Lapsettomuus voi johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta

Mashnu, onnea! :Heartred Niin niitä ihmeitä vaan tapahtuu :)

Lääkäri soitti labratulokset ja ensimmäinen kysymys oli, että "oletko muistanut ottaa lääkettä joka aamu?" Tsh oli nimittäin noussut samalle tasolle kuin ennen lääkitystä :O Eli hyvä, että luotin omaan olooni ja pyysin pääsyä verikokeeseen! Lääkitystä nostetaan ja kontrolli 2 kk päästä.
 
Muokattu viimeksi:
Larissa, voi kummaa! Se on ihmeellinen elin tuo kilppari, elää omaa elämäänsä. Hyvä, että tulit tarkistaneeksi.
Täällä menen tuntemusten mukaan, paino on alhaalla eikä ole ylimääräisiä turvotuksia. Luotan, että ollaan ok leveleillä.
 
Nyt on noin viikon mennyt thyroxin vähän isommalla annoksella ja olo on taas huomattavasti parempi :) Onneksi älysin itse pyytää kontrollia, turha olisi ollut lähteä uutta ivf:ää yrittämään helmikuussa, jos arvot olisi päin peetä.
 
Kilpparikontrollissa käyty 2 kk annoksen noston jälkeen ja arvot on olon mukaiset eli paremmat kuin ikinä tähän mennessä :) Tsh 1,58 ja t4v 16 (mikä on kyllä alempana kuin aiemmin ikinä). Mutta pääasia että olo on hyvä ja tsh alhaalla :) Neljännestä ivf-hoidosta päästiin siirtoon asti ja nyt piinaillaan
 
Mulla tuplattiin lääkitys tossa kuukausi sitten ja tänään kävin verikokeissa. Myöskin tsh nyt 1,5 ja t4v oli 16, jotain.. olo on nyt mainio. Raskauden toinen kolmannes alkoi eilen.
 
Kerron tähän oman tarinani. Ensimmäisen kerran minulta otettiin kilpirauhasarvot 20 vuotta sitten. Syystä että mulla tuli kuukautisvuotoa monta kuukautta putkeen. Silloin ja silloisella terveyskeskuksella sanottiin että soittavat jos on soitettavaa, siis en tiedä tuolloisia arvoja. Silloin minulla kaikki vajaatoiminnan vaivat alkoivat hiljalleen hiipiä, mutta ei sieltä soitettu ikinä. Menkat tasaantui elämä jatkui. Lääkityksen sain 10 vuotta sitten, eli 10 vuotta tämän lääkäri käynnin jälkeen. Tässä välissä olin kymmenen vuoden aikana käynyt lääkärissä tosi usein. Erilaisista syistä. Minulla oli silmätulehdus tosi usein. Eräs lääkäri kehotti olemaan meikkaamatta koska hänen mielestä johtui siitä kun meikkaan. Jalkojani särki ja jalat kramppaili. Tähän eräs lääkäri käski hakea pohjalliset, vaikka sanoin että minulla on jo pohjalliset niin kuulemma toisen merkkiset on pelastus. Olin myös todella kylmissäni aina, ruumiinlämpö saattoi olla alle 35. Ja se kylmyys oli erilaista kuin kylmyys nykyään. Kuvailin asiaa niin että on sisältä kylmä. Tuntui että elintoiminnot pysähtyy. Väsymys oli aivan hirveä. Tunnollisena tyttönä kävin töissä kuitenkin. Aloin masentua, mutta sekin oli erilaista masentumista. Eräänä päivänä varasin taas ajan lääkärille. Piti mennä taas valittaan kipeistä jaloista, mutta kun lääkäri kysyi miksi tulin aloin itkeä. Sanoin että luulen tulevani hulluksi. Kaikki asiat on paremmin kuin hyvin, mutta minua masentaa. En enää jaksa kipuja ja väsymystä. Mielessäni liikkui kovin synkkiä ajatuksia. Tämä lääkäri esitti kysymyksiä joihin vastaus oli useimmiten kyllä. Esim oletko lihonut... Sellaisen pikku tuplauksen olin painoa saanut. Sitten hän sanoi että kuulostaa aivan kilpirauhasen vajaatoiminnalta. Antoi varuiksi masennuslääkkeet ja passitti verikokeisiin. Pian tulikin soitto ja palasin lääkäriin. Sain thyroxinin jonka annosta säädeltiin pitkään.

