Oliko perinteiset kahvittelut vai aikuistenbileet?

multatassu

Vauhtiin päässyt keskustelija
Raskaus ei ole vielä puolessa välissäkään, mutta stressaan jo ristiäisi valmiiks! Kiitos minun ja mieheni erillaisten taustojen.

Minun lapsuuteni on ollut hyvin raitis, lievästi uskonnollinen. Sukujuhlat (ristiäiset, lasten synttärit) ja aikuisten juhlimiset on pidetty erillään. Viinalla ei ole läträtty.
Mieheni on omien sanojensa mukaan kärsinyt sukulaisten, äitinsäkin juomisesta. Heillä juominen liittyy kaikkeen kanssa käymiseen. Valitettavan usein se ei tarkoita vain yhden/kahden miedomman ottamista...

Vihille mennään suurimmalta osalta salassa. Juhlitaan hyvin pienesti. Onhan kesällä sitten ne ristiäiset. Avioliiton siunaus sitten samalla.
Anoppi jo innostuikin suunnittelemaan kunnon ryppäjäisiä! Ja niitähän miehen puolella odotetaan...
Viimeisimmät ristiäiset ja osa lasten synttäreistä on ollut vain aikuisten juhlia...

Olenko minä vain outo tiukkapipo nipottaja, kun haluan pitää pelkät kahvittelut?? Ja sen juomisen kokonaan poissa, kun se ei aisoissa tulisi pysymään? Eihän minulla sitä vastaan mitään ole, jos juhlien lopuksi lähtevät lähiravintolaan juhlimaan!
 
Aina, joka ikisen juhlan kohdalla, juhlan kohde (oli se sitten hääpari, tai ristiäisten kohdalla vauvan vanhemmat) saa päättää miten juhlitaan! Siinä ei siis kenelläkään ole nokan koputtamista mitä tarjotaan tai mitä ohjelmaa juhlat sisältävät. Olisi nimittäin todella ikävää, jos teille jäisi huonot muistot oman lapsenne ristiäisistä.. [&o]
Häät ja tällaiset juhlat ovat erikseen "aikuisten juhlia", mutta mie oon aina olettanut, ettei ristiäisissä tai nimijäisissä tarjoilla edes alkoholillista juhlamaljaa. Mikäköhän siinä on yleisin käytäntö?
 
En mäkään oo kuullu et ristiäiset olis mikään ryyppyjuhla. Meiänkin suvussa ryypiskellään melki kaikissa juhlissa, mutta ei nyt ristiäisissä, sitä pientä nyyttiähän siinä juhlitaan eikä viina liity siihen mitenkään... Ryypätköön ihmiset sitten juhlien jälkeen jos huvittaa, itse en tykkää että kännätään missään missä on pieniä lapsia (katsellu sitä ihan tarpeeks lapsena, enkä siis todellakaan itse oo mikään lasiin räkijä, mutta lapset ja viinat erikseen).
 
Mä kai voin tähän vastata kun oon jo kolmet (yhdet niistä kaksosten) ristiäiset järkännyt [:)]. Meillä ei ole tarjottu mitään alkoholia. Ainoastaan yhden tutun vauvan ristiäisissä oli valkoviiniä tarjolla vaihtoehtoiseksi ruokajuomaksi ja aluksi kohotettiin malja kuohuviinillä, mutta todellakin siis kukaan ei juomalla juonut vaan oli hyvin sivistyneesti lasi per naama. Kahvin kanssa ei tarjoiltu mitään konjakkeja vaikka olis kai niinkin voinut olla. Mutta nää on siis ainoat ristiäiset missä mitään alkoholia on ollut, ja mä olen kummina viidelle lapselle ja oon ollut näiden ja omien lisäksi varmaan kymmenissä ristiäisissä.

