Tankotanssi

elmiina

Sanavalmis juttuseppä
Huhtikuunmammat 2014
Harrastaako kukaan mammoista täällä tankotanssia? Miten meni raskausajan yli ja kuinka uudelleen aloitus synnytyksen jälkeen sujui?

Itse ehdin harrastaa tankotanssia aktiivisesti viitisen vuotta. Sitten murtui olkapää ja motivaatio jäi aika nollille kun paranemisajan jälkeenkin vielä liikkuvuus olkapäässä oli huono lähes vuoden (esim. käsilläseisonnat alkoivat onnistua vasta vuoden päästä kun ei käsivarsi oiennut riittävän suoraksi kantaakseen painoa, liikkuvuus ei ole vieläkään täysin sama kuin ennen murtumaa mutta jo normaalin rajoissa). Sillä tauolla monet asiat unohtuivat, lihasvoimat ja notkeus katosivat ja tuntui turhauttavalta opetella uudelleen liikkeitä, jotka "jo osasi." Ja sitten tietenkin tulin raskaaksi.

Miulla on vielä 2 kuukautta laskettuun aikaan ja tangolla riekkumisesta ei ole ollut toivoakaan toisen kolmanneksen alun jälkeen. Silloin siis viimeksi kokeilin ja jäi kyllä vähiin kun ei vatsalihaset enää toiminutkaan kuten aiemmin. Tällä hetkellähän olen tuon paksuuden kilojen lisäksi ollut flunssassa kohta 1,5 kuukautta (yksi terve viikko välissä) ja parin kilometrin kävelykin on maratonsuoritus kun supistaa :oops:

Voi olla hiukka haastavaa aloitella uudelleen sitten lähes kahden vuoden tauon jälkeen kun on satunnaisesti vain tankoa kokeillut välissä. Liikkeet on hukassa, voimat ja kunto samaten, ja painoakin oletettavasti aika reippaanlaisesti enemmän. Lisäksi olen muuttanut välissä ja täällä ei ole ohjattuja tunteja eikä edes treeniseuraa. Jotenkin se motivaatio pysyy koholla parhaiten kun on sitä porukkaa tsemppaamassa.

Siksipä kyselenkin että onko täällä tankotanssia harrastavia? :) Jos saatais joku tsemppiporukka tännekin kasaan. Itsellä tosin menee muutama kuukausi vielä ennen kuin pääsee edes kokeilemaan taas. Oon kyllä miettinyt että jos tää flunssa helpottais ja happi taas kulkis niin vois vähän tanssia ja venytellä ja taivutella varovaisesti sen tangon ympärillä ja ehkä jokusen pyörähdyksen heittää... Melkein rauhallinen venyttely ainoa asiaa yhtään edistävä asia mitä tässä loppuraskauden aikana on enää yhtään tullut tehtyä, se kun on auttanut noihin selkäsärkyihin ja jalkakramppeihinkin.
 
Täällä! Muutettiin viime heinäkuussa tähän nykyiseen pienenpieneen kämppään, joten oma tanko ei enää mahdu mihinkään, mutta heti kun kämppä vaihtuu isompaan niin tangollekin on löydyttävä tilaa! Taukoa oon pitäny nyt siis koko raskausajan mutta olis kyllä kova halu päästä tankoilemaan taas :) Olis vaan pitäny käyttää hyödyks se että raskausaikana venyy helpommin ja venytellä aktiivisesti. Tietenkin vielähän tässä ehtii! Vois itseasiassa ottaa venyttelyn päivittäiseks rutiiniks sinne huhtikuulle asti :)

Mä juttelin sillon joskus alkuraskauden aikana tankotanssista yhen ohjaajan kanssa ja se sano että raskaus lisää nivelten löystymisen myötä niin paljon loukkaantumisriskiä ettei tankotanssia suositella raskauden aikana oikeestaan ollenkaan... Alkuun se vähän harmitti kun olisin halunnu päästä tunneille mutta kävin sit sitäkin aktiivisemmin salilla treenaamassa lihaskuntoa niin harmituskin sit unohtu!
 
Tuo on ihan totta. Oman kunnon mukaan voi kuitenkin treenata mutta suositus olis että pysyy vain liikkeissä, jotka jo osaa, eikä yritä opetella uutta (erityisesti, koska raskaus vaikuttaa myös kehon painopisteeseen ja tasapainoaistiin ja ne on sitä olennaisempia mitä vaikeammista liikkeistä on kyse). Lisäksi sitä notkeuttakaan ei kannata kehittää vaan pitäisi pyrkiä vain ylläpitämään. Koska vaikka se raskaus lisää liikkuvuutta niin silloin myös nivelsiteet voi venyä. Aikuisellahan normaalisti nivelsiteet ei veny yhtään joten venyttelemällä raskauden aikana aiempaa pidemmälle voi itse asiassa vaurioittaa niveliä pysyvästi. Ainakin jos ei ole tekniikastaan tarkka niin että venytykset kohdistuu VAIN lihaksiin eikä yhtään niveleen, esim. lonkankoukistajan venytykset on raskausaikana tosi tarkkoja kun lantio kärsii raskaudesta muutenkin eniten. Ylläpitoharjoitteet paras treeni :)

Miulla on vielä tilaa omalle tangollekin. Tosin miun edellisessä kämpässä oli kattokorkeus neljä metriä ja oli sirkuskankaatkin sen tangon lisäksi kotona niin tuo 2,4m tuntuu tosi matalalta. Joutuu vähän "opettelemaan uudelleen." Mutta miulla on myös omilla jaloillaan seisova tanko niin jos keväällä olis tilaa laittaa se terassille tai peräti pihalle saada tarpeeksi tasainen alusta... Terassi vaa ois parempi ettei tartteis joka kerta purkaa vaa uskaltais ehkä pitää siellä kun ei kastuis niin pahasti vaikka lämpötilanvaihtelut toki kondenssivettä voi saadakin väleihin. Pitää suojata hyvin.
 
