Viimeisin hankintasi vauvallesi?

Joo, en mä sitä kätevyyttä vaan ihan vauvan selän suojelemista :) Ei meille kyllä tule sitteriä, hyppykiikkua tai kävelytyoliakaan :D

Ihan mielenkiinnosta haluan tietää mitä haittaa kaukalosta ja näistä on vauvan selälle? Ei kai niitä saisi myydä jos haittaisivat..
 
Ihan mielenkiinnosta haluan tietää mitä haittaa kaukalosta ja näistä on vauvan selälle? Ei kai niitä saisi myydä jos haittaisivat..
Kyllä on paljon myynnissä tuotteita, jotka ovat haitallisia varsinkin väärinkäytettyinä.

Turvakaukalo on turvaväline autoon ja on suunniteltu käytettäväksi vain autossa. Haitat kolaritilanteessa on pikkusen isommat ilman kaukaloa kuin kaukalon kanssa. Turvakaukalossa vauvan asento on huono ja pahimmassa tapauksessa keuhkot saattavat painua kasaan ja hengitys on vaivalloista tai mahdotonta. Suositus turvakaukalon käytölle on maksimissaan 3h/vrk ja sekin tauotettuna.

Sitteri voi aiheuttaa kallon muotoon muutoksia ja paljon käytettynä litistää takaraivoa ja sitä kauttaa haitata aivojen kasvua. Sitteri myös voi heikentää motorista kehitystä ja jotkuthan syöttävät soseita sitterissä, mikä taas aiheuttaa vauvalle tukehtumisvaaran. Nämä siis lähinnä siitä kiinni paljonko käyttää ja miten käyttää, meillä ei muutenkaan sitterille ole koettu tarvetta :)

Hyppykiikussa vauva tuetaan pystyasentoon, mihin rustot ja selkä ei vielä luonnollisestikaan ole valmiina ja vauva kun pomppii, aiheutuu tärähtelystä vielä lisäkuormaa esimerkiksi kehittyvälle selälle. Sitten jos korkeus säädetty väärin, riski jalan virheasennoille kasvaa, esimerkiksi varvistaminen yleisempää.

Kävelytuolissa samat ongelmat kuin hyppykiikussa, eikä kyllä ole itsellä vielä tullut mieleen, että mihin moista vekotinta voisi edes tarvita :D

Samaan sarjaa niputtaisin myös baby björnit ja muut huonot kantovälineet, ovat huonoja niin vauvan kuin kantajan selälle.

Tossa nyt pikaisesti selitettynä ne huonoimmat puolet.

Tosiaan itse huonoselkäisenä ajatus olisi suojella vauvan selkää mahdollisimman paljon ja tukea luonnollista tahtia kehityksessä. Tässä on kymmenen vuoden aika tullut tutkimus jos toinenkin luettua ja keskusteltua fysioterapeuttien, lääkäreiden, terkkareiden ym kanssa, joten näihin perustuu tiedot :)
 
Kuinka paljon teidän kokemuksen mukaan tarvitaan vaatteita vastasyntyneelle?
Ei voi etukäteen tietää... Esikoisella saattoi mennä yli kymmenet vaatteet päivässä kun pulautteli paljon, kolmella seuraavalla meni samat vaatteet pari päivää, eli kolme vaatekertaa olis riittänyt. Eli kaikki 3-30 vaatekerran väliltä voi tulla kyseeseen :D Ite oon ostanut kirpparilta kaikki vauvanvaatteet ja hinnat ei päätä huimaa kun ollut 0,20e-2e/kpl :)
 
Mun tekisi ihan hirveästi mieli ostaa sellainen lämpöpussi, jonka sisäosa on lampaantaljaa. Ne on niin söpöjä:dummy: Mutta sopiikohan tuollainen vain koviin pakkasiin ja meneeköhän ihan hukkaan maalis-huhtikuun vaihteessa syntyvällä vauvalla Etelä-Suomessa? Ja mahtuisikohan vauva vielä seuraavana talvena tuollaiseen n. 80 cm pussiin? Ja ylipäätään mietityttää, kuinka paljon ja kuinka lämpimiä vaatteita vauvalle kannattaa hankkia. Huhtikuu on niin arvaamaton.
 
