Vertaistukea painon pudotukseen

Mä kirjauduin kans kiloklubiin mutta mun tabletilla ei pystykään käyttämään niitä sovelluksia. Mulla nousi paino alkuraskaudessa ku pahoinvoinnin takia oli pakko syödä välipalaa että pysty oleen töissä.. välipala oli 2 hedelmää päivässä mutta silti tuli kiloja :confused:. Sit todettiin raskausdiabetes ja piti noudattaa 1600 kcal diettiä ja jättää kaikki herkut, mutta silti tuli vielä joku kilo :eek:. Synnytyksen jälkeen jäi +4kg ja ne istuu ku täit tervassa.. Ekat 3kk tuli syötyä suklaatia aika kiitettävästi sen tiukkispaaston jälkeen + oli yölläkin aivan sairas nälkä koko ajan. Nykyään syön aika tavallisesti, en syö karkkia enkä sipsejä tai keksejä juurikaan, kylässä kylläkin. Mut jälkiruoka on mun pahe, päivällisen jälkeen syön esim eskimon tms, yleensä jätskiä. Tuntuu et siitä vaan ei voi luopua :wink Muuten makeanhimo kalvaa ja sorrun siihen suklaaseen.. Ja jos vähennän ruokaa niin herään yöllä aivan järjettömään nälkään (ja sorrun suklaaseen) + mulla kyllä maidon tulo selvästi vähenee jos vähennän syömistä tai en juo tooosi paljon vettä. No, ei se nousekaan, mutta ei laskekaan.. Kärrylenkeillä ei tunnu olevan mitään vaikutusta, pitäis varmaan kattoo vaikka joku jumppa mihin mennään vauvan kanssa.
 
Noita vauvajumppiahan on onneksi aika monenlaisia! Kuulin eilen vauvazumbastakin. :D

Täällä ei kummempia. :) Punnitsen itseni kerran viikossa, maanantaisin.
 
Motivaatio painon pudotukseen on kyllä aika nollassa! Siis lähinnä ehkä tuon liikunnan suhteen. Kyllä itselläkin ainakin on aika ajoin hankalaa löytää aikaa liikkumiseen näiden kahden pikkuisen kanssa ja kun siihen pistetään vielä pyykkivuoret ja kodin kunnossapito niin eipä sitä aikaa kauheasti jää. Iltoisin olen pyrkinyt kahvakuulalla treeniä tekemään mutta sekin aika ajoin keskeytyy kun toinen nappuloista herää yöuniltaan.
Koetan siis ajatella että ruokavaliolla olisi itse painon pudotukseen suurempi vaikutus ja sitä pyrin pitämään kunnossa :) Ehkä tässä syksyn myötä tulisi taas se kunnon palo lenkkeilyyn ym liikkumiseen. Ja voihan nuo kuulostaa vähä tekosyiltä joo, mutta inspiraatiota odotellessa.
 
Tää mun herkkulakkoni toimii kyllä tosi hyvin. Pari viikkoa nyt kestänyt ja painoo pudonnut n.4kg ja en siis oo liikkunut hirveesti et pari pientä vaunulenkkiä..muuten oon syönyt ihan normaalisti kaikkee. N. 11kg ois vielä pudotettavaa. Antaa kyllä uutta puhtia kun näkee tulosta :)

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app
 
Täälläkin yksi joka tahtoisi ylimääräisistä painolasteista eroon.

Raskausaikana tuli +10kg jotka jäivät sitten korkojen kera synnärille ("laihduin" siinä rupeamassa vielä 3kg ylimääräistä). Nyt sitten tässä paino on hilautunut takaisin siihen missä se oli ennen raskautta. Ylipainoa minulla on 8kg tällä hetkellä ja niistä olisi päästävä.

Imetän yhä ja syön pääsääntöisesti terveellisesti. Aiemmin tuli vaunuiltua jopa 13km lenkkejä tai ylikin mutta nyt tulee harvemmin lähdettyä kauas kotoa kun pieni nukkuu päikkäreitä yms unia enää vain 30min. Joskus toki nukkuu parikin tuntia. Rattaissa ei malta kauaa olla heräämisen jälkeen kitisemättä niin ei uskalla ottaa riskiä että pitäisi sylissä tai manducassa kantaa kauhean montaa kilometriä x)

Täytyy tässä jotakin yrittää keksiä että pääsisi lopuista ylimääräisistä siis mutta liian radikaaleja keinoja en ala käyttämään enkä ihan pöljänä laihduttamaan että ei kaikki ne laihtuessa vapautuvat kuonat yms kulkeudu pieneen imetyksen kautta.

