Paljonko mies osallistuu vai osallistuuko ollenkaan?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Meneekö teillä tasan esim. kotityöt ja lastenhoito vai onko molemmilla omat alueet jotka hoitaa? Oletteko tyytyväisiä?

Meillä koska olen vielä kotona lapsen kanssa ja mies töissä, teen kotona paljon.
 
Muokattu viimeksi:
Minä olen myös vielä kotona ja teen aika paljon, ehkä siksi että tykkään tehdä yksin kotitöitä silloin kun mies on lapsen kanssa :) vähän niin kuin omaa aikaa. Mies tekee kyllä ruuat ja imuroi. Siivoaa kyllä keittiön, jos en ole ehtinyt. Pyykkeihin en anna kajota, muuten kyllä saa tehdä, jos ehtii. Ai niin, saunan mies pesee aina.
 
Olen kotona nuorimmaisen kanssa (ja myös toiseksi nuorimman osan viikosta), ja kotona ollessani hoidan kotitöitä silloin, kun en tee töitä (teen siis kotoa käsin jonkin verran töitä). Mies on päivätöissä, ja hoitaa sitten iltaisin oman osuutensa eli on lasten kanssa ja tekee kotitöitä kun minä teen töitä. Viikonloppuisin tehdään molemmat. Aika tasan menee siihen nähden, kuinpa paljon kumpikin tekee töitä.
 
Olen kotona vauvan kanssa ja silti mies hoitaa enemmän kuin oman osuutensa - omien sanojensa mukaan koska vauva vaatii niin paljon että ymmärtää ettei aikaa tai energiaa ole kotitöihin (ja meillä on hyvin helppo, yöt nukkuva vauva). Hän laittaa ruokaa, siivoaa, pyykkää, vie esikoisen aamuisin päiväkotiin ja hoitaa talon, pihan, polttopuut sekä tietenkin oman työnsä. Itsekin yritän tehdä mitä voin, laitan ruokaa kun ehdin, siivoan ja pyykkään sekä harrastan ja ulkoilen lasten kanssa niin mies saa välillä huoahtaa itsekseen. On se aarre. Aina en ole samaa mieltä siivousaikatauluista tai -menetelmistä mutten oikein kehtaa valittaakaan :)
 
Kotona ollessani tein melkein kaikki kotityöt, tottakai kun oli aikaa. Töihin paluun jälkeen meni tietenkin hioutuessa, että mitä miehen pitää tehdä, kun ei ollut tottunut tekemään kotitöitä. Kovasti nurisi alkuun, että en silitä vaatteita enää, mutta eipä ole kertaakaan silittänyt itse kun se on ainut vaihtoehto :D

Minusta kotona olevan kuuluu tehdä kotityöt, mutta kun työssä käyvä tulee kotiin, niin hänen kuuluu olla lapsen kanssa, kunhan on hetken hengähtänyt.
 
Kotona ollessani tein melkein kaikki kotityöt, tottakai kun oli aikaa. Töihin paluun jälkeen meni tietenkin hioutuessa, että mitä miehen pitää tehdä, kun ei ollut tottunut tekemään kotitöitä. Kovasti nurisi alkuun, että en silitä vaatteita enää, mutta eipä ole kertaakaan silittänyt itse kun se on ainut vaihtoehto :D

Minusta kotona olevan kuuluu tehdä kotityöt, mutta kun työssä käyvä tulee kotiin, niin hänen kuuluu olla lapsen kanssa, kunhan on hetken hengähtänyt.
En kyllä lähtisi siitä että kotona oleva tekee kaikki kotityöt. Vanhempainvapaa ja hoitovapaa on lasta varten, ei kodinhoitoa. Meillä on lapsen kanssa miehen työpäivän aikana kaikkea lasta kehittävää toimintaa, jota työssäkäyvien vanhempien lapsilla on päiväkodissa. Jos tekisin vain kotitöitä, lapsi jäisi paitsi kaikesta siitä ja sen vuoksi mahdollisesti myös kehitys olisi heikompaa kuin ikätovereilla varhaiskasvatuksessa. Kotityöt joutaa odottaa, lapsen tarpeet ensin.
 
Mäkin olen sitä mieltä, että työssäkävijänkin pitää osallistua iltaisin. Etenkin useamman lapsen kanssa ei ole edes aikaa tehdä koko ajan kotitöitä kun niistä lapsistakin pitää huolehtia, ja lapset myös sotkevat koko ajan lisää - ja ruuanlaitosta sun muusta kertyy jatkuvasti lisää sotkua. Itsekin haluan myös puuhailla lasten kanssa ja käydä leikkitreffeillä tai vaikka muskarissa enkä keskittyä pelkkiin kotitöihin. Onneksi mies on samoilla linjoilla tästä.
 