Mun tekisi ihan hirveästi mieli ostaa sellainen lämpöpussi, jonka sisäosa on lampaantaljaa. Ne on niin söpöjä:dummy: Mutta sopiikohan tuollainen vain koviin pakkasiin ja meneeköhän ihan hukkaan maalis-huhtikuun vaihteessa syntyvällä vauvalla Etelä-Suomessa? Ja mahtuisikohan vauva vielä seuraavana talvena tuollaiseen n. 80 cm pussiin? Ja ylipäätään mietityttää, kuinka paljon ja kuinka lämpimiä vaatteita vauvalle kannattaa hankkia. Huhtikuu on niin arvaamaton.
Ite en ainakaan mitään toppakamppeita meinannut erikseen hankkia, vaan kerrospukeutumisella mennään. Äitiyspakkauksen makuupussiin kun laittaa sisävaatteet, villa-/fleecehaalari ja käsiin&jalkoihin jotain, päähän kypärämyssy+pipo niin on jo melko lämmintä. Vaunukoppa pitää hyvin lämpöä ja siinä on monesti se suojapeite vielä päällä. Ei meinattu nyt turvakaukaloonkaan lämpöpussia ostaa :)
 
Vaatteiden tarpeen määrä on tosiaan yksilöllistä, meillä oli esikoinen niin kova kakkaamaan että niskaan asti tuli ekat viikot joten pyykkiä tuli päivässä paljon. Ensimmäinen poika taas hotki maitoa niin kovalla tahdilla että pulauttelun määrä oli iso. Ja tietysti sitten pyykkiä tuli paljon. Kahdella muulla lapsella ei ole ollut niin kova vaatteiden kulutus. Että se riippuu niin lapsesta.

Nuista vaunupussukoista ym. Itse ainakin mietin ensiksi millaiset vaunut hankin ja sitten niihin sopivat ja tarvittavat välineet. Monissa vaunumalleissa nykyään on nuita suojaosia jo mukana itsessään. Itse ainakin menen sillä linjalla. Muilla lapsillakaan ei ole ollut erillisiä pussukoita vaan turvakaukaloonkin on vilttiä laitettu tarpeen mukaan vauvalle:Heartred
 
Mie taas pidän lämpöpussia hyvänä ideana, ku esikoinen synty maaliskuussa ja silloin oli pitkään vielä aivan täys talvi (Lappeenrannassa ainaki). Poju vihasi pukemista yli kaiken, joten helpoimmalla pääsi kun sisävaatteissa sujautti suoraan lämpöpussiin. Meneekö 80 cm lämpöpussi vielä vuosikkaalle vaihtelee tosi paljon, mut meidän pienikokoiselle pojalle ois menny pitkään sen jälkeenkin. Nää lämpöpussit ym. on vähä sellasia makuasioita, toiselle elintärkee ja toiselle turhake. :)
 
Lämpöpussi on kyllä todella kätevä talvivauvalle kun ei tarvitse pukea! :) Samoin kaukaloon lämpöpussi on ollut ehdoton kun toppavaatteita ei kaukalossa voi käyttää, mutta keväällä ajattelin nyt pärjätä jonkun peiton avulla. Eisbärchenin pussit olleet meillä käytössä, laadukkaita ja pitkäikäisiä, menee isommillekin muksuille rattaissa.
 
