Energiajuomat (+kahvi)

Lisäänpä vielä melko diplomaattisen tekstin, jonka löysin Eviran sivuilta kohdassa "Usein kysyttyä lisäaineista":

"Voiko odottava tai imettävä äiti syödä sukraloosilla tai aspartaamilla makeutettuja elintarvikkeita?
– Evira ei ole antanut lisäaineellisia makeutusaineita sisältävien elintarvikkeiden käyttöä koskevia suosituksia tai käytön rajoituksia millekään erityisryhmälle. Jos oman erityisen fysiologisen tilasi kuten raskauden tai sairauden vuoksi haluat tietoa mahdollisista käytön rajoituksista, kysy asiasta omasta terveydenhuollostasi."

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/lisaaineet/usein_kysyttya_lisaaineista/


Evira ei nyt ihan vakuuttanut mua makeutusaineiden turvallisuudesta... [:D] Taidan ottaa asian puheeksi neuvolakäynnilläni...
 
Itse kysyin ekalla neuvolakäynnillä noista makeutusaineista, koska ovat jatkuvassa käytössä. Terveydenhoitaja sanoi (ja kirjoitti vältettävien ruoka-aineiden listaan), että vain sakariini ja syklamaatti ovat kiellettyjä. Sen mukaan menen.. 
 
Minulle neuvolassa sanottiin, että ei missään nimessä energiajuomia, kahvia saati mitään limukoita.
Ennen raskautta saatoin huoletta juoda 2-4 tölkillistä Batterya päivässä, varsinkin jos oli töissä aamuvuoro, univaikeuksia kun oli usein.
Mutta kun varmuus raskaudesta tuli, lopetin kuin seinään. olin 2-3 kk ilman mutta sitten se Batteryn (OSTO)himo alkoi taas hiipimään.. Mutta onneksi viikossa menee "vain" se 2-4 tölkkiä, välillä mennään koko viikko ilman.
Kovasti haluaisin tästä Batterysta kokonaan eroon...
Mieheni ei tykkää yhtään jos juon mitään limukkaa tahi mitään missä on yhtään kofeiinia, liian tarkkaan neuvolassa kuunnellut... [:D]
 
ALKUPERÄINEN: Nopponen

Noissa energiajuomissahan lukee, että ei suositella raskaana oleville.

 
Noi ei suositella jutut on yleensä niitä, että ei o oikeasti kunnolla tutkittu, tai jos on tutkittu, niin ei ole saatu kunnon tutkimustulosta, jonka valossa voitaisiin varmasti sanoa yhtään mitään. Suurin osa uusista tuotteista on tällaisia, kun ei ole pitkältä ajalta kokemuksia. Järkyistä jälkikäteen selvinneistä varmasti talidomidi tuttu kaikille. Eli aika monen asian suhteen mennään "ei suositella" -linjalla ihan vaan sen takia, että halutaan siirtää vastuuta muualle, eli tässä tapauksessa tulevalle äidille. Jotenkin koen itse asian niin, että mikä vain on vaarallista, jos liikaa nauttii, eli kohtuudella ja maalaisjärjen kanssa pääsee aika pitkälle :)
 
Näinhän se on. Tarkoitukseni ei ollut moralisoida tai vastaavaa. Kukin tekee harkintansa mukaan. Minulla on vain tapana lukea kaikki mitä käsiini saan ja tiedän, että kaikki eivät sitä tee. Joten jos ei tuota olisi sattunut lukemaan, niin ajattelin infota.
 
Ymmärrän energiajuomahimon, koska mun mielestä ne on sikahyvän makusia. (sori kaverit ) Raskausaikana ymmärtääkseni ongelmia oavt suuret määrät lisäaineita ja keinotekoisia makeutusaineita ja kofeiiniahan ei suositella suuria määriä. Kahvista noita yllä olevia ei löydy lukuunottamatta kofeiinia.

Olis mukava jos valmistettais kofeiinitonta energiajuomaa herkkuhetkiin, he. Riippuvuudesta (päänsärystä?) opääsee varmaan pikkuhiljaa vähentämällä ja panadolilla.
 
menee ehkä puoli astetta ohi otsikosta, mutta kofeiinista kuitenkin. Minä en ole koskaan juonut kahvia enkä energiajuomia tai teetä, mutta pepsi maxia saattoi mennä pahana aikana puolitoista litraa päivässä. Korvasin sillä paljon napostelun himoa, jota se kofeiini tietysti sitten lisäsi (oma huomio, ja sitten luin jokun tutkimusenkin kofeiinista) ja sillä kolan kulutus taas tietysti kasvoi. Lupasin jossain porukassa että sinä päivänä kun saan selville olevani raskaana jätän sen maxin pois, kun siinä nyt on vähän kaikkea ja ei se aina niin terveelliseltä ole tuntunut itsellekään.

Kovasti vaikea siitä lupauksesta sitten kuitenkin oli pitää kiinni, kunnes ihan oma elimistö alkoi hylkiä sitä. Alun pahoinvointiin liittyi, maxista tuli vaan ihan hillittömän huono olo, niin jäi kokonaan pois. (saattoi johtua huono olo aspartaamistakin, sen maku missä muussa tahansa kuin tossa maxissa on tehnyt pahaa melkee aina, enkä voi funlighteja juoda lainkaan - raskaana tai ei raskaana) Nyt olen taas alkanut hiukan käyttää (kohta 7 kuukautta raskaana ja alun oireet tasoittuneet), mutta huomaan, että se kofeiini poistaa tehokkaasti nestettä, jota muutenkin pitäs yrittää jaksaa kropalleen tarjota, niin yhtä lasillista kofeiinipitoista juomaa kohti täytyy mun juoda nykyään pari ylimäärästä lasillista vettä, kun muuten tulee huono olo, kun nestetasapaino järkkyy. On vissiin itsellä hiukan perinnöllistä ongelmaa siinä.

