Suihku vauvan kanssa?

KisMet

Näppärä viestien naputtelija
Täällä on keskusteltu vauvan viilentämisestä näillä helteillä ja moni on sanonut käyvänsä suihkussa vauvan kanssa.
Meillä neiti on nyt reilu 2kk ja suihkussa ei olla käyty, tyttö on ainoastaan kylpenyt.
Kysynkin, että miten te vauvan kanssa käytte suihkussa?
Minkä ikäisenä ekan kerran, ja laitatteko vauvan ihan kokonaan suihkun alle?
Mä kun olen tähän saakka varonut ettei silmiin ja korviin mene vettä kylpiessäkään niin en ole suihkuun uskaltanut mennä.
 
Meilläkään tytteli ei ole hirmu kylpyfani joten käypi suihkussa. Tyttö loikoilee masulleen tai selälleen tuossa käsivarren päällä ja siinä suihkutellaan, joskus myös pystyasennossa äitin tai iskän rintaa vasten. Hiusten pesussa vettä menee väkisinkin korviin ja silmiin muttei vaavi ole moksiskaan, ei suoraan nassuun kuitenkaan suihkuteta. Me ei olla koskaan mitattu veden lämpötilaa vaan arvuuteltu se sopivaksi, koskaan ei ole neiti valittanut!
 
Kylvyssä käydään iltasin ja usein aamulla alotetaan suihkulla. Tyttö kun on jo 5kk niin pystyssä on sylissä, pitelee olkapäästäni kiinni. Suihkulla suihkuttelen ja suihkuveden olen vain kädellä kokeillut. Joskus myös "vauvasennossa" naama minuun päin tai sitten naama lattiaan päin. Me ollaan suihkuteltu päähänkin vettä niin, että on mennyt kasvoille ja korville. Mutta vesi tulee aina takaapäin. Vauvallahan on 6kk asti sukellusrefleksi toiminnassa, onhan hän vedessä lillunut odotusaikanakin. Olen kuullut, että on hyvä ennen 6kk ikää totuttaa lasta olemaan myös veden alla/saamaan vettä naamalleen, niin ei katoaisi tuo sukellusrefleksi niin helposti.

Meillä tyttö taisi olla noin 4kk kun ekan kerran suihkuun otettiin. Alkoi nuo hirmuhelteet niin ei jaksanut joka päivä valutella kylpyvesiä.
 
Meillä on suihkuteltu alusta asti. Synnärillä jo kätilö neuvoi, että otetaan tyttö käsivarren päälle mahalleen ja suihkutellaan takaapäin ja hyvin voi päänkin suihkutella (sekin takaapäin), kun on tosiaan tuo sukellusrefleksi vauvoilla toiminnassa. Hän vielä sanoi, että toinen voi mennä suihkuun valmiiksi ja sillä aikaa toinen riisuu tytön ja tuo hänet suihkuun. Tyttö kun on suihkuteltu, niin toinen ottaa sen pyyhkeisiin ja vie kuivattelemaan ja toinen voi jatkaa suihkuttelut loppuun. Tämä on ainakin meillä toiminut hyvin ja tyttö tykkää käydä suihkussa. Veden lämpötila ollaan testattu ihan vain sormituntumalla.[:)]
 
Hei, eilen kokeilin tän viestin innottamana käyttää typyä 1kk2vk suihkussa, kyllä tykkäs! Tein justiin tuollein Riidan ohjeiden mukaan (kiitos:)) ja vauva ihan mielissään vaan katteli. Varoin kyllä ettei naamalle valu vettä ettei säikähdä, pyyhin nassun vaan omalla märällä kädellä.

Jee, tätä voiki alkaa harrastamaan kylpyjen ohella!
 
Meidän perheen lempi-aihe! Jossakin näillä palstoilla olenki tästä aiheesta näppäimiä paukuttanut hyvinkin henkevästi!

Eli suihkuun vaan reippaasti! Meillä kanssa heti laitokselta kotiuduttua alettin ne suihkumaratoonit aamuin illoin. Naama, korvat kaikki kastuu, eikä haittaa.

Nykyään tuo sukeltaa järvessäkin, niinkuin ei mitään! Ja just, ei mitään öljyjä tai saippuoita sinne mukulan kylpyyn... kukaan ei saa kiinni liukkasti lattialle sylistä liurahtavaa pikkukylpijää!

ps. alussa se suihku oli isille  hellä tapa päästä lähelle vauvaa, kun äiti sai normaalisti kaikki hellät hetket imetyksen myötä....
 
Meillä tykkää Turo-Eemil olla suihkussa[:)] Ensimmäisen kerran kokeiltiin suihkuttelua kun poika olivarmaan joku 2,5-3kk[:)]
Mutta hyvä vain , että on tottunut siihen suihkuun, kun vauvauinnissa me lämmitellään suihkussa. Kun sanotaan, ettei saunaan saa vielä viedä. Mutta kyllähän jotkut käy pikaisesti juurikin vauvauinnissa lämmittelemässä alalauteilla[:)][:)]
 
Kylvetettäessä me käytetään natusanin öljyä tai vauvan omaa pesuainetta, mutta kun suihkussa ollaan niin ihan pelkällä vedellä; juurikin sen takia, ettei vain lipeä ote.
 
