Tammikuisten kuulumiset

Mie kun en millään viittis ostaa parin kuukauden takia ylimääräsiä rattaita päiväunia varten, sitäkii harkitsin, tällä on nyt mentävä. Sit tartteis muuten toisen itkuhälyttimenkii. Loppu kesästä viimestään poika saa opetella sisäpäiväuniin kun lähtee päiväkotiin :nailbiting: tai sit jos rattaat hajoaa ennen sitä :hilarious:

Mitkä matkarattaat muuten PiPaNat on pidemmät kun Emmaljungat? Toki emmaljugiakii on eri kokoa. Meiän matkarattaat on ollu paljon pienempiä et ei niihin tuo poika ois mahtunu pitkään aikaan nukkumaan.
 
Onkohan täällä tammikuisissa enää ketään? Minuu harmittaa hirveesti kun ei salaiseen ryhmään hyväksytty kun liian myöhään tulin mukaan, en tiiä sit onko sielläkään enää keskustelua?

Minuu kiinnostaa miten muilla menee? Meiän poika on tosi reipas 2,5 vuotias, vähän on vain omatoimisuus hakusessa. Mitä muilla osataan ja ei osata? Meillä poika harjoitellut pottailua pari kuukautta. Syödä osaa jo itse mutta siitä ei pitkä aika ole kun on vielä joutunut syöttämään. Erittäin valikoiva on siinä mikä ruoka kelpaa. Ei pukeudu itse, housut on ainoat joita nostaa vähän ylös kun ne on ensin pojalle autettu jalkaan. Päiväunia harvemmin nukkuu kun rattaissa nukuttamisen lopetin eikä sisällä malta nukkua. Puhetta tulee nyt jonkun verran ja kolmea tai neljää sanaa sanoo peräkkäin, sanoja ei paljoa taivuta ja usein väärässä muodossa sanoo, mutta puhe jo melko ymmärrettävää. Ja uhma on kova! Karkailee, eikä tottele kun jotai pyytää tekemään tai kieltää... Elämä on ihanaa 2,5 vuotiaan kanssa :hilarious:
 
Ei ole salaisellakaan puolella keskustelua. Meillä on vahva vain-äiti-kelpaa-vaihe päällä. Isä ei saa tehdä mitään, jos olen kotona. Onko muilla vastaavaa? Meillä mies on ollut nyt vuoden hoitovapaalla ja minä käynyt töissä. Tämä vaihe on alkanut nyt minun kesälomalla. Meille on tulossa vauva, joten ehkä poika ottaa nyt sitten vielä kaiken irti äidistä. Muutaman viikon on heräillyt myös yöllä ja halunnut viereen jatkamaan unia.
Uhma on myös kova. Millaistahan se on sitten 3v...Pottatouhut ei kiinnosta. Jos on ilman vaippaa, niin pissaa ja kakkaa surutta housuun. Yhtenä päivänä teki pissan ja kakan pottaan, mutta siihen se sitten taas jäi. Ei halua edes istua siinä.
Puhuu taukoamatta ja sanavarasto tosi laaja. Kyselee koko ajan mikä tuo on, mitä se tekee, miksi se tekee niin. Vaikea keksiä vastauksia, jotka lopettaisivat kyselyryöpyn. :) Juoksee, hyppii, kiipeilee myös kovasti. Syö itse, mutta kyllä me syötetäänkin vielä. Suurimmat kiinnostuksen kohteet ovat kaikki autot ja muut moottorilla toimivat koneet ja laitteet. Kirjoja tykkää kuunnella ja tabletista katsoa piirrettyjä. :wink
Päiväunia nukkuu vielä rattaissa. Joinakin päivinä ei ollenkaan ja toisinaan taas kolmekin tuntia. Kenkiä, käsineitä ja lakkeja osaa pukea, housut saattaa joskus vahingossa saada jalkaan. Riisuminen onnistuu paremmin.
 