Mulla ei ole kokemusta lämpöpussista, mutta kuulostaa kätevälle. Meillä pussimallinen ulkoteddyhaalari, joka toimi esikoisella hyvin. Hänkin on syntynyt huhtikuussa :) Mä uskaltauduin tilaamaan hoitoalustan hoitopöydälle, ja pinnasängyn reunasuojan. Färg&formit olivat alessa... :angelic: Vaatteita en ole kovin uskaltanut ostella, vaikka mieli kovasti jo tekisi. Tämä vähän jopa itseä ihmetyttää, mut taidan olla pojan vaatteiden suhteen vaan vähän valikoiva :rolleyes:
 
Oon kyllä aika varma, että joku lämpöpussi me ostetaan. Oon kuullut niiden käytettävyydestä niin paljon hyvää, että tuntuu meille sopivalta vaihtoehdolta. Esikoista kun odotetaan, niin mielellään valitsisin helppoja vaihtoehtoja, kun muutenkin opeteltavaa vauvan hoidossa riittää. Mutta niitä pussejakin on niin erilaisia ja toiset on selkeästi lämpimämpiä kuin toiset, joten ehkä huhtikuussa pärjäisi kevyemmälläkin kuin lampaantaljaisella.
 
Oon kyllä aika varma, että joku lämpöpussi me ostetaan. Oon kuullut niiden käytettävyydestä niin paljon hyvää, että tuntuu meille sopivalta vaihtoehdolta. Esikoista kun odotetaan, niin mielellään valitsisin helppoja vaihtoehtoja, kun muutenkin opeteltavaa vauvan hoidossa riittää. Mutta niitä pussejakin on niin erilaisia ja toiset on selkeästi lämpimämpiä kuin toiset, joten ehkä huhtikuussa pärjäisi kevyemmälläkin kuin lampaantaljaisella.
Varmasti pärjää! Eisbärchenillä on sellaisia kevyempiä neljän vuodenajan pusseja, tai ainakin ennen oli :) Ne talvipussit on todella lämpöisiä ja menee vaan pakkasilla. Meillä on ollut myös Emmaljungan ja Emman lämpöpusseja, mutta ei todellakaan niin lämpöisiä kuin Eisbärchen ja muotoilu huonompi.
 
Kyllä on paljon myynnissä tuotteita, jotka ovat haitallisia varsinkin väärinkäytettyinä.

Turvakaukalo on turvaväline autoon ja on suunniteltu käytettäväksi vain autossa. Haitat kolaritilanteessa on pikkusen isommat ilman kaukaloa kuin kaukalon kanssa. Turvakaukalossa vauvan asento on huono ja pahimmassa tapauksessa keuhkot saattavat painua kasaan ja hengitys on vaivalloista tai mahdotonta. Suositus turvakaukalon käytölle on maksimissaan 3h/vrk ja sekin tauotettuna.

Sitteri voi aiheuttaa kallon muotoon muutoksia ja paljon käytettynä litistää takaraivoa ja sitä kauttaa haitata aivojen kasvua. Sitteri myös voi heikentää motorista kehitystä ja jotkuthan syöttävät soseita sitterissä, mikä taas aiheuttaa vauvalle tukehtumisvaaran. Nämä siis lähinnä siitä kiinni paljonko käyttää ja miten käyttää, meillä ei muutenkaan sitterille ole koettu tarvetta :)

Hyppykiikussa vauva tuetaan pystyasentoon, mihin rustot ja selkä ei vielä luonnollisestikaan ole valmiina ja vauva kun pomppii, aiheutuu tärähtelystä vielä lisäkuormaa esimerkiksi kehittyvälle selälle. Sitten jos korkeus säädetty väärin, riski jalan virheasennoille kasvaa, esimerkiksi varvistaminen yleisempää.

Kävelytuolissa samat ongelmat kuin hyppykiikussa, eikä kyllä ole itsellä vielä tullut mieleen, että mihin moista vekotinta voisi edes tarvita :D

Samaan sarjaa niputtaisin myös baby björnit ja muut huonot kantovälineet, ovat huonoja niin vauvan kuin kantajan selälle.

Tossa nyt pikaisesti selitettynä ne huonoimmat puolet.

