Joulukuun mammat 2015

onkos helle sulattanut kaikkien päät, niin ettei kellään ole mitään asiaa? :)

Warheart, kiitos tuosta yliherkkyysajatuksesta, pitää sitä pohtia tarkemminkin. Ei vaan päällepäin muuten oo mitään allergiaoireita (mitä nyt pienempänä silent refluksia ja levottomia unia ekat kaks vuotta...).
 
Täällä ainakin on helteet vienyt voimat ja unettomuus tietysti tuo oman mukavan lisän tähän arkeen :S Oispa jo syksy, sit tulee talvi :Heartred
 
Kyllähän noi helteet meinaa jaksamista rajottaa... mut on se silti kiva kun on kesä ja lämmin :wink
Siiri/jäppinen valvottaa mua vuoro yöin, niillä siis selkeä työn jako jo nyt :eek:
Oli viikonloppuna siirin 1v ja esikon 7v synttärijuhlat. Järjestettiin esikolle ekaa kertaa kaveri synttärit ja olen hiukan hämillään... mitä mieltä siitä että 6/7v lapsosilla on älypuhelimet jossa nettiliittymä ja vapaa pääsy tyyliin YouTuben? Mä olen vahvasti vastaan! En ymmärrä miksi lapsilla pitää semmosia olla ja että ne pääsee minne vaan ilman että aikuinen on valvomassa missä ne seikkailee... kielisin siis 2 tytöltä että meillä ei lapset puhelimia käytä saati netissä seikkaile vaan tekevät lasten hommia eli leikkivät... 2 tyttöä siis eristyi muista nettiin ja meidän tytöllä oli 3 tyttöä vieraana ja leikkimässä hänen kanssaan:/ Ok on esikolla kans puhelin, perus Nokia, ei nettiä tms ja sitä käytetään vaan siihen että mä soittelen häntä kotiin tai että hän soittaa mulle jos haluaa mennä jonneen... mitä mieltä te ootte? Mikä ikä on semmonen milloin lapsi voisi mahdollisesti tarvita nettiä puhelimessa tai älypuhelinta muutenkaan? Mun meilestä se ikä on joskus ala/ylä asteen siirtymä vaiheessa, 4-5 luokalla... vaikka en silloinkaan ymmärrä että miksi? Ei mullakaan ole älypuhelinta/kotinettiä ollut vastakun joskus täysi-ikäisyyden kynnyksellä :p
Muuten juhlat meni kivasti, Siiri oli kyllä kovin väsy illalla:/
Mitäs muuta... raskaus etenee ja viikkoja tänään jo 22:eek: 18 viikkoa siis la:eek: hirveetä vauhtia menee päivät:wink
Sokerit heittelee ihan älyttömästi muuten kaikki kivasti:)
Mitenkäs muilla odottajilla? Vauvoilla? Oliko yrittäjiä?
Siiri muuten ottanut muutamia askelia ilman tukea ja kova ois kiirus tutkimaan maailmaa :wink
Sannista on tullut rohkea seikkailia ja kamala räpätäti, ei ole hetkeäkään hiljaa! Edes nukkuessaan :D hänen lempi lause on nykyään ”en voi”, sitä viljellään vastaukseksi jokaiseen käskyyn/pyyntöön :D
Olen kyllä hiukan huolissani kun tää alkaa hiljenemään pelottavasti... älkää vielä hiljentykö, tarviis vertaistukea :wink
Onko muuten mikä teillä tilanne? Ollaanko täällä vielä kotona vai jo palattu töihin? Johan nää meidän joulukuiset on kohta jo 3v:eek: voi apua, minne se aika onkaan mennyt:,)
 
Meillä on esikoisen 8-vee puhelimessa netti, että voi kirjoitella whatsuppin kautta sukulaisille meksikoon ja sukulaisille suomeenkin. Puhelinaika on kyllä erittäin rajattua ja sitä tulee käyttää samassa tilassa missä muutkin on, jotta voi vahtia mitä sillä tekee.

Mä olen vielä kotona. Kovasti mietityttää että mitäs tekis isona, kai se kosmetologina olis pakko oma hoitola pistää pystyyn, asiassa on monta muttaa ja kovin pelottavakin ajatus on. Onneksi on syksy vielä aikaa kypsytellä asiaa. On kyllä ollut mahtavaa kun on voinut näin pitkään olla kotona, ikävä tulee tätä aikaa :Heartred
 
Meillä 6-vuotiaana saanut puhelimen esikoinen ja toinen muksuista, ihan kunnon älypuhelin ja netti löytyy, mut tarkat rajat niiden käyttöön. Elikkäs YouTubesta ei saa katsella MITÄÄN ilman valvontaa, selainta ei saa avata ellei joku ole vahtimassa ja puhelin on tasan yhteydenpitoa ja mahdollisesti musiikin kuuntelua varten, pelejä ei saa asennella. Puhelimiin on asennettu ohjelmiin kaikki mahdolliset filtterit ja tarpeen mukaan asennan muitakin esto-ohjelmia suojaamaan jos ei nämä ohjelmien omat riitä. Sit tietysti kaikki palvelunumerot on estetty. Sääntöjä on myös sellaisia, että kavereiden kanssa leikitään oikeasti, eikä olla naamat kiinni ruuduissa ja kävellessä koulumatkojaan pysyy puhelin repussa tai sit on pysähdyttävä jos meinaa viestittää/soittaa.

