Kumpi teillä hoitaa lasta?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko lapsi ja lapsen hoito pääasiassa vain toisen vastuulla? Kumman? Vai osallistuuko kumpikin tasapuolisesti lapsen hoitoon? Jos toinen käy töissä hoitaako hän lasta vuorollaan kun on kotona?

Kun lapsemme oli vielä vauva hoidettiin häntä hyvin paljon yhdessä. Mieheni opiskeli silloin ja kävi yliopistolla (ei kuitenkaan 8h/päivä), mutta kotona ollessaan osallistui hyvin. Kunnes sairaus vei voimat ja siitä lähtien minä olen hoitanut lähes kaiken, hän tekee sen mitä jaksaa, jos jaksaa. Joinain aikoina siis enemmän ja toisina vähemmän.
 
Minä hoidan päivisin miehen ollessa töissä ja hän iltaisin minun tehdessäni töitä. Ajallisesti minä hoidan enemmän ihan siitä syystä että mies on poissa 9 tuntia päivällä, mutta kyllä hän osansa tekee aina kun on kotona.
 
Hoidamme molemmat, menee ehkä 65/35 niin että mä hoidan enemmän. Ollaan molemmat lyhennetty työaikaa lastenhoidon takia, mä teen 2 päiväistä viikkoa ja mies tekee 4 päivää. Mies oli just kuusi viikkoa lasten kanssa kotona, kun mä tein täyttä työaikaa tovin. Yhdessä kun ollaan tenavat tehty, niin yhdessä myös hoidetaan :couchpotato:
 
Minä hoidan enimmäkseen, jako toimii meillä hyvin. :) mutta hoitaa isä myös ja viettää paljon aikaa lasten kanssa!
 
Tällä hetkellä työnjako menee niin että isä tekee enemmän noita isä&poika juttuja esikoisen kanssa ja mä hoidan enemmän vauvaa kuin hän.
 
Meillä molemmat hoitaa tasapuolisesti, hyvin toimii. Isä on päivät töissä ja minä yliopistolla. Iltaisin annetaan toisillemme tasapuolisesti mahdollisuus harrastaa ja urheilla, usein ollaan myös illat yhdessä koko poppoo.
 
Yhdessä hoidetaan tottakai.. Ja aina on mies mukana kaikissa suunnitelmissa.. Näin säilynyt ainakin meillä sopu.
 
Mä hoidan suurimmaksi osaksi, mies opiskelee ja käy töissä. Hänellä on kyllä mielenkiintoisia ratkaisuja silloin, kun hoitaa poikaa. Esim. kerran hän oli laittanut pojalle vaunulenkille jalkaan omat nahkarukkasensa, kun ei ollut löytänyt kenkiä. :hilarious: Ollaan jo suunniteltu, että mies pitää isyyslomansa kun palaan töihin. Siinäpä näkee sitten, millaista lepoa se on olla kotona. :smiley-ashamed004
 
Meillä minä hoidan 90% lapset yksin mies käy töissä jne. Mä en vaan jaksa sanoo koko ajan mitä pitäs tehdä tai missä auttaa koen että on siis helpompaa tehdä itse.
 
Täällä mennään kotona ollessa ehkä noin 80% minä ja 20% mies, sairauden vuoksi hän ei pysty kauaa yhtäjaksoisesti hoitamaan. Silloin kun olin kotona, niin taisin hoitaa miltei 100-prosenttisesti itse. Vaipanvaihdot, kylvetykset yms. teen 99-prosenttisesti itse. Mies kyllä auttaa sen mitä pystyy.
 
Oletteko muuten tyytyväisiä tilanteeseen? Vai toivotteko että mies hoitaisi enemmän? Itse en ole, mutta minkäs teet. :meh: Sentään hän haluaisi niin eiköhän tilanne tasotu kun hän toipuu.
 
Oletteko muuten tyytyväisiä tilanteeseen? Vai toivotteko että mies hoitaisi enemmän? Itse en ole, mutta minkäs teet. :meh: Sentään hän haluaisi niin eiköhän tilanne tasotu kun hän toipuu.

En ole täysin tyytyväinen, pakko myöntää. Varsinkaan nyt, kun poika vastustaa päikkäreille menoa ihan tosissaan ja mies on luovuttanut sen suhteen. Mulla saattaa kestää kaksi tuntia saada lapsi unille, se on tosi uuvuttavaa. Jos toinen edes tekisi sillä välillä lounasta kaikille, mutta ei, ellen ole älynnyt erikseen pyytää.
 
Hoidetaan mahdollisuuksien mukaan puoliksi, kuten muutkin yhteisen kotimme puuhat. Itse olen äitiyslomalla ja hoidan aika tiiviisti vauvaa (koska rintamaito). Mies tekee tällä hetkellä kotoa töitä ja auttaa tarvittaessa plus huolehtii enemmän esikoisesta, nukuttaa, ruokkii, pesee, leikkii jne. Vauvan huoltaa pyydettäessä tai jos minulla on menoa, viihdyttää ja vaihtaa vaippaa kyllä ihan itse. Ihan kiitettävästi ja oma-aloitteisesti kyllä hoitaa osuutensa. Välillä kysyy esim vaatetuksesta kun vie esikoista päiväkotiin eikä juuri kanna huolta harrastuksista ellen erikseen pyydä mutta ruokahuolto pelaa automaattisesti, hiukset ja hampaat harjataan ja unille mennään yhteistuumin. Ei voi valittaa :Heartred
 
Takaisin
Top