Nukkuminen ja nukahtaminen

Kyljellään tai x-asennossa selällään nukkuu. Tänään eka yö sivuvaunussa. On nukkunut mun vieressä mutta parina yönä on herännyt pelottavan läheltä sängyn laitaa (mies on työmatkalla niin on ollut tilaa liikkua). Nyt on pinniksestä reuna pois ja köytetty tuohon viereen, katsotaan hillitsisikö etäisyys yösyömisiä (jotka ovat lähinnä läheisyyden tavoittelua, ei niinkään syömistä).

Päivisin nukkuu edelleen 1-3 unet, yleensä puoli tuntia tai max tunnin sängyssä tai vaunuissa, kainalossa enemmän.
 
Niin vaan uudet taidot ovat nukkumista tulleet hankaloittamaan, että morjes! Opittu nousemaan pinniksessä. Ei tahdo jäädä nukkumaan ja nousee koko ajan. Viimeyönäkin nousi parin tunnin ajan ja sillä verukeella pääsi mun viereen nukkuu. En tahdo vaan enää vieressä pitää, kun omat yöunet ovat syventyneet, etten ehkä herää jos vauva lähtee vierestä ryömii. Ihana kehitysvaihe.
 
Eli ehkä saa olla kiitollinen, että oma poika nukkuu edelleen todella surkeasti, niin ei tunnu missään, jos uusia taitoja treenataan öisin :S
 
Nukuttiin vauvan kanssa sylikkäin pitkät päikkärit ja äiti on vielä aamukahdelta hereillä...

Pienen ininän jälkeen vauva on sivuvaunussaan kääntynyt vatsalleen ja 180 astetta, nukkuu pää jalkopäässä hiljaa tuhisten. Nyt en pysty nukkumaan kun tämä on eka yö massullaan ja stressaan että hengittääkö se. Heräsi inisemään tuttuun tapaan puoliltaöin mutta en reagoinut (odotin että vähän itkisi) joten vaikeni. Katsotaan mitä meidän yösyötöille käy, koska herää syömään. Huomisyön olen hotellissa ihan testimielessä, katsotaan miten isi pärjää :)
 
Toivottavasti ei haittaa että kopioin tähän saman (pitkän) tekstin kuin foorumille.. onko kellään mitään ideaa mikä auttaisi 10kk 1-2h mittaiseen öiseen itkuun??
Alla tarkemmin:

Lähes kaikki uniongelmat joista olen lukenut liittyvät nukahtamiseen tai heräilyyn. Meillä nukahdetaan melko helposti itse omaan sänkyyn (kuten pienestä pitäen) ja suurin osa öistä menee 1-2 tutin laitolla. Huonoja "huutoöitä" on ollut yksittäisiä alle kerran kuussa.

Nyt viimeisen kuukauden aikana on huonoja öitä ollut paljon, joko muutamn yön välein tai pahimmillaan viiden yön putki. Meillä tämä tarkoittaa sitä, että vauva herää 3-4 aikaan itkemään, eikä siihen auta muu kuin syli tai vieressä olo. Itku loppuu lähes aina kuin seinään kun aikuinen tulee viereen, ja vaikka odotellaan että rauhoittuu, jatkuu itku heti kun vierestä lähtee pois. Ei ole syönyt öisin enää pitkään aikaan, mutta nyt yöhuutoon joskus korvike auttaa - joskus ei. Itku jatkuu n. 2h kunnes vauva nukahtaa, nukkuu aamuun ja hetää tyytyväisenä.

Mikä ihme tuon yöllisen huutokohtauksen voi aiheuttaa ja mitä kannattaisi koittaa?

Päivisin syö ja juo hyvin ja nukkuu ok päikkärit. Yöllä tarjottu vettä /silitystä / puhdasta vaippaa / syliä /joskus epätoivoissa särkylääkettä jos itkisi hampaita... annetaan myös itkeä välillä kun ei ole selkeää hätää. Ei itke paniikinomaisesti vaan välillä nyyhkyttää ja välillä parkuu kiukkuisesti.

Kokemuksia, ehdotuksia?
 
Syitä voi olla monia. Tässä iässä kun oppii koko ajan paremmin liikkumaan ja itsenäisyys lisääntyy, voi yöllä iskeä ihan vaan läheisyyden tarve eli halipula. Silloin sylittely (myös päivällä) auttaa ajan myötä, kun pieni haluaa varmistaa että joku on lähellä.

