Vietättekö halloweenia?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Vietättekö te halloweenia jotenkin? Miten?

Meillä kaksi isointa lasta ovat todella innostuneita halloweenista, erityisesti eskarilainen, jonka isä on irlantilainen, ja joka on siis sieltä puolelta saanut halloween-vaikutteita. :D Joka vuosi siis vietämme ko. juhlaa edes jotenkin - yleensä pienillä halloween-juhlilla ja kurpitsalyhdyn teolla. Parina viime vuonna isot lapset ovat myös käyneet vanhempieni sekä setäni ovella karkkia vai kepposta kyselemässä. En ole antanut heidän lähteä sen suuremmalle kierrokselle, koska halloween ei ole ehkä sillä tavalla vakiinnuttanut asemaansa suomalaisessa kulttuurissa enkä ole varma, olisiko ihmisten suhtautuminen hyvä. Tänä vuonnakin he siis varmaan käyvät vain näiden sukulaistemme ovilla.

Tytärpuolellani on syntymäpäivä marraskuun alussa, joten ajattelimme pitää tänä vuonna hänelle juhlat halloween-teemalla - eli siis naamiaiset koristeluineen. Ja varmaan lapset haluavat muutenkin koristella kotia teeman mukaisesti jo ennen noita juhlia.
 
Emme vietä. Lapset menee koulun järjestämään Halloween discoon, mutta kotona emme vietä mitenkään. Vietämme pyhänpäivää sitten kun se on.
 
Lapset saavat pukeutua, jos kerhossa tai päiväkodissa jotenkin juhlitaan, mutta kotona emme juhli. Naamiaisasuna ei ole mitään kuolema- tai kauhujuttuja ollut, lähinnä lääkäri tmv "tavallinen" asuste, jota voi käyttää vielä roolileikeissä myöhemminkin.
 
Meillä ei juhlita.. Jos päikyssä on, niin saa pukeutua, mutta sinnekin joksikin mieluisaksi esim joksikin eläimeksi, ei mitään pelottavaa..
 
Ei kyllä tuu vietettyä ku korkeintaan halloween -nimikoitujen karkkien muodossa :D Jotenki kaikki naamiasasuihin pohjautuvat juhlat ei oo ollu ikinä mun mieleen, en tykkää enkä ymmärrä yhtään.. Toivottavasti ei kovin kauheesti joudu keksimään lapsille joskus asuja päiväkotien/koulujen juhliin :D
 
Päiväkotiin joku asuste - viime vuonna lapset kieltäytyivät. Mutta mä tykkään kurpitsalyhdyn tekemisestä ja lapset ovat tykänneet katsella niitä ikkunasta - laitetaan kynttilä sinne ja syödään iltapala ja katsellaan lyhtyjä :)
 
Me ei taideta tänäkään vuonna kotona sitä sen erikoisemmin viettää. Päiväkodissa pidetään naamiaiset, niin sinne jotain pukua lapselle kehitetään. Korkeintaan jos lapsi kovin tykkää naamiaistouhusta voidaan pitää kotonakin pienet naamiaiset eli pukeutua jotenkin (ei kuolema teemaisesti) ja syödä herkkuja. Olen tosin tainnut saada epävirallisen kutsun halloween-bileisiin niin sen verran vietän sitä vähän enemmän kauhuteemaisissa merkeissä. :)
 
Mä en välitä tämmöistä ”inport juhlista”... kerhossa/koulussa on jonkin näköiset naamiaiset ja niiden pukujen ostaminen tuntuu vaan rahastukselta mutta pakkohan se on et ei meidän muksut oo ainoot joilla ei oo pukuja!
Karkkien kerjuuta tms en ymmärrä muuta kuin pääsiäisenä!
 
Mä olen viettänyt halloweenia ennen lapsen syntymää järjestämällä aikuisten naamiaiset noin kymmenenä vuotena. Nyt on jäänyt väliin parina vuotena. Tänä vuonna pidän lasten halloween juhlat sekä naamiaiset. Pukeutua saa tietenkin miksi haluaa. Tytölle olen ostanut leikkeihin prinsessa Sofia puvua ja se saa toimia myös halloween asuna. Mulla on itsellä vanhoja pukuja. Taidan vetästä lotr Arwen puvun päälle ja lisätä jonkun halloween jutun niin menen kiltistä noidasta :rolleyes: Mulla on kolme isoa laatikollista koristeita. Pitää käydä ne tytön kanssa läpi ja kaikki mikä ei ole liian pelottavaa tytön mielestä, pääsee esille. Mä olen aina pitänyt eniten juhlien koristelusta. Siinä pääsee käyttämään omaa hullua mielikuvitustaan. Mut mä olen myös käsityö ja askartelu ihminen eli tykkään väsätä kaikkea. Ymmärrän silti hyvin toisia, jotka ei ole, ja heille tälläsen järjestäminen olisi kauhistus. Saatikka asujen ompelu jne.
Pidän enemmän halloweenista kuin joulusta, koska se on paljon rennompi ja hauska juhla vaikka onkin kauhuteemalla. Joulu on ihme sääntöjä, stressiä ja pönötystä sukulaisten kanssa. Mua ei kiinnosta halloweenin karkki&kepponen puoli ja sitä en aio lapselle opettaa tai isompana päästää naapuriin kiertämään. Suomessa pyhäinmiesten päivää vietetään mun mielestä ihme itkuvirsi päivänä ja suomalaiseen tapaan ranteensahaus tunnelmissa hys hys. On liikaa luterilaisen kirkon vaikutteita. Itse muistelen mielummin iloisia hetkiä vainajista ja heidän muistoaan voi juhlia. Tai ehkä mä sit vietän vanhasuomalaista kekriä tai irlantilaisittain samhainia. Ihan miten vaan.
 
