Vitamiineilla yhteys raskausarpiin?

Niin, no noista rasvoista voi kyllä olla montaa mieltä. Voihan se olla että joillekin toimii, joillekin ei. Tiedän ainakin pari ihmistä jotka ovat rasvanneet säännöllisesti/usein/runsaasti, ja silti arpia tullut ihan kiitettävästi. Sit taas esim. omalla kohdallani en pahemmin rasvaillu (joskus harvakseltaan vain), nii eipä tullut ainuttakaan arpea. Mutta toivotaan , ettei sinnekään niitä tule :) vaikka ite niitä joskus oikein haluaisi, tavallaan todisteen että on ollut raskaanakin joskus :) No kattoo sit miten seuraavan kohdalla menee, voihan olla että sitten niitä sikiääkin ku sitä menin toivomaan :D

Tosta välilihan rasvauksesta en ollu kuullukkaa, missähän pellossa oon kasvanu :D no, kuitenkaa ei tullu sellasta harrastettua ja onneksi ei revennytkään synnytyksessä. Vissiin ei vain sais liian nopsaan yrittää sitä vauvaa ponnistaa. Tai sillai että "ylisuorittaa" synnytyksessä. Ite ponnistelin ponnistamisen tarpeen mukaan, oli aika hidas ponnistusvaihe ja uskon että se omalla kohdalla esti pahimmat repeytymiset.
 
Onko joku muuten kokeillut sitä bio oil- rasvaa. Kuulemma pitäisi ehkäistä arpien tuloa ja haalistaa jo tulleita arpia? En jotenki jaksa uskoa tuohonkaan :D
 
Multa löytyy myös Bio-oilia, muttei ole tullut käytettyä sen kamalan hajun vuoksi. Vitamiineja menee edelleen ja aina suihkun jälkeen rasvaan kookosöljyllä, iltaisin sheavoilla. Manteliöljy loppui muutama viikko sitten, toivottavasti se ei ole ollut ratkaiseva tekijä arpien poispysymisessä :D

Viikkoja nyt 34+3, eikä vielä ole arpia tullut. Iho on toisaalta alkanut vasta lähiviikkoina kiristää. Monillahan nuo arvet tulee ihan loppuraskaudesta tai vasta synnytyksessä. Joten lopputuloksen näkee luultavasti vasta vauvan synnyttyä.
 
Täällä on nyt kyllä arpia ilmaantunut (38 tänään täynnä) vaikka oon kiltisti öljynnyt mahaa suht säännöllisesti (eli n. viitenä päivänä viikosta jaksan/muistan). Sitä välilihaa ei kyllä nyt oo jaksanut pahemmin öljytä, muuten kun nivusten öljyämisen yhteydessä. Venyttelyitä en oo varmaan ajatellutkaan. :D Tosta öljyämisen säännöllisyydestä saan kyllä 'kiittää' noita joulukuussa ansaittuja leikkausarpia, joita lähinnä sillä öljyllä hoidan.
 
Eipä ole täälläkään tullut venyteltyä tai öljyiltyä välilihaa :D Luotan siihen että venyy jos on venyäkseen. Vesihän edistää sitä venymistä, joten altaaseen vaan odottelemaan synnytyksen edistymistä :)

Onko joku testannut sitä kollageenia ravintolisänä? Kuulostaisi loogiselta, että se auttaisi ihon venymisessä, kun kollageenistahan se venyminen on kiinni. Mutta mahtaakohan toimia tuollain suun kautta nautittuna. Mä vaan edelleen niin luotan noihin vitamiineihin! Oon kyllä pettynyt jos mun teoria ei toimikaan :D
Syön siis perus vitamiinien lisäksi sinkkiä, magnesiumia, e-vitamiinia, iho omegaa, kalaöljyä.
 
Hei vain!
Ruoan ystävänä ja terveys kiinnostuksen kohteena ja eritoten tavoitteena hyvänolon jatkuminen raskauden edetessä liityn mukaan keskuteluun :)

Minä olen aina ollut pieni, 44-48kg suurinosa aikuiskoostani mutta jossain vaiheessa kun painoni nousi 52 sain jo silloin todella paljon arpia mm. reisiini. Ruokavalioni nykyään on erilainen ja sisältää paljon hyviä rasvoja joten todellakin toivon niillä olevan positiivinen vaikutus arpeutumiseen, nythän iho venyy vielä enemmän kuin tuolloin muutaman kilon lisästä. Tähän asti olen syönyt gerimaxia mikä on siis monivitamiinihivenaine tabletti mutta koska sitä ei suositella raskaana oleville (a-vitamiini? vain ginseng? takia) ajattelin laittaa tilaukseen solgarin prenatal nutriensin.

Minulle on tärkeää että lisäravinteet yms ovat oikeasti imeytyvässä muodossa ja mahdollisimman luonnollisessa muodossa, tosin nyky maaperä on jo niin ravintoköyhää että on mahdottomuus saada kaikkea ruoasta. Purkkivitamiineja kaihdan aika pitkälle, tuo gerimax on ainut mitä olen syönyt, muutoin lisää ruokavaliooni tarpeellisia asioita superfoodeilla mm.
 