Olo on ollut jo vuosia mitä mainioin. Ja kerran olen raskautunutkin ilman yritystä. Se valitettavasti meni kesken ja nyt odotan josko vielä joskus saisin vauvan.

Tarinani pointti on ehkä nykypäivänä se että vaatikaa niitä verikokeita. Nykyään kilpirauhasen vajaatoiminta tunnetaan hyvin. Tosin ehkä liiankin hyvin, mikä saa jotkut lääkärit ajattelemaan että ihmiset kuvittelee oireita.

Ja aina kannattaa pyytää sekä tsh että t4v.

Sori tuli hivenen pitkä tarina.
 
Evive, kiitos että jaoit kokemuksesi, onneksi asiat ovat nyt paremmalla mallilla! Tsemppiä ja plussapuhallus sinne päin :)
Täällä lähdettiin tilannetarkistukseen, koska toiveissa pakastetun alkion siirto lähiaikoina. TSH 2,22 ja T4-V 16. Lääkärin mielestä riittävän hyvä, ettei nyt muuteta lääkitystä. Maanantaina mennään klinikalle juttelemaan. Jos minut vielä hyväksytään tässä kypsässä iässä äitikandidaatiksi aloitan Prednisolon-kuurin noin 7-10 päivää ennen suunniteltua alkionsiirtoa autoimmuunisairauden vuoksi.
 
Vanha ketju, mutta aihehan ei vanhene...

Millaisilla TSH-arvoilla teille on aloitettu lapsettomuushoitojen yhteydessä Thyroxin-lääkitys? Mulla oli TSH 1,5 vuotta sitten 1.6, mutta nyt oli noussut 3.8. Otetaan vielä lisää verikokeita...
 
Anselmiina, varmaan huomasit aikaisemmista viesteistä, että mun lääkitys on aloitettu jo aiemmin, etten suoraltaan voi vastata. Joissain labroissa yläraja TSH:lle on jo 3,6 mikä sinulla ylittyy.
Mun hoitopaikka oli yksityisellä IVF:n suhteen, ja voi olla että siellä käännetään tarkemmin nämäkin kivet ennen hoitoja.
 
Ei kai tuosta tosiaan mitään yksiselitteistä rajaa ole :confused005 vaihtelee sairaanhoitopiireittäinkin varmaan. Mulla oli jossain 4 tietämissä ja sanottiin, että pitäis olla alle 2, mielellään 1 pintaan. Joten lapsettomuuspolilta aloitettiin lääkitys (kun sinne oli tehty lähete).
 
Tulenpa seurailemaan, vaikka yritystä vielä alle vuosi... Marraskuussa oli TSH 3,6, T4V 12.8. Nyt pääsen labraan ensi viikolla uudelleen. Lääkärin mukaan nuo viime vuotiset arvot ovat hyvät (oikeasti?? :bored:), mutta katsellaan mitä tää lekuri sanoo. Oma fiilis on, että noilla arvoilla taitaa olla paljonkin tekemistä oman tilanteen kanssa... Ja oireitahan on siis paljon. Niitä ei vuosi sitten huomioitu tai tutkittu, mistä sitten johtuvat, jos kilpparit ok.
 
Sain labratulokset ja toiveet tyroksiinikokeilusta romahtivat, koska TSH oli 2,95 mU/l. Aikaisemmin 3,6 mU/l ja silläkään lääkitystä saanut, vaikka kaikki yli 2-2,5 onkin suuremmassa keskenmeno vaarassa :sad001 T4V oli 12,8 eli täysin sama kuin vuosi sitten.
 
Monien viestien tarina kuulostaa hyvin tutulta! Tärkeä ohje toisten antamien lisäksi: liittykää Suomen kilpirauhasliittoon. Sieltä saa täsmäohjeita moniin asiaan liittyviin juttuihin, esim. mitä pitää ottaa huomioon verikokeeseen mennessä, millaiset arvot pitäisi olla jne. Itse en olisi esim tiennyt ilman jäsenlehteä, että verikokeita ennen on tärkeä nukkua hyvin ja mennä kokeeseen mahdollisimman pian heräämisen jälkeen.

