
 
Muokattu viimeksi:
Niin ja noita vanhoja lastenohjelmia kun listasitte, niin niiden lisäksi mitä ootte maininnut, mulla tulee ainakin Peukaloisen retket mieleen :) Eli Nils Holgersson.

*MUOKS* magpie olikin senkin jo kerennyt tuossa kirjoittamaan.
 
Ajatelin myös että yksikseen en päästä lasta tietokoneen tai kännykän ääreen, lapset kuitenkin voivat melko helposti koukuttua peleihin tai löytää vahingosta netistä jotain sopimatonta.

Itse pelaan konsoli- ja tietokonepelejä mutta minulla on selkeä kontrolli pelaamiseen enkä pelaa päivittäin. Olen aloittanut pelaamisen kunnolla vasta aikuisiällä, lapsena en pelannut kun lautapelejä enkä tunne että lapsena olisin muuta tarvinnutkaan kun oli niin paljon muutakin tekemistä.
 
Tulipa mieleen yksi erittäin hyvä syy vältellä televisiota: mainokset! Jos edes jonkun verran voisi välttää sitä 'mä haluun ton'-huumaa. Toki siihen suurin kimmoke tulee kavereilta...
 
No jaa, meillä katsotaan tyttö sylissä lähinnä seiskan uutiset ( jos muistetaan ), koska kympinuutisiin ei äiti aina jaksa, ja ihan irrallaan maailmasta ei viitsisi olla. Eipä neitiä juurikaan telkkari kiinnosta. Isin kanssa ovat joskus katsellert top gearia, mutta eipä juuri muuta.

Muuten telkkaria katsellaan vain iltaisin, kun lapsi jo nukkuu.

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että nykyiset lastenohjelmat ovat täyttä soopaa ja usein tarkoituksena onkin räikeästi vain myydä leluja/keräilykrääsää.
 
Meillä me miehen kanssa kattellaan yleensä iltaisin telkkaria, seiskan uutisista se on auki illan sarjoihin tai leffoihin. Poika kyllä on aika kiinnostunut siitä ruudusta, ja yritän välillä kiinnittää huomiota johonkin muuhun, mutten toisaalta niin kauheana ole pitänyt sitäkään jos vähän sitä ruutua kattelee. Se mikä teeveen kattelussa on huono puoli näin vauvan kanssa, on että jos itse kauheasti keskittyy ohjelman katsomiseen, ei huomaa vauvan kontaktiyrityksiä ja se kommunikointi jää vähintäänkin puolittaiseksi. Sama juttu sitten ihan minkä tahansa vempeleen kanssa, känny, tabletti, läppäri jne. Yöpuuvalmistelut alkaa meillä kuitenkin nykyään jo siinä kaheksan-puoli yheksän aikaan, että iltayheksän sarjat voidaan rauhassa katsoa pojan nukkuessa (poika on nykyään aika hyvin viimeistään ysiltä nukahtanut).

Sitten kun poika vähän kasvaa, niin oon aatellu käyttää ihan klassisesti sitä, että kehittelee kaikenlaista muuta tekemistä, niin ei telkkari tule mieleenkään. Tai ainakin näin oli omassa lapsuudessa, ei sitä kauheasti telkkaria ajatellut. Muutama kiva lastenohjelma voidaan ottaa katteltavaksi jossain vaiheessa, en koe sitä niin kauheana asiana. Tosin nykyohjelmista mulla ei kauheasti ole tietoa, kauhean räikeää meinikiä on ollut kyllä kun jonkun pikkukakkosen on sattunut näkemään. Missä on ne vanhat perinteiset nukkumatit ja kaikki? Ennen meillä näytettiin itäeuroopan animaatioita, nyt on suuri osa tarjonnasta näköjään lännestä.
 
Noista vanhoista hyvistä löytyy suuri osa dvd julkaisuna :wink
Ainakin: peukaloisen retket, myyrä, Alfred j kwak, Maija Mehiläinen, taotao, matka maailman ympäri 80 päivässä...
 
dvd:ssä on myös se hyvä puoli, ettei tarvii pelätä mainoksia ja voi katsoa just silloin kun parhaiten sopii :) Onneksi itsellä vielä jonkun aikaa, ennen kuin täytyy alkaa tosissaan noita miettimään kun en nyt ajatellut ihan ekan vuoden aikana vielä totuttaa tyttöä television katseluun -väkisinkin se sen jossain vaiheessa omaksuu..
 
Meillä 2-vuotias katsoo telkkaria jonkun verran, lähinnä musiikkiohjelmia. Tv on usein päällä kun poika leikkii olohuoneessa mutta ei juuri välitä siitä ellei satu tulemaan jotain hyvää musiikkia. :)
 
Meillä on aika useinkin töllö auki päivisin (tausta meluna). Vauva 10kk saattaa joskus sitä hetken katsoa jos tulee jotain kivaa musiikkia tmv, mutta se hetkittäinen katsominen kestää max.2min.
 
Takaisin
Top