Yleistä höpinää

Jenniida, tuttua tuo kolauttelu! Täällä kans konttaamaan ja seisomaan opeteltaessa tuntui vähän väliä (varsinkin iltaisin väsyneenä!) olevan pää lattiassa. Kerran putosi aamulla sängystä, mutta tokeni hetken itkettyään, joten uskalsin normaalisti laittaa päiväunille. En oo koskaan jäänyt lasta erityisemmin tarkkailemaan noiden kopsujen jälkeen, koska ei ole ollut viitteitä aivotärähdyksestä. Nyt kun hän on konttaamista ja seisomista muutama viikkoa treenannut, on nuo kaatuilut ja kolhimisetkin loppuneet melkein täysin. Mä yritän kans aina pitää sen mielessä, että ihmisvauvan pää on kehittynyt niin hienoksi, että se kestää kolhut joita väistämättä tulee uusia taitoja harjoitellessa! :)

Tässä vielä aivotärähdyksen tunnusmerkit kopsattuna sairaslapsi.comista:

"Lapsella ei ole aivotärähdystä: Lapsi lyö päänsä kevyesti, ja hän itkee vain vähän aikaa. Lapsi on pian oma itsensä, hän hymyilee, juo ja reagoi kosketukseen ja ääniin normaalisti.

Lapsella on lievä aivotärähdys: Lapsi menettää tajuntansa hetkeksi päänsä lyötyään, hän itkee paljon ja on levoton. Sitten lapsi muuttuu hiljaiseksi, kalpeaksi ja voimattomaksi. Hän saattaa myös oksentaa ja muuttua uniseksi.

Lapsella on vakava aivotärähdys: Iskusta seuraa pitempiaikainen tajuttomuustila - toisin sanoen lapsi ei ala itkemään lyötyään päänsä. Lapsi muuttuu hiljaiseksi ja veltoksi ja oksentaa."

 
Muistelin että jossain oli juttua että tuota konttauskypärää ei oikein enää suositella?
 
Muistelin että jossain oli juttua että tuota konttauskypärää ei oikein enää suositella?

Mä oon myös lukenut ettei se oikein olisi suositeltava. Lapsihan ei opi hallitsemaan sillä tavalla kehoaan ja ymmärtämään sitten mitä se on kun kaatuu/sattuu, ja näin ollen varomaan.

Esikoisen kanssa muistan kun oli aina aivan hirveää kun kaatusi ja kolhaisi itseään. Nyt tuntuu ette välillä huomaa edes reagoida kun kuopus kolauttelee päätänsä ja on mukkelis makkelis milloin missäkin. (Vuoden mutsiko :grin:facepalm:) Niin kauan kun itkee saman tien ja ei oo mitään poikkeavaa niin en säiky.
 
Tuo on kyllä totta, että kolhut opettaa kuitenkin varomaan ja pistää koordinaation koetteelle jatkossa enemmän, kun lapsi tajuaa, että jos teen näin, niin siitä seuraa muksaus. En nyt ainakaan vielä ole meillä edes harkinnut konttauskypärää, mutta ehkä sitten olisin hiukan harkinnut, jos poika olis kovin aikaisessa vaiheessa noussut pystyyn, vaikkei olis ollut siihen valmiskaan vielä. Mutta nyt näyttää siltä, että poika on melkoinen varman päälle pelaaja, joka ensin pohtii ja suunnittelee liikkumisiaankin jopa niin pitkään, että lääkärikin huolestuu, mutta sitten vaan yhtäkkiä ottaa ja lähtee tekemään. Niin kävi ryömimisenkin kanssa, oli n. 8,5kk kun lähti ryömimään nyt kesäkuun alussa, ja nyt varmaan kohta lähtee konttaamaan.

Sanoivat päivystyksestä myös tuon itkujutun, että jos lapsi kolauksen jälkeen itkee heti, ei pitäisi olla isompaa hätää ainakaan aivotärähdyksen suhteen, mutta jos kolahtaa, eikä itkua kuulu, niin on pahempi. Soitin siis hätäpäissäni päivystykseen kun poika putosi parisängystä toista kuukautta sitten.
 
No hyvä että jollain muullakin pää kolisee lattiaan :D meilläkin kyllä painottuu tohon ilta-aikaan se kaatuilu et varmasti väsymyksellä on osansa asiaan! Konttauskypärä meillä on mut sitä en ihan hirveesti kuitenkaan oo käyttänyt vauvalla kun oon just lukenut jostain et ei hirveesti suositella.. mut toi on kyllä on hyvä et meillä on aina heti kaatumisen perään itketty et se varmaan kertoo ettei mitään sen vakavampaa oo sattunut :)
 
Meillä pää kopisee lattiaan jo siinä kun vauva kääntyilee :facepalm: saa nähä mitä nuo pystyyn nousemista sitten tuo tullessaan.. :facepalm:
 
Pirre kans kaatuu ihan suorilta jaloilta seljälleen. Pinnasängyssä ei haittaa enkä siellä vahdi, mutta lattialla missä ei ole mattoa tai ei ole mitään mistä pitää kunnolla kiinni, pitää olla tarkempi.
 
Mites muilla joilla on sisälläkin kuuma mäin helteillä on käynyt vauvan pissan määrälle?
Tuntuu, että pirre ei pissaa kuin ihan pikku lirun muutaman kerran päivässä. En saa sitä juomaan normaalia enempää. Ruuista olen tehnyt liemevämpiä, mutta sillä ei ole vaikutusta nesteen kokonaismäärään kun pirre jättää sitten vaan maitoa vähemmälle.
Niin, että kai helle saa aikaan pissan määrän vähenemisen vauvoillekkin kun itekkään en ole käynyt veskissä moneen tuntiin. Vai onko pirressä jotain muuta vikaa...
Vois tietty kokeilla tarjota maito viileämpänä, jos kelpais paremmin.
 