Heippa vain Etsijä!

Mullekin aiemmin on ollut tärkeä saada noita ravintoaineita ruokavaliosta, mutta raskauden aikana ruokavalio onkin ollut vähän sitä ja tätä... alkuraskaudesta ei tehnyt hedelmien ja marjojen lisäksi mitään... Jonka jälkeen ihan armoton väsymys eikä tästä syystä minkäänlaista intoa ruoanlaittoon. Yhdessä vaiheessa ei mennyt alas kuin keitot.. Nyt loppuraskaudesta tekee taas mieli kaikkea vähemmän terveellistä ja itsekuri nollissa!

Mä itse ostan kaikki vitamiinit luontaistuotekaupasta. Nyt rv 37+4, eikä edelleenkään raskausarpia. Mulla on tullut myös teininä reisiin ja tisseihin arvet ja olin lähes varma, että saisin niitä kun ei kuulemma voi arpiin millään tavalla itse vaikuttaa :wink Kiloja tullut alun laihtumisen jälkeen 13...

A-vitamiinia ei suositella, mutta kaikki on suhteellista... Raskaana olevan a-vitamiinin tarve on suurempi ja jos ruokavaliostasi ei a-vitamiinia löydy, kiinnittäisin huomiota senKIN saantiin.
Paras keino huolehtia a-vitamiinin saannista on varmaan pari (luomu) porkkanaa päivässä. Itse vaan sain ällötyksen noihin porkkanoihin reilussa kuukaudessa... Siitä syystä vetelen tota Iho-omegaa

Tässä vitamiineja yms. jota itse olen kokenut hyödylliseksi:

-Solgar nestemäinen B12 (aiemman kasvisruokavalion takia)
-Coral Max korallikalkki
-Bioteekin C-vitamiini
-Bioteekin D-vitamiinitipat
-Bioteekin E-epa + E-dha
-Bioteekin E-vitamiini
-Valioravinto Iho omega (mustaherukansiemenöljy-, beetakaroteenikapseli)
-Biosorin magnesium+ sinkki
-Foliren foolihappo (söin purkin loppuun, kun tuskin pian uudestaan tarvetta)

Vinkkivitonen, kananmunankuorista tehty kalkki on parhaiten imeytyvää. Itse aion sitä vauvalle antaa, mutta itse raskaudesta laiskistuneena otan purkista :wink

Ohje löytyy muistaakseni sivulta mamanatural ja sieltä eggshell calsium.
 
Hei, enpä ole tätä keskustelua ennen huomannutkaan, harmi.

En ole ajatellutkaan, että vitamiineilla sisäisesti olisi vaikutusta raskausarpiin.
Mutta totta tosiaan, kyllähän esimerkiksi kuivaihoisille suositellaan omega-rasvahappoja, ja varsinkin omega-7. Joten totta kai se, mitä syö ja sisäisesti saa, vaikuttaa myös ihon ja limakalvojen kuntoon.

Itse olen jo ihan alkuraskaudesta saakka käyttänyt ulkoisesti juurikin tuota aiemmin mainittua Bio-Oilia. Joka ilta hieron sitä dekolteelle, rintoihin, masuun, alaselkään, reisiin ja pakaroihin.
Mä uskon siiten, että jos iho on kosteutettu, se on myös kimmoisa sekä venyy paremmin, ilman että repeää. Toki raskausarpia voi silti tulla, mutta ei välttämättä niin pahoja.

Alkuraskaudesta saakka olen syönyt Multi-Vitan ravintolisää, joka on tarkoitettu raskaana oleville ja imettäville, ja sen lisäksi olen syönyt Kalsiumia ja D-vitamiinia (niitä ei ole paljoa Multi-Vitassa).

Olen miettinyt tuota Weledan öljyä, joka on völilihalle tarkoitettu... voisihan sitä kokeilla? Töissä olen sitä meinana tutkaillut, meillä myydään sitä...
 
Luulisin myös että arpien tulo on eniten ihotyypistä kiinni, mutta tietenkään vitamiineista ja terveellisistä elämäntavoista ei ole haittaa myöskään tässä arpien muodostumisessa (tai siis niiden ehkäisyssä.. :)) On mulla myös raskausarpivoidetta valmiina jemmassa kun sain joululahjaksi miehen siskolta... :D
 
Mä hehkutan sisäisesti nautittujen hyvien rasvojen puolesta! :) Ja tietty monipuolisesta ravinnosta on hyötyä myös iholle.
Tosin nekään ei yksistään estä raskausarpia, jos niitä on tullakseen, mutta niissä on hyvä perusta ihon hyvinvoinnille. Ite joudun lisäksi öljyämään/rasvaamaan ihoani päivittäin pari-kolmekin kertaa päivässä, kun talvikuivuus+raskaus on aika kova yhdistelmä... Ihoa kiristelee.
 
Takaisin
Top