Sokeri rasitus

Mini80

Jostain jotain jo tietävä
Nyt vituttaa suoraan sanoen ja kovasti!

Olen viikolla 32+4 ja olen viikosta 25 koittanut neuvolatädeille toitottaa, että on tulossa iso lapsi
kun painoarvion antoi 4d ultrassa viikolla 25 setä et 3.9 kg ja muut lapset pieniä mulla.

sokereita ei ole pissassa ollut, mutta kokoajan sf mitta ollut yläkäyril ja nyt 2 viikkoo sit hypähti sen yläkyrän yli
ikää mul 34v mutta ei milloinkaan puhetta sokerirasituksesta...
nyt sit eilen kävin ja paasto arvo oli hyvä 1h arvo oli hyvä, mutta 2h arvo oli hieman koholla :sad001

nyt torstaina neuvola ja saan ne mittarit kotiin millä mittailla, ja ruokavalio ohjeet.. mutta mua vituuttaa jo valmiiksi ja harmittaa miten voin ne toteuttaa kun närästää aivan kaikki ja aivan hitosti!

En ole todellakaan voinut syödä saannöllisesti ja kun on ollut ennen aikaisen synnytyksen vaaraa, niin en ole oikein saanut liikkuakkaan.. harmittaa vaan nyt niin kovin.

Toivottavasti saan sellaiset ohjeet jotka auttavat, ja joita pystyn närästyksen kanssa noudattamaan
voi harmitus :sad001

niin ja harmittaa kun en ole älynnyt aikaisemmin pyytää sokerirasitusta, oli voitu välttyä monelta murheelta, ja eikä sitä mulle kukaan ole tarjonnutkaan
 
Outoa. Mä oon ymmärtänyt että kaikki yli 26-vuotiaat laitetaan automaattisesti rasitukseen. Riippuu ilmeisesti kunnasta/neuvolasta. Mä oon 36v ja kävin rasituksessa jo viikolla 22 vaikka paino on ennemminkin liian matala eikä lähisuvussa ole diabetestä. Toivottavasti ei tule mitään ongelmia. Ei kuulosta mun korviin kovin pahalle, jos paastoarvo ja 1h oli kuitenkin ok.
 
Jännästi noi käytännöt vaihtelee kunnittain, meillä kaikki yli 25-vuotiaat synnyttäjät pistetään automaattisesti rasitukseen ja nuoremmat jos on ylipainoa tai sukurasite. Harmillista etteivät oo sinua Mini80 ottaneet tosissaan. Itsellä oli raskausaikana tässä viimisimmässä raskaudessa toinen paastoarvo rajalla ja jouduin sitten ruokavaliolle ja kotimittaukseen, mutta arvot pysyivät kohdillaan onneksi. Närästys on kyllä tosi hankala juttu, koska kuten sanoit sen kanssa on vaikea ylläpitää säännöllistä ruokailurytmiä, Itsellä nimittäin se säännöllisyys tuntui olevan paras tapa pitää verensokerit kohdillaan.
 
Meilläkin kaikki " vanhat ensisynnyttäjät", eli yli 25-vuotiaat lähetettiin kaikki automaattisesti sokerirasituskokeeseen.
Kai se riippuu kotikunnasta sitten.
 
Mini80, vaikka viestistäsi on jo hetki aikaa, niin kuulostaa siltä, että olisit ansainnut parempaa neuvontaa ammattilaisilta!

Mun entisessä kotikunnassa jouduin ensimmäisessä raskaudessa sokerirasitukseen, kuten kaikki muutkin yli 25-vuotiaat.

Tänään sain kuulla 1.neuvolakäynnillä, että mun ei tarvitse mennä sokerirasitukseen, koska en ole riskiryhmää! Voi ilon ja onnen päivää! Sokerirasitus oli yksi hirveimpiä kokemuksia, mikä aiheutti mulle järkyttävän pahinta krapulaa pahemman olotilan koko päiväksi. Ei tullut työpäivästä mitään eikä iltamenoista. Huiihh. Toki varmasti tuikitarpeellinen monelle enkä ole kuullut kenenkään muun saaneen siitä noin pahoja oireita.
 
Suosituksia varmaan luetaan tai mietitään kunnittain eri tavalla, mutta yhdeltä erikoislääkäriltä kuulin, että jos aiemmin ei ole ollut raskausdiabetesta, ei kuulu riskiryhmään. Eli jos aiemmin on synnyttänyt normaalikokoisia lapsia, niin ei olisi suurentunut raskausdiabeteksen riski. Ei sitten ehkä 100% varmaa, mutta ilmeisesti siksi ei rasitusta tehty. Toisissa paikoissa taas tuntuu siltä, että kaikkien lapsien kohdalla tehdään sokerirasitukset vaikka aiemmissa raskauksissa testit on täysin normaalit.

Eli vaihtelee käytännöt aika lailla.
 
Saisko täältä nopean vastauksen: eli kun ennen sokerirasitusta tulee olla 12h paastossa, saako vettä silti juoda? Vai onko niin että mitään ei saa laittaa suuhun?
 
Meidän paikkakunnalla myös kaikki yli 25-vuotiaat ja ensi synnyttäjät joutuvat automaattisesti sokerirasitukseen, vaikka ei olisi sukurasitetta, ylipainoa tms taustalla. Mun neuvolatäti sanoi, että suositeltavaa on mennä sokerirasitukseen vkn 22-26 välillä. Itsellä tämä piina ensi viikolla edessä. On tullut uusi maku, vadelma. Eipä se paljoa lohduttan, kun saanu kuulla miten makeeta litkua se on. Ja itsehän se aika sinne pitää tilata, neuvola tekee vain lähetteen. Näin siis meidän suunnalla.
 
Makeata se kyllä oli ( vrt. Laktoositesti ) mutta meillä ainakin niin kylmää, että alas meni. En kyllä luottaisi uusiin makuihin, voi vain pahentaa asiaa, jos on muutenkin pahoinvointinen.

Meitä oli silloin kolme odottajaa rasitustestissä yhtä aikaa, tosin yhdeltä oli arvauskeskus hukannut lähetteen.
 
Täällä pitäs viikon päästä mennä sokerirasitukseen :) Ystävä yrittää saada neuvolasta kinuttua että jos sais lähetteen niin päästäis yhdessä sinne niin olis seuraa ku muutenki ollaa melkei päivittäin tekemisissä :) Eiköhän siitäki selviä :)
 
Juu eilen tuli sit käytyä :) ei se ollu yhtää niin pahaa ku ajattelin se litku ja aikakin kulu sukkaa kutoen nopeesti :) tänään soittelin tuloksia niin kaikki oli alle rajan ettei oo mitää hätää :)
 
Sain lähetteen sokerirasituskokeeseen isäni 2. tyypin diabeteksen vuoksi sekä siksi että äitini sai aikanaan raskausajan diabeteksen minua odottaessa, sokerirasituksen mukaan raskausdiabetesta ei kuitenkaan todettu :)
 
Takaisin
Top