Kuulostaa aika tutulta.
Meiän rakettimiehellä on puheen kehitys ottanu ison harppauksen tässä kesällä. Juttua tulee, tykkää laulaa ja kovasti leikkii Thunderbirdsiä ja RyhmäHau-leikkejä.
Pukeminen sujuu kuulemma päiväkodissa, mut kotona mennää äiti auttaa, isi auttaa-linjalla.
Tässä lomalla on nyt testailtu päiviä ilman vaippaa, alkuksi kasa pyykkiä, nyt kahtena päivänä menny jo paremmin. Kakat tehty pottaan/pönttöön jo pitkään, myös liikenteessä ollessa.
Uhmaa ja vauhtia löytyy. Tosi vilkas poika. Kavereiden kanssa leikkiminen vähä haastavaa, ku on kovin omistushaluinen lelujen suhteen. Mut muuten kyllä tykkää kovasti touhuta muiden lasten kanssa. Päiväkodissakin viihtyy hyvin.
Ens viikolla taas arki alkaa ja muuttaakin pitäis.
 
Meillä tyttö ollut aina temperamenttinen ja kun 2,5 v tuli täyteen niin uhmakin räjähti täysin.. Eikä asiaa varmastikaan helpota 3 kk ikäisen pikkuveljen viemä huomio.

Lisäksi nyt on tullut tosi vahva "minä itse" -vaihe ja aivan kaikki pitäisi saada tehdä itse, astioiden tiskaamisesta ja pyykinpesusta lähtien.. Ehkä muutamien vuosien päästä saa vapaasti tehdä niitäkin :D

Vaatteita opetellaan kovin pukemaan itse, eikä siinäkään apua kovin helposti oteta vastaan..

Puhe alkaa kehittymään vauhdilla, mutta joitain omia sanoja löytyy kuten esimerkiksi Nalle Puhista tuttu Risto Reipas on jostain syystä api apia.. :D Monen sanan lauseita tulee, muttei mitenkään vielä sanoja taivuta ja ne ovat monesti hassussa järjestyksessä.

Pottailua alettiin taas treenata pari päivää sitten kun neiti suostui taas pitkästä aikaa rusinoiden voimalla siihen istumaan. Ennen kesää osasi viikon verran tehdä kakkan pottaan, mutta taito ja kiinnostus pottaa kohtaan unohtui yhden mummula viikonlopun aikana eikä sen jälkeen suostunut edes vilkaisemaan potan suuntaan..

Onneksi kaiken uhman keskeltä löytyy vielä se kiltti ja kiva tyttökin melko usein :D Vaikka kyllä elämä on nykyään tasapainoilua räjähtävien uhmakohtausten, esikoisen huomioimisen ja vauvan hoitamisen kanssa..
 
Meillä takkuaa milloin mikäkin. Periaatteessa osaa pukea itse, mutta paitaa ei saa yksin pään yli. Osaa neuvotella asioista hieman ja vähän suunnitella tekemisiään. Syöminen onnistuu, samoin pottailu ja puhuminen on suhteellisen sujuvaa. Muutama kirjain puuttuu puheesta ja asioilta nimiä, mutta puuttuvien sanojen tilalle keksitään jotain omia juttuja. Mustasukkaisuutta pikkusisaruksesta on ajoittain runsaastikin ilmassa ja uhmakin tekee taas tuloaan.
 
Kiva lukea muidenkin kuulumisia pitkästä aikaa. :)

Meillä on pottailu alkanut parin viikon sisällä sujua taas melko kivasti. Kaikki pissat on tehnyt nyt pottaan ja aamullakin vaippa on kuiva, mutta kakan tekee edelleen vaippaan. Pojalla on ollut persoonallinen tapa kakata aina mahallaan maaten, joten toimituksen siirtäminen potalla istuen tehtäväksi vaatii ilmeisesti vähän enemmän aikaa. :grin

Pukeminen ei kyllä kiinnosta vielä ollenkaan, paitsi kengät ja lakin saa itelleen päälle silloin kun haluaa. Riisua osaa varsinkin silloin kun ei tarvisi. Pitääpä alkaa tsemppaamaan tuohon pukemisen harjoitteluun, kun se kerran monilla jo onnistuu.
 
