Synnyttäneet --40+++

Katjusha, minulla on maailman toiseksi parhaat unenlahjat. Ei häiritse vaikka puuhaisi mitä öiseen aikaan.
Joskus kauan sitten mies heräili samaan tapaan ja näki siitä hirveän vaivan, että kun sillä tavoin heräilee ja lääkäri tarjosi tietysti lääkettä. Nykyisin mies suhtautuu siihen kevyesti, niitä öitä tulee ja on tulematta, ei haittaa. Hänen äitinsä on samanlainen. Ehkä eivät tarvitse niin paljon unta kuin me nukkumisen mestarit.
 
Joo eihän tästä vielä kannata enempää hermostua. Sit jos jatkuu, eikä kotikonstit pidemmän päälle auta, voi kokeilla, jos estrogeenilisä korjaa unettomuuden, sekä yöhikoilun jne oirekavalkaadin .
 
:greet025 Katjusha :)

Ite oon huomannut, että unen laatu paranee aina alkukierrosta ja loppukiertoa kohti mennessä alkaa pinna kiristyä, sekä nukahtaminen ja nukkuminen on vaikeampaa.

Sen täytyy olla hormonaalista, koska mitkään ajatukset eivät erikseen pyöri mielessä ja sykli on joka kuukausi sama.
Vuodesta toiseen.

Tänään siis kp1 ja ensiyönä nukuttaa paremmin, kuin eilen:joyful:
 
Tähti, mikä siinä hoitovapaassa mietityttää?

Tulot! En halua elää miehen siivellä, koskaan. Enkä ole elänyt.

Jos vielä satun tulemaan raskaaksi, olisi elettävä miehen siivellä jonkun aikaa.

Äitiysloma tosin oli elämäni parasta aikaa:Heartpink:love7

MUTTA todella harmittaa, se ettei tuloja ole ja vain toinen osapuoli joutuu/pystyy maksamaan kaikki laskut.

Lisäksi ei ole rahaa mihinkään, kun saa kuussa vain ~ 300€ käteen.
 
Tähti, meillä tuo ei ole ollut ongelma. Palkasta on jäänyt aiemmin säästöön ja kesälomarahoista tuli taas lisää. Oletko säästänyt nyt töissä ollessa?
 
Tähti, meillä tuo ei ole ollut ongelma. Palkasta on jäänyt aiemmin säästöön ja kesälomarahoista tuli taas lisää. Oletko säästänyt nyt töissä ollessa?

Yölento :)
On säästöjä, ihan riittävästi ja pystyn kyllä pitämään pari kuukautta vapaata. En vaan osaa hahmottaa, että missä on kaiken pointti....

Alkuperäinen asia lähti siitä liikkeelle, että töissä ei jaksa.

Jostain tuntemattomasta syystä sain tänään töissä käsittelyä, kuin kultahansikkailla, kun palasin sinne lapsen oltua sairaana 2päivää...

En tosiaan tiedä mitä tulen tekemään:angelic: Tämä yhteiskunta ei arvosta kotihoitoa yhtään.

Asia on yhtä auki, kuin "mahdollinen" toinen raskaus ja Äitiysloma
:cat:
 
Tähti, pointti on kai se, oletko mieluummin kotona vai töissä? Sitten kun lapsi on täyttänyt kolme, ei voi enää jäädä kotiin menettämättä työpaikkaansa. Toki lyhennettyä työaikaa voi tehdä
 
Katjusha :)

Taas on nukuttu tosi hyvin kp1 alkaen....

On näillä hormoneilla paljon tekemistä unen laadun kanssa.

Saitko vielä selvyyttä uniongelmaan?

B-vitamiinit auttaa muuten uneen, vaikka luulisi, että virkistävät, päinvastoin! :)
 
Tähti, pointti on kai se, oletko mieluummin kotona vai töissä? Sitten kun lapsi on täyttänyt kolme, ei voi enää jäädä kotiin menettämättä työpaikkaansa. Toki lyhennettyä työaikaa voi tehdä

Yölento :) Tiedä tuosta, vaikka työpaikka lähtisi ihan kotiin jäämisen seurauksena...

No, hakemus on kuitenkin sisässä ja ratkaisun sanottiin olevan myönteinen, kun asiaa kysyin. Päätös kestää kuitenkin aikansa. Ehtisin olla kotona sen max 4,5kk.

Eilen asiasta taas juteltiin miehen kanssa ja hän sanoi, ettei nyt ota kantaa ja saan itse päättää asian.

