Lapsi tulee yöllä viereen

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Meidän kohta 4-vuotias tulee lähes poikkeuksetta yöllä meidän sänkyyn nukkumaan. Tekeekö muiden lapset tätä? Onkohan toivoa että se joskus alkaa nukkua koko yön omassa sängyssään? Siis muuten kuin pakottamalla.
 
Kyllä meidän reilu 3v tulee usein aamusta viereen. Aiemmin nukkui käytännössä koko yön meidän kanssa, vauvan tuloa ennen siirrettiin omaan sänkyyn (joka siis piti laittaa meidän sängyn viereen jotta pysyisi siellä). Oli parivuotiaana omassa huoneessa jonkin aikaa mutta ei viihtynyt ja miksipä pakottaisimme pienen ihmisen yksin kun miehenkin kanssa nukutaan yhdessä? Kun vauva kasvaa yritetään varmaan laittaa lapset yhdessä omaan huoneeseensa mutta saavat tulla viereen niin pitkään kuin mieli tekee.

Väitän ettei varhaisteinille enää äidin kainalo kelpaa :wink
 
Jos se vanhempien sänky ei ole oikeasti vaihtoehto (esim aikuiset nukkuvat huonosti sen seurauksena), voisiko lapsen kanssa tehdä sopimuksen, että nukkuu omassa sängyssä ja saa siitä esim tarratauluun tarroja ja kun niitä on riittävästi, jonkun isomman palkinnon?

Meillä isommat tulevat välillä viereen. Usein herätään itse siihen, kun avaavat meidän makkarin oven ja kopataan matkalta heidät jo takaisin omaan sänkyyn. Nukahtavat sitten sinne uudestaan. Välillä ehtivät viereen ilman, että kumpikaan meistä huomaa. Silloin on viety takaisin omaan sänkyyn, kun on huomattu. Meillä ei oikein kukaan nuku hyvin, jos on noita 3v lapsia vieressä..

Yksi vaihtoehto on myös savustaa lapsi pois sängystä. :D Jos tulee reunan puolelle, laittaa illalla jo päiväpeitot ja tyynyjä lattialle valmiiksi ja pikkuhiljaa hilaa lasta ihan reunalle siten, että lapsella on epämukava olla. Jos putoaa, ei satuta itseään kuitenkaan. Jos lapsi tulee väliin, voi lapsen litistää aikuisten väliin siten, että on kuuma ja epämukava olla. Pikkuveljeni nukkui vielä 5v iässä vanhempien sängyssä, mutta luovutti sitten lopulta itse ja meni omaan sänkyyn takaisin nukkumaan, kun vanhempien välissä oli kurja olla. :)
 
Meillä oli lapsena sääntö, että keskellä yötä ei saa tulla vanhempien sänkyyn, mutta keskellä yötä vanhempien sängyn viereen paksulle matolle voi tuoda oman tyynyn ja peiton ja nukkua siinä. Aamulla sai tulla vanhempien sänkyyn heti kun vanhemmat sanoivat, että saa tulla, yleensä se tapahtui herätyskellon soidessa. Lapsen näkökulmasta tämä oli hyvä ratkaisu, ei sinne sänkyyn edes kaivannut, sängyn vieressäkin oli hyvä olla. Suosittelen kokeilemaan tätä, ja voihan sängyn viereen ottaa vaikka pienen patjankin.

Minun isäni ei pystynyt nukkumaan ollenkaan, jos samassa sängyssä oli lapsi, joten tämä oman lapsuuteni nukkumisjärjestely oli varmasti sen vuoksi. Minä taas olen nukkunut jo 2,5 vuotta lapsi kainalossa, enkä itse osaa enää nukkua, jos lapsi ei ole kainalossa. :wacky:
 
Kyllä ne joskus lopettaa tulemasta. Veikkaan et ison kans voi jo keskustella miksi haluaa viereen. Meillä isoille sanotaan, että oma sänky on paras sänky aina sen omistajalle. Esim ollaan sanottu että lapsilla on meidän välissä kuuma ja tulee ahdasta ja vanhemmat nukkuu huonosti. Mutta lapsilla on pehmeät ja ihanat omat sängyt joissa näkee hyviä unia ja on paljon tilaa liikkua.

Isot ei enää halua viereen, mutta kuopushan nukutetaan isän toimesta viereen ja minä nukutan omaan sänkyyn. Jos minä nukutan, poika tulee vasta 6-7 aikaan tai ei ollenkaan viereen. Jos isä nukahtaa ja poika nostetaan omaan sänkyyn ja niin takuulla on viimeistään neljältä vieressä. Enkä jaksa tapella asiasta. Taapero pyörii niin paljon että en vaan saa unta jos on vieressä tai jos saan niin nukun megasurkeassa asennossa ja herään ihan jumissa aamulla.

Miehelle sopis kyllä että poika nukutetaan omaan sänkyyn, hän ei vain halua sinne nukuttaa. Toivon mukaan lapsi joskus sinne jää. Ja hoksaa et siellä on aivan hyvä olla :)
 
Lapsen viereen tulo tekee lähinnä aamut levottomammiksi, kun hän alkaa siinä veuhtoa. Ja kyllähän minä siihen viereen tuloon aina herään. Oletettavasti, kun teen hänelle tilaa meidän väliin. Mutta en sitä useinkaan muista aamulla. Suurimpia turhautumisen tunteita se aiheuttaa silloin kun mies menee ensin nukkumaan ja lapsi kömpii hänen viereen ennen kuin itse ehdin sänkyyn. Mutta ei se täysin mahdoton yhtälö ole. Alkaa vain kyllästyttää ja turhauttaa. Syynä viereen kömpimiseen taitaa olla läheisyyden kaipuu. Hän on aikamoinen isin/äidinpoika muutenkin ja luulen että elämäntilanne (mm isän sairaalassa olot) on vain korostanut sitä. Toisinaan lapsi myös kertoo nähneensä pahaa unta ja tulleensa sitten viereen. Vähän kyllä myös epäilen että siitä on tullut tapa.

Pois savustamista voisi kokeilla. No ainakin niinä öinä kun herään sen verran että tajuan tehdä niin. :rolleyes: Ehkä järkipuhekin voisi hiljalleen tehota.

Kiitos vastauksista :)
 
Takaisin
Top