Korvikejauheiden käytöstä!

NoKo

Vauhtiin päässyt keskustelija
Kuinka te korvikejauheiden käyttäjät oikein toimitte? [8|]

Meillä siirryttiin tänään (vyöhyketerapeutin neuvosta) Nutrilon korvikejauheeseen, ja tuntuu kovin työläältä noiden valmismaitojen jälkeen. Millä osaa ajoittaa jäähdytykset juuri vauvan ruoka-aikaan. Ainakin tuossa purkissa luki että joka syöttökerralle tehtävä aina uusi maito. Olen tosin kuullut että jotkut ovat tehneet yhden vuorokauden maidot aina kerralla, jäähdyttänyt ne, laittanut jääkaappiin ja sieltä sitten lämmittänyt mikrossa tarpeen tullen.

Tuttelilla aloitettiin, siirryttiin nanniin, koitettiin cuplatonit, disflatylit, mallasuutteet, relatipat ja nyt menossa vyöhyketerapia. Keinot alkaa olla vähissä, huutoo riittänyt niin päivisin kuin öisinkin. Vauva kakkaa kerran viikossa vaikka saa suurimmaksi osaksi korviketta. Masu on kokoajan kipeä, enemmän tai vähemmän. Ikää tulee sunnuntaina kaksi kuukautta ja joka hetkestä valokuva kun vauva tyytyväinen, ja niitä ei ole montaa [:(]
 
Mä tein aikoinani sillä lailla, että vedenkeittimellä kuumaa vettä tilkka tuttipulloon ja siihen liuotin jauheen sitten tähän seokseen kylmää vettä päälle (ja sekoitin tietty), sen verran, että suhteet meni oikein--> aina sopivan haaleeta/lämmintä maitoa tarjolla..
Ja myöhemmässä vaiheessa, tein muutamia mulloja jääkaappiin valmiiksi, mutta silloin oli vauveli jo tottunut jääkaappimaitoon..
 
Meillä on kaks vedenkeitintä. Toises on aina huoneenlämpöstä (tietty aiemmin keitettyä), toises keitetään millon äiti esim. tarvii teevettä. Helteillä oon antanu pelkästään tuota huoneenlämpöstä, viileemmillä ilmoilla sekaan kuumaa. Vedenkeittimen voi myös hetken antaa olla päällä niin huoneenlämpönen vesi lämpiää sopivasti ja siihen jauhekin liukenee hyvin. Minusta jauheen kanssa ei oo mitään työlästä, toki matkoilla valmispurkit on kätevämpiä jos vain on tyhjä pullo mihin laittaa sit sen jämämaidon. Ja on meillä sitä jääkaappikylmää maitookin juotu kuumimpaan aikaan, kun muu ei kelpaa. Mulla oli Nutrilon Comfortista huono kokemus, jauhe ei liuennut kuin aiemmin ja rasva erottui pullon seinämiin ja tukki tutin, joten sitä jauhetta ei enää jatkettu. Nyt on NAN 1 H.A, sitä on myös Nutrilonilta tosin pienemmissä pakkauksissa. 
 
Tuota allergiaa olen itsekin ajatellut ja olen ottanut neuvolassakin asian puheeksi mutta tietty neuvolan tätsy oli sitä mieltä että ensin koitetaan muut keinot ja sitten vasta mietitään allergiaa. Yksityisellä taitaa käydä parhaiten lääkärikäynnit. (Esikoisenikaan ei päässyt koulun kautta laktoosikokeisiin..)
 
Meillä on käytetty kotona ihan perus nannijauhetta, koska se nyt vaan on yksinkertaisesti halvempaa ja kuitenkin kotioloissa erityisen simppeliä. Iltayöllä keitän aina "seuraavalle päivälle" keittimessä vettä, jäähtyy sopivasti aamun ekaan syöttöön, sitten tarpeen mukaan lämmittelen siitä mikrossa. Jos tarvii ite keittää teevettä tai muuta, niin sitten otan yhteen pulloon keitettyä vettä oottelemaan. Juuri keitetty vesikin jäähtyy nopeasti kylmävesihauteessa...
Kannattaa tarkistaa, kestääkö teidän erityisjauheet tota vastakeitettyä vettä, vai neuvotaanko liottamaan kylmempään. Joissakin kun saattaa esim. vitamiinit kärsiä siitä kiehuvasta vedestä... (ja muutenkin tuttipullossa kiehuva vesi on huono yhtälö, jos pitää laittaa tuttiosa kiinni ja ravistella; se räiskyy sieltä reiästä sitten).

