Viimeisin neuvolakäyntisi

Mun mielestä ei ole kyllä äitiysneuvolassa asiallista puhua ylipaino-ongelmista, kun kumminkin olet NORMAALIPAINOINEN. Kunhan syö raskauden ajan terveellisesti ja liikkuu jaksamisen rajoissa, niin mun mielestä siinä olisi kaikki oleellinen tieto. (Loukkaannuin varmaan puolestasi :wink)

Itse olen lapsuudessa ollut pulska ja ahdistun kaikista paino-kontrolleista. Kahdessa ekaraskaudessa olin normaalipainoinen, kolmosen aikaan ylipainoinen. Nyt sama homma nelosesta, ylipainoa on jonkin verran ja ahdistaa eka neuvolakäynti siksi tosi paljon. Liikun melko paljon ja raskausaikoina olen pyrkinyt syömään tosi terveellisesti. Paino on kyllä taas tippunut pahoinvointien takia, mutta silti tulen varmasti kuulemaan taas kunniani painosta. Viime raskaudessa ei tullut yhtään raskauskiloja, niin minua ohjeistettiinkin olemaan, ja sain sinniteltyä niin että paino pysyi samassa.

Tykkäisin muuten neuvolakäynneistä, mutta se pelko, että painan liikaa, on niin suuri että oikeasti pelkään joka neuvolskäyntiä. Onneksi ei ole silti mitään ongelmia raskauksissa ollut, kuten raskausdiabetes tms. Eka neuvola vasta tulossa rv 9+4.

Mä olin myös lapsena pulska ja siitä kyllä sai kuulla ja kiusattiin. Aikuisiällä aina ollut tekemistä, että pysyy normaalipainossa. Kyllähän se silloin ekassa neuvolassa pahalta tuntui, kun edes se ei riittänyt, että on normaalipainoinen!!

Tässä raskaudessa ensimmäistä neuvolakäyntiä jännitti vain sen takia, että mitä sanotaan painosta. Se tuskin olisi tarkoitus. Ja mikä helpotuksen tunne, kun neuvolantäti kommentoi painoa: "tää on oikein hyvä." Loppuaika sujuikin sitten ihan eri tunnelmissa :D
 
Mulla on kans onneks ihana ja fiksu terkkari joka tajuaa, että ylipainoisena mä varmaan tiedän sen itsekin ilman hänen muistutuksiaan. Esikoisen odotusaikana kertoi toki, että painon ei tarttisi nyt nousta lainkaan, mutta kun se pari kiloa nousikin, ei sanonut siitä muistaakseni mitään. Sokerirasituksiin tietysti tuli lähetteet, muttei niistäkään pelotellut sen kummemmin, ja nyt tokalla kierroksella totesi ettei siihen ekaan tarvii mennä, kun edellisestä raskaudesta on niin lyhyt aika ja kaikki arvot olleet aina normaalit. :rolleyes:

Olin odottanut kauhulla, että tuleeko neuvolasta sellanen 9kk kestoinen torumisrumba, jossa jokaisella käynnillä todetaan että "kun sulla nyt tota painoa on, niin..." Mutta ei onneksi. Onneks terveydenhoitoalalla tuntuu olevan koko ajan enemmän ymmärrystä siitä, miten, missä ja milloin painosta on tarvetta puhua.
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon hoikka ja esikoisesta tuli raskauskiloja 20kg, mutta kaikki on jo aiemmin lähtenyt pois. Yksi terkkari huomautti painon noususta, mutta sitten se jäi pois ja toinen terkka ei mitään liiallisesta painon noususta puhunut ikinä!

Jos tällä kertaa tulisi vähemmän painoa lisää!
Vaikka siis viimeksikin rehkin loppuun asti fyysisessä työssä, en mässäillyt joka pv ynm mutta silti painoa tuli noin paljon
 
Apua, kohta eka neuvola ja aikoi onneksi ultrata myös. Kaikki raskausoireet on kadonneet niin pelottaa että jos on mennyt kesken:sad001
 
Mulla ois huomenna eka neuvola ja viikkoja nyt 10 + 3. Kävin tänään labrakokeissa ja siellä totesivat että myöhäänpä menet ekalle neuvolakäynnille kun siellä tarvittiin joku lappu joka piti neuvolassa täyttää. No neuvola oli siinä vieressä niin se näytteenottaja kävi sen hakemassa ja allekirjoitin siinä sitten.
 
Ensimmäinen neuvola käyty tänään. Terkkaria tais vähän häiritä se, että tiietään toisemme entuudestaan, kun tein loka-joulukuussa neuvolaharjoittelujakson tuolla neuvolassa. Hän ei minua harkassa ohjannut mutta muuten oltiin tekemisissä. Vaikutti kovin hermostuneelta nimittäin. :smiley-ashamed004 Käynti oli aika pikainen, käytiin rutiinit läpi ja juteltiin perhetaustat sun muut. Ja sain toki lähetteet ja pissapurkin putkineen mukaan.

Nt-ultra varmaan tehdään kaksi kertaa, koska mulla on varhaisultran mukaan viikkoja melkein kaks viikkoa vähemmän kuin menkoista laskien. Kuitenkin puhuttiin, että varaan menkkoken mukaan ajan 11+0-11+6 ja kattovat sitten siellä et mitä viikkoja vastaa. Kun ei ne äitipolilla päästä raskaudenkestonselvitykseen kuitenkaan niin parempi näin. Eikä toki haittaa minua yhtään.
 
Montako putkea teiltä otettu verta niissä seulontaverikokeissa? Kävin eilen ja ottivat 3 putkea, oli jotenki ihan pihalla se näytteenottaja niin jäi mietityttään että tuliko kaikki tarpeellinen otettua kun omakannassa näkyy että äitiseul tehty mutta siellä ei näy että sitä tr1seul verikoetta olisi otettu, ainoastaan lähete siihen. Omahoito palveluun oli tänään ilmestynyt se tr1seul ja tuloksena oli "". Omahoidossa taas ei näy sitä äitiseul verikoetta ollenkaan..
 
Mulla oli eka neuvola viikko sitten 9+0 silloin, ja oli sitä perus tietojen antoja ja saantia. Eilen oli neuvolalääkäri migreenilääkityksen vuoksi. Nyt van odotan ultra-aikaa, haluan tietää että kaikki varmasti kunnossa.
 
Mä menin sekasin laskuis ku tuntu et putkee putken perään vaa otettiin enkä ees kattonu sinne päin ku mua aina pyöryttää noi.

Eikä mulle ole tullut mitään omakantaan! Ois kyllä kiintoisaa saada tietää veriarvot.
 
3putkea. Meillä se seulontalähete annettiin paperisena ja sitä varten otettiin siis 2 noista kolmesta. Tulosten saapuminenhan voi kestää jopa 2viikkoa,siks se kai pitää käydä sen pari viikkoo ennen ultraa et on ne tulokset valmiina...
 
Mulle tuli tulokset oma kantaan näkyviin vasta kun th oli ne kattonu. Riskiluvut tietty ei oo vielä tullu ku ultra vasta maanantaina
 
Tulokset tulevat yleensä aika äkkiä, tosin paikkakunnasta riippuen ne piilotetaan ihmiseltä itseltään. Tätä kutsutaan "viivästämiseksi". Tulokset saa silloinkin vaikkapa soittamalla terveyskeskukseen, mutta meitä tavallisia pulliaisia pidetään hysteerisinä ja lukutaidottomina ääliöinä, joten meidän ei sallita lukea tuloksia kannasta itse. Henkilökunta saa kyllä ne meille sieltä lukea.
 
Takaisin
Top