istuin pyörään vai kärry?

tulevaisi

Oman äänensä löytänyt
Meillä ei ihan vielä ajankohtainen juttu, mutta itse kun pyöräilen paljon niin pojalle pitää istuin ostaa pyörään tai sitten sellainen peräkärry. Onko kokemuksia varsinki noista kärryistä mitkä merkit on hyviä tai mitä ominaisuuksia olis hyvä olla mitä olette käytössä huomanneet?
 
Mä sanoisin että kärryt, turvallisuuden ja sääsuojauksen takia. Vaikka aikuinen menisi nurin, lapsi ei osu maahan. Sateen sattuessa on helppo laittaa kuomu kiinni. Lisäksi yllättävän unen osuessa pikkuisen on mukavampi matkata kärryssä kuin turvaistuimessa. Ja jos itsekseen on liikenteessä sinne saa vaikka ostokset mukavasti.
 
Kärryt, ehdottomasti! En tarakkaistuimeen ole uskaltanut laittaa ollenkaan, ja Fugaran hyvien pointtien lisäksi kärryissä on yleensä kahva, josta voi sitten työntää jos jatkaa kävellen. Ostoksille olen monesti lähtenyt myös itsekseni kärryjen kanssa. :wink

Meillä on ihan perus Biltema-kärryt, ja ihan hyvät olleet. Rullaavat kevyesti. :)
 
Ei oo vielä todellakaan meillä ajankohtainen, mutta kyselen nyt minäkin jo; onko suositella jotain tiettyjä kärrymerkkejä tai -malleja? Mitkä on hyviä / huonoja ominaisuuksia kärryissä?
 
Kyllä kärryjen kannalla itsekin olen ollut juuri sääsuojauksen kannalta ja turvallisempi että jos ite kaatuu ni ei lapsi kaadu mukana. En ole tutustunut vielä valikoimaan mutta veikaan että ihan sunnuntai pyöräilijälle sopivia malleja löytyy esim biltema? ja eihän kärryn kanssa nyt ihan lenkkiä lähdetäkkään polkemaan vaan kevyttä kruisailua.
 
Onko kellään kokemusta matkaaja tai miina ja manu kärrystä? Biltemassa ei viimeks kärryjä näkyny eikä verkkosivuiltakan löytyny. Aateltiin et vois alkuun ostaa vähä halvemmat versiot ja sit jos tykästyy kovin niin voihan ne sit vaihtaa. :)
 
Isojen kaupunkien keskustassa en itse kärryjen kanssa tuntisi oloani turvalliseksi.
Olen myös kuullut perussäännön, jonka mukaan kärryjen pitäisi maksaa ainakin lähes saman verran kuin oman polkupyörän.
Itse olen kärryjä ajatellut jo muutaman vuoden hankkia, ei niinkään lapselle kuin kahdelle pienelle koiralle. Sen verran kapeat niiden pitäisi olla, etteivät hirveästi ajoradalle mene, vaikkei pyörätietä olisikaan kaikkialla.

Keveys ja rullaavuus ovat varmaan tärkeitä. Lisäksi osassa on tilaa ostoksille erikseen. Peruskärryillä varmasti pärjää lyhyemmät matkat, ja jos meiltä perhe lähtisi pyörällä pidemmälle reissulle, niin mies saisi kyllä ottaa kärryt omaan pyöräänsä. Parempikuntoinen antakoot sillä tasoitusta.

Pyöräkaupoissakin kannattaa käydä kääntymässä. Kaikki kärryt eivät suinkaan ole juuri Bilteman kärryjä kalliimpia, mutta hyvällä tuurilla sieltä saa asiantuntevaa opastusta. Itsellä tosin kävi niin, että kärryjä olisi kyllä myyty, mutta niistä ei tiedetty paljon eikä niitä osattu myydä. Niinpä kärryt jäivät viime vuonnakin vielä kauppaan.
 
Minä taas tunnen olon turvallisemmaksi kaupungissa nimenomaan kärryjen kanssa, ne näkyvät kuitenkin melko pitkälle - niissä on yleensä myös viirit - ja ovat vakaat. Autoilijatkin huomaavat kärryllisen helpommin oman kokemukseni mukaan. :) Mitä tuohon kärryn ja pyörän arvon suhteeseen tulee, niin kuulostaa mielenkiintoiselta. Pyörien hintahaarukka kun on melkoinen, enkä itse ehkä 750 euron arvoista kärryä lähtisi hankkimaan.. :wink

Kannattaa tosiaan käydä testaamassa, ei nuissa kärryissä tunnu valtavasti eroa olevan ajo-ominaisuuksien suhteen. Erilaiset kiinnitysmekanismit, etupyörät tai jarrut ovat sitten enemmän makukysymys. :)
 
Ja jos autoilijat kuumottaa, niin ainahan on mahdollista hankkia vaikka mitä vilkkuja ja valoja peräkärryyn. Mä olen harkinnut rattaisiin hankkia pyöränkellon, koska välillä tarvii käydä muksun kanssa kaupassa. Muuten ei olis ongelma mutta kun ihmiset ei yhtään katso miten ne kulkee ostoskärryjen kanssa. Väistelen kyllä tyynesti kamikazemummoja sun muita, mutta mielessäni olen lahdannut kaikki jo monta kertaa.
Syksyn mittaan olis tarkoitus hankkia kyl rattaisiin valot.
 
Meillä on matkaaja palvellut kaksi vuotta ja varmasti palvelee vielä useamman vuoden. Me pyöräillään kesällä paljon.

Kärry on kevyempiki kuin tarakkaistuin.
 
Kyllä mekin aateltiin kärryä. Tosin en tosiaan aio laittaa 1500 euroa kärryyn (oma tsygä maksoi sen verran) -niitä on jopa 2000 euron hintasia! Varmaan hiilikuitua ja b&o: kajarit sisällä :rolleyes:. Xxl:ssä näky olevan Thulen yms. Kärryjä. Mä ajattelin investoida max. 300 eur. Kevät tulee ja fillarointi poitsun kaa alkaa. :smiley-angelic006
 
Meillä jostain osamaksulla ostettu matkaaja kärry, on ollut todella hyvä, käytännöllinen ,ainoa että joka pyörässä pitää olla se kappale mihin kiinnittää kärryn, siis äidin ja isän pyörässä, tai kuka nyt kuskaakaan. Ostoksia tai muuta menee takana mukana, ja lapset on tykänneet istua siinä, ja tosiaan jos itse sattuisi kaatumaan, kärry ei kaatuisi vissiin ihan helposti, ja olisi kuitenkin turvallisempi jos kaatuisikin. Minä en edes ajatellut tarakalle laitettavaa istuinta, se oli heti kärry jonka tilasin aikoinaan 6 vuotiaalle, nyt tuo pienempi on kohta keväällä sen kyydissä.
 
Takaisin
Top