paasataanko sinunkin neuvolassasi vauvan verensokerista?

nahkatakkinen_tyttö

Silmät suurina ihmettelijä
vauvani on vähän alle 3kk vanha. neuvolassa hoitaja kysyy aina kuinka usein vauva syö ja paasaa verensokerin laskusta. hän väittää että vauva ei missään tapauksessa saa olla syömättä yli 6h edes yöllä ja parasta olisi jos imetysväli olisi ympäri vuorokauden alle 4h. pitäisikö minun muka laittaa ympäri yötä herätyskello soimaan 4h välein, jotta heräisin herättämään nukkuvaa vauvaa rinnalle? vauvani nukkuisi nykyään usein öisin parhaimmillaan 7 tuntiakin, jos en herättäisi. en ole kyllä herättänyt verensokerin takia vaan siksi, että rintani ovat ihan täynnä maitoa. neuvolassa vastaan nukkumista koskeviin kysymyksiin ympäripyöreästi sitä mitä hoitaja haluaa minun vastaavan. jos hoitaja haluaa vauvan heräävän 5h välein yöllä, niin sanon että vauva herää yleensä n 2-5h välein, vaikka oikeasti vauva nukkuisi joskus 6h. kun vauva oli vähän nuorempi hoitaja sanoi että imetysväli ei saa missään tapauksessa olla yli 5h. synnytyssairaalassa ei puhuttu sanaakaan siitä että vauvan verensokeri laskisi muka liikaa jos imetysväli on useamman tunnin. siellä vauvaa heräteltiin syömään painon laskun takia, mutta ei verensokerin takia. vauvani verensokerissa ei ole todettu mitään poikkeavaa ja painokin oli vain aavistuksen suosituksia matalampi sairaalassa. sosiaalitoimistossa lastensuojelu valittaa taas siitä, että jo pienellä vauvalla pitäisi olla vuorokausirytmi, eli öisin nukutaan ja päivällä valvotaan enemmän. synnytyssairaalan kätilö on käynyt luonani kotona ja sanonut että olisi hyvä jos minä ja vauva nukkuisimme yöllä vähintään 4h yhtäjaksoisesti. mielestäni tämä on aika ristiriitaista. oletteko myös muut saanet kuulla neuvolassa puhetta verensokerin laskusta ja mahdollisesti yhtä ristiriitaisia ohjeita asiaan liittyen?
 
Minulla ei ole edes 'sokerivauvalle' sitten sairaalasta lähdön puhuttu syöttövälistä yhtään mitään. Neuvolassa itselle on sanottu, että vauvalla alkaa olla minkäännäköistä kunnollista rytmiä yleensä vasta kolmen kuukauden iässä, sitä ennen pitäisi vaan sinnitellä sen rytmittömyyden kanssa.

Tosi ikävä tilanne sinulla... :sad001 oletko millekään taholle uskaltanut sanoa, että saat noin ristiriitaisia ohjeita?
 
Mun mielestä oot toiminut oikein, kun olet antanut terkkarille sen haluamansa vastauksen ja toiminut kuitenkin itse maalaisjärjen mukaan :wink Näin pääsetkin helpommalla, koska toi terkkarihan puhuu ihan puuta heinää. Varsinkaan jos ei ole mitään sokeriongelmia ollut, niin on ihan turha herätellä vauvaa kesken unien (varsinkin yöllä!!) syömään. Ne vauvat ei oikeasti pääse kuolemaan nälkään, vaikka söisivätkin omaan tahtiinsa eikä joidenkin taulukoiden mukaan (kyse siis terveestä vauvasta). Kuulostaa siltä, että terkkarisi on vanhanaikainen paasaaja. Ennen, joskus 70-80 -luvullahan vauvaa syötettiin ja nukutettiin kellon kanssa, kolmen tunnin jaksoissa yötä päivää orjallisesti. Vasta myöhemmin tuli tämä tieto, että vauvantahtisesti mennään ja se on helpointa sekä vauvalle että vanhemmalle. Joku syö tunnin välein, joku toinen nukkuu jo pienestä asti yöt (ja siitä kannattaa olla onnellinen :) ).

Älä siis välitä tuosta terkkarista :) Myös tuo sosiaalitoimisto on kumma... ei kolmen kuukauden ikäisellä ole vielä mitään rytmiä, suurimmalla osalla ainakaan. Minusta koko ensimmäinen vuosi ja etenkin se ensimmäinen puoli vuotta on rytmin hakemista ja rytmien muuttumista, kun vauva kehittyy niin valtavasti ja kaikki uudet jutut muokkaavat rytmiä.
 
Ei meilläkään ole neuvolassa verensokerista puhuttu, aluksi painonnousun varmistamisen takia kehotettiin herättämään 3h välein. Myöhemmin kun kysyimme asiasta, niin sanottiin, että semmonen 6h voisi olla maksimi, muttei tässäkään niin kauhean ehdottomia oltu. Jostakin luin, että vauvantahtinen imetys auttaa lasta kehittämään omaa ruokahalun säätelyä. Jos kellon avulla syötetään terveitäkin vauvoja, niin eihän siinä tosiaan opi erottamaan nälän ja kylläisyyden rytmiä.

Meillä "rytmiä" ollaan toteutettu niin, että yöllä nukutaan sängyssä ja ollaan makuuhuoneessa, päivällä sitten unet on vaunuissa/sylissä/muualla enemmän häiriötekijöitä sijaitsevassa paikassa. Muuten täytyy vain vauvan rytmien mukaan mennä. :)
 
Vanha ketju, mutta pakko tähän on kommentoida ihan siltä varalta, että sama aihe askarruttaa muitakin. Nimittäin meille sanoi konkari-lastenlääkäri (20v kokemusta) että jos vauva nukkuu yöllä vaikka kuusi tai seitsemän tuntia, niin missään tapauksessa sitä ei pidä mennä herättämään syömisen takia enää ihan sen vastasyntyneisyyskauden jälkeen. Kyllä se herää, kun nälkä yltyy. Uni auttaa kasvamaan ja kypsymään, joten sitä ei pidä mennä keskeyttelemään suotta (=edes syömisen takia), sanoi tämä lääkäri Kätilöopistolla. Siis jos kokonaisuutena katsoen vauva syö tarpeeksi.
Vauvamme oli erittäin pienipainoisena syntynyt keskonen, joten saavutuskasvun takia olin aika huolissani tuosta syömisrytmistä ja tuollaisen vastauksen sain. Voisinpa veikata, että normaalia täysiaikaista vauvaa ei tarvitse kesken yöunien alkaa herättelemään senkään vertaa.
 
Takaisin
Top