Vauvan (ja miksei äidinkin) nukkuminen

Tämän olisi voinut laittaa positiivisuusketjuunkin, mutta laitetaan nyt tänne. Neiti nukkui pitkästä pitkästä aikaa koko yön. Myös minä nukuin koko yön ja heräsin aamulla itse virkeänä. Jee!! :) Keitin kahvit ja kerkesin juodakin ne ennen kuin neiti heräsi. Toinen jee!! :)
 
Pari hyvää yötä takana ja sitten tiputtiin ja korkealta ja kovaa. Poika nukahti n 30 taistelun jälkeen tasan 20, heräsi pieneen ääneen 5min jälkeen ja huusikin sitten tunnin täyttä kurkkua. Heräili sitten n tunnin välein kunnes 2 repesi riemu ja poika huusi melkein kaksi tuntia mikäkin mielipuoli. Ja heräsi kuudelta pirteänä. Voi varmaan unohtaa ne yhdet päikkärit joiden eteen ollaan tehty taas kovasti töitä. Ja mä lähden parin tunnin yöunien ja itkujen jälkeen töihin. Hipphei. Missä niitä sterilisaatioita saikaan tehdä?
 
Toissayönä neiti suostui nukahtamaan vasta 22.30 ja syöttötaukojen (00.30, 3, 5.50) jlk oli herännyt vähän ennen kahdeksaa. Sit päikkäreille oli nukahtanu 10.30 ja nukkui edelleen kun tulin töistä, eli possotteli takapihalla yhteen menoon yli 3 h!
Sit ei ollutkaan enää toisia päikkäreitä, mut mukisematta käytiin yöunille 19.50. Syöttöheräämiset NOIN 21,00,02.30,05.20 jolloin neiti kuvitteli nousevansa. Huokaili vaan ja hiplaili mua kun yritin epätoivoista tissitainnutusta.. Lopulta puolen tunnin hyssyttelyn ja tassuttelun (toimii jos tekee harvoin ja harkitusti. Muulloin nostattaa raivarin) jälkeen tuo nukahti jälleen. Niin tein minäkin. En heränny ees miehen herätyskelloon, vaikka soi munkorvan juuressa! Nousin kumminkin laittaan sille kahvia ja tuommoista ja lähdin takas petiin. En kuullu sen lähtöä, kerran havahduin ku tyttö huudahti jotain unissaan, muttei kuitenkaan herännyt. Lopulta me noustiin vasta 9.20!!!! Näin myöhään oo sitten miesmuistiin. Kyllä tuli tarpeeseen. Ja tuo on äärimmäisen hyvällä tuulella, ei itkeny herätessäänkään. Tähän kuuluu tuo 'voittaja' -arvio. :wink
Mä oon suunnitellu tän päivän, että kunhan saadaan aamuleikit ja syömiset tehtyä, niin lähetään Joensuu Cityyn (lol) haistelemaan (tervetuloa kyttäämään Latteäiti.) :wink ja laskeskelin, että tulomatkalla tuo varmaan nukahtaa päikkäreille, jälleen optimaaliseen aikaan?

Mä aloin tuossa jo välillä epäröimään onko nyt kuitenkaan hyvä hetki sille unikoululle, onko tuo vielä liian pieni/riippuvainen/miten isi jaksaa jne. Mut on ollu tervehdyttävää lukee teidän kokemuksia. Kyllä tyttö ja minäkin tottuu!! Ja niistä yösyötöistä, on olemassa tietty kaava, jota voisi sanoa tapaheräilyksi ja josta saisi irroittautua. Ja vaikka syöttäessä tuo raivostuu jos laskee sänkyyn hörppyäkään vaille kuin HÄN on mielestään valmis, ainakin pari kertaa yössä tuntuu riittävän, että saa nahkatutin suuhun. Ei siis nälkäänsä syö. Ehkä tää on siis hitusen mutkikkaampaa kun ei oo sitä oikeeta tuttia käytössä, jonka voisi iskeä sängyssä suuhun ja tuo haluaa imeä kuitenkin, mutta eiköhän kaikki jää henkiin. *toiveikas*
 
