Ehkäisy?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Mikä ehkäisy teillä on käytössänne, ja oletteko siihen tyytyväisiä?

Mulla on hormonikierukka, ja olen kyllä tykännyt. Se laitettiin vajaa vuosi sitten, ja aluksi oli muutaman kuukauden tiputteluvuotoa, mutta nyt ei ole ollut enää mitään ja kuukautisetkin ovat jääneet melkein kokonaan pois. Ennen kierukkaa oli pillerit (ennen ekaa raskautta ja raskauksien välissä), ja vaikka nekin sopivat mulle hyvin, niissä stressasi se ainainen muistaminen. Kierukassa on ihanaa just se, kun ei tarvitse muistaa mitään. :)
 
Minipillerit on käytössä, en ole tyytyväinen. Tiputteluvuotoa on toisinaan ja välillä menkat kahden viikon välein eikä tunnu muutenkaan sopivan. Aina menkkojen aluksi on migreeni, joten sitä sitten riittää. Migreenin vuoksi yhdistelmäpillerit on kielletty. Toki niitäkin olen kokeillut. Pahimmillaan migreeni kesti toista kuukautta. Kierukka on kokeiltuna ja sain kohtutulehduksia. Niin että vaihdevuosia odotellessa.
Olin aikeissa jonottaa sterilisaatioon viimeisen synnytyksen jälkeen. Onneksi jätin väliin, kun se olisi tehty sillä menetelmällä joka vedettiin pois markkinoilta. Minulla on myös ongelmia arvenmuodostuksessa, joten ei taida sterikään olla vaihtoehto. Enää kymmenisen vuotta, tai niillämain.
 
Nyt ei ole 3,5 vuoteen ollut ehkäisyä käytössä. Aiemmin oli yhdistelmäpillerit 10 vuotta, jotka sopivat tosi hyvin ja niihin aion palata. Minipillereitä olen myös kokeillut, mutta sain niistä kamalan kestopäänsäryn.
 
Yli 10 vuotta mentiin varmoilla päivillä ja ne toimi - molemmin päin! Molemmat lapset kun on saaneet alkunsa kertayrittämällä. Nyt kun lapsiluku lienee täysi, ei kuitenkaan ehkä viitsitä varmoihin päiviin enää luottaa, ennen sillä ei ollut niin väliä tuliko "vahingossa" raskaaksi mutta nyt ei ihan heti huvittaisi. Hormoneihin en enää rupea ja kierukkaakaan en halua. Kondomi ei maistu kummallekaan. Kun iltatähden mahdollisuus suljetaan lopullisesti pois yritän houkutella miehen toimenpiteeseen, se kun on hänelle helpompi operaatio. Siihen asti ajattelin käyttää pessaaria, tuttu kätilö suositteli hyvää merkkiä (caya). Ei mitenkään vieras ajatus kun kuukuppia on saanut tunkea paikoilleen jo kymmenkunta vuotta :D
 
Meillä mies olisi valmis sterilisaatioon (siis itselleen), mutta mä haluan pitää sen iltatähtioption vielä olemassa. Hyvin todennäköisesti meille ei tule enempää lapsia, mutta en jotenkin pysty enkä halua tehdä vielä ihan lopullista päätöstä sen suhteen. Mutta sitten, kun se tehdään, on mies se operoitava. Se on hänelle helpompi toimenpide ja hän on myös ihan halukas siihen, joten helppo valinta.
 
Meillä on hormonikierukka ja se on ollut hyvä vaihtoehto meille. Kokeilin raskauksien välissä minipillereitä, mutta silloin oli koko ajan tiputteluvuotoa, enkä sen takia valinnut sitä ehkäisy vaihtoehtoa. :)
 
Aikanaan oli minipillerit ja ne olivat ihan ok, vaikkakin veivät kaikki halut ja muitakin oireita oli. Ensimmäisen synnytyksen jälkeen oli kuparikierukka ja se jouduttiin hyvin pian ottamaan pois virheasennon vuoksi. Oli mennyt kohtuun jotenkin poikittain ja läpäissyt kohdun seinämän aiheuttaen kovia vatsakipuja. Sen jälkeen oli hetken hormonikierukka, joka ei sopinut. Vuotoa oli 6kk putkeen ja jatkuvasti hullut raskausoireet ja mielialamuutokset. Hormonikierukan jälkeen syntyi kolmas lapsi ja hänen jälkeen on ollut taas kuparikierukka, johon olen ollut tyytyväinen. Vuoto on vähän runsaampaa ja kestää päivän pari normaalia pidempään, mutta muuten ei ole vaikuttanut elämääni yhtään mitenkään. :) Hormonaliset eivät ole äidillenikään sopineet ja näköjään eivät sovi minullekaan. Steri minulle tai miehelle on jossain vaiheessa vielä listalla, mutta varmaan kymmenen vuotta mennään vielä näillä ainakin. Optio lisälapsiin on kuitenkin olemassa edelleen.
 
