Raskausajan diabetes

Mulla ei ole koskaan tullut sivuoireita sokerirasituksessa, aina mennyt hyvin ja ollut hyvä olo :) Yhdellä kertaa ollut (viime raskaudessa) sokerit yli sallitun.

Nyt just istun tämän raskauden toisessa rasituksessa. Jokohan se radi-tuomio sieltä napsahtaa.. Viimeksi näillä viikoilla oli hyvät sokerit, loppuraskaudessa vasta pomppasivat.
 
Jaiks, tänään kävin vihdoin sokerirasituksessa, ja itse asiassa itse paasto+koe tuntui ihan helpolta nakilta: litku oli ihan ok juotavaa, eikä tullut väsymystä, päänsärkyä, huimausta tai mitään muuta sivuoiretta. Samaan aikaan testaamassa oli muutama muukin, jotka tuntuivat saavan paljon runsaammin oireita... Jännä nähdä, onko tämä oireettomuus huono vai hyvä merkki. Eniten harmittaa kyllä se, että menin syömään sokerista mysliä ihan viimeiseksi illalla ennen paastoa, nyt vaan toivotaan, että sillä ei ole merkitystä paastoarvoon :facepalm:

Hyvä, että meni vaivattomasti. Itsellä sama edessä ensi viikolla ja vähän mietityttää miten käy. Sanoiko ne jotain niistä arvoista jo kokeen aikana vai ilmoitellaanko niistä kaikki myöhemmin erikseen? Jotkut ovat tuntuneet saaneen ainakin ekan arvon tietoon jo kokeen mittaan.
 
Hyvä, että meni vaivattomasti. Itsellä sama edessä ensi viikolla ja vähän mietityttää miten käy. Sanoiko ne jotain niistä arvoista jo kokeen aikana vai ilmoitellaanko niistä kaikki myöhemmin erikseen? Jotkut ovat tuntuneet saaneen ainakin ekan arvon tietoon jo kokeen mittaan.

Eivät sanoneet, katsoin tulokset saman tien eilen iltapäivällä sitten Omakannasta, jonne ne ilmestyivät kunhan neuvola ehti katsoa arvot. Varmaan neuvola olisi siis siinä vaiheessa soittanut, jos arvoissa olisi ollut jotain häikkää. Arvot olivat mulla onneksi tosi hyvät :)
 
Huh, eilisestä sokerirasituksesta selvitty. Ei ollut kovin paha, vaikka litkun juomisen jälkeen vähän olikin jännä olo. Arvot näyttäisivät kuitenkin olevan ok, joten toistaiseksi mennään näillä eteenpäin. Sen tuo stressaaminen kyllä teki, että omaa sokerinkäyttöä ja ateriarytmejä tulee kyllä mietittyä vielä entistä tarkemmin, vielä olisi parannettavaa
 
Minäkin odottelen tänään äitiyspolin lääkärin soittoa eilisen sokerirasituksen tuloksista. Pitääkin kurkata onko omakantaan kirjattu mitään. Sinne ei kyllä tule labratulokset yleensäkään..

Huono olo oli koko loppupäivän sen litkun takia, sellainen yököttävä.
 
Omakannasta minäkin nuo tulokset kaivoin, varmaan seuraavalla neuvolakäynnillä otetaan puheeksi, mutta tuskin kukaan soittelee kun ei niissä näyttänyt mitään erityistä olevan. Siinä olen kyllä samaa mieltä, että omakantaan hukkuu labratulokset helposti tai sitten niitä ei näy siellä ollenkaan. Tosi sekava on käytäntö.
 
Mulla oli raskausajan diabetes joka oli ruokavaliohoitoinen. Jouduin mittailemaan vs niin paljon että oli sormenpäät ihan kipeet ja kovat.
 
Nyt soitti lääkäri, ihan normaalit arvot oli, ei kuulemma lähelläkään raja-arvoja *helpotus*
Täällä ei tule mitään labratuloksia omakantaan muuten kuin jos on lääkärin sanelussa mukana..
 