Kyllä se vieroittaminen ilman tuttiakin onnistuu, meilläkään ei nimittäin ole koskaan suostuttu syömään tuttia (siitä olisi kyllä joskus voinut olla hyötyä). Ja niinkuin taisin mainitakin, nyt tuntuu siltä, että yösyötöt sai jopa suht kivuttomasti lopetettua, vaikka epäilen, ettei se silloin todellakaan tuntunut siltä. Eikä se kyllä meilläkään parissa yössä käynyt kun vähitellen niitä pudoteltiin pois, taisi mennä lähemmäs kuukausi. Mutta sitkeästi vaan pidin kiinni siitä, etten palaa takaisinpäin eli jos on jonkin kellonajan syötöstä päästy eroon niin siihen aikaan ei sitten enää maitoa tule, vaikka se sitten tarkoittikin välillä tunnin huutamista.
 
Meilläkään ei ole sitä tuttia, mutta pupu on tärkeä. Nyt on välillä nukkunut täysiä öitä, välillä heräilee kerran. Mies sanoi, että usein itkut johtuu siitä, ettei pupu ole käden ulottuvilla. :rolleyes:

Meillä päiväunet vaihtelevat vielä aika paljonkin. Olen yrittänyt sitä yksien unien taktiikkaa, mutta välillä neiti on niin väsynyt aamuisin, ettei se onnistu, vaan tarvitsee torkut. Tai joinain päivinä illalla. Olen huomannut, että jos aamulla lähdetään jonnekin kerhoon tms. niin jaksaa ihan hyvin, mutta kotona voi väsähtää. Huonompi on, jos nukkuu liian myöhään, eikä sitten meinaa nukahtaa yöunille.
 
Jee, olemme kotiutuneet ja tyttäreni nukahti kuin nukahtikin lopun uupuneena kun päästiin autoon ja nyt nukkuu verannalla kaukalossaan. Tiedossa privaatti voileipä ja tiskikone. Mami tykkää. :p
 
En tiedä jaksaako kukaan enää lukea meidän nukkumissaagaa, mutta täältä tulee joka tapauksessa... Eli reilun viikon on nyt menty niin, että poika nukutetaan pinnasänkyyn ja on saanut tissiä vapaasti kun on tuntunut sitä vaativan. Yösyöttöjä sitten vaan on ollut aika posketon määrä (3-5) ja sen lisäksi pienempiä heräilyjä, kun on nukahtanut tutin tai unilelun annolla ja tassuttelulla. Aamuneljän-viiden maissa olen ottanut viereen nukkumaan, kun ei enää pinnasänkyyn laitto ole onnistunut.

No, viime yönä sitten päätin, että yritetään nyt jos poika suostuisi nukahtamaan uudelleen ilman maitoa. Tämä päätös siis kun oli menty 20.45 nukkumaan, olin jo kerran tassutellut uneen 22 jälkeen ja syöttänyt puolen yön maissa...

Poika heräsi kolmen maissa vaatimaan syöttöä, tämä on aika vakiintunut yösyöttöaika. Otin syliin, hyssyttelin, vaikutti jo rauhoittuvan 5 min jälkeen ja yritin laittaa takaisin sänkyyn, mutta kun kerkesin itse asettua makuulle niin parahti itkuun. Tätä toistui tunnin ajan, itku paheni ja piteni tai ainakin tuntui siltä... Isikin yritti välillä kanniskella ja silitellä uneen, ei kelvannut. Sitten lopulta poika suostui ottamaan vesipullon ja joi siitä ahnaasti, ei päästänyt irti joten nostin pullon kanssa pinnasänkyyn. Vaikutti rauhoittuvan, mutta taas tuli hetken päästä parahdus. Sitten otin meidän väliin, ja siihen lopulta rauhoittui ja nukahti.