Ennen raskautta oli pillerit, mutta niistä unohtui vähintäänkin joka toinen kk yksi tai kaksi ottaa ja pari kertaa koira söi levyllisen.... Nyt kapseli, ja ehkä aiheuttaa rajumpia piikkejä aggressiotasoon kuin jos olisin ilman mitään, mutta koska tiedostan ongelman voin myös pyrkiä kontrolloimaan sitä. Imetän vielä (vauva kohta 7kk) joten vaikuttanee vielä menkattomuuteen. Yhdet oli kun kapseli laitettiin.
Oon monesti miettinyt miksi kapseli on niin epäsuosittu, huomattavasti useammin kuulee käytettävän muita keinoja. (Ite en halunnut kierukkaa koska pelkään että joku lanka katkeaa tai muuten just menee paikoiltaan ja aiheuttaa ongelmia.)
 
Ei ole ollut ehkäisyä puoleentoistavuoteen, sitä ennen kumit. Ei hajuakaan mitä sitten kun lapset tehty, hormoneihin en enää halua kajota..
 
Meillä oli varmat päivät. Ihan tyytyväinen olin, kunnes ne petti :grin miehellä on jotain superuimareita jotka elää viikonkin :rolleyes: en tiedä mitä sitten kokeilis kun tämän raskauden jälkeen on lapset tehty. Hormoneja en halua, kuparikierukka ei ole mun runsaan vuodon takia vaihtoehto, mies ei tykkää kumista (enkä kyllä mäkään). Steri tuntuu niin lopulliselta, vaikka se se kai tulee olemaan.
 
Kuparikierukka ja hyvin tyytyväinen. Mua peloteltiin kuparikierukan asennuksessa siitä, että voi aiheuttaa kivuliaiden ja runsaiden kuukautisten vaikeutumista entisestään ja kovasti yrittivät vielä viime metreillä puhua hormonikierukan puolesta. Pidin kuitenkin pintani ja otin kuparin, koska en halua hormoneja. Mullahan siis on aina ollut järkyttävän vaikeat kuukautiset, vuoto todella runsasta (tavallisesta hyvin imukykyisestä siteestä menee ohi jo alle tunnissa) ja kivut ovat vaatineet ihan reseptikipulääkkeitä, välillä jopa saikuttelua.
Synnytyksen jälkeen kivut vähenivät hieman kuten vuotokin, kuparikierukan jälkeen lisääntyi kyllä vuoto melkein entiseen, mutta kivut eivät voimistuneet. Runsaahkon vuodon kanssa pärjää, kun pystyy käymään wcssä usein ja kipulääkkeet hillitsevät hieman vuodonkin määrää. Vuoto kestää noin 6 päivää ja voimakkaimpina 2-3 vuotopäivänä otan kipulääkettä. Joka kierto ei tosin ole niin paha, välillä selviää ilmankin lääkettä.
Kun kuukautisviikkoa ei ota huomioon, on ollut uskomattoman mukava ehkäisin, tuntuu että olen oma itseni ilman minkäänlaisia erityisiä mielialansekoamisia (joita tuli runsaasti e- ja minipillereistä) eikä kierukkaa huomaa tai tunne mistään. Ihan aluksi tuntui seksin aikana, mutta ei enää, on nyt ollut runsaan vuoden.
Mun henkilökohtainen mielipide siitä, että kuparikierukka ei sovellu, jos on runsasta vuotoa ja paljon kipua, on höpönpöpöä. Omalla kohdalla ainakin se lisäys mikä siihen tuli, on hyvin pieni. Helpottaa elämää niin paljon, kun ei tarvitse muistaa joka päivä naukata mitään pilleriä, kierto pysyy luonnollisena 32-33 ja ei tosiaan hormoonimuutoksia aiheuta.
 
Meillä mies valmis sterilisaatioon. Meillä kolme lasta ja lapsiluku varmuudella täysi kun en voi saada enempää lapsia erittäin suuren kohdunrepeämäriskin takia. Verenvuotosukurasitteeni takia miehelle tehtävä toimenpide turvallisempi. Jonotusajaksi ilmoitettiin 2-3-vuotta ja pitkän jonotuksen jälkeen vain osa jonottajista saa kirjeen palvelusetelimahdollisuudesta. Haluaisimme hoitaa asian nopeammin kuin 2-3 vuoden kuluttua, onko suositella vasektomialle toimenpidepaikkaa ja jotain tietoa hinnasta?
 