Sellaisen mututuntumaan perustuvan "neuvon" voisin siis antaa, että jos kofeiinipitoisia nauttii, ois hyvä katsoa, että sen nesteenpoisto-ominaisuudet ei aiheuta lisävaivoja. Mulla ainakin alkaa turvottaa ikävästi jos en pidä huolta tasaisesta veden saannista. Ja kun kerran väittävät, että hiilareiden himo lisääntyy runsaan kofeiininkäytön seurauksena, ja kun on jo raskaudenkin takia (ainakin mulla) ekstra makeanhimoa....
 
Ja jos taas juo energiajuomansa light-versiona siinä on makeutusaineita reilusti yli raskauden aikana sallittujen määrien
 
Teho ja Battery :Heartred

Olen kiukutellut itselleni koska joudun olemaan ilman. Ennen raskautta join muutaman tölkin viikossa, mutta plussan jälkeen olen ollut kokonaan ilman. Ja mieli tekee ihan simona. Oon koittanu etsiä tietoa miksi olisi ehdottoman kielletty, enkä ole löytäny joten voipi olla että tulee satunnaisesti juotua.

Kofeiinia enemmän minua huolettaa nuo makeutusaineet. Join yhteen väliin sokeritonta Batterya, mutta lopetin sen aspartaamin takia ja siirryin tavalliseen. Aine jota suositellaan muurahaisten tappamiseen ei voi olla millään mittakaavalla suositeltavaa ihmisille, edes pieninä määrinä. Muutenkaan en käytä mitään kevyttuotteita lisäainemäärien takia.

Vähän kuten raaka kala, tupakka, viinilasillinen ja se himputin rukola on jokaisen itse arvioitava riskit ja niiden perusteella päätettävä käyttääkö vai ei.
 
Hyi hitto, miten kukaan haluaa juoda vapaaehtoisesti jotain energiajuomia. Kyseinen moska pitäisi kieltää lailla, pikkulapsetkin lipittelee sitä janoonsa ja sen kyllä huomaa käytöksestäkin jo. En haluaisi altistaa sikiötä moiselle moskalle.
 
Ennen raskautta join useammin energia juomaa, välillä aamuisin pääsääntöisesti sillä itse en kahvia juo ja coca cola on yksi mihin olin ennen raskautta koukussa mutta nyt mielitekoja energiajuomiin ja fantaan TODELLA paljon mikä on ärsyttävää!! Kaikki mikä kielletään niin alkaa entistä enemmän houkuttelemaan, niin se itselläni ainakin menee :D energia juomaahan ei tosiaan saisi raskausaikana juoda niin kuin ei melkein mitään muutakaan...
 
Ennen raskautta saatoin juoda silloin tällöin energiajuomaa, lähinnä muutaman kulauksen miehen tölkistä muistuttaakseni itseäni siitä etten pidä niistä :D Ja varsinkaan raskausaikana en kyllä joisi niitä. Kahvia juon päivittäin, yleensä pienen kupin aamulla (noin desin verran) ja kerran viikossa töissä palaverissa juon myös pienen kupillisen. Alkuraskaudessa tosin sinne viikolle 12 saakka ei tehnyt kahvia mieli sitten ollenkaan, mutta nyt tosiaan menee tuo pieni kuppi aamulla. Neuvolassa oli puhetta kahvin juonnista ja niinhän se yleisin suositus taitaa tosiaan olla enintään 4,5dl päivässä.

Enpä ole muuten huomannut tuota "ei suositella raskaana oleville" -tekstiä energiajuomissa. Onko se kaikissa merkeissä? Hyvä niin! :)
 
Täälläkin menee kuppi tai kaksi kahvia aamuisin. Joskus vielä iltapäivälläkin kupponen. Pidän tämän kohtuudessa ja kupposet ovat pieniä. Kerman osuus on juomasta aika iso. :rolleyes: Nams!

Joka tapauksessa... olen sitä mieltä, että ihmiselle luontaisin ja kokonaisvaltaista terveyttä tukeva juoma on vesi. Veden tulisi siis olla se juoma jota pääsääntöisesti käytetään joka päivä. Tämä on hyvä muistaa erityisesti nyt raskausaikana. Muita juomia olisi mielestäni hyvä nauttia vain kohtuudella, ihan siis sitä kaupan maitoakin (en ole ollenkaan vakuuttunut sen terveellisyydestä/ hyvien ominaisuuksien säilymisestä hyödyllisessä muodossa käsittelyn jälkeen). Samoin mehuja, teetä, kahvia ym. kohtuudella. Poikkeuksena terveellisistä raaka-aineista (marjoista, kasviksista, hedelmistä) itsetehdyt mehut, niitä voi kyllä huoletta juoda isompiakin määriä.

Energiajuomat ovat itselläni samassa kategoriassa alkoholin kanssa. Ehdottomasti myrkkyä! Limsa on vähän pienempi paha. En kyllä sitäkään montaa kertaa raskausaikana joisi. Light ja zero juomia en joisi ollenkaan.

Tällainen aika ehdoton linja. :gen045
 
Silloin tällöin olen energiajuoman juonut max kerta kk.

Itselläni ei tulisi kyllä mieleenkään juoda edes yhtä energiajuomaa raskaana, en tiedä miksi.
 
Takaisin
Top