Muistaakseni viiden maissa poika jotain inahti, annoin tutin ja jatkoi sillä unia vieressä. Kuudelta heräsi syömään, silloin olin muutenkin ajatellut syöttää, kun monesti silloin jo herätään. Mutta sittenpä poika nukahtikin uudelleen ja jatkoi unia kahdeksaan! Kahdeksalta vielä ehdin itse käydä vessassa ja pukeutua, ja kun palasin takaisin makuuhuoneeseen, poika nosti iloisena ja unenpöpperöisenä päätään ja hihkaisi vastauksen huomeneen. Eikä ollut nälissään, puuroa söi ihan normaalisti vaipanvaihdon jälkeen.
 
Meillä nukahtaminen välillä niin vaikeaa. Ja kaverit kehuneet että kun antaa velliä illalla niin varmasti nukkuu koko yön.. No eipä meillä nukuta yöllä kerralla kuin 3-5h ja herätään taas syömään. Vähän väsynyt fiilis mut onneks oon tottunut kun alusta asti ollut samanlainen unirytmi pojulla :)
 
Joo ei kaikki vauvat vaan nuku kokonaisia öitä, mun miehen suvussa ilmeisesti kaikki pojan serkut vasta 2-3-vuotiaina alkaneet nukkua heräämättä yön. Ja mies on ollut itse anopin mukaan varsinainen yösyöppö ja tissitakiainen. Eikä nyt aikuisenakaan ole kovin pitkäuninen.
 
Meillä mennään nyt 12h yöunilla sen jälkeen kun annoin periksi yhdelle yövellille koska sen avulla poika jaksaa nukkua pitkät yöunet. Ilman sitä yövelliä poika herää jo 9-10h jälkeen iloisena ja pirteänä. Ennemmin näin että poika tottuu nukkuu pitkiä yöunia, se viimeisen syötön saa sitten jossain vaiheessa pois. Päikkäreitä nukutaan yksi kestoltaan 1-2h. Vihdoin tämäkin mamma saa nukuttua, tosin melatoniinin avulla mutta silloin nukahdan heti uudestaan jos herään yöllä johonkin. Ilman melatoniinia saatan pyöriä sängyssä tunnin tai pari ennen kuin nukahdan taas.
 
Poika on posottanut monta päivää yksillä päikyillä (2-3h), mutta en vannoisi että tähän on vakiintunut (pojan tuntien...?). Mutta oispa hienoo, kun olis vaan ne yhet unet, niin iltaa olisi aina helpompi suunnitella :rolleyes: Yöllä nukkuu keskimäärin 11 h.
 
Voi elämä miten huono yö taas... Meillä siis kolmas yö, kun poika ei saanut tissiä puolenyön ja aamukuuden välillä. Puoli kolmesta aamukuuteen vähän väliä itkeskelyä, vähän vain välillä torkahteli. Eikä mitään pientä kitinää, vaan huusi ihan raivona, niin ettei meinannut saada kiinni pidettyä. Taisi nyt vasta hoksata että yritetään rajoittaa maidonsaantia, kun mulle tuntui olevan erityisen äkäinen. Aiempina öinä nätisti rauhoittui mun syliin aika nopeesti aina.

Lisäksi nyt on päikkärit menneet sekaisin näistä huonoista öistä. Eilen ei suostunut vaunuissa nukkuun, joten ekat päikyt nukutin pinnasänkyyn, eikä sinnekään muuten kuin tissin voimalla (joo varsinkin huono nyt kun yösyötöistä yrittää eroon). Puoli tuntia nukkui. Samoin iltapäivällä vaunuissa vaan pikkasen päälle puoli tuntia.

Luulin jo eilen, että olisi menossa parempaan suuntaan, kun isompi raivoitku tuli vasta puoli viiden aikaan aiemman kolmen sijaan. No, onneksi poika oli tänään aamulla puoli kahdeksan jälkeen herätessään iloinen, että ei tunnu kantavan kaunaa. Kamala sitä huutoa silti oli kuunnella, meinasi usko loppua. Toisaalta tuntuu nyt että kun tällä tavalla on rääkätty itseä ja lasta, ei jaksaisi ottaa takapakkiakaan enää jos sitten on vaan sama edessä uudelleen jossain vaiheessa.
 
