Matkustaminen vauvan/naperon kanssa

Nappi88

Puuhakas puhuja
Huhtikuunmammat 2014
Hei mammat! Varattiin just matka Kanarialle tammikuulle 2015, jolloin meidän neiti on reilu 9kk vanha :) Reissu tulee olee ensimmäinen vauvan kanssa, joten kaipailisin neuvoja ja vinkkejä miten pärjätä reissussa pienen kanssa niiltä jotka ovat reissussa olleet!
 
Oo ihanaa! Ja oikeestaan ihan sama mihin päin Kanariaa ootte menossa niin hyvä kohde lapsen kanssa. Lentomatka on vaan just sillä hilkulla että onko se liian pitkä....

Meidän neiti oli tammikuussa 1v3kk kun oltiin Fuertrventuralla ja lentomatkoihin varauduttiin seuraavasti:
- Nousua ja laskua varten venytin ruokinnan niin että tyttö joi pullosta kun oli pahimmat paineenvaihdokset. Hienosti meni!
- Lajittelin käsimatkatavarat pieniin pusseihin, ja kun yhteen pussiin kyllästyttiin niin vaihdettiin toiseen. Jokaisessa pussissa oli jotain pientä naposteltavaa (maissinaksuja, rusinoita) ja mieluisia pieniä leluja sekä vanhoja postikortteja joista katseltiin kuvia (ja jotka saattoi reissun aikana huoletta hukkua) sekä kirja.
- Sit oli omassa pussissaan vaipanvaihtosetti, jossa oli vaippoja, tyhjiä pusseja ja puhdistuspyyhkeitä kakkakatastrofeja varten (ite onneks säästyttiin niiltä koneessa)
- Vuokrattiin koneesta tabletti pääasiassa tytön iloksi, vietti aina ehkä 10-15 min kerrallaan kuulokkeet päässä vain ihmetellen koko mainiota kapistusta.
- Osa ajasta meni tietysti nukkuessa, ja oltiin varattu lennolle myös ruoka meille vanhemmille, ja tyttö söi kans siitä. (Teillä tietty vähän eri kun on pienempi pallero kyseessä.. mutta soseita mukaan!?)

Ja koko loma mentiin ihan lapsentahtisesti, unohdettiin lomasuunnitelmat ja muut, tehtiin joka päivä jotain (ja välillä vaikka mitä), mutta millekään päivälle ei ollu mitään pakollista. Illat tehtiin niin, että hoidettiin hotellihuoneessa iltatoimet, sit rattaista selkänoja alas, tyttö rattaisiin, peitto päälle ja viel huivi näköesteeks ja pullo kouraan. Sit käveltiin pieni iltalenkii ja tyty siin nukkui yöunille rattaisiin, ite käytiin yleensä syömässä tai vaikkapa olusella vielä. Sit hotellille palatessa nostettiin tyttö sänkyyn. Meillä toimi hienosti näin!

Apua mikä tarina.. :D No, sanonpa vielä et ens keväälle ois jo suunnitteilla reissua niin et olis esikoinen 2,5v ja kakkonen ~3-4kk...
 
Eiku VIELÄ pari juttua! :D Mukana oli oma rakas unilelu, jonka merkitys alkoi valjeta meille vanhemmille tuolla reissulla. Se kainalossa oli nukuttava. Samoin oli oma pieni fleecepeitto joka oli kätevä myös koneessa jossa on usein vähän viileä. Varmaan noissa kahdessa myös tuttu kodin tuoksu helpotti oloa.

Ugh, olen puhunut.
 
Hei kiitos lila-aurora ihan loistavaa, sain paljon vinkkejä! :) ja ollaan myös fuerteventuraan menossa! :grin
Eniten kans toi 6h lento jänskättää, enkä tiiä miten aktiivinen tuo 9 kk tytsy on, mutta soseita ja tablettia mukaan niin voisi ehkä viihtyä (ja nukkua!)
 
Me oltiin kaupunkilomalla kun poika oli vähän reilun vuoden ja oli aika helppoa. Viihtyi tosi hyvin rattaissa kun oli niin paljon nähtävää koko ajan ja jossain välissä nukkui päikkärit. Lennot meillä kesti 4h ja poika nukkui suurimman osan. Tutti oli nousuissa ja laskuissa, ei ongelmia. Meillä oli mukana omat purkkiruoat ja maidot koko matkan ajalle. Hyvin varmasti menee teilläkin, enemmän haastetta on sit uhmaikäisen kanssa. :)
 
Me ollaa menos Egyptiin tammikuussa -15 Marsa Alamiin. Vauva sillon n. 10kk :) mun äiti lähtee onneks meijän mukaan! jännittää kyl nyt jo kovasti lentomatka...
 