...Oon siis kaikkiaan viettänyt tangolla 10 vuotta vaikka tosi aktiivista harrastusta on se 5 vuotta (kolme vuotta stripparina ja nyt tulee sit kaksi "sairaslomalla" vähäisellä harjoittelumäärällä). Ohjaajana ehdin toimia neljä vuotta niin knoppitietoa löytyy. :) Siinä yks syy kanssa miksi harrastusseuraa on miun melko vaikea löytää. Siis jos täältä paikallisesti yrittäis etsiä jotain treeniseuraa niin siinä päätyisi opettajaksi eikä treeniseuraksi, siitä huolimatta, että on kunto täysin romahtanut.
 
Mulla oli vähän sama harrastustilanne noiden kaikkien muiden tanssilajien kanssa kun sopivaa treeniporukkaa ei meinannu löytyä jos ei sitten ite ruvennu porukkaa vetämään. Sils itseasiassa alotinkin sillon muutama vuosi sitten ton tankotanssin kun se tarjos uusia haasteita mut omasta harrastustaustasta tanssin ja voimistelun parissa oli kuitenkin tosi paljon hyötyä. Mulla ei siis tosiaan oo tankotanssista noin vankkaa kokemusta kun sulla elmiina, mutta koko ikäni oon tanssinu kaikkea baletista hiphopiin ja telinevoimistellu 5 vuotta. Tankotanssista tuli kyllä tosi nopeesti mulle ihan ylivoimanen lempiharrastus! Siks kaipuu tangolle onkin näin pitkän tauon jälkeen jo tosi kova!
 
Joo miulla taas ei aiempia tanssiharrastuksia tms. ole ollut. Eli pitkästä harrastustaustasta huolimatta en ole kovin hyvä suhteessa heihin joilla on pitkä tausta telinevoimistelusta tai baletista vaikkapa. Tankoilun myötä harrastin pari vuotta jazz-tanssia ja ehdin puolisen vuotta käydä modernin tunneilla ennen kuin jäin niiltä pois. Myös sirkustunteja tuli jokunen otettua mutta tuo tanko on ollut se suurin rakkaus. Nyt ei oo varmaan vuoteen enää spagaatit edes mennyt kunnolla et on tässä tekemistä ihan kaikilla osa-alueilla... :)
 
Joo sama täällä! Tekemistä kyllä riittä kunhan pääsee takasin harrastamaan. Mä oon onneks luonnostani tosi notkee niin se notkeus palautuu aika nopeesti. Enemmän työtä ja tuskaa tulee varmaan teettämään keski- ja ylävartalon voima joka on ihan hukassa kyllä!
 
Heippa vain! Minäkin kovasti yritän harrastaa tankoilua! :) Tangon ympärille on tällä hetkellä kieputettuna tunnelmavalot, joten se kertonee ehkä jotain harrastusaktiivisuudesta nykyään... Oon nyt kaksi vuotta harrastanut tätä ihanaa lajia, mutta nyt on mennyt melkein puoli vuotta sairastellessa ja rasittunutta olkapäätä lepuutellessa. Ja viimeksi kun olkapään kanssa uskalsin taas yrittää, niin reväytin reiden, joka vihoittelee jo kolmatta viikkoa. Huoh.

Mutta oon ehkä sillä lailla hieman eri tilanteessa, että itse asiassa aloitin tankotanssin vasta tytön synnyttyä. Ihan nollasta lähti, kun raskauden jälkeen kaikki lihakset oli surkastuneet ja painoakin oli se yli kymmenen kiloa jäänyt...enkä sitäkään ennen aivan huippukunnossa ollut. :grin Voisin kuvitella, että jos jonkinlaista kuntoa pystyy raskauden aikana pitämään yllä, niin se palautuminen voi kestää huomattavasti vähemmän aikaa kuin jos vain makaa raskauden ajan? Itsehän ajattelin, että raskauden aikana olen aktiivinen ja lenkkeilen ja käyn salilla normaalisti, mutta pahoinvointi saneli vähän toisin ja päädyin makaamaan melkein koko raskauden...

Eli saatte sitten kertoa, miten palautuminen lähtee käyntiin, kun pääsette taas reenaamaan! :wink
 
Mä olen käynyt 2 vuotta treenaamaassa, eli kuntoilemassa kerran viikossa. Nyt on 16+2 ja huomenna olis taas tunti. Kysyin kanssa aikaisemmin yhdeltä ohjaajalta, kauanko tätä voi jatkaa ja hän sanoi, että ovat suositelleet lopettamista, kun alkaa näkyyn juurikin tuon nivelten löystymisen takia.

Tangolla tuntuu hyvältä, mut kotona sohvalla maha turvoksissa maatessa tuntuu, että koko ajan lähenee se, kun pitää lopettaa.
Meinasin kuitenkin kysyä, josko saisin käydä alkeistunneilla ylläpitämässä tankolihaksia.
 
Takaisin
Top