Meillä yritettiin kuitenkin unikoulua. Juupa juu.. Tyttö meni aika myöhään nukkuun, annoin maitoo ja lähin ite nukkuun. Oon kipee, niin aattelin, että hyvä jos saa vähän enemmän unta. Tyttö heräsi puolen yön jlk, isänsä meni tassutteleen ja hyssytteleen ja kanniskelemaan ja *testaan kaikki, mitä unikoulusta on lukenut*. Jossain vaiheessa koitti sit tuttipullosta maitoo. Sitä kelpasi noin 10 ml. Aina välillä tyttö rauhoittui ja sitten taas uusin voimin jatkoi huutoa. Kuuntelin sitä semmoisen kolme varttia ja sit mies tuli sanoon, et häneltä loppui keinot, huuto vaan yltyi, vaik äänestä kuuli väsymyksen ja niin mä menin sit antaan rintaa. Siinä tyttö roikkui vielä 15 min ennenku suostu nukahtaan lopullisesti.

Mies sanoi, että toista kertaa ei yritetä ennen kuin se ei oo niin riippuvainen tissistä. Ööööööö... Oukkei... :angry1
Oon tosi pettynyt, vähän epäilin ja pelkäsin tätä, mut silti.

Nyt mä koitan vähän nukkua taas kun sain nuo syötettyä ja vaatetettua. Josko vähä sais unta!
 
Voi äly. Vissiin toi neiti on perinyt isänsä taipumuksen, on selvästi enemmän ilta- kuin aamuihminen. Nyt on aamuisin on nukkunut kiltisti aika tarkalleen 7.50 asti, mutta illat on ihan oma lukunsa. Jos nukkuu yhdet päiväunet, niin menee yleensä nukkumaan yhdeksän maissa, mikä on ihan ok. Mulle jää siinä tunti "omaa aikaa" ennen kuin simahdan. Nyt on kuitenkin parina päivänä nukkunut kahdet unet, ja tuloksena kukkuisi vähintään kymmeneen asti. Tänään mies on tuolla vieläkin (klo 23) tassuttelemassa, minä olen täällä silmät ristissä kun en osaa mennä nukkumaan ennen vauvaa. Alkuillat on yhtä väsynyttä kitinää, mutta jos nukkuu iltatorkut, niin varsinainen ilta on pirteä kuin peipponen.

Pidemmän päälle toi voi tietysti olla hyvä, mies saa hoitaa nukuttamiset kun minä olen jo nukkumassa, ja itse saan aamulla herätä ennen muuta perhettä ja juoda kahvit rauhassa. :p Mutta siihen menee varmaan vielä pari vuotta, jos sittenkään onnistuu...:rolleyes:
 
Neiti on nyt useana päivänä nukkunut vain yhdet päikkärit, joita sitten nukutaan pari tuntia yhtä soittoa. Itsestä tuntuu älyttömälle nuo tuon hereilläoloajat, kai minä vielä pidän tuota niin pienenä :rolleyes: ettei se mitenkään voi olla 6-7 tuntia yhtä päätä hereillä... Eilenkin nukkui 12-14 ja siitä yhtä päätä ysiin asti hereillä ja kaiken lisäksi tosi hyväntuulisena. :) Tänä aamuna heräsi kuuden jälkeen, päikkäreille nukahti vasta 12 maissa (!!) ja jatkoi unia sylissä kun kannoin vaunuihin. Olen kyllä huomannut, ettei passaa juurikaan tottua mihinkään, ainakin meillä jos kuvittelee neidin nukkuvan pitkät päikkärit ja itse sillä välin tekevänsä jotain, silloin kyllä herätään puolen tunnin päästä. :)
 
Meillä on myös nyt menty yksillä päiväunilla.
Kaiken huippu, kun poika voi nukkua joskus vain tunnin päikyt esim 13-14 ja valvoa sitten 21.00-21.30 asti. Välillä saan nukutettua uudestaan kun herää ni nukkuu 2h, mut aina ei onnistu.
Aluks ajattelin et onko tää edes "laillista", ku menee nii lyhyillä päiväunilla, mut hän sit taas nukkuu yöllä sen 12 h (muutamalla lyhyellä herätyksellä) niin ehkä se unentarve tulee siinä täyteen... Tiedä tuota!
 