Voi toki olla hampaatkin, se on ainoa syy miksi meillä on herätty yöllä itkemään ja siihen on auttanut vain särkylääke (tällä vauvalla on paljon suuremmat kivut kuin esikoisella, tai alhaisempi kipukynnys). Sen kyllä huomaa kun on kipuitkua ja kädet suussa.

Oma veikkaus on tuo läheisyyden kaipuu joka siis on vain vaihe. Meillä siis nukutaan perhepedissä ja kiehnätään vierekkäin mutta nyt 10kk tietämillä on jo muutaman viikon herännyt parin tunnin välein tissille vaikka aiemmin söi öisin ehkä kerran jos sitäkään. Nälkä sillä ei ole vaan tankkaa läheisyyttä. Ajattelin toistaiseksi antaa periksi ja alkaa kouluttaa vasta jos sama jatkuu vielä vuoden iässä - siihen mennessä olisi pitänyt rauhoittua.

Tsemppiä ja jaksamista siis toivotan! Vaiheet menevät ohi. Meilläkin tankataan läheisyyttä vaikka päivisinkin ollaan tiiviisti yhdessä, jos siis siitä johtuu niin aika ja sylittely auttaa...
 
Eroahdistusta minäkin tarjoaisin. Meille varoiteltiin neuvolassa, että öisin saattaa alkaa tarkistaan, että vanhemmat on saatavilla ja tarvita läheisyyttä ( noin 9 kk iässä). Saattais siis olla sitä. Eli vaihe ja menee ohi.
 
Kiitos Tips ja Superpipsa!
Voi hyvinkin olla, on nykyään päivisinkin lahkeessa roikkuvaa ja kitisevää mallia usein tämä vauva sylittely yöllä vain hankalaa kun harvoin malttaa siinä olla rauhassa vaan heti pitäisi alkaa touhuta. Ei kyllä päivälläkään malta hetkeäkään sylissä vaikka sinne kokoajan haluaa..
 
Meillä oli kans muutama viikko sitten paha lahkeessa roikkumisvaihe päivisin. Kesti useamman viikon. Nyt vähän helpottanut.
 
Viime yönä taas yhdestä kolmeen itkua ja kätinää, välillä ehkä max vartin taukoja ja koko aamun roikkunu taas lahkeessa ja kitissyt. Aaargh
 
Onko korvatulehdus poissuljettu?

Ihan vasta lääkäri kurkkas korvat jotka oli täysin moitteettomass kunnossa särkylääkettä on joinain iltoina annettu jos hampaiden tulo nyt särkee tms tai joku muu kipu, joskus auttaa, joskus ei..
 
Ok. Hyvä, että on tsekattu. Meillä löytyi esikoiselta korvatulehdus normi neuvolalääkärin tarkastuksessa, flunssastakin oli 1-2 kk. Ei me oltu tajuttu. Olihan se ollut känkkä, mutta oli normistikin huonotuulinen, niin ei osattu yhdistää, että ois kipee. Sillä tarjosin vaihtoehtoa.
 
Täällä 10,5 kk mukelo alkaa jo vaihtelevasti nukkua yönsä ilman jatkuvaa tissiä. Nyt on siis ehkä kuukauden heräillyt tunnin tai parin välein varmistamaan että tissi on paikalla, mutta muutamana yönä on ihan vahingossa nukkunut lähes koko yön, syönyt ehkä 22 ja seuraavaksi 5-6 aikaan. Mitenkään ei olla vielä koulutettu, katsotaan hokaako itse.

Tänään sitten oppi seisomaan pinnasängyssä (nukkuu sivuvaunussa, usein jalat meidän sängyssä tai minun yläkroppa hänen sängyssään jos on kovasti syöty yöllä...) joten pitänee keksiä uusi nukkumismuoto. Eihän se seisominen siis mitään mutta kun heti perään lähti yrittämään nostaa jalkaa sängyn reunan yli! Luvassa siis pinniksen pohjan laskeminen ja sitä seuraa nukkumisen uudelleen opettelu, kun on aina nukahtanut tissille eikä hevillä siirry heräämättä jos on muualle nukahtanut...
 