Meillä ruvettiin yö kuivaksi iha yhtäkkii ittestään ja siitä sit päiväkuivaks. Mut kyl yhdet pikkarit kastuu viä päivässä ku ei millää malta lähtee kesken leikkien pissalle enne ku on jo vähä myöhästä. Mut eipä tuo nii vaarallista oo.

Ja päästiin vihdoin ja viimein tutista eroon!!

Neidistä tuli yhtäkkii iso tyttö ku pikkuveli synty huhtikuussa.
 
Jos nyt kirjoittas jtn pitkästä aikaa. Meidän tyttö on erittäin omatoiminen ja puhelias ollut jo isomman tovin. On siitä 2 ikävuodesta lähtien tullut 5-6sanan lauseita ja nykyään suorastaan tarinoi. Osaa käydä itse potalla ja on ollut täysin päiväkuiva keväästä asti ja osaa itse pyllynsäkin pyyhkiä jos ei vanhemmista kumpikaan ole tarpeeksi nopea. Pukee kaikki vaatteet itse ja on todella huolehtivainen tavaroistaan. On myös erittäin kiinnostunut kaikista liikuntalajeista. Osaa polkea tavan polkupyörällä ja uskomaton juoksija! Yks pv huvikseen otettiin aikaa niin juoksi 30m 9 sekuntiin.. :wideyed: välillä voisi luulla että on vanhempi kuin mitä oikeasti. Toivottavasti mennään yhtä fiksulla linjalla eteenpäin..:angelic: vähän on sellasta puremis taipumusta näkynyt viime aikoina, mutta muuten ei ole milloinkaan vihaisenakaan käyttäytynyt agressiivisesti, on enemmän sellainen murjottaja tyyppi jos ei mieliks mene.
 
Mitä muille tammikuisille - liki neljävuotiaille kuuluu? Meillä alkaa uhma pikkuhiljaa tyyntyä ja ihana iso tyttö taas kuoriutuu sen kaiken riitelyn ja kikkailun takaa. Koko syksy on ollutkin aikamoista rallia kun joka asiasta on matsattu liki tauotta.

Ihanan itsenäinen tuo jo alkaa ollakin ja monet keskustelut ovat varsin hauskoja kun mielikuvitusta piisaa. Piirtäminen ja erilaiset sorminäppäryyttä vaativat jutut palapelien lisäksi ovat suosikkeja. Vauvasta hän pitää ihan mahtavasti huolta :)
 
Meillä fiksu ja reipas kohta 4 vuotias :) En haluis tunnustaa mutta vähän iteltäni ”pimennossa” pojan taidot, tässä eletty vauva-aikaa tai raskautta viimeset neljä vuotta niin valitettavasti jäänyt tuon esikoisen huomioiminen itseltäni liian vähälle :sad001 4vk ja 2v ikäiset pikkusiskot osaavat ottaa omansa... Ihanan innoissaan on poika ollut muutama viikko sitten syntyneestä vauvasta :Heartred Juttelee siskolle, auttaa vaipan vaihdossa, tuo sitterin ja keinuttaa vauvaa siinä, ottaa syliin jne. :) Isomman pikkusiskon kanssa leikkii ja taistelee :hilarious:
 
Meidän neidistäkin tuli isosisko syyskuussa. Ei ole minkäänlaista mustasukkaisuutta havaittavissa ja alkuun heräs yölläkin kaverina vaipan vaihtoon. Ihana elää vauva-aikaa uudestaan ja vertailla tyttöjä että mitä samaa ja mitä erilaista heissä on :)
 
Meille on tulossa pikkuveli keväämmällä, täällä kovasti jännätään ottaako vauvan niin hyvin mitä puheista voi nyt päätellä :D
 
Takaisin
Top