Jos reissuun oon ottanut jauhetta, enkä valmista maitoa, niin sitä voi ottaa valmiita annospusseja esim. niihin ihan pienempiin minigrippeihin. Minigripit voi säästää ja pesasta astianpesuaineella kotona ja käyttää uudestaan :)

Korviketta en kyllä itse hirveästi valmistelis etukäteen, vaikka sen säästäisi kylmässäkin (max. nelisen tuntia voisin aatella jauheesta tehtyä maitoa kylmässä säilyttäväni)... Mutta kukin tekee omat ratkaisunsa erilaisten tilanteiden mukaan :)
 
Moikka Viirukhan ja muut:
Tää on ilmeisen arka asia- tää tuttien keittäminen ym, joten jos jotakuta loukkaa/kauhistuttaa, anteeksi- ei ole tarkoitus.[:)][:)]
Mä tein esikoisen kanssa niin, että ennen ensimmäistä käyttöä taisin yhden/kaksi pulloa keittää ja se siittä.
Parin kuukauden iässä totutin vauvelia jo kraanaveteen.
Meillä Suomessa on sen verta puhtaat vedet, että en näe syytä keittää suomalaista hanavettä.

Joten näillä premisseillä, minusta riittää vedenkeittimellä keitetty vesi.

Ja toden totta- mä olen kanssa vau-sivustojen keskusteluketjuista saanut monta loistavaa vinkkiä ja uusia vinkkeleitä katsoa asioita!
Kiitokset kaikille kirjoittaneille siis!
 
Nyt kyllä mäkin komppaisin edellistä! Kyllä Suomen kraanavedet on sen verran puhdasta kamaa, että kyllä se riittää; jopa keittämättä. Kuulemma ei enää pullojenkaan keittelyä sairaalaohjeistuksessa käsketä, näin oli monelle meistä 09 joulukuisista kerrottu. (eli ensin huuhtelee kylmällä, saa maitoproteiinit pois, ja sitten niin kuumalla ku hanasta saa, eikä tarttee kuulemma välttämättä ees mitään fairyja ja harjoja niille näyttää... Itse oon ihan käsin tai koneessa tiskaillut kuitenkin)

Ja kiinteitä syövälle ei tartteis enää keittää ollenkaan, mutta mun mielestä se nyt ei oo suuri vaiva kotosalla, mutta eipä kyllä mikään välttämättömyys... ja toisaalta, jos nyt tahtoo välttämättä, niin voihan sitä ostaa "steriiliä" pullovettä (hanasta tulee täällä lähes samaa kamaa, jos kylmäpuolelta valuttelee) tai keittää sitten kattilassa useampia minuutteja.

En tarkoita pahalla, mutta kyllä ne pienet määrät bakteereita on vaan hyväksi sille lapselle, pienellekin, ja kehittävät vastustuskykyä. Poikkeuksena ite aattelisin vaan ne pienet, joilla on joku vakava sairaus ja kroppa muutenkin lujilla, niin ei siinä nyt sitten välttämättä tarvitse enää kroppaa kiusata.

Ja sanottava on, että juu, kyllä minäkin tän esikoisen kanssa aika hyssytellen menin ekat viikot-kuukaudet, mutta nyt se tuolla pihalla istuu ja saa multaa kynsien alle ja sieltä maahan. Tuttejakaan ei pestä ku sillon tällön, ja ihan reteesti niitä maahan pudonneitakin sille suuhun annan, jos ei nyt oo näkyviä karvoja/hiekkoja/muuta ;)
 
Itse kannustan menemään allergialääkärille, yksityiselle! Meillä nimittäin allergialapsi.
Ja se arki on rankkaa, ennen kuin oikea ruokavalio löytyy!!
Ja ennen kuin edes pääsee sinne lääkärille. Meillä ainakin meni ajanvaraamisesta 2vkoa, ennen kuin päästiin läkäkärille. Suosittelisin varaamaan ajan, ainahan sen saa peruttua, jos ei haluakaan mennä.

Meillä arki muuttui heti, kun oikeat allergisoivat aineet löytyivät! Tosin, siinäkin meni 2kk.

Jaksamista ja tsemppiä!!
 
Nyt ku lukasin keskustelua enempi, niin vielä sanottava starletille, että valmistajatkaan eivät suosittele jo keittimessä olevan, aiemmin keitetyn veden uudelleen keittämistä... Niistä irtoaa usein jotain jäämiä niistä keittimistä, ja uudelleen keittämällä tuplaa/triplaa/mitälie määrät. Eli aina uutta ja raikasta vettä keittimeen, kun laittaa kiehumaan :)
Ja siis en myöskään tätä nyt kirjoita mitenkään moittivaan sävyyn, vaan kerron sen, mitä ohjekirjassa sanotaan. Koska kuka nyt vedenkeittimen ohjekirjaa alkais muuten vaan lueskelee ;)
 
mä kanssa aluksi hermoilin niistä keittämisistä mut sit jossain vaihees kyllästyin ku ei niistä näyttäny sen puhtaampia tulevan keittämälläkään. ihan kraanavettä ja silleen. tietty sit jos vedessä on rautaa tai fosforia ni ei sitä voi käyttää pienelle...
 
