Alkio liian pieni: keskenmeno tulossa?

Ensikertalainen

Vasta-alkaja
Hei! Ensiraskaus kyseessä, ikää 33 vuotta ja yritystä takana kohta 3 vuotta. Nyt olen raskaana inseminaatiosta eli hedelmöittymispäivä tarkkana tiedossa.

Kävin viime viikolla varhaisultrassa rv 8+0 ja lääkäri ei edes ensin löytänyt sikiöpussista alkiota, vaikka siellä näkyi ruskuaispussi. Etsimällä sieltä sitten löytyi vain 4 mm mittainen alkio, jolla sentään sykki sydän. Lääkäri ei oikein kommentoinut tilannetta. Sanoi vain, ettei hyvältä näytä. Koon olisi pitänyt olla tuolloin 16 mm. Kontrollikäynnin sain reilun viikon päähän.

Kätilö ohjeisti minut keskenmenon varalta ja nyt olenkin asennoitunut siten, että menee kesken. Toivottavasti menisi kunnolla eikä jäisi kohtuun elottomana. Surettaa ja pelottaa. En tiedä miten kestän reilun viikon odotuksen. Houkuttelisi mennä yksityiselle, mutta eihän se alkion tilannetta muuta.
 
Ensikertalainen: 2 keskenmenon kokeneena sanon ota päivä kerrallaan ja nauti nyt kun siellä vielä elämää on.
Jos menee kesken niin siinä surun keskellä on hyvä pitää kiinni niistä onnen hetkistä,et siel oli kasvamassa pikkanen. Toisesta keskenmenosta selvisin henkisesti näin.sillä mulle tää oli erittäin raskas niin henkisesti kuin fyysisesti ja mulle jouduttiin loppujen lopuksi tekemään kaavinta. Esikko tärppäs kiinni 3v.tullessa täyteen.

Kovasti tsemppiä,et ois vaan päivät menny sekaisin.
 
ensikertalainen toivon todellakin että ovat väärässä ja ovis oiski ollu myöhemmin ku olisit olettan. 6 keskenmenoa (2tuulimunaa, 3 keskeytynyttä keskenmenoa ja 1spontaani) kokemuksel komppaan kyllä emmuliinia. raskasta on jos noin käy mutta yritä löytää ne positiiviset asiat, joku ainakin oli kasvamassa siellä eli raskaus on mahdollinen kyllä. sen sanon et eipä ne lääkäritkää aina välttämättä ol oikees, tuttavalle sanottii et tuulimuna ja vähä aikaa sit löyty syke eli se siitä tuulimunasta :)
 
Kiitokset tuesta ja kannustuksesta!:)

En voinut mitään, vaan menin Koskilinikalle ultraan (Kela-korvauksen jälkeen maksoin 87 euroa). "Toukka" oli ainakin vielä hengissä ja kasvanut 5,4 millimetrin mittaan. Eli ei käytännössä mitään... Päiviä välissä oli viisi. Lääkäri totesi, että mittauksissa on monesti virheitä alkuraskaudessa. Sentään sikiö- ja ruskuaispussi olivat oikean näköiset ja kokoiset. Jotain sentään. Ei voi muuta kuin odottaa seuraavaan ultraan ja toivoa, että kasvu lähtisi vauhtiin. Odottavan aika on pitkä...
 
Ensikerlanen; Toi on todella hienoa kuulla,et kaikki on hyvin,nyt nauttien eteenpäin :-) ja paljon tarrasukkia matkaan.
 
Ensikertalainen.Ihana kuulla et ultrassa oli kaikki hyvin ja nyt rutkasti tarrasukkia matkaan ja tsemppiä.. :)
 
Tsemppiä täältäkin, mulla kans kaksi ekaa raskautta menivät ihan alkumetreillä kesken mutta nyt kolmas on edennyt jo yli puolen välin :) Toivotaan sulle parempaa onnea :Heartred
 
Kiitos taas vastanneille. Äsken alkoi ruskea limainen vuoto. Vatsakipuja on ollut pitkin päivää. Taitaa mennä kuitenkin kesken. Olen siis alunperinkin kirjoitellut oikealle palstalle. Onneksi varauduin henkisesti tähän. Viikonloppu edessä. Toivottavasti vuoto menisi kahdessa päivässä ohi ja pääsisin maanantaina järkevästi töihin.

Hyvää viikonloppua kuitenkin kaikille!
 
Minulla oli samanlainen tilanne. Ultrassa alkio ei vastannut kokoa, vaikka sydän heikosti löi. Tiesin kuitenkin tarkalleen ovulaation ajankohdan, ja arvelin ettei kaikki ole kunnossa. Viikko tästä sydän ei enää lyönyt ja kkm todettiin.
 
