Paljonko vauvasi painoi?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Tässä artikkelissa puhutaan vauvan suuresta syntymäpainosta. Oliko teilläkin syntyessään isokokoisia vauvoja?

Minulla esikoinen oli suurin, 3990 grammaa. Hän oli myös 56 cm pitkä, joten siihen nähden oli kuitenkin aika solakka. Kakkonen oli 3636 grammaa (ja vain 48,5 cm pitkä) ja kolmonen 3215 grammaa (ja 50 cm).

Eli minulla lasten syntymäpaino on laskenut lapsi lapselta niin kuin se kuuluisa lehmän häntä. :grin Kukaan ei yltänyt omaan syntymäpainooni, joka oli 4400 g. :)
 
Mulla oli radi sekä lapsi perätilassa, joten kokoa seurattiin tiiviisti. Eipä tuosta kyllä jättiläisvauvaa tullut, vaan oli 54 cm ja 3800 g. Rakkaudella valitsemani kotiutumishousut olivat auttamattoman löysät ja lyhyet. :hilarious:
 
Oli. Iso lapsi siis. Tästä ei tosin ollut ennen synnärille menoa (rv 41+5) mitään muuta viitettä kuin oma vahva tunne, että kookas mukula siellä muhii. Sf-mitta kulki keskikäyrällä ja oma paino nousi maltillisesti.

Yliaikaiskäynnillä lääkäri arvioi ensin vatsan päältä tunnustellen vauvan kooksi n.4 kg, ultran jälkeen n. 4,5 kg. Eipä siinä enää jääty oottelemaan, että käynnistyiskö synnytys omia aikojaan, vaan käynnistykseen päädyttiin. Fast forward reilu puoltoista vuorokautta eteenpäin, ja sektion kautta sain viimein syliin esikoiseni, 4980 g ja 55 cm. Mulla ei radia, ja heti salissa sanoivat myös, että ei mikään sokerivauva, kun niin sopusuhtainen.

Luulen, että synnytyksen etenemättömyyteen vaikutti vauvan suuren koon lisäksi myös virhetarjonta. Mutta eiköhän tuo ollut vain onni, ettei ollenkaan lähtenyt tulemaan alakautta, jumiutumiseen olisi ollut iso riski.
 
Meillä lapset ovat olleet 2240g/43cm, 2360g/44cm ja 2980g/47cm. En vain synnytä isompia. :)
 
Mulla esikoisesta radi. Kuopuksesta ei.
Esikoinen syntyi spontaanisti 37+6, 4260g
Ja kuopus 38+1, 4360g. Käynnistettiin ison koon takia.
Mä en näemmä osaa tehdä pieniä vauvoja.
 
2800g ja 49cm. Olen itse ollut vain hieman isompi: 3200g ja 50cm. Mies sen sijaan on ollut pullea ja pitkä syntyessään. Jos seuraava saadaan alulle, uskon että hänkin syntyy melko maltillisen kokoisena, mikä sopisi kyllä mulle.
 
Vauva painoi 4720 g. Koko-arviossa rv 40+3 koko arvioitiin 3-3,5 kg.

Pyysin päästä synnytystapa-arviointiin rv 36-39 4 kertaa, mutta en päässyt. Vain ne pääsevät, joilla on syytä epäillä että jokin on vialla.
 
Viimeisellä nla käynnillä heitin terkalle et minkäköhän kokoinen jättiläinen täältä oikein mahtaa olla tulossa, johon hän tokas että ei se nyt kovin iso varmasti oo, kun sun mahakaan mikään iso ole. Sf kulki keskikäyrää ja painoa tuli maltillisesti. Rv 41+3 lääkäri ultras ja tunnusteli päältä. 3700-4000g painoarvio. Muutoma tunti myöhemmin syntyi poju 4515g ja 57cm. Pipo olisko ollu 38cm? Radia ei oo ollu aiemmin ja tässä raskaudessa sitä ei tutkittu. Poika sopusuhtainen eli ei viitteitä radiin. Kyllä oli ihan valmiin koloinen poika.
Eka oli 3660g ja 50cm
Toka oli 3880g ja 51cm
Kolmas 4515g ja 57cm
 
Ensimmäinen oli 3,3kg. Toinen 3,8kg ja kolmas 3,7kg eli aikalailla samoissa mitoissa ovat olleet :)
Itse olin syntyessäni myös sen 3,3kg :D
 
Meillä on kaikki muut paitsi Vitonen olleet pieniä tai aika keskiarvoja. Eka oli rv38+5 2980g, Toka rv37+3 3160g, Kolmas rv39+2 3030g, Neljäs rv32+6 1955g ja Viides, mamman pikkuinen pullero, rv 40+1 3940g. Vitosen syntyessä kyseltiin, että onko mulla ollut radi, mutta ainakaan en rasituksessa jäänyt kiinni, joskin se tunnin arvo oli vain hilkun alle rajan. Itse olen syntynyt 38+? ja olin pikkuinen, 2580g :)
 
Sain juuri esikoiseni tänä kesänä. Syntyi 41+6 4420 g. 41+5 aloitettiin käynnistys, mutta sitä ennen oli jo pidempään sanottu että 4 kg vauva on tulossa ja että mussa on tilaa kasvaa ja syntyä. Itsekin olin syntyessäni vain hieman pienempi 4200 g, joten taitaa olla sukuvika.
 
Poika 40+3, painoa 3,8 kg.

Minä itse olin synnyin täysiaikaisena ja painoin 2,5 kg, eli olin viikkoihin nähden liian pieni. Äidilläni oli raskaushepatoosi, ja oli minua odottaessaan 3 kk sairaalassa vuodelevossa, joten jotain ongelmaa siinä raskaudessa oli. Koossa sain muut kiinni vuoden ikään mennessä, joten ei siitä mitään jäänyt.
 
Meidän poika syntyi 39+6 ja oli syntyessään 3205g. Pituudeksi mitatiin 50cm, mutta epäilen että oli oikeasti pidempi. Poika syntyi sektiolla ja oli niin kippurassa, ettei mittaaja ruvennut suoristamaan, vaan mittasi vähän sinne päin. Ensimmäisessä neuvolassa oli paljon pidempi. Sekä itse että isänsä ollaan oltu yhtä lailla hinteliä.
 
Onkohan tuosta pituudesta muuten jotain tutkimuksia tarkemmin, että vaikuttaako synnytystapa pituuteen? Kun vauva syntyy alateitse, muovaantuu pää usein synnytyskanavassa vähän pitkulaisemmaksi. Jos jotain eroa on, se toki varmasti tasoittuu nopeasti syntymän jälkeen, kun kallo muovautuu muotoonsa..

Meillä kolmas syntyi niin nopeasti, että päälaki jäi ikään kuin lättänäksi (ei ehtinyt muovautua synnytyskanavassa) ja kätilöt sanoivatkin, ettei alle -2 käyrän jääneestä pituudesta kannata huolestua, kun pää ei ole muovautunut vielä omaan muotoonsa, jolloin senttejä "todellisesta" pituudesta vielä puuttuu. Kasvoi 6cm ensimmäisen kuukauden aikana ja nopea kasvu ilmeisesti johtui vain pään luiden muovautumisesta, kun kasvu sen jälkeen tasoittui selvästi.
 
Meidän vauva oli ollut niin kauan kippurassa mahassa, ettei pituutta ees saatu mitattua, kun ei voitu väkisin suoristaa häntä.
 
3940g painoi 51 senttinen poika syntyessä mutta hän syntyi 10 päivää LA:n jälkeen että siinä mielessä ihan keskikäyrällä oli syntymäpaino.
 
Takaisin
Top