Meillä toiminut rajat ja säännöt hyvin, pari kertaa on omin luvin menty youtubeen nuoremman toimesta, mut keskustelemalla sit saatu taas homma toimimaan. Eletään nyt aivan erilaisessa maailmassa, joten on ihan hyvä opettaa ne muksut vastuulliseen puhelimen käyttämiseen jo pienestä pitäen niin isompana ei tule ongelmia. Ainahan sen puhelimen voi ottaa pois jos ei meno miellytä :D Ollaan tosiaan yhteydenpitoa varten puhelimet hankittu ja jos ei homma toimi niin puhelin pois ja koulusta suoraan kotiin. Jos se ei toimi niin sit minä vien ja haen niin pitkään kunnes toimii ja tätä ”noloutta” ei toistaiseksi ole tarvinnut suorittaa. Itse lähinnä säälin niitä lapsia, jotka kulkevat 24/7 luurit käsissään ja hetkeksikään eivät osaa irtautua. Meidän muksujen synttäreiltä kyllä lähtis kotiin nämä puhelimilla nököttävät, oon pari esikoisen kaveria pistänyt pihalle kun tulivat meille leikkimään ja sit vaan luurit naamassa kiinni olivat, vaikka pariin kertaan sanoin, että voi mennä muualle pelailemaan...

Niin ja yöt on tietysti puhelin kiinni ja olkkarin pöydällä, illat rauhoitetaan ajoissa. Lievää kitinää välillä tulee millon mistäkin, mut voi voi, joko näillä säännöillä tai ilman puhelinta mennään! Eniten ehkä saanut siitä vääntää, että miksi ei saa tehdä omaa tiliä youtubeen, instaan tms, ei lapsi ymmärrä, että miksi muilla on, mutta hänellä ei. Oon sanonut, että niissä kun on ikärajat niin niitä noudatetaan, samoin kuin pelien ja elokuvien ikärajoja. Mua ei hittojakaan kiinnosta muiden tekemiset, rajat on selvät ja niissä pysytään!

Tabletit meillä on myös kotona valvonnan alla ja pelailua saavat nuo isommat välillä harrastaa pieniä aikoja, nuorimmat ei tietenkään koske älylaitteisiin vielä hetkeen. Joulukuinen on kyllä kokeillut jotain taaperopeliä hetken, mutta jäätävä raivohan siitä lopetuksesta tuli, joten kokeillaan sit hieman vanhempana uudemman kerran :)
 
Niin joo, meillä siis pennuilla sellaiset liittymät, että kunnollinen netti 2gigan käyttörajalla, kotona Wi-Fi, jotta voi whatsappin kautta ilmasiks viestitellä. Puhelut ja viestit maksaa erikseen. Tommonen liittymä on mulla itelläkin ja se maksaa 4,90e/kk, joten on edullisin mahdollinen :)
 
Varmaan pitää itsekin miettiä jos tolle esikoiselle älypuhelimen sit jossain kohtaa hommais... pelottaa vaan just tää some maailma ihan pirukseen!
 
Joo, mua kans pelottaa ja ahdistaa, mut ollaan yritetty puhua melko neutraalisti asiasta ja kertoa, että ihan lasten parhaaksi on ne rajat asetettu :) Sit tietysti nuo ikärajat kun on niin niihin on helppo vedota, onneks nuo on melko tunnollisia tyyppejä olleet tähän asti.
 
fad2bf6a391019d73def37141bfaf2ce
haha naurahdin :D
 
Mir rohkeasti vaan yrittään :) mietit oman juttusi, miksi asiakkaat tulevat juuri sulle ja teet hoitohuoneista ihanan :) Tai kyllä kai toiset yrittäjät voivat hakea toista myös kaveriksi valmiiseen pakettiin?

Mulla kans tommonen leivontamaha :D :D Äipän masu ihana!
 
Mä oon kans kotosalla lasten kanssa Välillä kävin kyllä töissäkin, mutta sairastuin niin pahasti imetyksen jälkeiseen masennukseen, että jouduin jättäytyyn pois... Nyt oon kyllä tyytyväisempi ku aikoihin, kun kaikkien hankaluuksien jälkeen ollaan taas lähellä rakkaimpia ja oon aloittanut ihanan sivutoimisen työn, johon en olis ikinä muuten päätynyt [emoji173]️ Jotenkin suhtautuminen työhönkin on muuttunut, ja oon alkanut aatteleen, että haluan tehdä keveämpää työtä vielä pitkään ku lapset on pieniä, ja olla kasvattamassa niitä mahdollisimman paljon sen sijaan, että kasvattaisin opettajana muitten lapsia päivät pitkät.

Nettilaitteista meillä on lapsilla käytössä tabletti, mutta sillä saa pelata vaan vanhempien hyväksymiä pelejä ja kattoa ainoastaan Lasten areenaa. YouTube kiellettiin kokonaan, koska sieltä voi tulla silmille ihan mitä vaan. Joskus ipanat käyttää sitä enemmän ja silloin puututaan, mutta enemmän on päiviä, että eivät käytä ollenkaan. Kännykkää harkitaan varmaan eka kertaa vasta kouluun mennessä, mutta nettiä siihen tuskin ihan heti hommataan.

Mulla on täällä ihan hullun jännät paikat kun sain tietää, että huomenna on mun polttarit! Saa nähä, saanko nukuttua ollenkaan :D
 
Miksi mm tää ketju ei näy tilatuissa:/ ei käsitä...
tosiaan Poodle miten polttarit meni? :)
 
Takaisin
Top