Synnytyssairaalana SATKS

Kyfi6993930

Silmät suurina ihmettelijä
Moikka!

Haluaisin kuulla kokemuksia Satakunnan keskussairaalasta synnytyssairaalana. Nythän päästään synnyttämään ihkauuteen naistentaloon :) Olisi kiva kuulla kokemuksia niiltä, jotka ovat siellä jo käyneet synnyttämässä. Vieraathan siellä ovat rajoitettu vain vauvan isään ja sisaruksiin. Saako perhehuoneeseen kuitenkin tulla muitakin vieraita? Meillä olisi innokkaat tädit kovasti tulossa jo sairaalaan katsomaan vauvaa.
 
En oo synnyttäny uudessa naistentalossa, mutta kun synnytin esikoisen 2014, positiivinen kuva jäi kaiken kaikkiaan synnytyksestä ja sairaalassa olosta. Vanhalla puolella oli ainakin vierailulupa isällä ja syntyneen lapsen sisaruksilla. Katselin synnytysvuodeosaston sivuja ja siel oli nytkin sanalla tavalla et isät ja syntyneen lapsen sisarukset saa vierailla. Sairaalas ollaan pääasias aika lyhyt aika, itse en ainakaan kaivannut vieraita sinä aikana. :)
 
Muakin kiinnostais tietää just tästä uudesta naistentalosta. Luin esitteestä joka meille jaettiin, että jokaiselle synnyttäjälle ois luvassa perhehuone... Kuulostaa hieman hurjalta, mutta onko tämä totta? Ei kai esitteessä niin selkeästi tuollaista lukisi, ellei näin ole? Tietääkö joku tarkemmin?
 
Sain saman esitteen missä luki että olis jokaselle se perhehuone, ja synnytysvalmennuksessa puhu jotain niistä uudistetuista huoneista että ois isompia ja kotosampia yms
 
Mä olin jostain lukevinani että siellä on 1-3 hengen huoneita. En toki tiedä kun en oo kun rakenneultrassa käyny ko rakennukses.. Voisin kyl kysyy kaverilta joka siellä oli työharjottelussa :)
 
Selvittelin vähän tätä asiaa ja sain tietää, että enimmäkseen on tarjolla yhden hengen huoneita, joissa puoliso tai muu tukihenkilö saa kyllä olla paikalla. Perhehuoneita on useampia ja sellaisen saa hyvällä todennäköisyydellä jos pyytää hyvästä syystä etukäteen / mikäli sellainen on synnytyksen aikaan vapaana. Lisäksi on muutama huone joihin tulee useampi synnyttänyt, mutta niiden käyttö kuulemma useimmiten vasta sitten kun muut tilat täynnä joka ei vissiin tossa uudessa naistentalossa oo kovinkaan yleistä kun tilaa pitäis olla :)

Tutustumaankin tonne pääsee jos haluaa, pitää vaan kätilöltä pyytää :)
 
Mä tykkäsin paljon! Pääasiassa huoneet on kahden hengenhuoneita. Minulla oli huonekaveri, onneksi sellainen jonka kanssa tulin hyvin juttuun. Yhden yön sain olla yksin, kun kotiutuivat päivää aikaisemmin. Kai se riippuu paljon siitä onko ruuhkaa että saako olla yksin. Mutta pääasiassa ruuhkista huolimatta yrittää pitää kahden hengen huoneina. Ja eipä siellä kauaa tarvii aikaa viettää.

Vierailijoista en tiedä sen enempää kuin, että isä ja mahd. aiemmat lapset saa tulla. Itse ainakin olen sitä mieltä että hyvä vaan ettei koko suku saa sairaalaan tulla.
 
nnopa, ootko siis ollut jo uuden sairaalan puolella synnyttämässä? Mulle kun ihan paikan kätilö sanoi että heillä on enimmäkseen nimenomaan yhden hengen huoneita ja vain ruuhkatapauksissa usempia synnyttäneitä samassa :eek:
 
Muistaakseni sikainfluenssaepidemian aikaan tehtiin linjaveto, että vain lapsen isä ja sisarukset saa tulla osastolle. Muutoinkin sillä pyritään rauhoittaa sitä synnytysvuodeosastoa, että äidit saa keskittyä lapseen ja levätä.
 
Muistinpa nyt vihdoin tulla itse vastaamaan omaan kysymykseeni, jos jota kuta SATKS:aan synnyttämään menevää kiinnostaa aihe vielä :)

Eli uuden talon tilat oli tosi hienot, saatiin perhehuone jossa köllittiin kolme päivää. Vauvan tädit tulivat perhehuoneessamme käymään, vaikka osastolla vierailukielto olikin. Huoneeseen sattunut hoitaja vain onnitteli tätejä. Enkä usko että kaksi aikuista ihmistä, jotka hiljaa hipsivät osaston läpi huoneeseemme häiritsivät muita osastolla olleita yhtään sen enempää kun huutavat ja karjuvat vauvojen sisarukset, jotka osastolle saavat sääntöjen mukaan tulla :D

Synnytyksestä ja osastolla olosta jäi ihan positiivinen kuva, vaikkakin epparin tekeminen jäi harmittamaan hirmuisesti. Kätilö vain leikkasi mitään kysymättä ja ennalta varoittamatta. Olisin halunnut yrittää vielä kerran ponnistaa ennen leikkaamista :sad001 jälkikäteen kuulinkin kärjistetyn sanonnan, että Porissa ensisynnyttäjiltä leikataan väliliha heti kun astuvat kynnyksen yli. Eli Porissa eppareita tehdään toiseksi eniten koko Suomessa, vaikka ns. rutiininomainen välilihan leikkaaminen on muinaishistoriaa muualla Suomessa.
 