Tosiaan itse huonoselkäisenä ajatus olisi suojella vauvan selkää mahdollisimman paljon ja tukea luonnollista tahtia kehityksessä. Tässä on kymmenen vuoden aika tullut tutkimus jos toinenkin luettua ja keskusteltua fysioterapeuttien, lääkäreiden, terkkareiden ym kanssa, joten näihin perustuu tiedot :)

Täällä on yksi huononiskainen odottava äiti :grin Vaikuttaa siltä, että olet perehtynyt näihin ergonomiahommiin, niin tuli mieleen kysyä vinkkiä, olisiko olemassa jotain oivallisia kantovälineitä sille ajalle, kun vauvaa täytyy paljon kanniskella paikasta toiseen?:rolleyes:

Mulla kun menee hartiat jumiin pelkästä kauppakassin kannosta :facepalm: Niska leikattu 2017, mut valitettavasti oireilee edelleen..:sorry:

Kiitos jo etukäteen :Heartpink
 
Oon kyllä aika varma, että joku lämpöpussi me ostetaan. Oon kuullut niiden käytettävyydestä niin paljon hyvää, että tuntuu meille sopivalta vaihtoehdolta. Esikoista kun odotetaan, niin mielellään valitsisin helppoja vaihtoehtoja, kun muutenkin opeteltavaa vauvan hoidossa riittää. Mutta niitä pussejakin on niin erilaisia ja toiset on selkeästi lämpimämpiä kuin toiset, joten ehkä huhtikuussa pärjäisi kevyemmälläkin kuin lampaantaljaisella.

Mulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta jostain kuulin/luin joskus, että lämpimissäkin maissa käytetään lampaantaljoja, koska ne eristää hyvin ulkopuoliselta kuumuudelta :wideyed: Kuulostaa hassulta, mut kun tarkemmin aattelee, niin voihan se pitää paikkansa..o_O
 
Täällä on yksi huononiskainen odottava äiti :grin Vaikuttaa siltä, että olet perehtynyt näihin ergonomiahommiin, niin tuli mieleen kysyä vinkkiä, olisiko olemassa jotain oivallisia kantovälineitä sille ajalle, kun vauvaa täytyy paljon kanniskella paikasta toiseen?:rolleyes:

Mulla kun menee hartiat jumiin pelkästä kauppakassin kannosta :facepalm: Niska leikattu 2017, mut valitettavasti oireilee edelleen..:sorry:

Kiitos jo etukäteen :Heartpink
Itse oon tykännyt kantoliinasta, meillä pitkä trikoinen liina. Saa sidottua monella tavalla ja on ergonominen kun paino jakautuu tasaisesti hartioille ja osa lantiolle. Toisena kantovälineenä meillä on Manduca, sekin ihan kiva ja ei ihan niin hiostava kesällä kuin liina. Tärkeintä on miettiä kantoasennot ja yrittää rentouttaa hartiat/niska, tietysti liinan sidonta ja Manducan säädöt on tärkeä katsoa kohdalleen. Kaikki vauvat ei välttämättä viihdy kantovälineessä, mut meillä kaikki neljä olleet jo synnäriltä asti liinassa :Heartred
 
Trikooliinassa tulee kyllä kuuma, kesällä varsinkin. Kudottu vähän viileempi, kun ei tarvitse vauvalle kolmee kerrosta sitä liinaa... Manducasta ei ole pidempää käyttökokemusta, kun esikoinen ei viihtyny siinä.. Halus mielummin liinaa.
 
Mäkin arvelisin, että trikooliina voi käydä herkästi kuumaksi kevätvauvan kanssa. Mulla ainakin hiki virtasi jo tammikuun vauvaa trikooliinassa kantaessa. Ja vauvakin oli aika kuumaveristä lajia. Kudottu liina olikin sitten huomattavan paljon viileämpi.
Ergonomisia kantoreppujakin on monenlaisia, melkein vaan kokeilemalla löytää sen itselle parhaiten sopivan.
 
Meillä on paksu kaukalopussi, mutta mietin kyllä että ohuemmalla varmasti pärjäisi. Vaunuissa menee sitten äippäpakkauksen makuupussilla.
Meillä on trikooliina, kantoreppu (ergon muistaakseni) ja rengasliina. Vastasyntynyt on kulkenut trikooliinassa ja rengasliinassa, mutta molemmat edelliset on pian siirtyneet kantoreppuun kun ei ole ollut niin kuuma kantaa.
 
Takaisin
Top