Minä sain tyroksiini-lääkkeen kokeiluna muutama vuosi sitten, vasta kun itkin ja valitin hirvittäviä pelkoja, agressiivisuutta, itsetuhoisuutta ja masennusta. Lisäksi lähisuvussani usealla on vajaatoiminta. Silloinkin lääkäri saneli raporttiin minun milestäni vähättelevän kuuloisesti, että ”hoito aloitetaan, koska potilas sitä tahtoo”. Kun sain tyroksiinin, heräsin kahdessa viikossa henkiin. Moni asia, joita olin luullut ominaisuudekseni, katosi lääkityksen myötä (esim. laulaessa äänen särkyminen, kuiva iho, jäykät ja voimattomat lihakset). Mutta minä ELIN. T4V oli vapaan tyroksiinihormonin määrä veressä oli ollut jotain 14, lääkärin mukaan ”nätisti viitearvojen keskellä”, mutta TSH (kilpirauhasen toimintaa ”piiskaava” hormoni, jota syntyy, kun tyroksiinia ei ole tarpeeksi) huiteli kuuden paikkeilla. TSH-arvosta huolimatta meni monta kuukautta, ennen kuin sain lääkkeet (lue: monta kuukautta elämästä valui hukkaan). Molemmat arvot tulisi siis mitata, mutta useilla paikkakunnilla mitataan vain toinen.

Kuten täällä on mainittu, kaikki lääkärit eivät vielä tiedä kilpirauhasen vajaatoiminnasta tarpeeksi ja liikaa tuijotetaan arvoja, kun potilaan olon pitäisi olla ratkaiseva tekijä. Toki lääkäreiden tietämys on varmasti lisääntynyt verrattuna muutaman vuoden takaiseen. Se minun lääkärini myönsi myöhemmin, että tyroksiini oli kohdallani hyvä ratkaisu. Vuoden kuluttua hänen luonaan käydessäni huomasin, että hän oli selvästi kouluttautunut tässä asiassa.

Arvot ovat yksilölliset, toisten arvoista on vaikea sanoa mitään varmaa näin keskustelupalstalla. Oma olo on ratkaiseva. Minulla on hyvä olo silloin, kun T4V on noin 21 (lähes viitearvojen ylärajalla siis) ja TSH on noin 1 tai allekin. MUTTA minulla on lääkkeet, tyroksiinia käyttämättömän ihmisen hyvät arvot eivät ole välttämättä samat. Mutta tarkoitan sanoa, että tulokset, jotka ovat ”nätisti viitearvojen sisällä”, eivät kaikilla ole hyvät. Kun olen soitellut tuloksia, yleensä vastaus on ollut vain ”hyvät arvot”, numeroita kerrotaan vasta kun niitä kysyn. Kysykää siis, kuten muutkin ovat neuvoneet.

Ja sekin on normaalia, että lääkeannoksen tarve yhtäkkiä muuttuu, etenkin talvella tarvitsen enemmän tyroksiinia, mutta joskus on käynyt niin, että annostarpeen muutos on tuntunut selittämättömältä.

Aloitimme raskauden yrittämisen mieheni kanssa kesällä. Vielä ei ole tärpännyt, mutta arvelen, että tämä on ihan normaalia. Nyt, kun kilpirauhasarvot ovat olleet vuosia pääsääntöisesti ihan kunnossa, en usko sen haittaavan.

Myös serkkuni tuli muuten puolen vuoden sisällä raskaaksi, kun sai tyroksiinin vajaatoiminnan hoitoon. Sitä ennen oli ollut kaksi vuotta tuloksetonta yritystä esikoisen jälkeen. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi siis olla myös sekundaarisen lapsettomuuden syy.
 
Kilpirauhasarvojen testaukseen sain lähetteen, kun lapsettomuushoitoihin hakeuduimme. THS oli tuolloin ennen lääkityksen aloittamista 4.1 ja tuolla arvolla ei kai muussa tilanteessa olisi lääkitystä saanutkaan ainakaan julkisella puolella. Lapsettomuuslääkäri sanoi, että noin korkea arvo heikentää alkion kiinnyttymisen mahdollisuutta kohtuun. Sain siis tyroksiinireseptin. Kolme viikkoa lääkettä käytettyäni THS oli 1.2 ja lääkäri sanoi, että se on hyvä.