Kirjoittelenpa vielä meidän unikoulusta, kun viikko takana. Täytyy todeta, että yöheräämiset eivät ole juuri vähentyneet, vaikka poika ei ole saanut tissiä ensin 24-06 välillä ja sitten muutaman yön ajan jo 21-06.
Yleensä herää ennen klo 4 kolmisen kertaa, jotka vielä menevät ohi hyssyttelemällä tai tassuttelulla, joskus nostamalla hetkeksi syliin jos huuto jatkuu. Kello 4-5 ei ole nukuttu varmaan yhtenäkään yönä, vaikka nostan pojan silloin pahemman huudon alkaessa viereen, annan vettä ja isikin on yrittänyt rauhoitella. Huutaa vähintään vartin, rauhoittuu ja nukahtaa hetkeksi ja sitten uudelleen havahtuu huutamaan. Sitten joskus viiden maissa tai vähän jälkeen on nukahtanut sen verran, että selvitään yli klo 6, jolloin syötän. Sen jälkeen nukutaan ehkä vielä tunti, puoli kahdeksan maissa on heräillyt.

Lueskelin mll:n sivuilta unikoulusta, ja siellä sanottiin, että osa alle vuoden ikäisistä vaatii vielä yhden yösyötön. Käytännössähän tämän unikoulun aikana meilläkin edelleen on ollut yksi yösyöttö, kun kerran sen klo 6 syötön jälkeen vielä jatketaan unia. Päädyin nyt siihen, että pojalla kerta kaikkiaan on vain nälkä tai tissin- ja läheisyyden kaipuu niin kova, että ei jaksa koko yötä yksin ilman tissittelyä. Tänä aamuna syötin sitten neljän jälkeen, kun heräsi. Laitoin takaisin sänkyyn, nousin itse ylös ja kerran ehkä 5 min kuluttua kävin rauhoittelemassa, kun havahtui ja oli noussut istumaan. Nyt nukkuu vielä, ja klo on 5.25. Katsotaan mihin asti unta riittää.

En tiedä onko tämä nyt epäonnistunut unikoulu vai ei, mutta ei tunnu mielekkäältä huudattaa lasta ja valvoa joka yö tuntia, jotta aamusyötön saisi tiettyyn kellonaikaan. Eli jatkossa syötän, kun tuntuu ettei enää muulla keinolla rauhoitu omaan sänkyyn. Haluaisin pojan nukkuvan omassa sängyssä aamuun asti, että ei tarvitse pelätä sen putoavan meidän sängystä aamulla, kun yön huudatusten jälkeen koomaväsyneet vanhemmat eivät kykene tarpeeksi nopeisiin reaktioihin...
 
Koska vasta toissapäivänä kirjoittelin yksistä päikkäreistä, tänään on varmasti tiedossa kahdet sillä neiti kävi just nukkumaan, herättyään aamulla virkeänä klo 6.10.
 
Meillä nukuttiin ekaa kertaa 6,5h putkeen, sain vihdoin nukkua noinkin pitkän ajan putkeen ja sen kyllä huomasi olosta! Välillä poju nukkuu 1 päikkärit 12-14 aikoihin ja välillä 2 päikkärit, ekat 12 aikoihin ja tokat 15-16 aikoihin. Mutta meillä mennään jo 19-20 nukkumaan ja heräillään muutaman kerran yöllä ja 7-8 aikoihin sitten noustaan jo ylös :)
 
Meillä nukutaan edelleen omassa sängyssä, omassa huoneessa noin aikaväli 21-09 heräämättä. Sitten aamuisin pari tuntia touhua ja reilun kahden tunnin päikkärit ja yleensä vielä klo 17-19 välillä toiset päiväunet. Mä oon niin ollut onnellinen, että unikoulutettiin tuo poika silloin puolen vuoden iässä, kun se selvästi sujui helposti!
 
Takaisin
Top