Meillä ollaan suihkuiltu myös synnäriltä saakka. Aluksi suihkuttelin poikaa seisaalteen sylissä, mutta nyt kun painoa on pojalle tullut lisää niin suosiolla olen itse istuutunut suihkunlattialle ja poika makoilee jalkojeni päällä nojaillen massuuni. Siinä saa hyvin saippuoitua koko pienen miehen. :) Jos olemme kaksin kotona otan aina sitterin mukaan oven suuhun ja laitan siihen jo pyyheliinan valmiiksi odottamaan. Kun olen saanut pojan pestyä, käärin hänet pyyhkeeseen sitteriin ja peseydyn itse. Näin meillä suihkuttelu toimii mitä mainioiten :) Kylvyssäkin käymme muutaman kerran viikossa, välttyäksemme "pippelitulehduksilta". Näin meitä on ainakin ohjeistettu, että kylpyjäkin kannattaa harrastaa jotta paikat likoaa kunnolla.
 
Meillä kylvettiin kerran kotiutumisen jälkeen, neiti huusi kuin sika teuraalla, ja sitten siirryttiin suihkutteluun :) Meillä on tuolla pesuhuoneessa wc-istuin, niin istun siinä, pidän suihkua suurimman osan ajasta polvien välissä niin että se suihkuttaa vettä neidin päälle navasta alaspäin. Sit toisella kädellä pidän kuten kylvettäessä selällään/mahallaan ja jalat lepää mun reisien päällä, toisella kädellä pesen. En suihkuta kasvoille/korviin, mutta roiskuuhan tuossa... ja neiti nauttii! Sitten pesty tyttö valmiina odottelevalle isukille ja äidin suihkun vuoro!

Ekan kerran käytin suihkussa ihan seisaallaan omassa sylissä, mut sit kun olin antanut tytön isälle niin iski ajatus että entä jos mä olisin pudottanut sen!!! Sen jälkeen on oltu istuallaan kun kerran on moiseen mahdollisuus :)
 
kiva saada vinkkejä suihkutteluun ku ite olen halunnut kokeilla mutten ole uskaltanut vielä ku poika vasta 3 kk...
 
Meillä meni niin et kotiutumisen jälkeen oli tarkotus kylvettää vauvaa vannassa mut sit yks kerta kokeiltiin pesasta se samalla ku ite kävi suihkussa ja likkahan tykkäs :) Nyt ei olla kertaakaan kylvetetty vannassa vaan tytsyn pesu hoituu aina suihkussa ja se on isin homma aina :)
Ensin suihkutellaan semmosessa pepunpesu-asennossa koko likka ja sit käännetään masun puolelle ja tuntuu et siinä se vois olla vaikka kuinka kauan, on niin euforisen näkönen ilme tytsyllä aina :)
 
Me kanssa käydään suihkussa, pari kertaa vannassa riitti meidän pienelle, hän joka kerta ilmaisi että "kylpeminen on perseestä" ja suihkussa hän aina on todella levollisen näköinen :)
 
Meillä on kylvetty pääsääntöisesti, koska tykkää ihan hulluna polskia omassa ammeessaan. Meillä oli pienestä pitäen sellainen kylvetystuki eli ns. pystyi olemaan irrallaan ammeessa eikä tarvinnut pitää koko ajan kiinni. Toki itse aina istuin käden matkan päässä valmiina ottamaan kopin heti jos lipsahtaisi veden alle. Nykyään kohta 11 kk istuu ammeen pohjalla ja polskii ja räiskii vettä niin, että kylvettäjät ovat yhtä märkiä kuin kylpijä :) Suihkua on pari kertaa kokeiltu, mutta siellä tuntuu pelkäävän todella paljon. Tarkoitus olisi jatkaa suihkuharjoituksia, kunhan tämä keskikerroksen kylppäriremppa valmistuu ja ottaa se päivittäiseksi rutiiniksi, toki kylvetystäkin silloin tällöin jatkaen. Ne kerrat kun olen suihkutellut niin olen istunut kylpyhuoneen lattialla vauva sylissä (jos on lattialämmitys niin lattialla jalkojen välissä) ja siitä ensin aloittanut suihkuttelun varpaista ja pikkuhiljaa nostanut vettä ylös päin. Niin kylvyssä kuin suihkussakin päähän on aina laitettu vettä ja kädellä vähän hulautettu myös naamalle ylhäältä päin. Ehkä meilläkin opitaan suihkuun, kun siitä otetaan päivittäinen rutiini.
 
Meillä sekäettä, yleensä kylvetään koska se on vaavista niin kivaa. Silloin tällön myös suhkutellaan. :) Meillä on muuten myös toi kylvetystuki, on tosi kätevä, varsinkin kun esikoinen sekoilee messissä koko ajan, muuten vois loppua kädet kesken. :)
 
Meillä 9kk käytettiin vain kylvyssä, kun tyttö vähän pelkäsi suihkun ääntä, eikä viihtynyt suihkun alla yhtään. Nyt sitten vauvauinnin myötä uskaltautui suihkun alle ensin hetkeksi ja sitten pidemmäksi aikaa. Nyt tykkää kovasti olla ja ei haluasi poiskaan. Läträä ja leikkii suihkusta tupruavalla vedellä :D
 
Meillä kylvettiin n.2kk asti, sen jälkeen otin saunaan mukaan ammeeseen/vatiin köllimään. Nykyään suihkussa n.joka toinen päivä (neiti 9kk). Itse siellä suihkun lattialla leikkii ja läpsyttelee innoissaan. Itse aina istun vieressä seurailemassa toisen tohinoita :)

Sent from my HTC One S using Vau Foorumi mobile app
 
Meilläkin kuopuksen kanssa ollaan käyty pääosin vain suihkussa. Helppoa pestä toinen samalla kun itsekin menee suihkuun :) Ja suihkussa ollaan käyty ihan vastasyntyneestä saakka. Muuta en ole varonut kuin että suihku ei osu suoraan tytön kasvoihin.
 
Takaisin
Top