Vauvojen kasvu <3

Meidän vauva painoi syntyessään 2120g ja kotiutuessa 3 päivän ikäisenä 2050g. Ohjeeksi saatiin, että painon tulee nousta vähintään 20g/päivä. Keskosuuden takia meillä on painokontrolleja viikon välein kolmekiloiseksi saakka ja eilisellä käynnillä (ikää 3 viikkoa ja 4 päivää) paino olikin jo 2765g eli viikossa oli tullut 240g.

Thl:n sivuilla sanotaan vauvan (ei siis keskosen) painon kehityksestä seuraavasti:
"- painon käännyttyä nousuun se lisääntyy n. 150 g viikossa ensimmäisen puolen vuoden ajan
- usein ensimmäisten kuukausien aikana painonnousu on tätä huomattavasti nopeampaa ja tasaantuu lähestyttäessä puolen vuoden ikää"
Siihen nähden tuo 95g/vko kuulostaa vähäiseltä, kuten myös kokonaispainonnousu. Me saatiin painonnousun varmistamiseksi laskukaava, jolla arvioidaan vauvan vuorokautinen maidontarve: 160-180ml x vauvan paino kiloina eli tuon mukaan nelkun vauva tarvitsisi 650-740ml/vrk.

Imettämällä tuota määrää on tietenkin mahdoton arvioida ilman syöttöpunnituksia, mutta pulloruokinnalla onnistuu. Meillä ollaan siirtymässä pulloruokinnasta kohti täysin imettämällä tapahtuvaa ruokailua ja siksi tilasin eilen vauvavaa'an, joka näyttää painon 10g välein. Näin pystyn laskemaan, kuinka paljon pitää antaa pullolla, jotta vuorokautinen ruokamäärä tulee täyteen. Mä oon ehkä vähän turhankin tarkka ohjeiden noudattaja, mutta varsinkin tässä asiassa se tuo mulle turvallisuuden tunteen.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä 1kk neuvola oli maanantaina. Painoa tullut 12 päivässä 460g eli paino maanantaina 4220g (edellisessä neuvolassa 3760g), pituus 54,2cm ja pipo 38cm. Seuraavaksi meillä on lääkärineuvola ens viikolla.

Hemoglobiinikin tarkastettiin ja se oli 146. Laskenut jonkin verran, mutta edelleen terkkarin mielestä hyvä. Seuraava hemoglobiinikontrolli 2kk neuvolassa. Terkkarin mukaan vauvan keltaisuus lähtenyt hienosti pois eikä silmänvalkuaisetkaan enää kellerrä.
 
Meidän pojulla kasvuvauhti jatkuu :) Käytiin alkuviikosta lääkärineuvolassa ja pojun paino 4520g ja pituus 55 cm sekä pipo 39cm :) Pojalle painoa tullut viikossa melkein 300g :) Muutenkin kaikki hyvin eikä lääkärinkään mielestä poika enää kellerrä.
 
Eilisen nlalääkärikäynnin mitat olivat 51,7cm ja 3660g. Syntymän jälkeen pituutta tullut siis lähes 7cm ja painoa 1540g. Ikää tänään korjatusti 2 viikkoa, huomenna kalenterin mukaan 7 viikkoa.
 
2kk-neuvola, vauva nyt 59,7cm (syntymäpituus 50cm). Hyvin otti kiukuttelematta myös suun kautta otettavan rokotteen :)
 
2kk neuvolassa pojalla paino 5030g ja pituus 57,8cm ja pipo 39,8cm. Hemoglobiinikin mitattiin, oli 114. Nyt sekin seuranta päättyi, synnärin ohje oli, että 4vko ja 8vko iässä ja jäi yli 90. Täälläkin rotarokote nieltiin kiltisti.
 
Meidän vave 3kk neuvolassa:

Paino 5655g (lisää tullut 625g)
Pituus 61 ja risat (4cm kasvua 5 viikossa).

Painoa ei ihan niin paljon ollut tullut kuin pitäisi ja aloitellaan kiinteitä ensi kuussa. Terkkari ei kuitenkaan ollut huolissaan, koska poika on kuitenkin kasvanut ja virkeän ja tyytyväisen oloinen.

Poika sai rokotteet ja minä influenssarokotteen. Pojalla nosti kuumeen ja vähän levottomuutta, mutta meni ohi ja kuumeeseen otettiin panadolia.
 
Takaisin
Top