Eipä ollut ei, mutta olisin vain toivonut jotain ennakkovaroitusta ennen epparin tekemistä. Tilanne ei kuitenkaan ollut mitenkään kriittinen, vauvalla oli kaikki hyvin ja ponnistettu vasta noin 20 min siinä kohtaa.
Sillä ajatuksella lohduttaudun, että ties kuinka pahat repeämät olisi tullut jos ei hallitusti olisi leikattu.
Mutta toipumisessa meni kaksi kuukautta kun haava vielä tulehtui kahteen otteeseen.
Pääasia että vauva saatiin ulos ja hänellä kaikki hyvin!

Nimimerkki ikuisesti katkera :D
 
Mulla oli toivelistat ja kaikki, ponnistusvaihe vaan 16min eikä vauvalla mitään hätää ja silti leikkasivat mitään sanomatta.. Vasta kun tyttö oli syntynyt ja olin laskemassa jalkoja alas niin kätilö kertoi vielä ompelevansa.. Sapettaa.
 
Olisko tämän hetkisiä kokemuksia satkin synnäriltä? :) itseä kovasti kiinnostaa, onko epparin leikkaamimen vielä muodissa?
 
Sama rutiiniepparikysymys kiinnostaisi muakin! Onko tuoreita kokemuksia?

Mulla leikattiin, ja ööö... Ei vauvalla ollut hätää tai mitään, sain ponnistettua hyvin jne, 13min ponnistusvaihe ja silti leikkas, toki ihan sama oli niin helppo synnytys ja jälkeinen aika että ei edes ollut kipuja vaikka eppari tikit oli :)

Mutta muodissa tuntuu olevan.

Ihana paikka oli muutamaa hoitajaa lukuunottamatta! Oltiin viikko perhehuoneessa.
 
Minulla kokemuksen kylläkin muutaman vuoden takaa, mutta normaali ensisynnytys eikä epparia leikattu. Tapauskohtaista siis varmasti. Hyvät kokemukset kaikenkaikkiaan satks:tä.
 
Mulla kans kokemus parin vuoden takaa, eppari leikattiin kyllä. Toivoin, ettei olisi leikattu, mutta kätilö sanoi ettei pää mahdu ulos, ellei leikkaa. Siinä sitä sitten oltiin... Ommeltiin nätisti kiinni ja parantui mainiosti.

Muuten oli ihan hyvät kokemukset, perhehuone saatiin, vaikka pääsinkin pois lysynä, eli nopeasti synnytyksen jälkeen. Olisinko ollut synnytyssalista lähtemisen jälkeen vauvan (ja miehen) kanssa osastolla noin 36h. Kätilöt olivat kivoja, osaavia ja kannustavia yhtä lukuunottamatta, jota olin lähestulkoon vähällä lyödä synnytyksessä. Pääosin koen, että ihan hyvä paikka mennä joskus uudestaankin synnyttämään.
 
Up! Olisiko tuoreempia kokemuksia? :) 11.11 LA, ja satasairaala. Asutaan raumalla, niin sairaalaan on 45min matkaa. Miten on ihmiset kerjenneet, jos on sama matka? Ja lisää kokemuksia satasairaalasta, vaikkei raumalta olisi, kiitos! :happy: Kauhea tiedonjano polttelee. Eka synnytys siis edessä. :nailbiting:
 
Mä sain esikoiseni elokuussa ja tosi hyvä kokemus jäi Satasairaalasta sekä sen henkilökunnasta. Kätilöt oli ystävällisiä ja tuli fiilis että voin luottaa heihin täysin. Mun toiveita kuunneltiin ja kaikki selostettiin mulle kunnolla, ei siis oikein mitään pahaa sanottavaa. Ruoka oli ihan okei, mutta ei sairaalapöperöltä voi oikein muuta odottaakaan:p

Me asutaan Porissa joten en tohon matkustusaikaan osaa kyllä sanoa oikein mitään. Uskon että ensisynnyttäjänä kerkeät ihan hyvin:) Mulla meni koko touhuun noin 18h.

Ainoa huono juttu synnytyksessä oli se järkyttävä kipu, en osannut odottaa että supistukset ovat niin kivuliaita. Olisin halunnut pärjätä ilman puudutteita, mutta kätilö päätti loppuvaiheessa että spinaali täytyy laittaa, ja hyvä niin:rolleyes: tää meni vähän ohi aiheen:grin
 
Takaisin
Top