Meillä nukutaan myös vielä sivuvaunussa. On niin kätevä, kun nukahtaa tissille, on silti kaikilla tilaa. Olen tyynyt nostanut kasaksi pinniksen eteen, ettei pääse pois silloin kun me ei olla nukkumassa. Mutta eilen oli päässyt tyynyjen yli, ja oli jo sängyn toisella reunalla, kun menin tarkistamaan mitä ihmettä äheltää.:eek: Joten pitää varmaan laittaa se sängynlaita paikalleen, ja saa poika opetella nukahtamaan itse. o_O
 
Miten teillä on vauvat nukkunut helteillä? Meidän pimu ei välittäisi nukkua ollenkaan. Aamusta nukkui onneksi tunnin päiväunet, mutta toiset päikkärit kesti ruhtinaalliset 20 minuuttia. Koko päivä ollut vauvan osalta yhtä kiukkua, kun väsyttää, helle haittaa ja hampaitakin tulee... phuuh!
 
Meillä päiväuniin vaikuttanut. Aika huonosti nukkunut. Ilmalämpöpumppu pitää kämpän viileenä mut kun makkarin oven laittaa kiinni, niin se pääsee lämpeemään.
 
Meillä taas on nukuttu poikkeuksellisen hyvin koko viikonloppu. Yli tunnin päikkäreitä ja yöheräilyt minimissä. Tänään vedettiin koko perhe överit rantapäivän ja pihan vesileikkien jälkeen, nukuin vauvan kanssa 16-19 ja esikoinenkin nukkui 17-19, mies otti jossain välissä tirsat ja teki kotitöitä ja ruoan valmiiksi. Nukkumaan päästiinkin vasta 22 jälkeen...

Laitettiin muuten pinniksen pohja alas ja hyvin on nukkunut. Simahtaa edelleen tissille mutta kippaan siitä pinnikseen jossa nukkuu 01 asti, sitten haluaa viereen jossa nukkuu aamuun asti aikalailla syömättä.
 
Meillä ei oo nukuttu juuri yhtään. Tosin helteillä tuskin vaikutusta kun tää viikko ollut viileempi eikä silti oo nukkunut, ei vauva eikä esikoinen. Viime yönä tämä äiti nukkui ruhtinaalliset 1h40min+1h20min,tosin jälkimmäinen pätkä vqrtin pätkissä. Eellisenä yönä esikoinen nukahti 4.30 ja herätys tuli 7.50. Oon miettinyt et onko tää ees normaalia, meinaa oikeesti järki lähteä.

Sitten vielä ketuttaa, että viikon päästä ois keikka minne liput ostettiin tyyliin vuosi sitten ja sovittiin mun äidin kanssa hoitopaikasta (eka kerta hoidossa kummallekin tytölle) niin nyt viikon voivotellut et mitenhän oikein pärjää, on niin kipeä muka ja väsynyt jne tms. Ja kuinka hän kyllä omat lapsensa itse hoisi, ei omlut hoitooaikkoja ja hän ei missään keikoilla jne koskaan käynyt. En nyt sitten tiedä pitääkö mun ne liput myydä kun ei sitä oikein uskaltais hoitoon näitä antaa, jos ei sitten kykenekään niitä hoitamaan :bored: eikä näin lyhyellä varotus ajalla enää muutakaan paikkaa saa. Että niinpä niin.
 
Emppuli, kuulostaapa todella epäreilulta. Ihan vain sinun arjen jaksamista ajatellen pohdin onko lasten isän mahdollista hoitaa lapsia silloin tällöin yö, jotta voisit mennä johonkin muualle (ystävälle, äidille, hotelliin) nukkumaan kokonaiseksi yöksi. Jokainen tarvitsee unta, hulluksihan sitä muuten tulee. Mitä tulee äitiisi ja hänen lupaukseensa olla lastenvahtina keikan ajan, niin on todella pölhöä lupautua hoitamaan lapset ja sitten alkaa peruutella puheitaan... tokikaan eihän häntä voi hoitajaksi pakottaa, mutta uskomatonta nilkkiyttä perua tai alkaa syyllistää tuolla tavoin. Lisäksi pohdin oletteko kysyneet apuja lasten unettomuuteen ja heräilyyn neuvolasta? Olen kuullut, että unikouluja voidaan haastavimmissa tapauksissa järjestää ihan sairaalassakin. Noin vähät unet ei ole kellekään ok, joten kannattaa tarttua ongelmaan ennen kuin olet vieläkin väsyneempi (mitä olet aivan varmasti jo nyt).

Hurjasti voimia - ei varmasti ole helppoa :sad001
 
Takaisin
Top