Isin tyttö

K

Katkatin

Vieras
Tyttömme on nyt 1v ja 2kk vanha. Olen ollut hänen kanssaan kotona ja mies on tehnyt pitkiä työpäiviä eikä ole edes nähnyt lasta joka päivä. Meillä on mennyt mielestäni kahdestaan ihan kivasti. Nyt tyttö on alkanut kuitenkin suosia isää. Jos isä on kotona en kelpaa oikein mihinkään. Isän sylissä jaksaisi istua paikallaan tekemättä mitään tuntikausia, kun taas minun kanssani pitää kokoajan olla tekemistä ja silloinkin kiukuttaa helposti. Olen vähän ihmeissäni... kuvittelin että olisin ollut ihan ok äiti, mutta nyt alkaa huolettaa että olenko sittenkin jotenkin susi huono, kun lapsi on mieluummin sen vanhemman kanssa jota näkee paljon vähemmän. Mitä ihmettä tässä tilanteessa voisi tehdä? Olisi ihana tuntea että kelpaan lapselleni. Onko peli menetetty, jäänkö ikuisiksi ajoiksi perheen kolmanneksi pyöräksi? Itsetunto alkaa kärsiä ja tuntuu että minun täytyy olla historian huonoin äiti

Onko tällainen toisen vanhemman suosiminen yleistä? Mistä se johtuu?
 
Älä ole huolissasi. Mitä läheisempi olet, sitä enemmän lapsi uskaltaa osoittaa mieltään, vaatia palvelua/tekemistä ja mennä etäälle. Lapsi luottaa, että olet joka tapauksessa aina häntä varten.

Tuollaisessa tilanteessa jossa isä on usein poissa, lapsi varmasti ikävöi isää ja jos on mahdollista valita isä, käyttää tilaisuuden hyväkseen. Äitihän on aina käytettävissä.

Meillä isä on paljon läsnä ja lapsi valitsee lähes aina isän jos se on mahdollista. Olen jopa kannustanut siihen jotta itse jaksan paremmin. Isä myös tekee lapsen kanssa sellaisia asioita joita minä en osaa/halua/jaksa/viitsi tehdä, isän ja lapsen yhteisiä juttuja,jotka on lapsen mielestä ihania. Minun kanssani tehdään sellaisia hohdokkaita asioita kuin aamutoimet, suihkut, ihon rasvaaminen, pukemisen opettelu jne. Ei ihan hupilistan ykköspäästä mutta nekin on tehtävä ja koska olen lapsen kanssa kotona, niin kyllä ne minulle kuuluvat
 
Kiitos, toivottavasti asia olisi noin. Olipa kiva herätä aamulla lohduttavaan vastaukseen. :) Tänne pitää selvästi kirjautua!
 
Hei! Meillä on tuota samaa, olen ollut tähän kuukauteen asti lapsen kanssa kotona ja isiä suosii selvästi! Kun isi kotona, äiti ei kelpaa vaipanvaihtajaksi eikä tytön hampaita saa pestä kuin isi! Eli ihan huoletta saat olla, saitkin jo hyvän vastauksen Yölennolta :)
 
Meillä isä on ollut välillä paljon sairaalassa (alkaen siitä kun lapsi oli reilu vuoden) tai kotona ollessa usein väsyneenä. Kun isä sitten on kotona ja jaksaa niin kyllä lapsi haluaa hänen kanssa olla paljon, kun ei ole saanut olla niin paljoa. Kutsumme tätä isäpulaksi. Lapsi tarvitsee molempia vanhempiaan jos heihin on kiintynyt ja jos toinen on paljon poissa niin sitä kaivataan ja se halutaan sitten kun on paikalla. Olet siis varmasti hyvä äiti, mutta isäkin on lapselle tärkeä. :)
 
Saitkin jo joukon hyviä vastauksia, joita voin myötäillä. :) Lapsen suosimisiin ei kannata kiinnittää liikaa huomiota, eivätkä ne kerro mitään äitiydestäsi. Meillä tuota samaa on nähtävissä, jos lasten mummi on paikalla. Silloin minä en kelpaa mihinkään, vaikka arjessa olen jatkuvasti läsnä. Mummi kuitenkin ajaa vauhdilla ohitseni aina, kun on läsnä. :)
 
Takaisin
Top