Imettäjät agressiivisempia?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Etusivulla tuli vastaan artikkeli jonka mukaan imettävät äidit on aggressiivisempia kuin lapsettomat tai korviketta antavat. Oletteko asiasta yhtä mieltä?

Itsellä taitaa olla imettämisestä liikaa aikaa, kun en kyllä muista yhtään. Tunteet ainakin oli silloin tavallista enemmän pinnassa. Varmaan siis myös ärsyynnyin herkemmin.
 
Liittyisikö ihan biologiaan ja ihmisen vaistoon suojella jälkeläistä?! Hormonit herättää suojeluvaiston. En tarkoita ettekö korviketta antava äiti olisi suojeleva hänellä vain hormonitoiminta on erilaista.
 
En prkl ole aggressiivinen!:angry9No, en oikeastikaan aggressiivinen, mutta kyllä jos joku rupeaisi arvostelemaan imettämistä julkisella paikalla, ajaisin mokoman matkoihinsa. Vauvan on syötävä silloin kun vauvan on syötävä.
 
Nyt kun mainitsit Towanda niin minäkin taisin imettäessä pohtia että jos joku tulisi arvostelemaan kun imetän saisi kyllä valittaja huutia. Kukaan ei kuitenkaan onneksi ikinä valittanut. Voisin veikata että kyse on juuri tuosta mitä Hena82 mainitsi. Hormonit herättää suojeluvaiston.
 
Varmaan osittain totta. Imettäjälle muut ihmiset on eri tavalla uhkia, kuin korvikeäidille, jonka lasta muutkin voivat ruokkia. Olen myös ajatellut, että syötän siellä missä on nälkä. Ja niin olen tehnyt, eikä ole kukaan tullut sanomaan mitään. Sanon tosin takaisin muulloinkin, jos on aihetta, eli en ole mielestäni mitenkään tullut herkemmäksi sanomaan. Toki imettäjä on ihan eri tavalla kiinni lapsessa 24/7, joten onhan se paljonkin erilaista kuin korvikeäideillä.
 
Imetän sekä pumppaan maitoa rintapumpulla ruokkien vauvaani pullosta liikenteessä kulkiessa kaksi taaperoa
mukana. Vierastan julkista imettämistä omalta osaltani joten pulloruokinta esim.bussissa matkustaen käytössä vaikka kotona rinnalta syötän. Muiden julki-imetys ei häiritse. Vauva saa rintamaidon lisäksi vähän lisämaitoa kun ruokahalu suurempi kuin omista rinnoista pystyn tarjoamaan.
Kiinnostaisi kuulla mikä on täysimettäjien yleinen mielipide korviketta antavista äideistä? Tänään bussissa vauvallani iski nälkä kesken matkan ja aloin ruokkia pullosta jolloin kuulin toisen rattailla matkustavan äidin halveksivaan äänensävyyn supattavan kaverilleen "siis antaaks toi korviketta?" käännyin katsomaan häntä kääntäen tuttipullon kylkeä missä lukee Medela kun kyseistä pulloa käytän rintapumpussani niin meni nainen hiljaiseksi. Täysimetyksen onnistuminen ei ole itsestäänselvyys, kuitenkin pääasia että vauva saa ravintoa riittävästi oli sitten rintamaitoa tai lisämaitoa. Imetyksen ei tulisi olla hyvän vanhemmuuden mitta vaikka hieno asia onkin. Toivoisin täysimettävien kertovan suhtautumisestaan pulloruokintaan :)
 
No jaa.... Ehkä tuo agressiivisuus itellä kulminoituu siihen, että sen vauvan imetyksen lähentyessä järjestän tontin muusta ympäristöstä huolimatta siihen vauvan syöttämiseen, tavalla tai toisella.

Kai se eräänlaista agressiivisuutta sitten on, myönnän. Yleensä olen suurimmaksi osaksi asioiden kanssa pliisumpi. Joustokykyä itse tapahtuman aikaansaamiseksi löytyy siis yleensä enemmän.
 
Imetän sekä pumppaan maitoa rintapumpulla ruokkien vauvaani pullosta liikenteessä kulkiessa kaksi taaperoa
mukana. Vierastan julkista imettämistä omalta osaltani joten pulloruokinta esim.bussissa matkustaen käytössä vaikka kotona rinnalta syötän. Muiden julki-imetys ei häiritse. Vauva saa rintamaidon lisäksi vähän lisämaitoa kun ruokahalu suurempi kuin omista rinnoista pystyn tarjoamaan.
Kiinnostaisi kuulla mikä on täysimettäjien yleinen mielipide korviketta antavista äideistä? Tänään bussissa vauvallani iski nälkä kesken matkan ja aloin ruokkia pullosta jolloin kuulin toisen rattailla matkustavan äidin halveksivaan äänensävyyn supattavan kaverilleen "siis antaaks toi korviketta?" käännyin katsomaan häntä kääntäen tuttipullon kylkeä missä lukee Medela kun kyseistä pulloa käytän rintapumpussani niin meni nainen hiljaiseksi. Täysimetyksen onnistuminen ei ole itsestäänselvyys, kuitenkin pääasia että vauva saa ravintoa riittävästi oli sitten rintamaitoa tai lisämaitoa. Imetyksen ei tulisi olla hyvän vanhemmuuden mitta vaikka hieno asia onkin. Toivoisin täysimettävien kertovan suhtautumisestaan pulloruokintaan :)


Täältä tulis yksi vastaus. Minua ei häiritse tai närkästytä mitenkään korvikkeen antaminen! Meillä vauva oli täysimetyksellä siksi, ettei hänelle kelvannut minkäänlainen tuttipullo eikä siitä minkäänlainen maito, ei omakaan. Yritin totuttaa juuri siksi, ettei tarvitse olla vauvassa kiinni koko ajan ja helpompi liikkua vauvan kanssa. Ainoastaan heitä ihmettelen, jotka vapaasta tahdosta antavat pelkkää korviketta tai esim. imetyksen sijaan valitsevat mieluummin tupakoinnin.
 