Ei vietetä. Ei olla koskaan lapsuuden perheessä vietetty, eikä minun kouluaikana sellaisia kouluissa vietetty. Eli ihan vieras asia meille.
 
Nostan tän niin ei tarvi uutta luoda.

Miten tänä vuonna, onko halloweenin juhlijoita?

Oon ite asunu vuoden amerikassa niin sieltä sain innostuksen halloweeniin. Suomeen en kuitenkaan tois karkki-vai-kepponen kiertelyä, se ei jotenki tunnu oikealta täällä. En myöskään oo mikään naamiaisasujen fanittaja, vaikka lapsille kyllä sellaset hankitaan mikäli joskus päiväkodissa tms tarvitsevat. Lapset nyt siis 7kk ja 2.5v.

Halloweenissa parasta on miun mielestä askartelu, koristelu ja itse tehdyt halloween-ruuat ja herkut. Ja tottakai kurpitsa pitää kaivertaa, vaikkakin täällä pohjoisessa on liian kylmä pitää sitä ulkona ja liian lämmin pitää sisällä pidempään,mutta aina se silti tulee tehtyä. Viime vuonna poika kaiversi omaa appelsiinia kaverina :)

Koristeluissa mennään lasten ehdoilla, ei mitään liian pelottavaa, enkä muutenkaan tykkää mistään kirves-päässä meiningistä, vaan sellasesta viattomasta muumio-kummitus-lepakko ym jutuista. Iso haave olis koristella pihalle näkyvästi halloweenia mutta en usko että naapurusto arvostaisi kovasti, vielä siis ainakin panostetaan sisätiloihin :) ehkä joku vuosi uskallan ripustaa kummituksia puuhun roikkumaan :grin
 
Kyllä me vietetään halloweenia joka vuosi jotenkin. Se on esikoiselleni tärkeä juttu - hänen isänsä on irlantilainen ja sieltä tulee tämä halloween-into. :) Välillä ollaan pidetty halloween-juhlia, sitten ollaan koristeltu kotia, tehty ja syöty teeman mukaisia herkkuja ja ovatpa lapset käyneet parilla sukulaisella myös karkkikeppostelemassa. Tänä vuonna esikoisen koulussa on halloween-disco, ja sitä seuraavana päivänä lapsi viettää juhlaa isänsä kanssa, joten varmaan kauhean suurella mittakaavalla me ei tänä vuonna halloweenia juhlisteta kotona (kaksi pienintä eivät siitä vielä juurikaan ymmärrä ja bonuslapsi on tuolloin äidillään). Mutta kylällä on kyllä jokin lasten halloween-tapahtuma, jossa saatetaan pyörähtää.
 
Joka vuosi! ja on ollut perinteenä jo kauan. Aina pyritään pukeutuaan, leivomme teemaan sopivia karmivia herkkuja ja koristelemme kodin lepakoin ja haamuin. Vuoden ihanin juhla, josta jäi tänäkin vuonna mukavat muistot. (Juhlimme tänä vuonna ajoissa Halloweenia)
 
Pojan päiväkodissa on huomenna halloween-juhlat ja varmaan siitä innostuneena poika haluaa kotona kanssa viettää halloweenia. Ehkä siis vietetään sitä pienimuotoisesti lapsen iloksi.
 
En ole koskaan juhlinut halloweenia, enkä aio nytkään aloittaa. Päiväkodin tavoista en tiedä, nyt ei ainakaan vielä ole tullut mitään tietoa kotiin, että heillä jotakin järjestettäisiin, ja hyvä niin. Minulla on myös vähän negatiivinen asenne näihin tällaisiin tuontina tulleisiin juhliin, tosin en kyllä oikein mitään näistä kotimaisistakaan juhlapäivistä mitenkään erityisesti vietä, nautin vain ylimääräisistä vapaapäivistä silloin kun niitä sattuu viikolla olemaan.
 
Lapsilla hoidossa halloween juhlat ja naamiaiset, muuten ei mitenkään vietetä halloweenia vielä ainakaa kiva nähdä sitten myöhemmin ko lapset kasvavat että haluavatko esim.halloween synttäreitä kun ovat loka-, ja marraskuussa syntyneet.
 
Vietettiin eilen ja tänään kun kaveriperhe pääsi yökylään. Kummituksia ja lepakoita askarreltiin valmiiksi ja appelsiineille tehtiin naamat. Imapalloja, kummitusmuffinsseja, hämähäkkilihapullia ja haamupitsaa, karkkia myös tottakai. Mutta eniten oli vaan kiva olla yhdessä, leikkiä tuttuja leikkejä ja ulkoilla.

En tykkää pelottelumeiningistä tai pukeutumisesta halloweenina, parasta on hassut askartelut ja ruuat, ja tietenkin seura.

Miusta tää halloween on ihan huippu juhla koska suomalaiset osaa kyllä käydä joka juhlapyhänä haudoilla ja synkistellä kotona. Kerrankin, ja erityisesti näin synkkään syksyaikaan, tää halloween on ihanan piristävä juhla :)
 
Nyt on Halloweenia vietetty vähän joka nurkalla. Perjantaina oli päiväkodissa lapsilla naamiaiset, lauantaina tavattiin kavereita kahvilassa naamiaisasuisina (ihan vain koska kukaan ei katso halloweenina kieroon, kun äidillä on viitta) ja eilen katseltiin yhdessä kokoperheen elokuvaa popcornin ja karkilla täytetyn muovikurpitsan kanssa (oli mukavassa alessa, kun viimetingassa hankittu).
 
Takaisin
Top