Yamacraw kirjoitti:
mä kanssa aluksi hermoilin niistä keittämisistä mut sit jossain vaihees kyllästyin ku ei niistä näyttäny sen puhtaampia tulevan keittämälläkään.

Vanha ketju, mutta pakko kommentoida tähän, että ei kukaan meistä niitä bakteereja paljaalla silmällä näe!! Ja muutenkin koko ketju aiheutti puistatuksia kun näköjään äidit uudelleenlämmittelee ja keittelee ihan miten sattuu.....
 
Tosiaan vanha ketju, mutta nostellaas, kun elävästi muistan, kuinka itse pähkäilin näiden kysymysten kanssa, kun asia oli ajankohtainen... Meillä oli alkuunsa käytössä valmis korvikeliuos, mutta siitä sitten siirryttiin pitkien kakkavälien ym. masuvaivojen vuoksi Nutrilonin jauhekorvikkeeseen. On kyllä tullut kaikenlaiset konstit ja tyylit kokeiltua, tässä pari:

1. Keitin veden valmiiksi, kaadoin heti termariin, otin sieltä pulloon aina sen, mitä kulloinkin tarvitsin korvikeannosta varten ja jäähdytin korvikepullon kylmävesihauteessa sopivan lämpöiseksi.

Reissun päällä minulla oli siis mukanani tuttipulloja, termarillinen kuumaa vettä, minigrip-pussissa korvikejauheet ja vielä erillisessä minigrip-pussissa jauheiden mittalusikka. Pullonpyörittäjien oppaasta sain selville, kauanko korvike säilyy "huoneenlämmössä" - niin maistamaton kuin maistettukin. Vaikka meillä onkin pyritty syömään lapsentahtisesti, niin silti meitin neitin ruoka-ajat ovat hiukkasen ennakoitavissa, ja usein teinkin niin, että laitoin korvikkeen pulloon tekeytymään esim. automatkan ajaksi, jolloin se sitten oli tarjoilulämpöistä perille päästyäni; tai kun neiti on ollut aika tarkka nukkuja eli suunnilleen tiesin päikkäreiden pituuden, niin laitoin puolituntia - tuntia ennen neidin heräämistä korvikkeen tekeytymään, jotta se oli tarjolulämpöistä neidin herätessä päiväuniltaan...

2. Keitin vettä, annoin jäähtyä sen täysin. Kaadoin pulloihin jäähtynyttä vettä, sekoitin jäähtyneeseen = "kylmään" veteen jauheen ohjeen mukaisesti ja laitoin jääkaappiin odottamaan käyttöä. Tätä tuli toteutettua erityisesti yösyöttöjen kohdalla. Ja kun kysyin sairaalan lastenosastolta sairaanhoitajalta, voiko näin toimia, niin kyllä voi.

Mutta missään vaiheessa en siis tehnyt korviketta kuumaan veteen, jäähdyttänyt sitä ja sitten lämmittänyt uudelleen. Ja noilla minun käyttämilläni menetelmillä ei ainakaan likka oireillut millään muotoa, että olisi saanut jonkin vatsapöpön tai olisi muutoin käynyt masun päälle tuo touhu...

Mitä tulee vielä tuohon hygieenisyyteen, niin eikös se niin mene, että viimeistään kun lapsi syö kiinteitä, voi luopua pullojen keittelystä. Olen minäkin niitä joskus keittänyt yhä vieläkin, mutta harvemmiten. Täytyyhän sen lapsen tosiaan joskus päästä altistumaan bakteereille!

Ainiin, ja se piti vielä sanoa, että ainakin noihin NUKin pulloihin ja Canpolin lasipulloihin tuli mukana sellainen pullon kansi, jota käytin sekoittamisvaiheessa, jos vesi oli tulikuumaa (=vastakeitettyä tai termarista otettua). Eipä tullut kuumia roiskeita, ei. :)
 
meillä olla keitetty vesi ja laitettu pullo ja pullo kylmään veteen jäähtymään ennen jauheen laittamista ja sitte taas jäähtymään.. hankaa se on alussa ku on tottunu niihi valmislitkuihin itellä ainaki.. :)
 