Meillä pissaa jopa enemmän kuin normaalisti mutta juokin tosi paljon vettä nyt helteellä.
 
Meilläkään ei kovin isoa eroa tunnu olevan, mutta taitaa johtua siitä, että poika käy itse juomassa Ainun pehmeänokkaisesta nokkamukista silloin kun haluaa ja tuntee tarvetta juoda. Muki siis on lattialla koko ajan tarjolla. Saa kyllä rintamaitoakin edelleen ympäri vuorokauden niin halutessaan.
 
Pirre vaikuttaa ihan tyytyväiseltä vaikka ei juokaan enempää kuin normaslisti. Huolettaa kuitenkin.
Täytyy varmaan vettä tarjoilla useammin. Mutta jos se sitten vie tilaa maidolta, kuten kävi vetisemmän ruuan kanssa, niin ei ole sekään hyvä.
Ainoa toivovon sitten, että helteet helpottaa tai joku kiikuttaa meille ilmastointilaitteen...
 
Meillä juo paaaljon enemmän, mutta pissaa tulee silti aika vähän, ja myös kakka on aika kuivaa. Kaipa se pärjää, kun ei tuota nyt voi pakottaa juomaan enempääkään.:rolleyes:
 
No juu tuosta kakasta meilläkin kyllä huomaa, että on hellettä. Saattaa olla tosi kuivaa kyllä. Joskus tuntuu, ettei se lähde edes pyllystä irti muuten kuin raaputtamalla, varsinkin jos vaippa on vähänkin kauemmin, jos ei hoksata, että kakka on tullut. Ei nyt tuntitolkulla tietenkään ole, mutta lyhyempikin aika riittää...
 
Meillä on juotu ja syöty sekä tarpeita tehty ihan normaalisti. Vettä tosin oon tarjonnut hieman useammin.
 
Meillä tuntuu et ei tissi maistu enää niikö ennen, en tiiä mistä johtuu. Aikasemmi hyvä jos 2h väli syönnissä oli ni nyt kevyesti sen 3h menee. Ja välii melkosta tappelua et rupee ylipäätään ottaa. Ja nyt varsinki sais juua kunnolla. Tekis mieli lopettaa koko homma.
 
Pirre on ollut aina pieniruokainen. Suurin vuorokausiannos ikinä on ollut varmaan 680 ml. Nyt menee hädin tuskin 400 ml. Ja siitä puolet saa menemään niin, että pitää hämätä jollain lelulla tai kivalla tavaralla. Jos antaa vettä, niin maitoa ei mene sitäkään vähää.
Välillä tulee tunne, että tekis mieli lopettaa koko homma kun ei kerran kelpaa. Mutta jotainhan senkin on juotava. Olen vähentänyt pumppausta niin että laitan pakkaseen enää vajaa 5 dl päivässä ja loput pirre syö.
 
Meillä tuntuu et ei tissi maistu enää niikö ennen, en tiiä mistä johtuu. Aikasemmi hyvä jos 2h väli syönnissä oli ni nyt kevyesti sen 3h menee. Ja välii melkosta tappelua et rupee ylipäätään ottaa. Ja nyt varsinki sais juua kunnolla. Tekis mieli lopettaa koko homma.

Meillä on tätä samaa nyt havaittavissa. Sillä erolla että mä en toivo imetyksen loppua.
Nyt kun pitäisi tosiaan juodakin reilummin niin imetysvälit pääsee todella pitkiksi. Eilen imetin arviolta 3-4 kertaa, joista mun mielestä se 2 kertaa on ollut kunnon imetys. :eek:
Pisuvaippoja ja kakkaa kyllä tulee niin en oo pahemmin huolestunut.
 
Meillä on tätä samaa nyt havaittavissa. Sillä erolla että mä en toivo imetyksen loppua.
Nyt kun pitäisi tosiaan juodakin reilummin niin imetysvälit pääsee todella pitkiksi. Eilen imetin arviolta 3-4 kertaa, joista mun mielestä se 2 kertaa on ollut kunnon imetys. :eek:
Pisuvaippoja ja kakkaa kyllä tulee niin en oo pahemmin huolestunut.

En itekkää toivo silti vielä. Nyt ollu taas vähä helpompaa. Esikko lopetti aika tasan 10kk itestää et saa nähä mite tämä sit..
 
Voi ei miten ärrsyttävää.... pirre ei ole aikasemin tajunnut että se pääsee sängyssä kääntymään mahalleen. Nukkumaanlaitto on ollut niin helppoa, senkun vaan laittoi selälleen, niin pirre oli jumissa eikä voinut muuta kuin nukkua. Nyt se tajus kääntyä eikä nukkumisesta tule mitään, pari sekkaa, niin se seisoo ja nytkii laitaa vasten. Rattaissa se pääsee suoraa istumaan kun vetää laidoista käsillä, mutta nyt tuli ongelmaksi sänkykin. En milllään viitsis päivystää nukahtamista kun ei ole ennenkään tarvinnut. Plääh!
 
Meillä ei poika vielä ole hoksannut, että pinnasängyssäkin pääsisi nousemaan laitaa vasten pystyyn, vaikka muuten sitten kyllä nousee miltei mitä tahansa tukea vasten polvilleen asti pystyyn. Muuten on kyllä kääntyillyt jo tosi pitkään sängyssä, ja nukkuu pääsääntöisesti mahallaan, joko ihan lättynä tai pylly pystyssä.
 
Takaisin
Top