Kuitenkin hän ottaa kantaa ja jos vaikka työ lähtis tämän seurauksena, en haluaisi olla vastuussa väärästä ratkaisusta. Mies ei ole koskaan innostunut tulojen vähenemisestä, vaikkei ahne olekkaan.

Töissä haluaisin, että asiat ratkeisi sillä, että joutuvat ratkaisemaan asioita. Pahin skenaario on se, että tehtäväni ottaa hoitaakseen joku muu ja kotoa palatessa ei ole enää työtehtävää, jota menisin tekemään. Toisaalta, työnkuva on niin leväällään, että samaa työtä voisi tehdä useampikin yhtaikaa. Ahneus on meillä työnantajan suurin synti ja tilanteisiin perehtymättömyys. Johdetaan "epätietoisuudella" ja lievällä kauhun tasapainolla, - seläntakana toimimisella.

Tässä vastaus, että mikä asiassa mietityttää.... :)

Ei toki ihan pelkkä raha, vaikla se ekana mieleen tuleekin.
 
Tähti, Suomessa on siitä hyvä systeemi, että perhevapaa ei voi olla irtisanomisen syy. Kun teillä töissä lisäksi vielä toiminta laajenee ja väkeä palkataan lisää, ei ole ihan helppo irtisanoa vakityöntekijää vain siksi, että tämä on hoitovapaalla muutaman kuukauden. Hoitovapaasta ei tule työnantajalle kuluja. Ehkä jopa päinvastoin. Useimmiten sijaisella on pienempi palkka kuin kokeneella konkarilla.


Toki olisi hyvä, jos sinulla olisi myös palo olla lapsen kanssa kotona. Vaativaa sekin on, kun näin iso ei enää tyydy kovin vähiin virikkeisiin, vaan ulos pitää päästä ja mielellään leikkikavereita jonkun verran päivän aikana. Siis vauvavuoteen jos vertaa, niin aika paljon enemmän saa olla järjestämässä jotain leikkiä ja muuta aktiviteettia, ettei taapero keksi kaikkea kiellettyä mitä kotoa löytyy
 
Kyllä mä tällä hetkellä oon sitä mieltä et lapsen on parempi olla jo leikkimässä tarhassa muiden lasten kanssa. En mä enää keksisi riittävästi virikkeitä, että kehitys menisi hyvin eteenpäin ja ei tylsistyneenä riehuisi. Toiset on siinä hyviä ja tykkää touhottaa taaperoiden kanssa, mutta mä en ole. Toki ainahan kotona olisi kivaa olla, mutta loppujen lopuksi tylsistyttäisiin kummatkin. Toki voisin tehdä esim lyhyempää päivää, mutta miehen vuorotyön takia tyttö ei joudu olemaan täyspitkiä päiviä kuin joka toinen viikko.
Ehkä mä sitten osaan taas touhuta lapsen kanssa enemmän kun voidaan askarrella ja tehdä käsitöitä yhdessä. Tai sitten se ei lasta kiinnosta. Toivottavasti alkaa ainakin jotain urheilua harrastamaan, mutta ei mitään sellaista lajia, jossa pitää vanhempien osallistua pakolla seuratoimintaan. Mä en suostu mihinkään myyjäisiin tai myymään yhtään mitään kenellekään. Jos ei harrastuksesta rahalla selviä, niin saa keksiä jonkun uuden.

Meillä on muuten tarha mennyt ihan hyvin, mutta tyttö ei oikein suostu syömään siellä. Toinen mikä on, niin joka viikko vähintään kerran on naama auki jostain kohtaa vahinkojen takia. Nyt torstaina joku oli tönäissyt poski edellä asfalttiin. Perjantaina oli leukaan ilmestynyt reikä, jonka mies huomasi vasta kotona. Tietysti vilkkaalle lapselle tapahtuu, mutta en mä ole tälläseen tottunut, kun ei kotona ikinä tollasia satu. Pitää etsiä joku hyvä arpia pehmentävä/poistava voide, koska ekasta silmäkulmakutista on selvästi jäämässä lopullinen arpi. Ehkä niitä sais vähän häivytettyä.
 