Minullekin puhtaat paperit radin suhteen! Silti pitäisi tarkkailla syömisiään koska vauva on iso. Liikaa stressiä en kyllä revi edelleenkään.
 
Vähän ristiriitaista tietoa tuntuu olevan sokerin ja muiden syömisten + vauvan koon suhteen. Onko se niin yksiselitteistä, että omalla syömisellä vauva kasvaa isoksi vai onko kuitenkin muut (perintö)tekijät määräävämpiä?
 
Eilen just luin jotain tutkimusta et vauvan koko on 50% geeneistä kiinni ja loppu riippuu vauvasta ja äidin ravitsemuksesta( tässä korostettiin huonoja hiilihydraatteja) ja äidin painon noususta.
 
Eilen just luin jotain tutkimusta et vauvan koko on 50% geeneistä kiinni ja loppu riippuu vauvasta ja äidin ravitsemuksesta( tässä korostettiin huonoja hiilihydraatteja) ja äidin painon noususta.

Minulla kyllä paino nousee ja vauva on iso vaikka syön ”äärimmäisen” terveellisesti. Sokeri on mm lähes kokonaan karsittu. En kyllä ihan heti usko, että omista syömisistäni johtuisi vauvan olevan iso.. Mutta kai kroppa ja vauva sitten imee kaiken.
 
Niin, enpä minä tuota tutkimusta oo tehny, joten en tiedä miten paikkaansa pitävä se on. Mutta kai sillä jokin arvo on, kun aihetta kerta on tutkittu ja se on julkaistu...
 
Niin en epäilyä tarkoittanutkaan Huli sinulle kohdistaa :) Lainasin vaan tekstiä, että muistan mihin olen vastaamassa ja mitä ihmettelen omalla kohdalla. Ihan varmasti on merkitystä äidinkin syömisillä, mutta jos itsellä ei johdu verensokerista eikä syömisistä, niin tekeekö ison vauvan sitten geenit vai vaikuttaako perussairaus vai mikä ? ? Tutkimattomat ovat vauvojen tiet : D
 
Siinä tutkimuksessa oli aika kattavasti tutkittu vauvan ja äidin eri hormoneja(mm kilpirauhas, leptiini yms) miten ne vaikutti vauvan kasvuun joko pienentävästi tai suurentavasti. Olisin linkannu sen mutta kun hävitin sen tutkimuksen, harmittaa...
 
Olisipa ollut mielenkiintoista lukea. Heitähän linkkiä, jos vielä jostain tulee vastaan
 
Joo mää oon yrittäny päivän tässä kaivella sitä, mutta kun tahtoo tuo muisti olla huono, niin en muista ees millä haulla sen löysin... Olisin itsekin sitä halunnut lukea vielä uudestaan.
 
Etenkin nuo kilpirauhasjutut kiinnostaa sokereiden lisäksi. Pitääpä vähän yrittää kaivella itsekin, jos vaikka löytyisi sopivaa iltalukemista
 
Kiinnostaisi kyllä lukea jos löytyy :)
Mullahan raahasi kilppariarvot viikkotolkulla vajaalla kun lääkkeen vaihdon takia entinen perusannostus ei riittänytkään eikä normaalit raskauden aikaiset annosnostot. Eli voisi kai tuo vajaatoiminta periaatteessa varmaan lihottaa vauvaa.. :O Nyt alkaa olla arvot kunnossa ja olo parempi.
 
Mullakin kilppariarvot nousee koko ajan, vaikka viitearvojen sisällä vielä mennäänkin. Mitenköhän päin nämäkin vaikuttaa, ensimmäinen ajatus oli, että juuri toisinpäin, mutta tämä ajatus ei perustu varsinaisesti mihinkään. Nyt kyllä alkoi kiinnostaa toden teolla miten mikäkin vaikuttaa vauvan kokoon, pitääpä yrittää vielä löytää sopivaa materiaalia
 
Takaisin
Top