Saa nähdä miten käy. ICSI-hoidossa tuorealkionsiirrosta ei alkanut raskautta, ja nyt odottelen pakastealkionsiirtoa.
 
Sain labratulokset ja toiveet tyroksiinikokeilusta romahtivat, koska TSH oli 2,95 mU/l. Aikaisemmin 3,6 mU/l ja silläkään lääkitystä saanut, vaikka kaikki yli 2-2,5 onkin suuremmassa keskenmeno vaarassa :sad001 T4V oli 12,8 eli täysin sama kuin vuosi sitten.

Lainaan itseäni. Km 4/19 ja tuon viestin jälkeen kkm 12/19 ilman tyroksiinia. Uusi plussa 2/20 ja pääsin heti verikokeisiin ja parissa viikossa oli jo TSH noussut reippaasti, joskaan ei edes ei-raskaana olevan arvojen yli. Siitä saakka olen kuitenkin syönyt tyroksiinia, nyt rv16. Sattumaa tai ei, tulen taistelemaan kilppariasioissa seuraavaakin raskautta toivoessa!
 
Mulla aloitettiin Thyroxin, kun TSH oli 4.4. Kontrolliverikokeessa arvo oli 2.8 ja Thyroxin-annosta nostettiin edelleen, että TSH-arvo saadaan laskemaan alle 2.5. Mulla on myös kilpirauhasvasta-aineet koholla.
 
Kyllä ihmetyttää, että lapsettomuuden ensimmäisinä keinoina ei tuota thyroxinia käytetä, jos arvo on yli 2. Kun tiedetään, että voi olla ratkaiseva tekijä. On kuitenkin halpa, ei-invasiivinen hoito.
Mun arvot olleet aina viitteissä, mutta oireita on ollut vauvasta asti. Silti piti lapsettomuuspolilta saada resepti, että asiaan puututaan.
Nyt toinen muksu tulossa :) tsh-arvot olleet 1 tai allekin ennen raskauksia.
 
Sain kanssa kyllä tapella itselleni sen lääkityksen.
Yksityisellä gynellä kävin 6/2019 epäsäännöllisten kuukautisten ja raskaustoiveen takia. Ohjeisti tarkistamaan tth/tk:n kautta tsh.
Heinäkuussa TSH 3,97 (0,4-3,7) hieman koholla, T4V 12,5 (10,2-21) viitteessä. Kontrolli kk päähän.
ElokuussaTSH 4,69 nousussa, T4V 14,7 viitteessä, T3V 5,4. S-TPOAb koholla
Tämän jälkeen sain tkseen lääkärille ajan ja subkliiniseen hypotyreoosiin lääkityksen.
Tärppäsi sit vuoden vaihteessa, ikävä kyllä kkm 3/2020.
Nyt on säädetty taas annosta. Toivottavasti joku tasapaino löytyis tähän.
 
Muokattu viimeksi:
Kilpirauhasarvojen testaukseen sain lähetteen, kun lapsettomuushoitoihin hakeuduimme. THS oli tuolloin ennen lääkityksen aloittamista 4.1 ja tuolla arvolla ei kai muussa tilanteessa olisi lääkitystä saanutkaan ainakaan julkisella puolella. Lapsettomuuslääkäri sanoi, että noin korkea arvo heikentää alkion kiinnyttymisen mahdollisuutta kohtuun. Sain siis tyroksiinireseptin. Kolme viikkoa lääkettä käytettyäni THS oli 1.2 ja lääkäri sanoi, että se on hyvä.

Saa nähdä miten käy. ICSI-hoidossa tuorealkionsiirrosta ei alkanut raskautta, ja nyt odottelen pakastealkionsiirtoa.


Millaisella Thyroxin-annoksella sun arvo saatiin laskemaan yli neljästä normaaliin? :) Mulla oli ensin 50 mikrogrammaa päivässä, mutta ei laskenut tarpeeksi sillä :sad001
 
Takaisin
Top