Toki olisi hyvä, jos sinulla olisi myös palo olla lapsen kanssa kotona. Vaativaa sekin on, kun näin iso ei enää tyydy kovin vähiin virikkeisiin, vaan ulos pitää päästä ja mielellään leikkikavereita jonkun verran päivän aikana. Siis vauvavuoteen jos vertaa, niin aika paljon enemmän saa olla järjestämässä jotain leikkiä ja muuta aktiviteettia, ettei taapero keksi kaikkea kiellettyä mitä kotoa löytyy

Yölento :) Paloa on paljonkin ja yhteistä aktiviteettia on lapselle tarjota. Nytkin teemme yhdessä paljon, aina kun on aikaa...vien lasta rientoihin, joskus vaikka 100km päähän, ellei lähempää löydy....leikkipuistoihin, eläintiloille, seurakunnan kerhoon, HopLopiin jne...ja kotona leikitään paljon yhdessä, luetaan kirjoja ja kuunnellaan, sekä soitetaan musiikkia....

Mielenkiinnon kohteet tuntuvat muuttuvan paljonkin lyhyessä ajassa tämän ikäisellä. Myös on tosiaan matkusteltu ja mm. vieläkin lapsi puhuu lentokoneesta päivittäin, vaikka palattiin 3vk sitten viimereissulta :)

Aktiviteetti ei ole ongelma! Pidän leikkimisestä itsekin, joten on luonnollista leikkiä lapsen kanssa.

Eniten/mieluiten jäisin äitiyslomalle, jolla tämäkin asia saataisiin ratkaistua. Mutta ensin pitää olla raskaana. Inssi on varattu ja tietty toivotaan tärppiä tähän kiertoon :)

Työnatajiin en luota, vaikka vannoisivat mitä. Ellei raskaus olisi suunnitelmissa, luultavasti vaihtaisin jossain vaiheessa työpaikkaa. Nyt sitä ei kannata tehdä :)

Eclipse :) Meillä lapsi on ehtinyt olla täysipäivä hoidossa jo reilun vuoden...on saanut temmeltää! Aktiviteetti kotona ei olisi mikään ongelma järjestää... Hienoa, että teillä on alkanut sujua työ ja hoito kivasti :)
 
Tähti, tiedän, että teillä touhutaan paljon, mutta on toki vähän eri asia touhuta seitsemänä päivänä viikossa aamusta iltaan. Pitää kuitenkin olla niitä arkisia tavallisia asioita suurimman osan aikaa eikä kohokohtia monta kertaa päivässä. Minähän teen tätä myös työkseni , niin ikään sopivia tavallisia kehittäviä ideoita tulee helposti mieleen ja tykkään kaikesta, mikä on lapselle hyväksi. Meillä on harrastuksia kolmena päivänä viikossa ja lisäksi ulkoillaan 2-3 kertaa päivässä joka säällä. Metsässä käydään lähes joka päivä. Kaikki tekeminen ei tarvitse olla lapsen mieleen ja silti se on hyväksi. Meillähän lapsi ei ole erityisen kiinnostunut muista lapsista ja silti käydään leikkimässä muiden kanssa kolmesti viikossa.
 
Kyllä mä tällä hetkellä oon sitä mieltä et lapsen on parempi olla jo leikkimässä tarhassa muiden lasten kanssa. En mä enää keksisi riittävästi virikkeitä, että kehitys menisi hyvin eteenpäin ja ei tylsistyneenä riehuisi. Toiset on siinä hyviä ja tykkää touhottaa taaperoiden kanssa, mutta mä en ole. Toki ainahan kotona olisi kivaa olla, mutta loppujen lopuksi tylsistyttäisiin kummatkin. Toki voisin tehdä esim lyhyempää päivää, mutta miehen vuorotyön takia tyttö ei joudu olemaan täyspitkiä päiviä kuin joka toinen viikko.
Ehkä mä sitten osaan taas touhuta lapsen kanssa enemmän kun voidaan askarrella ja tehdä käsitöitä yhdessä. Tai sitten se ei lasta kiinnosta. Toivottavasti alkaa ainakin jotain urheilua harrastamaan, mutta ei mitään sellaista lajia, jossa pitää vanhempien osallistua pakolla seuratoimintaan. Mä en suostu mihinkään myyjäisiin tai myymään yhtään mitään kenellekään. Jos ei harrastuksesta rahalla selviä, niin saa keksiä jonkun uuden.

Meillä on muuten tarha mennyt ihan hyvin, mutta tyttö ei oikein suostu syömään siellä. Toinen mikä on, niin joka viikko vähintään kerran on naama auki jostain kohtaa vahinkojen takia. Nyt torstaina joku oli tönäissyt poski edellä asfalttiin. Perjantaina oli leukaan ilmestynyt reikä, jonka mies huomasi vasta kotona. Tietysti vilkkaalle lapselle tapahtuu, mutta en mä ole tälläseen tottunut, kun ei kotona ikinä tollasia satu. Pitää etsiä joku hyvä arpia pehmentävä/poistava voide, koska ekasta silmäkulmakutista on selvästi jäämässä lopullinen arpi. Ehkä niitä sais vähän häivytettyä.
Samaa olen miettinyt, että en kyllä jaksa yhtään myyjäisiä ja talkoita. Toivottavasti lapsi valitsee sellaisen harrastuksen, että ei vaadi vanhemmilta ihan hirveästi.
 