Kesälomareissun aikana kävin puskajuoksemassa lapin erämaassa mutta nyt taas näin ihmisten ilmoilla kynnys siihen on suurempi... olen omituinen xD

Jospa sitä olisi ensi kesään mennessä saanut sulateltua nämä ylimääräiset. Sitten olisi oikein ihana alkaa odottaa sitä pikkukakkosta kun en usko että toisellakaan kerralla painoni ihmeesti nousee tai että ne kilot jäisivät pysyvästi majailemaan kroppaan :)

... ei kai se auta kuin keksiä liikuntaharrastus joka auttaisi tässä projektissa ^^
 
Hei tuosta laihdutuksesta ja imetyksestä! Kysyin asiaa imetystukiäidiltä ja hänen mukaansa nykyään on paljon vähemmän haitta-aineita varastoituneena äidin kehoon, joten laihdutusta ei tarvitse välttää sen takia. :)

Tässä vielä artikkeli aiheesta, jossa sanotaan näin:

Painonpudotus imetysaikana
Imetystukilistalla keskusteltiin aikanaan laihduttamisesta ja imetyksestä. Moni oli kuullut, että jos äiti laihtuu imettäessään paljon, hänen kehonsa rasvakerroksiin varastoituneet ympäristö- ym. myrkyt "lähtevät liikkeelle" ja erittyvät myös maitoon. Eräs listalaisista kirjoitti tällaisia asioita työkseen tutkivaan Kansanterveyslaitokseen, josta vastasi professori Terttu Vartiainen näin...

Ympäristömyrkyistä pysyvimmät ja mahdollisesti haitallisimmat, dioksiinit, furaanit ja PCB:t ovat koko Euroopassa alenemaan päin, suunnilleen tahtia 5 %/vuosi. Tilanne on nyt siis paljon parempi kuin vuonna 1987, jolloin WHO teki ensimmäisen kansainvälisen tutkimuksensa aiheesta. Suomikin otti osaa tähän tutkimukseen ja Suomesta meidän laitoksemme.

Mennäkseni kysymykseesi: rasvaliukoiset myrkyt ovat kehon rasvoissa homogeenisesti jakautuneena. Rasvaahan on tietty määrä paitsi sellaisenaan "läskinä" myös esimerkiksi veressä ja äidinmaidossa (rasvapitoisuus n. 5 %). Tasainen jakautuminen tarkoittaa, että jos äidillä on 20 pg/g dioksiineja kudoksen rasvassa, maidon rasvassa on sitä yhtä paljon, ja veren rasvassa myös yhtä paljon.

Jos äiti laihduttaa, rasvaa poistuu ja myrkkyjä vapautuu verenkiertoon sen verran kuin oli poistuneessa rasvassa. Veren myrkkypitoisuus nousee ja nousua on havaittavissa myös äidinmaidossa.

Tästä johtuu, että emme Suomessa suosittele painon voimakasta pudottamista imetysaikana, ja hyvä olisi varoa odotusaikana liian suurta painonnousua, jotta laihduttamisen tarvetta ei tulisi. Kuitenkaan tässä ei pidä olla liian tiukkapipoinen, koska myrkkyjen liikkeellelähtö on sittenkin varsin rajallista.

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että nyt kun ympäristömyrkkyjen määrät äidinmaidossa ovat alentuneet viimeisen kymmenen vuoden aikana puoleen, n. puolen kilon laihduttaminen viikossa ei ole vaarallista, jos laihduttaminen on liikapainon takia tarpeen.



Terttu Vartiainen, professori, Kansanterveyslaitos, ympäristötieteen laitos



http://www.imetys.fi/index.php/tuke...n-aidin-elamaa/469-painonpudotus-imetysaikana
 
Hui kamalaa, oon syöny pähkinöitä herkkujen tilalla ja nyt vasta katsoin mitä ne sisältää..100 grammassa on 660kcal et joo ei ihme et alko taas painoo tuleen takasin.. argh, mä kun luulin päässeeni jo hyvään vauhtiin.. tosin nyt menkatki turvottaa...plaah. .

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app
 
Suosittelen "herkuksi" makeannälkään marjoja. Ihan tuoreita tai vaikka kuivattuja kotimaisia (ja vielä plussaa jos itse haettu metsästä asti) marjoja naposteltavaksi =) Täytyisi itsekin enemmän alkaa niitä syödä ihan hedelmien ja jogurtinkin tilalla...
 