Uskon kyllä, että imettäjät ovat aggressiivisempia. Pulloruokkijat eivät yleensä arvostele muiden tapoja syöttää vauvansa, mutta imettäjiltä tulee todella vihamielistä tekstiä, etenkin sellaisilta, joiden elämän ainoa saavutus on lapsen täysimetys.

Ei kukaan Suomessa anna korviketta huvikseen, vaan siihen on aina syy. Sitä syytä ei välttämättä vain viitsitä kertoa kaikille kyselijöille, eikä ole mikään pakko. Minä aion jatkossa sanoa syyksi sen, etten halunnut rintojeni rupsahtavan. Tosiasiassa minulta ei maitoa tullut, mutta odotan innolla kyselijöiden ilmettä, kun totean syyksi huolen ulkonäöstäni, ja repeilen sitten itsekseni myöhemmin, jotta en pahoita kyselijän mieltä. :laughing001
 
Kiinnostaisi kuulla mikä on täysimettäjien yleinen mielipide korviketta antavista äideistä?

Täällä yks täysimettäjä. Meillä on poika kohta 3kk, maito kyllä kelpaa sekä tissistä että pullosta, mutta toistaiseksi ei olla tarvittu pulloa pitkään aikaan. Imetyksen alkuvaiheessa poika sai pullosta korviketta, hällä ku oli hirvee nälkä eikä oma maito vielä riittäny. Korviketta on koko ajan varuiks kaapissa, vaikka omaaki maitoa on pakkasessa jonkin verran.
Mulle itelle ei oo yhtään väliä mitä maitoa vauva saa ja miten, kunhan vaan saa sitä! Ja tuskin vauvaakaan kiinnostaa, kunhan vaan saa mahansa täyteen :)
Ite en edes enää jaksa pumppailla maitoo, vaan annan suosiosta korviketta. Ihan hyvä meidän esikoisestaki tuli, vaikka sai molempia, ja imetyksenki jouduin lopettaan ennen ku tyttö oli 1v :wink :)
 
Vauvoilleni en ole joutunut korviketta antamaan, tällä hetkellä myös luovutan maitoa koska sitä tulee yli omien tarpeiden. Itseäni ei hetkauta muiden tavat ruokkia lastaan, kaikilta ei maitoa tule joten korviketta on syytä antaa ettei vauva näänny. Enemmän ihmettelisin äitejä jotka antavat vauvan huutaa nälkäänsä jos oma maito ei riitä. Tokko heitä on edes olemassa.

Itse olen niin laiska että ihailen korvikemammojen energiaa korviketta lämmitettäessä ja pulloja pestessä. En jaksaisi, tissi suuhun on helpompaa, etenkin yöllä kùmun vauva nukkuu vieressä. :D

Mutta tosiaan, ei varmaan yhdestäkään aikuisesta tai edes kouluikäisestä pysty kertomaan millä heitä on vauvana ruokittu. Ihmiset voisi pitää huolen omista asioistaan.
 
Kiinnostaisi kuulla mikä on täysimettäjien yleinen mielipide korviketta antavista äideistä? Tänään bussissa vauvallani iski nälkä kesken matkan ja aloin ruokkia pullosta jolloin kuulin toisen rattailla matkustavan äidin halveksivaan äänensävyyn supattavan kaverilleen "siis antaaks toi korviketta?" käännyin katsomaan häntä kääntäen tuttipullon kylkeä missä lukee Medela kun kyseistä pulloa käytän rintapumpussani niin meni nainen hiljaiseksi. Täysimetyksen onnistuminen ei ole itsestäänselvyys, kuitenkin pääasia että vauva saa ravintoa riittävästi oli sitten rintamaitoa tai lisämaitoa. Imetyksen ei tulisi olla hyvän vanhemmuuden mitta vaikka hieno asia onkin. Toivoisin täysimettävien kertovan suhtautumisestaan pulloruokintaan :)

Minusta ainakin pääasia on että vauva tulee ruokituksi. Itse täysimetin, mutta en kuvittele että se onnistuu kaikissa tapauksissa vaikka äiti kuinka haluaisi. Eiköhän siihen korvikkeen antamiseen ole aina hyvä syy, kuten että sitä maitoa ei nyt vain tule ollenkaan tai tarpeeksi. Sitä voin vähän ihmetellä, jos ei edes yritä. Mutta tuo bussimatkustajien halveksiva käytös on mielestäni kyllä törkeää. Eiväthän he voi tietää mikä teillä on tilanne. :meh:
 
En kyllä todellakaan allekirjoita tuota (neljättä täysimetän). Mun kokemuksella tuo on ihan höpöhöpöä. Mutta jokainen on yksilö eikä voi yleistää tässäkään asiassa. :)
 
Takaisin
Top