Kokemuksia revenneistä vatsalihaksista?

Kyfi1160830

Vasta-alkaja
Heips! Uutena täällä ja anteeksi jos jossain on jo keskustelua aiheesta, mutta mua kiinnostais kovasti kokemukset siitä miten edellisessä raskaudessa revenneet suorat vatsalihakset reagoi uudessa raskaudessa vatsan kasvamiseen? Onko odotettavissa kipuja? Tarvitaanko tukivyö vai onko teillä raskaus ollut samanlainen kuin edellinenkin? Kiitos jo etukäteen :)
 
Ihana kuulla MinimiMimni! Saako kysyä millä vk:lla oot? Mulla vasta 14+4, joten vielä ei mitään kun ei masulla kunnon kokoa. Eka lapsi oli 4 ja toinen 4,8 kg (normaaleilla sokereilla!) joten aika paljon jänskättää oman kropan puolesta tämänkertanen odotus.. Kukaan tutuistani ei kärsi samasta vaivasta (osa ei oikein taida uskoakaan..) joten ihana saada täältä vertaistukea ja toivottavasti mullekaan ei tule ongelmia :)
 
Oon viikolla 35 :) mulla esikoinen oli vajaa 4kg kans. Oon naureskellu mun mahalle et ku nousen sohvalta suurimmaks osaks vatsalihasten varassa ni vatsa näyttää ku siihen tulis "evä" :D ja ku jännittää vatsalihaksia ni kyllä siinä ihan sormen mentävä kolo jää. Hassua :D kysyin neuvolalääkäriltä ni hän totes et niitä ei tarvi korjailla tai mitään jos ei ne hankaloita elämää mitenkään ja kuulemma harvemmin niin tapahtuukaan :) mulla ainakin samalla tavalla toimii ku ennenkin :) uskallan siis veikata et ei ne sullakaan sit vaikuta :wink
 
Okei, eli jo melkein loppusuoralla, onnittelut! Evä on aika hyvä kuvaus joo :) mulla on siis koko matkalta revenny, leveimmältä kohdalta n.viis senttiä ja näyttäny siis edellisen raskauden jälkeen koko ajan siltä ku olisin viimesilläni :sad001 oon lukenu kans ettei korjata julkisella jos ei tuu tosi pahoja terveyshaittoja, täytyy kattoo jos joskus saa rahat kerättyä ja menee yksityiselle, kun ois niin ihana joskus vielä päästä tekeen kunnon vatsalihasliikkeitä ja näyttää siltä ettei oo raskaana sillon kun ei olekaan. No pääasiahan tietty et masuasukilla kaikki hyvin ja kiitos, vähän helpottaa huolta et hyvinkin tässä voi käydä!
 
Kiitos :) joo luulen et mullaki tuo väli tuosta vielä kasvaa kun vielä on aikaa kasvattaa mahaa :D joo totta, kyllä jos joskus saa rahat kasaan ni voi sen korjata :) se vaa selitti et siihe laitettais sit joku "verkko" yhdistämään niitä lihaksia tai jotain et tiedä sit kuinka kivaa jälkeä sellanenkaan jättäis :eek: mut kyllä, masuasukki kun on turvassa ni kaikki hyvin :)
 
hei te joilla on revenneet nuo vatsalihakset, niin missä vaiheessa olette sen huomanneet, ja kuka sen on todennut? oon miettiny että onko mullakin käynyt niin mutta en osaa itse tunnustella. kävin vasta fysioterapeutillakin muutamaan otteeseen, mutta en osannut silloin epäillä vielä moista.
 
Mä huomasin kun jännitin vatsalihaksia ja väliin mahtu laittaa sormet :D tai sillee.. ja sit tosta "evästä" mikä toho nousee ku nousee vaik sohvalta vatsalihaksien varassa. En muista millon huomasin, nyt toisen raskauden aikana oon vaan vitsaillu et "haiko täältä tulee ku eväkin tossa valmiina" :D
 
ahaa kiitos vinkistä. pistin miehen tunnustelemaan ja ei löytänyt rakoa, joten ehkä mun kohdalla ei ole kyse siitä
 
Pakko nyt hieman vielä täsmentää asiaa, ettei joku ymmärrä viestejä väärin.

Siis kaikillahan ne vatsalihakset siirtyvät sivuun raskauden edetessä eli se vaon syntyminen siihen väliin raskauden aikana kuuluu asiaan, eikä kyse ole mistään lihasten repeämisestä. Raskauden jälkeen niiden kuuluisi palata ennalleen, mutta jos treenaa suoria vatsalihaksia raskauden kestäessä liian pitkälle tai aloittaa niiden treenaamisen ennen kuin lihakset ovat palautuneet paikoilleen, voivat ne jäädä erilleen. Siihen on sitten olemassa kirurgiset korjauskeinot, mutta yleensä kyllä palautuminen tapahtuu luonnollisesti. Eli sitä rakoa on aivan turha pelätä raskauden aikana. Ja ennalleen palautumisessakin kestää useista kuukausista jopa vuoteen.
 
Joo ihan hyvä selvennys Mörri-Möykyltä, eli kaikkien ei kannata säikähtää kun useimmiten palautuvat normaaleiksi ajan kanssa. ( kuukausista olen kuullut puhuttavan, tuskin vuoden päästä enää yhtäkkiä takaisin "kiinnittyvät" ) Tosin itse en tehnyt vatsalihaksia liian myöhään raskaudessa enkä liian aikaisin synnytyksen jälkeen, vaan vauvan ja vatsan ollessa niin isoja (sekä vatsalihasten ollessa niin hyvässä kunnossa) ne vaan repesivät toisistaan. MinimiMimnin uskon itseni lisäksi tietävän mistä puhuu, että kärsii oikeasti revenneistä vatsalihaksista. Itselleni diagnoosin jota jo osasin epäillä, sain pari/muutama kk toisen lapsen syntymän jälkeen, oli vielä oikein veemäinen mieslääkäri julkisella jolla kävin muissa asioissa. Myöhemmin työterveydessä juteltu ja todettu et ite pitää tosiaan yksityiselle rahat säästää jos haluaa joskus vielä normaalilta näyttää. Tähän vielä lisään etten ole todellakaan turhamainen, en ole ikinä meikannut ja vaatteetkin ostan kirpalta tai halppiskaupoista, mut kyl se pidemmän päälle rupee ärsyttään kun suht pienellä paikkakunnalla koko ajan kiertää ittestään raskaushuhuja ja kysellään koskas on laskettu aika. Sitäpaitsi entisenä kilpaurheilijana kaipaan sitä ihanaa tunnetta kun vatsalihaksia tehdessä polttelee ja ois ne kiva siellä oikeilla paikoillaan tunteakin. No mut, ensin tää raskaus ja kattellaan sitten jos..
Niin ja tietysti ihanaa jos blaueblumme selvisit vain säikähdyksellä! :) niin kuin sanottua ^, kyllä sen raon ihan selvästi huomaa ja tuntee jos tästä vaivasta kärsii
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top