Lapsen mustasukkaisuus vanhemmista

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko muiden lapset kovin mustasukkaisia vanhemmista? Mikäköhän tässä on vielä normaalia? Lähinnä mietin että johtuuko meillä ihan vain elämäntilanteesta vai onko muilla suunnilleen saman ikäisillä samaa...

Vähän päälle kolme vuotias poika yrittää välillä kieltää äitiä halaamasta isiä, kun mustistelee. Heti pitää tulla itse halaamaan jos vanhemmat halaa ja parhaassa tapauksessa tunkemaan väliin. Samoin jos ollaan jossain missä on muita lapsia on mustasukkainen äidistä(kin). Varmaan isästäkin olisi jos pääsisi isän kanssa jonnekin sillä tavalla... Välillä kertoo että "tässä on mun äiti" ja auta armias jos tulee joku toinen lapsi äidin lähelle. Kerran oltiin viettämässä iltaa ja yksi vauva tuli tekemään tuttavuutta niin poikapas oli sitä mieltä että ei saisi vauva koskea äitiin. Kun MUN äiti.
 
Meillä pian 1v poika ei tietty vielä puhu, mutta ei anna kenenkään tulla mun lähelle. Heti jos näkee toisen lapsen mun sylissä tulee huutaen luokse ja alkaa hakkaamaan/työntämään pois toista lasta. Kotona kun isänsä kanssa ollaan sohvalla vierekkäin tai yhessä keittiössä niin poika haluaa väkisin syliin ja tarraa vaan halaamaan.. Aluks tää oli söpöä ja ihanaa mut nyt rupee pikku hiljaa nyppimää ku en vois mitään tehdä muitten lasten kanssa ja käydään kolme kertaa viikossa päiväkerhossakin ni se näkyy siellä tosi vahvasti..:mad:
 
Pian 2,5 tyttö on mustasukkainen minusta. Hän on muutenkin ollut viime aikoina hyvin omistushaluinen. Isä saa koskea tms. mutta jos kuulee edes jonkun lapsen kutsuvan omaa äitään, hän hätääntyy, tarraa minuun ja huutaa " se on minun äiti!". Samaa sanoo jos pidän vauvaserkkua sylissä. Kiva kun on pikkusisarus syntymässä piakkoin...
 
Hei! Nostelen vähän ketjua ja kyselen kokemuksia. 2.v poika on edelleen tosi mustasukkainen pikkusiskon 3kk ollessa jomman kumman vanhemman sylissä ja ei huomioi tätä paljoakaan. Välillä ihmettelee vähän, mutta mielellään läppäisisi, jos oikein on mustis.

Ollaan taaperon kanssa tosi paljon ja hoetaan kuinka rakas hän on. Yritetään viedä siskoa lähelle, muttei oikein välitä. Taapero saa hirveästi huomioita meiltä ja aina ollut meille kaikki kaikessa.

Onko tää vaan joku vaihe ja johtuuko pienestä ikäerosta? Olisi kiva kuulla kokemuksia muilta.
 
Meillä yritetään yhä muksia pienempää, ikäeroa 3v. Milloin mustasukkaisuudesta, milloin sen takia kun pikkuveli 1,5v ei osaa leikkiä 4-vuotiaan leikkejä. Helpottanut on, muttei loppunut. Saa nähdä kun pienempi kasvaa, luulen että antaa takaisin samalla mitalla XD
 
Meillä ongelma on lähinnä iso ikäero.

Jos isompi (ekaluokkalainen) haluaa olla äidin kainalossa, täytyy pienempi (1,5v)ottaa toiselle puolelle, muuten tulee hirveä huuto ja isosiskon töniminen. Myös miehen ja minun väliin pienempi lapsi työntyy lähes aina.

Ehkä tämä on joku takertumisvaihe?
 
Nyt on muuttunut asiat totaalisesti! Taapero hellii siskoaan, pusuttelee ja halii ihan eritavalla. Kantaa nukkevauvaa mukanaan kaikkialle, eli se hoivavietti on hällä ihan herännyt. Pehmotkin saa vähän väliä haleja ja suukkoja. :Two-hearts:

Kyllä tää näemmä paremmaksi muuttui.
 
Takaisin
Top