Multatassu: Sinuna tekisin nyt niin, että varaisin kirkolta seurakuntasalin missä ristiäisten kahvittelut vietetään. Kirkon tiloissa kun ei saa tarjota mitään alkoholia, ei edes tervetulomaljaa (tätä kysytty joskus kaverin häitä järkätessä). Ehtoollisviiniä ei kaiketi lasketa [:D]. Varuiksi kannattaa valita sellainen kirkko missä samassa rakennuksessa on tää salin puoli. Tämä on teidän vauva, ja tosiaan munkaan mielestä vauvat ja ryyppääminen ei kuulu yhteen. Ihan sama mitä anoppisi tuossa kohtaa tuumaa, he voivat sitten pitää jatkojaan missä haluavat. Pidä vaan puolesi!
 
Kiitos kauheasti!! Kai tämä on niitä raskaushormoonihuuruja, kun tällaisesta pitää yöunensa menettää... Helpottaa heti, kun huomaa ettei ole poikkeava mielipiteessään!
Mieheltä pitää kysellä olisiko kauheasti vastaan niitä seurakunnantiloja. Se olisi loistava ratkaisu, kun en halua vahtia ristiäisissä muiden juomista ja nostaa haloota siitä!
Mies vain vierastaa kaikkea kirkkoon liittyvää... Voisin silti tehdä juhlalla kantani selväksi, vaikka sitten uskovaiseksi haukkuisivat (ja anoppihan haukkuu jo kun ei poikansa enää ryyppää ja rellestä joka viikonloppu)
Onpahan minun näköiset juhlat, kun minä ne järjestänkin! Väliäkö sillä, että olen heistä outo. En minä ole tuntenut kuuluvani mieheni sukuun tähäkään asti...
 
Ehdottomasti menette sillä linjalla, kuin olette suunnitelleet. Seurakunnan tilat on helpoin tapa pitää alkoholi poissa. Voi tarvittaessa sanoa, että syy on tiloissa, jos ei jaksa riidellä ymmärtämättömien ihmisten kanssa.

Rippikoululaisten kodeissa kun tuli joskus kierrettyä konfirmaatioiden jälkeen, näki kyllä hyvin monenlaisia juhlia. Mutta äärimmäisen harvoissa tapauksissa juhlanviettoon kuului alkoholi. Sitten joissain surullisissa tapauksissa kuului vähän liiankin kovin. Harvoin tosin kyläkutsua näihin koteihin tulikaan. Mutta kyllä sen nuorten puheista aina kuuli leirien aikanakin.

Kyllä suomalainen kirkkojuhlaperinne on enemmänkin alkoholia vierastava kuin puolustava. Ristiäiset, rippijuhlat ja hautajaiset mennään pitkälti vesilinjalla. Häissä, ja varsinkin tanssihäissä, tarjotaan alkoholia, koska juhla on tyyliltään aivan eri tavalla ilojuhla, kuin muut mainitut.

Kaikkia näitä kirkollisia juhlia yhdistää muuten sekin, että juhlan sankari on puettu valkoiseen. Tästä häät tekevät nykyisin poikkeuksen, mutta ristiäiset, konfirmaatio ja hautajaiset eivät juurikaan. Niitä yhdistää sekin, että se, jonka kunniaksi juhla järjestetään, ei itse nauti alkoholia muun juhlaväen mukana. Se voisi kelvata yhdeksi syyksi muillekin pidättäytyä.
 
Me päätimme miehen kans et meijän vauvan ristiaisessa ei tarjoitetaan alkoholia ollenkaa. Mun vanhemmat ovat myös uskovaisia ja ne ei hyväksy minkälaista juomistapoja. Niiden mielest juhlaan ei sopi edes kouhuviina. Miehen vanhemmat ovat ihan normalia että ne voi ota yks kaks lasillista. Mut mun vanhempien takkia koko alkoholli jää pois. 
 
Itse en ole vielä koskaan järjestänyt ristiäisiä kun tässä vasta ensimmäistä odottelen mutta meillä on 7 kummilasta eikä ainoissakaan ristiäisissä ole alkoholia tarjoiltu. Oman lapsen ristiäisiä olen myös jo suunnitellut eikä aikomuksena ole tosellakaan tarjoilla mitään alkoholipitoista.
 