Kyllähän se vaatii, ei paljon ehdi persuustaan penkissä istuttaa. Sehän siinä on, että vauhti on kova koko päivän. Taukoa on vain päiväunien ajan. Vaikka pidänkin leikkimisestä, huomaan jo kahden päivän viikonloput riittää omaan tarpeeseen :) plus illat. Tosin iltaisin ei paljon ehditä leikkiä ruokailujen ja koirien ulkoitutusten lisäksi.
Saapa nähdä, mitä se harrastaminen tuo. Meidän kylällä on rajallinen valikoima, ja kauaksi en aio kuljettaa (omakin työmatka on jo 70 min vähintään suuntaansa). Tanssiharrastusta jne aloitellaan täällä kai 4-vuotiaana, joten ei tässä ole onneksi vielä ne ajat omalla kohdalla.
 
Katjusha, meillä olisi kävelymatkan päässä monenlaisia harrastuksia, mutta ensimmäisistä lapsista oppineena tiedän, että lapset voi keksiä mitä tahansa ja lasten kanssa voi löytää itsensä mitä ihmeellisimmistä paikoista jotka ei koskaan ennen ole kiinnostaneet.
 
Meillä on muuten tarha mennyt ihan hyvin, mutta tyttö ei oikein suostu syömään siellä. Toinen mikä on, niin joka viikko vähintään kerran on naama auki jostain kohtaa vahinkojen takia. Nyt torstaina joku oli tönäissyt poski edellä asfalttiin. Perjantaina oli leukaan ilmestynyt reikä, jonka mies huomasi vasta kotona. Tietysti vilkkaalle lapselle tapahtuu, mutta en mä ole tälläseen tottunut, kun ei kotona ikinä tollasia satu. Pitää etsiä joku hyvä arpia pehmentävä/poistava voide, koska ekasta silmäkulmakutista on selvästi jäämässä lopullinen arpi. Ehkä niitä sais vähän häivytettyä.

Eclipse :) Onko syömättömyys vaikuttanut tytön painoon?

Meillä aluksi annettiin kotoa mukaan tuttuja ruokia, joita söi ja vähitellen siirtyi hoitopaikan omiin ruokiin.

Meillä poika on ihme kyllä hoidossa säästynyt suuremmilta kolhuilta, kun on rauhallinen luonne. Toki nyt on kuvaan tulleet säntäilyt ja karkailut, joten ollaan pyydetty hoitajaa olemaan varuillaan, kun liikkuvat ulkona! Poika sanoo toista ja tekee toista - tahallaan, eli harhauttaa, jotta pääsisi karkaamaan!

Lomamatkalla etelässä saatiin olla extra tarkkana, koska vaaranpaikkoja oli paljon mm. uima-altaat, rappuset ja autotiet. Tämän ikäinen ei enää suostu istumaan liikkuessa vain rattaissa, vaan haluaa itse kävellä ja samalla tutkia paikkoja ja tietty karkaa helposti. Monissa etelän kohteissa hotellihuoneissa ei saa sisältäpäin ovea lukkoon ja se on myös haaste reissatessa.

Onko teillä tytölle tullut tätä "ominpäin" käytöstä?:rolleyes:

Nykyään kotonakin pitää olla ovet lukossa, koska poika osaa avata tiukankin lukon ja vetää painavankin oven auki, tarkoituksena sännähtää ulos! Onneksi autotie ei ole ihan oven takana, mutta jos lujaa juoksee, niin on siellä hetkessä. Meillä talossa ei ihan kaikissa ovissa ole avaimellista lukkoa ja siitä tulee kyllä haaste, sillä pian oppii avaamaan myös sellaisenkin lukon. Poika osaa käyttää avaimia, jos vaan saa ne napattua käsiinsä ja pahin on se, että piilottaa avaimet tai vetää ne wc:stä alas.
 
Tähti, Suomessa on siitä hyvä systeemi, että perhevapaa ei voi olla irtisanomisen syy. Kun teillä töissä lisäksi vielä toiminta laajenee ja väkeä palkataan lisää, ei ole ihan helppo irtisanoa vakityöntekijää vain siksi, että tämä on hoitovapaalla muutaman kuukauden. Hoitovapaasta ei tule työnantajalle kuluja. Ehkä jopa päinvastoin. Useimmiten sijaisella on pienempi palkka kuin kokeneella konkarilla.