Vauvan ikä vaikuttaa paljon. Jo parin kuukauden ero tuo omat haasteet. Mitä pienempi lapsi sen helpompi, kai.
Me olemme reissanneet tytön ollessa vajaa 2 kk ja nyt sitten 9-10kk iässä. Vielä on mennyt oikein hyvin. Vaikka tyttö jo nyt liikkuukin (konttaa, kiipeilee, kävelee tuen kanssa), niin hän myös jaksaa katsella ja olla kannettevana. Lentokoneessa on mennyt kaikki ok vaihtoineen. Paras juttu on, että vanhemmat ovat nukkuneet hyvin ennen lentoa ja jaksavat itse. Tietysti vauvan temperamentti vaikuttaa myös jaksamisen. Juuri tuossa vuoden iässä ja sen jälkeen lapsilla on enemmän menohaluja, joten kaikkein vaikeinta lentokoneissa on ystävieni mukaan juuri 1-2 vuoden ikäisenä. Sitä odotellessa.

Lentokoneessa me saimme ihan baby foodia eli pari sosepurkkia. Oli ihan kiva yllätys ja vaikka olin itsekin varautunut, niin jemmasin talteen reissua varten.

Minusta nyt isomman vauvan kanssa hankalinta on juuri ruokailut. Suolattomuus on hankalaa. (cristal: Egyptissä vauvan purkkiruoka on erittäin kallista ja valikoima vähäistä. Kannattaa varata Suomesta mukaan! Puurohiutaleita löytyy, mutta nekin ovat suomea kalliimpia.) Käytännössä on ostettava valmista purkkiruokaa, tuotava sitä mukanaan tai sitten tehtävä itse. Vihanneksia pystyi tietysti antamaan ihan sellaisenaan, tuoreeltaan.

Aivan pienen kanssa imetys on niin helppoa! Joten silloin ei tarvitse ruoasta kantaa huolta. Pieni vauva ei myöskään liiku, joten se kulkee mukana menossa.
 
Oon kyllä samaa mieltä sun kanssa tost ikä hommasta...Tarkotuksella just lähetää matkaan ennen vuoden ikää... Ja muutenkin kyl kiva lähtee etelää aina toho kylmimpää aikaan vuodesta. :)

Ajattelin raahata sinne purkkiruuat. Meil ei oo huoneistohotlaa, ni ei oikeen voi tehä ite ruokaa. Hotellissa meil on all inclusive, mikä helpottaa ihanasti meijä aikuisten ruokailua. Voikohan vauva syödä jotain sieltä kanssa? Ja montakohan purkkii pitää ruokaa ottaa mukaan arviolta? Ja oon aattellu ite tekeväni vauvalle soseet, ni suostuukohan syömään siellä kaupan soseita? Pitääkö alottaa totuttelu niihin ennen sitä...Ja jos imetän viel sillon, niin miten paikalliset suhtautuu? Tuleeko vihaisii katseita... :smiley-ashamed004

Tää on mun 4 krt Egyptissä, aikasemmin oon ollu Hurghadassa, Sharmissa ja Cairossa...
Oisko paikalla ketään joka on käyny Marsa Alamissa?
 
Jugurttia saa Egyptissä helposti ja varmasti sitä löytyy myös hotellin aamupalapöydästä, samoin keitettyjä kananmunia. Perinteinen egyptiläinen leipä on suolatonta, joten sitä voi antaa. Tosin en tiedä miten sitä on tarjolla hotellissa. Hedelmiä on varmasti saatavilla. Noista saa ainakin jotain lisäjuttuja, jotta ihan kaikkea ei tarvitse kotoa tuoda.

Imetä vain, mutta pidä joku huivi päällä suojaamassa katseilta. Paikallisethan ovat tottuneet lapsiin ja perheissä on paljon lapsia. Imettäminen on heidän mielestään oikein hyvä asia, joten ovat varmasti iloisia, kun ulkomaalaiset imettävät. Toisaalta paikalliset naiset imettävät eri huoneissa kuin miehet oleskelevat, joten on parempi suojata paikallisten miesten silmiä.
 
Ihan mielenkiinnosta - kuinka pian on alaikäiselle ( vauva ) saanut passin?
Sormenjälkiä ei poliisin sivujen mukaan tarvitse olla, mutta entäs passikuva? Meillä ei pysytä kyllä paikallaan minuuttiakaan, joten...?

Eipä kyllä varmaan mihinkään reissuun päästä, kun mies ei ehdi/suostu pitämään lomia, ja jos pitää, niin aina ovat isovanhemmat vaatimassa mökilleen.
 
Me hankittiin tytölle passi 4kk iässä. Ja työssäni oon myös nähnyt ihan 2-3kk ikäisellä passin, ei tosiaan sormenjälkiä ja kuva otetaan vanhemman sylissä (väliin tulee valkoinen taustalevy) :) Luulenkin et mitä nuorempana sen helpompi ottaa kuva.
 
Takaisin
Top