Minä valmistelen maidot meidän 3kk tytölle Nutrilon Omneo-jauheesta, joka on vatsavaivaisille tarkoitettu. Apteekin täti vinkkasi, että kannattaa aamulla keitellä kattilaan vettä ja jäähdyttää kannen alle. Siitä voi sitten päivän mittaan ottaa pulloon ja lämmittää mikrossa sopivaksi. Jauheet jooukkoon ja syömään. Harvinaisen kätevää on mielestäni ollut. Valmiiksi ei tosiaan suositella maitoa sekoitettavaksi kuin yhdelle ruokailulle kerrallaan. Valmis maito on erittäin otollinen alusta bakteereille. Hanavettä en ihan pienelle vauvalle antaisi, vaikka asuisinkin jossain muualla kuin Nokialla (vesikriisi vielä tuoreessa muistissa).
 
Mie aloin käyttää noita jauheita pojalle "isommalla iällä", kun imetys uuden raskauden takia loppui. Laitan kylmää vettä pulloon, lämmitän sen mikrossa sopivaksi ja sekoitan siihen jauheen. :) En todellakaan enää tässä vaiheessa keitä vettä, kun tuo syö jo kiinteitä. Pienemmälle vauvalle varmaan keittäisin veden kuitenkin, sellaiselle joka ei vielä ollenkaan syö kiinteitä.

Sellainen kommentti vielä, kun joku kommentoi sekoittavansa jauheen kuumaan veteen ja jäähdyttävän sitä kylmällä vedellä. En itse suosittelisi tekemään niin. Liian kuuma vesi tuhoaa siitä jauheesta ravinteita.:O Siksi valmiita korvikemaitojakaan ei saa kuumentaa liian kuumaksi eikä esim. puuroa suositella keitettäväksi korvikemaitoon.
 
Mie kiehautan vedenkeittimessä vettä, jonka annostelen pulloihin valmiiksi tai sitten annan olla siinä keittimessä ja otan tarvittaessa. Sitten lämmitän mikrossa ja jauheet sekaan. Pulloihin kun laittaa valmiiksi kiehuvan kuuman veden, saa lisästerilointia pulloillekin. Varsinkin yöllä näppärää kun se pullo on valmiiksi "kasattu", lisään vain jauheen.

VINKKINÄ!
Nutrilon AR1 refluksivaivaisille vauvoille on tosi hyvä korvike kun vauva on kipeänä. Vauva ei pulauttele niin helposti vaikka olisi räkää täynnä, helpompi syödä, ei mene nenään, ja ei vuoda tutista itsekseen.
AR1 vaahtoaa tosi kovasti kun sitä pitää ravistaakin niin voimakkaasti (20sek), mutta muutama pisara Cuplatonia sekaan korjaa asian!
 
Ajattelin päivittää tätä viestiketjua.
Meiltä tuli ohjeistus sairaalasta, että keitettyyn, jäähdytettyyn veteen voi tehdä vuorokauden annokset etukäteen (eli ensin keitetään vettä, annetaan jäähtyä, siihen jauheet, jääkaappiin ja sitten sen verran lämmittää mitä tarvii). Minä tein niin että keitin veden, kaadoin pulloihin jäähtymään, jonka jälkeen lisäsin jauheet ja jääkaappiin. Premilon purkissa kyllä sanotaan, että saa tehdä vain yksi annos kerrallaan ja sekin n. 40 asteiseen veteen mutta varmaan tällainen ohjeistus juuri sen takia, ettei sitä sitten enään voinut lämmittää ja että se on tosiaan heti juotava pois.

Oma mielipiteeni on, ettei liian steriiliä pidä olla mutta koska pienillä vauvoilla on muutenkin vähän erilainen vastustuskyky sekä suolisto niin kehittymätön, kyllä suosittelen ainakin aluksi keittelemään vettä ja tutteja. Ja eikö jossain ohjeissa jopa lukenut, että tietyn iän jälkeen ei tarvitse enään kiehautella tutteja ja että kylmä kraanavesi on ihan ok? Vai mitä mieltä te olette?
 
Meillä keitettiin vedet valmiiksi ja laitettiin pulloihin. Siitä vain vesi sitten mikroon ja sen jälkeen jauheet sekaan. Kätevää kun on tollaisia jauheannostelijoita, joihin saa yhteen 3 annosta kerralla valmiiksi. Saa tosi nopsaan maidon valmiiksi. Meillä kun ei hermo oikein kestä kun on nälkä.

Nyt kun poika syö jo kiinteitä ollaan siirrytty kylmään kraanaveteen ja pullojakaan ei nyt enää keitellä kuin silloin tällöin. Tutit kyllä steriloidaan aina kun vaihdetaan tuttia.
 
Takaisin
Top