Yölento :) Tuo ei tietty kelpaa syyksi, mutta työnantaja voi halutesaaan heittäytyä hankalaksi, jolloin syy saadaa aikaan vaikka keksimällä, jos sikseen on!

Olen nähnyt tähän ikään mennessä monia tekaistuja irtisanomissyitä, samoin, kuin kerran kokenut sen itsekin vuosia sitten eri alalla. Joskus työantaja saadaan vastuuseen, useimmiten ei.

Hyvin usein työntekijä itse päättää vaihtaa muualle, jos töissä alkaa olla "v-mäistä" menoa päivittäin, viikottain ja kk toisensa jälkeen.

Mä en tiedä koskeeko mikään mua, mutta jokin selvästi on 1kk sitten alkanut ahdistaa ihan kunnolla.....olisin ehkä mieluummin kotona! On tietty päiviä, jolloin menee kivasti ja sit on taas päiviä, jotka ovat ihan "sieltä" itsestään:depressed::dead:

Siellä on niin paljon ratkaisemattomia ongelmia, jotka johtuvat muutoksista firman kasvun myötä.
 
Eclipse :) Onko syömättömyys vaikuttanut tytön painoon?

Meillä aluksi annettiin kotoa mukaan tuttuja ruokia, joita söi ja vähitellen siirtyi hoitopaikan omiin ruokiin.

Meillä poika on ihme kyllä hoidossa säästynyt suuremmilta kolhuilta, kun on rauhallinen luonne. Toki nyt on kuvaan tulleet säntäilyt ja karkailut, joten ollaan pyydetty hoitajaa olemaan varuillaan, kun liikkuvat ulkona! Poika sanoo toista ja tekee toista - tahallaan, eli harhauttaa, jotta pääsisi karkaamaan!

Lomamatkalla etelässä saatiin olla extra tarkkana, koska vaaranpaikkoja oli paljon mm. uima-altaat, rappuset ja autotiet. Tämän ikäinen ei enää suostu istumaan liikkuessa vain rattaissa, vaan haluaa itse kävellä ja samalla tutkia paikkoja ja tietty karkaa helposti. Monissa etelän kohteissa hotellihuoneissa ei saa sisältäpäin ovea lukkoon ja se on myös haaste reissatessa.

Onko teillä tytölle tullut tätä "ominpäin" käytöstä?:rolleyes:

Nykyään kotonakin pitää olla ovet lukossa, koska poika osaa avata tiukankin lukon ja vetää painavankin oven auki, tarkoituksena sännähtää ulos! Onneksi autotie ei ole ihan oven takana, mutta jos lujaa juoksee, niin on siellä hetkessä. Meillä talossa ei ihan kaikissa ovissa ole avaimellista lukkoa ja siitä tulee kyllä haaste, sillä pian oppii avaamaan myös sellaisenkin lukon. Poika osaa käyttää avaimia, jos vaan saa ne napattua käsiinsä ja pahin on se, että piilottaa avaimet tai vetää ne wc:stä alas.
Ei meillä ole painoon onneksi tarha syömättömyys vaikuttanut. Tankkaa sitten kotona. Enkä mä nyt muutamasta viikosta vielä huolissani ole. Seurataan jouluun asti.

Kyllä meillä karataan jos silmä välttää. Välillä pysähtyy kun karjaisee pysähtymään ja välillä saa juosta perässä. Kuuluu ikään. Meillä on onneksi ulko-ovessa lukko, josta pitää samaan aikaan kääntää kahvasta sekä nupista, että ovi aukeaa. Se on tarkoitettu lapsiperheisiin. Oli jo ovessa, kun talo ostettiin. Takaovi taas on muuten vanha ja hankala. Mutta aina saa olla valppaana. Tyttö onneksi viihtyy rattaissa vielä kunhan ei tuntia pitempään tarvitse olla.
 
:greet025

Hei pitkästä aikaa!

Me peruttiin ajatus, että jäisin täysin pois töistä hoitovapaalle. Nyt nähdään järkevämpänä ratkaisuna osittainen hoitovapaa.

Näillä näkymin kerron ajatuksista työnantajalle ennen kuukauden loppua :)

Tuo on jo suuri helpotus ja siihen on pienen lapsen vanhemmalla oikeus monta vuotta!?!:joyful:

Se on meille ilmeisesti kaikkein sopivin:p

.
 
Takaisin
Top