Marjat on hyviä! Kuivatutkin. :) Niistä kyllä kannattaa katsoa, ettei ole sokeroituja kuivattuja marjoja, koska niissä sitten on sokeria yleensä todella paljon (esim. itse tykkäisin syödä kuivattuja sokeroituja karpaloita vaikka kuinka, mutta sokeria on paaaljon!).

Itse olen nyt syönyt omenaa aina kun on tullut makeannälkä. Yleensä auttaa, mutta en ala 'panttaamaan' makeaa jos se halu ei mene normiruualla ohi. Silloin mieluummin syön vaikka pienen lakun tms., koska jos pitkitän sitä himoa, niin lopputulos on se, että menen kauppaan ja ostan kaksi pussia ja syön ne heti! Siitä tulee paitsi kamala morkkis, myös huono olo!
 
Marjoja oonkin syönyt lähes joka päivä, mut ne ei auta sipsin himoon, pähkinät autto, mutta ei ne nyt ollutkaan niin hyvä vaihtoehto. Mulla enemmän vaikeutta olla sipseistä erossa kun namista.

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app
 
Kokeile itsetehtyjä juuressipsejä. Mikrossakin voi tehdä niitä. Jossain netin syövereissä oli ohjeita kyllä siihen :) Itse voi vaikuttaa sitten suolan määrään ja uunissa/mikrossa tehdessä ei tarvi lotrata öljyn kanssa. Kokeiltu on ja oli hyvä leffaherkku ^^
 
Tää retkahti nyt vähän sipseihin..olin jo kolme viikkoo ilman..nyt jotenki vaikeampaa kun mieskin on lomalla..no, sovittiin et ens viikolla on pakko palata herkkulakkoon, kumpikaan kun ei halua lihoo takasin..

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app
 
Ihanaa, tällainen ryhmä! Täällä tuhoutuu fazerin sininen uhkaava vauhtia. Flunssa, paha mieli, ärsyttää, ekat menkat ja siivotakin piti tänään - kurjuutta kerrakseen.

No kyl tää tästä. Minäkin kirjauduin kiloklubiin ekaa kertaa alkuviikosta. Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, kunhan jaksaisi vaan kirjata ruokia ja liikuntaa. Ja ainakin näkee kätevästi eri ruokien energiamääriä.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Itse tein sellaisen ratkaisun jälleen että heivasin ruokavaliosta jokin aika sitten turhia hiilareita pois ja tilalle otin reilusti enemmän kasviksia ja hedelmiä ja hiukkasen enemmän proteiinia eli raejuustoa yms. Ennen raskautta olin kans puolikarpilla oikeastaan elämäntapana ja painoa putosikin aluksi hetkessä yli 10kg.

Ekalla kerralla olin enemmän ehdottomampi enkä syönyt ollenkaan perunaa, leipää tai pastaa. Puuroa saatoin silloin tällöin syödä ja lisänä käytin leseitä yms esim. viilissä. Kaloritkin laskin tarkasti. Enää en tarvitse mitään laskureita tms kun tiedän tarkasti paljonko saan kaloreita mistäkin ruuasta xD

Raskausaikana söin ihan himoterveellisesti ja joka ikisen suosituksen mukaan varmaankin. Synnytyksen jälkeen ihan unohtui melkein että mitenkäs sitä pitääkään syödä kun oli jatkuva nälkä ja makeanhimo valvomisen takia jne xD

Rasvat vaihdoin nyt myös voihin ja rypsiöljyyn. Leivälle oivariinia, ruuanlaittoon jos tarvii niin voita mutta enimmäkseen vain ripsaus rypsiöljyä.

Yhä syön sen parisen ruisleipää päivässä ja puuroa aamulla (sekä tietysti ne normikotiruuat missä on tummaa makaronia tai vaikka perunaa lihan ja kasviksien lisänä) mutta enää en kuittaa esim. välipalaa leivällä ja puperra muutenkaan liikaa semmottia hiilaripommeja. Eineksiä emme ole syöneet vuosikausiin niin siinä ei tarvitse mitään muutosta tehdäkään =)

Nyt on olo keveämpi jo muutamassa päivässä. Painoa on pudonnut vielä vain niukasti mutta enemmän huomaa muutoksen siinä että maha ei pömpötä, turvotukset on kadonneet ja mieli on paaaaljon parempi. Tiedän että kun vain jatkan näin niin paino alkaa kyllä taas ropista alaspäin jossain välissä ^^ Mitä vähemmän alkaa olla pudotettavaa niin sen tiukemmassa se on.

