Polikliininen synnytys

Zeni

Tietävä tietäjä
Tammimammat 2017
Kesäkuun äidit 2019
Kokemuksia?
Meille on tulossa kuudes vauva ensi kesänä ja polikliininen synnytys on mielessä. Isompien kanssa olen ollut synnytyksen jälkeen osastolla 2-5vrk, mutta nyt toivon olevani max. yön yli, riippuen mihin aikaan vauva syntyy.
 
Polikliinisesta ei ole kokemusta, mutta kuopuksesta olin vain yhden yön sairaalassa. Silloin käytiin sairaalalla lääkärin tarkastuksessa sitten kahden vuorokauden iässä.
 
Mulla oli toisen synnytyksen kohdalla toive polikliinisestä kotiutumisesta. Muutoin se olisi onnistunut, mutta tyttö syntyi illalla ja lääkärinkierrot oli jo menneet, joten oltiin yön yli. Aamupäivällä kotiuduttiin ja kolmen vrk iässä käytiin uudestaan lääkärin tarkastuksessa.

Oli tuossa tilanteessa just oikea ja hyvä ratkaisu.:) maito nousi heti kotona (muilla kolmella kerralla meni 4-5vrk kun päästiin kotiin ja silloin maito nousi).
 
Olisin kiinnostunut, mutta pitkä matka sairaalaan sekä raskausdiabetes estävät tämän haaveen:sad001
 
Täytyy kyllä sanoa, että kun sitten tulin yhden yön jälkeen vauvan kanssa kotiin, jossa odotti kolme muuta lasta tarpeineen ja vaatimuksineen ja tappeluineen, puolet minusta saattoi katua nopeaa kotiutumista. :grin
 
En oo ollut vielä siinä tilanteessa että olis uskaltanut ajatella noin pitkälle. Näin ajatuksen tasolla ehkä hieman pelottaa, kun ajattelee omaa mahdollista vointia. Esikoisen kohdalla mulla oli perhehuone ja mikäs siellä hengaillessa ja 5 vrk oli oltava vauvan voinnin takia. Tuntuu ihan kauhealta edes ajatella että olis useampi mamma ja vauva samassa huoneessa ja siellä kärvistellä monta päivää :grin:grin joten olishan se aika mukava päästä pian kotio.
 
Kuopuksen kohdalla sitä toivoin mutta vauvan tulehdusarvojen ja voinnin takia se oli mahdotonta. Neljä päivää jouduttiin osastolla olemaan, sit onneks päästiin kotiin.
 
Kuopuksen kohdalla sitä toivoin mutta oltiinkin 3 yötä potilashotellissa kun uusi lastenlääkäri halusi seurata bilirubiineja. Ja olihan se aika luksusta nyt kun miettii sitä hulinaa mikä kotona odotti vaikka vain esikoinen siellä odotti. Jos vielä synnytän ja hotelli on vaihtoehto niin ehkä sen ottaa taas loman kannalta ja olisi ainakin yksi yö siellä :)
 
Mulla oli lysytoive, joka toteutui. Vauva syntyi puolen yön jälkeen, oltiin se yö loppuun ja seuraava päivä sekä yö, aamulla kotiin. Mitä siitä sitten tulee, vajaa puolitoista vrk. Käytiin vauvan kanssa kotiutumista seuraavana päivänä sovitusti lääkärintarkastuksella. Polikliinistä toivoin ensin, mutta sanoivat heti ettei ensisynnyttäjä missään tapauksessa pääse polikliinisesti kotiin vauvan kanssa.
 
Takaisin
Top