Meillä miehen työpäivän mitta on myös minun työpäiväni mitta ja kun hän tulee kotiin, ollaan tasavertaisia ja samalla viivalla. Tietysti teen päivän aikana sen, mitä ehdin kotitöistä tehdä, mutta joskus niitä vain jää iltaankin miehelle.
 
En kyllä lähtisi siitä että kotona oleva tekee kaikki kotityöt. Vanhempainvapaa ja hoitovapaa on lasta varten, ei kodinhoitoa. Meillä on lapsen kanssa miehen työpäivän aikana kaikkea lasta kehittävää toimintaa, jota työssäkäyvien vanhempien lapsilla on päiväkodissa. Jos tekisin vain kotitöitä, lapsi jäisi paitsi kaikesta siitä ja sen vuoksi mahdollisesti myös kehitys olisi heikompaa kuin ikätovereilla varhaiskasvatuksessa. Kotityöt joutaa odottaa, lapsen tarpeet ensin.


Miten ihmeen paljon pitää olla kotitöitä, että niitä tekee koko päivän joka päivä, eikä lapseen jäisi aikaa? Oh hoh.

Minä tein lapseni kanssa erittäin paljon varhaiskasvatuksellista toimintaa joka päivä laulettiin, luettiin, askarreltiin ja käytiin kerhoissa, värikylvyssä ja muskarissa. Ja sitten lapsi oli mukana pyykinlaitossa ja tiskin laitossa ja ruoanlaitossa - edelleen on.

Hivenen liioittelua, että pitää valita joko kotitöiden teko tai lapsen hoito ja varhaiskasvatuksesta huolehtiminen. Tai sitten toisilla on parempi ajanhallinta kuin toisilla. Niin ja kun lapsi nukkuu päikkärit, niin silloin viimeistään voi kotityöt tehdä, jos yhtään ei halua tehdä lapsen kanssa.
 
Miten ihmeen paljon pitää olla kotitöitä, että niitä tekee koko päivän joka päivä, eikä lapseen jäisi aikaa? Oh hoh.

Minä tein lapseni kanssa erittäin paljon varhaiskasvatuksellista toimintaa joka päivä laulettiin, luettiin, askarreltiin ja käytiin kerhoissa, värikylvyssä ja muskarissa. Ja sitten lapsi oli mukana pyykinlaitossa ja tiskin laitossa ja ruoanlaitossa - edelleen on.

Hivenen liioittelua, että pitää valita joko kotitöiden teko tai lapsen hoito ja varhaiskasvatuksesta huolehtiminen. Tai sitten toisilla on parempi ajanhallinta kuin toisilla. Niin ja kun lapsi nukkuu päikkärit, niin silloin viimeistään voi kotityöt tehdä, jos yhtään ei halua tehdä lapsen kanssa.
Minä teen kotitöitä joskus kun lapsi on päiväunilla. Useimmiten olen kuitenkin vailla omaa aikaa kun olen saanut lapsen nukkumaan, lounaan siivottua ja välipalan laitettua.
Meillä innokkain kotitöiden tekijä on lapsi. Aina vain en jaksa siivota hänen kanssaan
 
Hivenen liioittelua, että pitää valita joko kotitöiden teko tai lapsen hoito ja varhaiskasvatuksesta huolehtiminen. Tai sitten toisilla on parempi ajanhallinta kuin toisilla. Niin ja kun lapsi nukkuu päikkärit, niin silloin viimeistään voi kotityöt tehdä, jos yhtään ei halua tehdä lapsen kanssa.

On erilaisia perheitä ja lapsia. Joillain voi onnistua lapsenhoito ja kotitöiden yhdistäminen niin, ettei arjesta tule liian kuormittavaa yhden vanhemman tehdessä lähes kaiken, toisilla voi olla erilaiset olosuhteet. Se miten lapsi nukkuu öisin vaikuttaa vanhemman (yleensä äidin uneen) ja näin ollen myös hänen jaksamiseensa. Myös pienet vauvatkin ovat erilaisia, taaperoista puhumattakaan. Toiset ovat yleisesti tyytyväisempiä ja helpompia kuin toiset. Toisten kanssa voi tehdä yhdessä kotitöitä, toisten ei niin hyvin. Toiset lapset nukkuvat päikkärit vartin pätkissä, jolloin on vaikeaa tehdä mitään aikuisten juttuja, kotityöt mukaan lukien. Jos perheessä on enemmän lapsia, lemmikkieläimiä tai muita velvollisuuksia, niin nämäkin vievät oman aikansa. Esikoisen aikaan meidän perheen toimeen tulo oli hyvin pientä, joten kaikki ostokset piti laskea ja käydä kirppareilla. Tähän etsimiseen meni oma aikansa. Tietysti voi olla kyse ajanhallinnasta, mutta ihan näin yksioikoisesti en tätä asiaa tulkitsisi.

