Matkakuume raskaana

Ksenia

Oman äänensä löytänyt
Miten olette matkustaneet loppuraskaudesta - siis lomamatkoja? Itselläni on laskettu aika heinäkuun lopussa, ja niin järjetön matkakuume, etten osaa muuta ajatellakaan. Kotimaan stressitkin olisi ihana edes hetkeksi karistaa mielestä. Puolison kotimaassa olisi huhti-toukokuussa ihan kivat säät jo (ja raskaanakin siedettävät, kun ei vielä neljääkymppiä vetele!), ja rantakohde, mutta uskaltaako sitä silloin enää edes harkita matkustamista (ja lentämistä)? En tietenkään vielä varaisi matkoja, kun koskaan ei voi tietää, miten raskaus etenee, mutta olsii kiva kuulla kokemuksia, onko tällainen ihan tuhoon tuomittu ajatus. Oletteko lähteneet johonkin rentoutumaan vielä vikalla kolmanneksella, vai pitääkö mun vain tyytyä ajatukseen lähikylpylän allasosastosta muovipalmun alla istuskellen ja spriteä pillillä siemaillen? :laughing002 Tai onko muita ideoita, miten matkakuume ja totaalirentoutumisen tarve on saatu selätettyä?
 
Kyllähän jotkut matkustaa ihan loppuun asti, mutta itse jouduin perumaan reissun, kun en kerta kaikkiaan pystynyt istumaan niin pitkään ja turvotus oli ihan hillitön. Jos vain mahdollista, niin viivytä reissun varaamista h-hetkeen asti ja katso sitten, mikä on vointi. Ei niissä muovipalmuissakaan suurempaa vikaa ole. :grin
 
Minä niin tiedä tuon matkustamisen halun! Ollaan aina matkustettu (töidenkin vuoksi) tosi paljon ja raskauden lopussa minulla oli vielä aika paljon kertyneitä lomia, jotka piti pitää pois niin oli aikaakin matkustaa. Varattiin matka lämpimään, täyshoidolla. Olisin vain lillunut altaassa viikon hemmoteltavana ennen koitosta. Suomessa käytiin lääkärillä ja saatiin todistus, että matkustaminen on vielä turvallista useamman viikon. Kaksi päivää ennen lähtöä menikin vedet ja vauva syntyi muutamassa tunnissa. Ei sitten lähdetty matkalle vaan jäätiin tehohoitoon keskosen kanssa suomeen. Saatiin kyllä melkein kaikki rahat takaisin kun lentoyhtiö ilmeisesti katsoi syyn perumiseen olevan riittävän hyvä.

Olen aina aikaisemmin ajatellut että on sitä siellä toisessakin maassa lääkärit ja sairaala. Nyt en kyllä enää uskaltaisi lähteä raskaana lentämään, koska tässä tilanteessa lento olisi kestänyt pidempään kuin synnytys, eli eihän me oltaisi ehditty synnyttämään sairaalaan vaan vauva olisi syntynyt koneessa. Aika epätodennäköistähän se tietysti on että sattuisi alkamaan juuri sen lennon aikana, mutta ei mahdotonta. Jos johonkin haluaa lentää niin valitsisin sen mihin on lyhyin matka. Voi olla että ne muovipalmut houkuttelisi jopa enemmän. Vauvan kanssa on sitten helppoa ja mukavaa matkustaa kuitenkin, tai ainakin meillä on ollut. :)
 
Meillä on Pariisin reissu varattu huhtikuun loppuun, sillon rv32+. Vähän jännittää, mut onneks on vauvavakuutus ja matkavakuutus jos jotain käy. Ja lennot on lyhyitä.
 
Kaksi keskosvauvaa synnyttäneenä en uskaltaisi lähteä kotikulmilta yhtään mihinkään. Nyt odotan viidettä ja olen tasan käynyt kaupassa, sairaala normaali oloissa maks.10 min päässä. Töissä en saa käydä riskien vuoksi joten olen rv.6 ollut täysin kotona.
Harvalla toki käy yhtä huono ”tuuri” raskauksien kanssa kuin itsellä, mutta matkustaa kerkeää myöhemminkin...
 
Takaisin
Top