Kohtuu käyttäjiä olemme miehen kanssa molemmat mutta mielestämme ristiäiset ovat vauvan juhla ei meidän. Ylioppilasjuhlat, valmistujaiset, kihlajaiset ja häät ym. ovat sellaisia juhlia joissa mielestäni kuuluukin tarjota jonkin lainen malja kuohuvaa ja sitten jos halutaan niin enemmänkin mut ei tällaisissa pieneen lapseen tai vauvaan liittyvissä juhlissa. 
 
Hän on kuitenkin teidän lapsi ja te päätätte vanhempina miten haluatte juhlat järjestettävän eikä anoppi. Tehkää asia anopille selväksi jo hyvissä ajoin ja järjestäkää juhlat missä itse haluatte.[;)] 
 
Jep, samoilla linjoilla..

Kuulostaa minusta härskiltä että vauvan ristiäiset olis aikuisten kaljabileet.. Tuo minusta ihan ok että sitten varsinaisen juhlan JÄLKEEN kukin tekee mitä tahtoo, ymmärrän toki sen että jos on paljon sukua ja ystäviä kerrankin koolla niin sitten on mukava viettää aikaa enemmänkin.

Meillä on vähän sama tilanne sinänsä, että minun suku on semmoista hmm.. sanotaanko uskonnollisuutta kunnioittavaa jos ei nyt ihan uskovaista kuitenkaan. Samoin minä ite, en ole uskonnollinen mutta pidän joitain kirkollisia juttuja kauniina. Miehen sukulaiset eivät suurelta osalta kuulu kirkkoon ja mies ja anoppi nyt ainakin ovat niin ateisteja että oksat pois. Tämän takia onkin vielä vääntöä siitä, kastetaanko vauvaa ollenkaan.

Mutta joka tapauksessa, ristiäiset tai nimiäiset on minusta vauvan juhla, mihin ei humalaiset ihmiset käy sekaan. Kuohuviini ei ole minusta ollenkaan paha, mutta henk. koht. vierastan sitäkin ajatusta. Meillä ristiäiset on aina olleet kahvitteluja ja siinä se.

Kukin tavallaan ja niinkuin hyvältä tuntuu:)
 
Ja jos haluaa vielä neuvoja, niin pappia pyytäessä voi hyvin kysyä ristiäiskäytännöistä ja tavoista. Ja siitä mitä pidetään sopivana ristiäiskäyttäytymisenä. Meidänkään ristiäisiin alkoholi ei ole missään tapauksessa kuulunut, niinkuin moni muukin jo tuossa sanoi.
 
oho... mä en ole edes kuullut tai tullut ajatelleeksi, että vauvan ristiäisiin voisi yhdistää ryypiskelyn... [8|]

Sehän on kuitenkin vielä kristillinen juhla ja sillä on suuri symbolinen merkitys. Muukin kuin se nimensaaminen. Jotenkin tuntuisi aika karulta, että juhlissa olisi tarkoitus aikuisten bilettää ja saada päänsä sekaisin.

Mä olen jo päättänyt, että ristiäiset on meillä vain kummeille ja vanhemmille. Kirkossa itse kaste ja sitten varmaan kahvit ja kakut kotosalla. Muut ehtii sitten kuulla nimen puhelimitse. Jotenkin ei edes kiinnosta ihan pienen vauvan kanssa ruveta suuria kestejä järjestämään, kun muutenkin on kädet täynnä hommaa. Meidän suvussa aina kyllä ollut paikalla iso joukko sukua, mutta mä aion tehdä poikkeuksen. Onneksi sainkin jo isoäitini "siunauksen" asialle. kertoi että ei hänkään jaksanut isoja juhlia järjestää. Kaikessa hiljaisuudessa, kauniisti ja vähällä vaivalla. [:)]
 
Juu en minäkää oo kyllä kuullu, että ristiäiset olisivat ryyppyjuhla. Meillä oli tytöllä ihan perinteiset ristiäiset. Kirkossa kaste ja sen jälkeen kakkukahvit vieraille.
 
Ehei.. en oo ikinä ollut kastajaisissa / nimijuhlissa missä oli alkoholia ollut.
ja joisinko jos olisi, En.
Tapoihin ei kuulu ottaa ollenkaan alkoholia lasten kanssa
ja minusta ne ovat asia jotka pidetään erillään toisistansa.
 
Takaisin
Top