Hienoa, että joillakin onnistuu ja elämässä on yksi kuormittava asia vähemmän. Itse en ole vielä oikein onnistunut ratkaisemaan meidän perheen kotitöidenteko-ongelmaa, vaan siitäkin välillä "keskustellaan" miehen kanssa. Mies tekee, hoitaa ja siivoaa, eikä kumpikaan meistä ole kotona 100%. Aikaa vain on yksinkertaisesti liian vähän tällä hetkellä.
 
Joo, ei se voi niin mennä että koska olen lapsen kanssa kotona, niin joudun myös tekemään kaikki kotityöt. Jos se olisi vaatimuksena, niin palaisin aika pian töihin lepäämään.

Olen kyllä huomannut, että joillain on ns. helppoja lapsia, jotka vain möllöttävät tyytyväisinä. Sitten on lapsia, jotka tekevät kaikkensa saadakseen huomiota ja sinkoilevat kuin päättömät kanat joutuen vaaratilanteisiin heti kun silmä välttää. Tee siinä sitten kotitöitä. Jotkut lapset myös kuulemma nukkuvat tuntien päikkäreitä, toiset vain korkeintaan puoli tuntia.

Tiskikonetta tuo meidän 1-vuotias elohopea tyhjentää mielellään (eri asia minne) ja säätää pesukoneeseen ohjelmia. Lattiaa lakaisee innoissaan ja pudottelee harjalla tasoilta tavaroita. Ruoanlaittoon en ihan vielä ota mukaan, katsotaan sitä sitten vähän myöhemmin.

Mutta itse kysymykseen: osallistuu mies jonkin verran. En viitsi kauheasti vaatia, jotta saa opiskella rauhassa, mutta lopputulos on se, että mä olen aika väsynyt. Ehkä roolit vaihtuvat jossain vaiheessa ja mies jää kotiin mun palatessa töihin. Sitten mun ei kai tarvitse enää tehdä kotitöitä. :angelic:
 
Ja sitten osa lapsista itkee ja roikkuu jalassa kun käännät selkäsi laittaaksesi ruokaa tai tiskataksesi. Meillä on molemmilla pienimmillä ollut tällainen vaihe, joka kesti kuukausia. Samat lapset nukkuivat elämänsä ensimmäiset lähes 1,5 vuotta vain minussa kiinni. Tee siinä sitten kotitöitä...
 
Sitä muka tiesi ennen lapsia kaiken lapsista, mutta nyt on huomannut, että nämähän ovat kaikki erilaisia. Yhtä yleispätevää neuvoa, joka sopisi kaikille, ei kerta kaikkiaan ole. Siksi on aina ihanaa saada jakaa kokemuksia jonkun kanssa, joka on käynyt saman läpi. :)
 
Meillä työnjako on se että mies käy töissä. Minä teen kotihommat. Mies lupailee kyllä tekevänsä sitä, tätä ja tota mutta ei kuitenkaan tee. Kun palaan töihin niin teen edelleen ne kotihommat. Ja mies edelleen lupailee... Koska kyllä mun pitää voida käydä töissä, hoitaa koti ja lapset ja eläimet. Mies on sitä mieltä että riittää että hän vaan käy töissä.
Kai se tuo jotain joskus tekis, mutta en jaksa odotella. Siinä ajassa kun hän viimein aloittaa tekemään jotain ni mä oon tehny jo sen ja kolme muutakin hommaa.
 
Mä teen pääasiassa kotityöt, jotka tehdään vuoden ympäri: siivoon, tiskaan, pyykkään jne. Joskus mies osallistuu imuroimalla tai pesemällä vessan, kun on jäänyt multa hommat kesken lasten vaatiessa jo huomiota. Ruoanlaitto menee aika puoliksi.
Talvisin yleensä mä kolaan pihan, koska mies tulee vasta illalla töistä. Mies lämmittää taloa, koska en itse yleensä pääse päivän aikana.
2v ei ole vuoteen nukkunut päiväunia, joten omasta ajasta tai rauhassa tehdyistä kotitöistä saa vaan haaveilla:p
 
Takaisin
Top