Hei,

Pakko kirjoittaa tähän viestiketjuun. Tänään oli alkuraskauden ultraääni. Viikkoja kk laskien olisi 10+4, mutta ultraäänessä todettiin alkion olevan liian pieni ja rv vastasi vasta rv 6.. ruskusiaspussi näkyi ja jotain kaikua, mutta sykettä ei löytynyt. Uusi aika varattiin ensi viikon torstaille. Vaan pahoin pelkään että tämä oli nyt tässä. :'( Onko kenelläkään kokemusta että viikot olisivat heittäneet 4vk? Pientä tuhruvuotoa on ajoittain ollut, mutta niin oli toisen raskauden aikana. Ei kipuja onneksi. En tiedä miten jaksan odottaa ensiviikkoon asti.
 
Mulla heitti kaksi viikkoa ja tiesin kyllä heti että tilanne ei ole hyvä. Tiedätkö itse varmasti ovulaation ajankohdan? Jos se onkin ollut oletettua myöhemmin ? Vai koska teit testin?
 
Lisää vielä, mulla oli siis pohjalla pitkä kierto 36pv ja olin tehnyt testin joka päivä 28 kp alkaen. Näin olleen tiesin varmasri koska hedelmöitys oli tapahtunut. Kun sitten menin ultraan 4vk plussan jälkeen alkio vastasi rv 6+ ja se ei vaan mitenkään ollut mahdollista. Kaiku näkyi ja muuten homma kunnossa, mutta päivät vaan ei täsmännyt. Viikko tästä todettiin sitten Kkm. Mutta toivoa on jos sulla olisi vaan ovulaatio ollut myöhemmin ?
 
Piia89, Mulla kävi viime viikolla juuri noin. Oli ruskeaa tuhru vuotoa tosin pienten kipujen kera ja viikkoja piti olla 11+1 ja ultrassa näkyi kaksi alkiota, jotka vastasivat viikkoja 6 joten kkm:hän se valitettavasti oli ja seuraavana päivänä sairaalaan tyhjennykseen.
 
Mulla kanssa piti olla viikkoja 7+9 mutta alkio vastasi 6+0. Viikon päästä ultrassa sama homma, viikonlopun yli jouduin odottamaan ja maanantaina lääkkeelliseen tyhjennykseen.
 
Kävin erinäisestä syystä aivan alkuraskaudesta päivystävällä gynellä ja ne ultras samalla. Menkkojen mukaan viikkoja olisi pitänyt olla silloin muistaakse 6+4? Mutta vastasi melkein viikon pienempää, yksityisen varhaisultraan menin myöhemmin katsomaan mikä tilanne ja kasvu oli tasoittunut, nt- ultrassa oli vielä neljä päivää pienempi, joka selittyy jo sillä , että on tärpännyt vain myöhemmin. Eli aina se viikon heitto ihan alkuraskaudesta ei kerro vielä mistään, alkio on niin pieni, että mittavirheet on enemmän kuin mahdollisia.
 
Ei tietenkään kerro kaikissa tapauksissa (onneksi!!), mutta ise tiesin viikot tarkalleen, niin silloin ne ei voi heittää noin paljoa :sad001
 
Hei! Täällä myös eräs hiljattain keskenmenon kokenut. Todettiin rv10 +4, alkion koko vastasti noin rv8-9. Olin käynyt varhaisultrassa viikolla 7+4, jossa kaikki oli lääkärin mukaan vielä hyvin, syke löytyi, tosin koko oli pienempi vastaten 6+5. Komppaan Muhkumöhköä tässä, itse tiesin myös tarkalleen hedelmöittymisajankohdan, jolloin tuo heitto herätti huolta, vaikka lääkäri sanoi, että millien mittausvirheetkin voisi sitä selittää. MUTTA tiedän myös ystäviä, joilla ollut aivan identtinen tilanne ja samat mitat kuin mulla oli, ja silti kaikki mennyt hyvin. Ei kai näistä sitten lopultakaan voi tietää. Kuulemma viikoilla 8-9 on "suuri aalto" keskenmenoille, koska silloin moni tärkeä elin kehittyy. Itse luulin, että sykkeen löytyminen varhaisultrassa olisi ollut hyvä ennuste raskauden jatkumiselle, mutta näin kuitenkin kävi :-( toivottavasti sulla ensikertalainen on kuitenkin kaikki hyvin, sekin on ihan mahdollista!
 
Itse kävin rv8 päivystyksessä kovien kipujen vuoksi ja ultrasivat. Koko vastasi 6pv liian pientä, mutta sydän löi. Seuraavan kerran ultrattiin rv12 ja silloin olikin 9pv suurempi, kuin päivystys kerralla (eli 3pv suurempi, kuin menkoista laskien). Eli vaikka mitat alkuunsa heittäisi, niin raskaus voi jatkua :)
 
Takaisin
Top