Välissä on ollut synttäreillä käyntiä yms mutta niissä herkuttelut on pientä sen rinnalla että muuten miettii mitä suuhunsa laittaa ja olenpas syönyt viikonloppuna ihan kotonakin suklaata (80% tosin). Raakasuklaasta pitäisin enemmän mut on turhan kallista herkkua nyt kotiäidille :D

Tarkoitus olisi nyt tällä elämäntavalla jatkaa ja katsoa että joskos pääsisin tavoitepainooni eli tästä nyt miinusta jokin 8-10kg :)

...Rönstyilevää tekstiä mutta annettakoon anteeksi :D
 
Mulla on joku tosi voimakas suklaan taeve.. tuntuu ettei kerta kaikkiaan jaksa ilman suklaata, yöt on jo 2kk ihan täyttä hulinaa ollu.. Mutta huomasin etten tarvi sitä voi-sokeri-suklaata vaan 100% kaakao tai kaakaopapurouhe ajaa saman asian. Jos tekee 100% kaakaojauheesta pääasiassa veteen kaakaota ilman makeutusta niin onhan siinäkin jonkun verran energiaa lutta vain murto-osa suklaasta. Ja sitä kaakaopapurouhetta voi laittaa vaikka all bran murojen päälle.. oon tainnu vetästä aikamoiset määrät noita nyt :P Mutta suklaatia en oo syöny sitä lyöten ollenkaan. Muita muutoksia en ookkaan tehny, painoa on ny lähteny 2kg ja vielä semmonen toiset 2kg jotta pääsis raskautta edeltävään painoon.. tosin sitten pitäis vielä tiputtaa semmosta muuten-vaan ylipainoa sellaset 15kg.. Mutta we taitaa vaatia jo aika selkeää liikunnan lisäystä. Harkitten jonkun kuntopyörän tms hankintaa..
 
Täällä kanssa yksi kiloistaa eroon haluava äiti. Tyttö tällä hetkellä reilun vuoden. Kiloja raskaudessa tuli 24 ja niistä on vielä jäljellä 6, mutta yhteensä tiputettavaa on ainakin 10 kg ja silloin päästään vasta normaalipainoon. Kilpirauhasen vajaatoiminta on vaikeuttanut tätä prosessia, mutta nyt kun saatiin taas lääkitystä säädettyä niin olokin on taas virkeämpi. Jaksaisi jopa lähteä töiden jälkeen lenkille. Mun paheet on hiilarit. Yritän vältellä niitä ja syödä kasviksia, mutta ei. Pakko on syödä perunaa, riisiä tai puuroa. Tumma suklaa ja lakut on myös mun heikkoudet. Salijäenyyden aloitin juuri, nyt täytyisi enää raahautua sinne ähkiin.
 
Minäkin ilmoittaudun tähän kaartiin joka tukea antaa ja tarvii. Mulla synnytyksestä nyt 17pv. Kiloja tippunu nyt 10 kg.. Ja 10kg vielä jäljellä että ollaan lähtö painossa.
 
Tämä ryhmä oli vanhempien terveys osiossa, mutta täällä olisi yksi kilojen kanssa kamppaileva, vasta esikoisesta haaveileva. Voisi laihdutus raskautumisessa edesauttaa. :)

Nyt päätettiin miehen kanssa että säännöllistetään ruokailua ja tehdään tunnollisemmin ihan oikeaa kotiruokaa ja vähennetään herkutteluja. Mutta.... viikonloppu meni taas herkutellessa :/
 
Tervetuloa Lirtsi ja Sabetti. :)

Täällä on viimeviikkoina paino hyvin tullut alas, kokonaista 3kg kolmessa viikossa. :) Huomenna olisi taas punnitus, saa nähdä mikä tulos!

Tarkastelin tuossa ennen tätä 3kg tippumista vähän ruokailuja ja totesin, että proteiinia saan liian vähän ja hiilihydraatit painottuivat liiaksi nopeisiin hitaiden sijasta. Vaihdoin sitten aamu-, välipalaksi rahkan mehukeitolla (+ hedelmiä ja vihanneksia) ja vähensin leivänsyöntiä. Tuntuu siis auttaneen! :) Leipä ei nyt täysin ole pannassa, mutta tuntuu että proteiini pitää paremmin nälkää ja siten tulee syötyä vähemmän, näkemättä nälkää. :)

Olen myös liikkunut taas vähän enemmän neidin kanssa liinaillen, sekin varmasti vaikuttaa.

Herkkuja en ole kieltänyt kokonaan, välillä saa mennä enemmänkin makeaa, kunhan ei mitään kamalia övereitä. :wink
 
Takaisin
Top