Meillä mies valmis sterilisaatioon. Meillä kolme lasta ja lapsiluku varmuudella täysi kun en voi saada enempää lapsia erittäin suuren kohdunrepeämäriskin takia. Verenvuotosukurasitteeni takia miehelle tehtävä toimenpide turvallisempi. Jonotusajaksi ilmoitettiin 2-3-vuotta ja pitkän jonotuksen jälkeen vain osa jonottajista saa kirjeen palvelusetelimahdollisuudesta. Haluaisimme hoitaa asian nopeammin kuin 2-3 vuoden kuluttua, onko suositella vasektomialle toimenpidepaikkaa ja jotain tietoa hinnasta?
Aika pitkä jonotusaika noin "pieneen" operaatioon. Meilläpäin naisilla on pidempi jono ja se on vuoden mittainen. Mahtaako yli kaksi vuotta olla edes laillista? Kuuluuko tämä hoitotakuun piiriin?
 
HUS ainakin puhelimitse ilmoittanut miehelleni että 2-3 vuotta jonotus kun tekevät Peijaksessa operaation vain kahdelle miehelle per.viikko. Vielä kuukausi sitten mieheni oli hoitanut läheteasiat ja urologikäynnit kuntoon operaatiota varten jolloin lupasivat tammikuulle operaation mutta lomaketäyttökäynnin jälkeen vielä samana päivänä soittopahoittelivat että eivät teekkään koska toimenpidepaikka johon aika laitettiin lakkauttaa toimintansa vuodenvaihteessa. Turhauttaa kun asian eteneminen hidastunut myös byrokratian takia, terveysasemalla olisi esim.voinut saman urologilomaketäytön tehdä jos olisi yli 30-vuotias mutta meni lähes kaksi kuukautta siihen että antoivat ajan kohta 28-vuotta täyttävälle miehelleni urologin luo Espooseen terveysaseman sijaan jossa ei ollut muuta kuin tosiaan lomakkeen täyttö. Sitten odotimme että omakantaan olisi luvatusti tullut asiasta lisää mutta kun ei kuulunut mitään mieheni soitti kysellen vasektomia-asian etenemisestä jolloin pahoittelivat etteivät olleet käsitelleet läheteasiaa sen vertaa edes että olisivat jonoon pistäneet jonka sitten samantien laittoivat ja tänään sitten ilmoittivat tuon jonotuksen keston. Siksi kiinnostaisi kuulla toimenpidepaikoista jotka eivät ole HUS tekemiä. Vasektomia ei kuulu hoitotakuun piiriin ja siksi jonot kuulemma pidempiä
 
Vielä kun jaksettiin HUS-jonoasiasta soitella keskulteltua tulivat tulokseen että palvelusetelipriorisoinneissa olemme jonon etupäähän kuuluvia (lyhyt synnytysväli, kohdun repeämätodennäköisyys ja siksi varmuudella lapsiluku täynnä) ja saammekin monen vuoden odottelun sijaan tulevalla viikolla postista palvelusetelikirjeen joka käytettävissä joko mehiläiseen tai terveystaloon, jes! Onko kenelläkään suositella toimenpidepaikkana jompaa kumpaa?
 
Joskus ennen lapsia oli minipillerit. Periaatteessa sopivat ihan hyvin, mutta 3v käytön jälkeen alkoivat tiputella jatkuvasti. Toista vuotta olikin menkat kokonaan poissa.. kaksosten jälkeen kokeiltiin kuparikierukkaa, joka ilmeisesti meni kuitenkin huonosti kohdussa, aiheutti kovia kipuja ja jatkuvaa vuotoa. Se jouduttiin poistamaan hyvin pian laiton jälkeen. Sen jälkeen oli hormonikierukka 6kk, joka ei sopinut. Koko 6kk vuosin jatkuvasti, oli älyttömät raskausoireet ihan koko ajan jaa hurjia mielialamuutoksia ja raivokohtauksia. Nyt kolmannen lapsen jälkeen on taas ollut kupari ja se on sopinut hyvin. :)
 
Kuparikierukka tulee 10vrk päästä!
Hormonaalista ehkäisyä EN enää ikinä halua, ellei pakko ole. Niistä menee nuppi sekaisin, ja keltarauhashormoni aiheuttaa mulle sellasen aknen, että oksat pois.
 
Kapseli oli 10kk ajan, just kävin sen poistattamassa kun ei sopinut, vuosin 4vk putkeen 2vk tauoilla..nyt mennään sitten kondomilla kolmosen yrityksen alkuun, en halua ottaa mitää hormonaalista tähän väliin kun kierrot ja kroppa muutenki nii sekasin tuosta kapselista.
 
Takaisin
Top