Synnytyksestä toipuminen pahan repeämisen jälkeen ja seksielämä

Herttarouva

Sukkela juttelija
Syysmammat 2017
Syyskuiset 2022
3kk synnytyksestä ja 3. asteen repeäminen. Vihdoin kokeilimme seksiä ja se ei onnistunut täysin. Sisään työntyminen sattui, mutta puolivälissä "matkaa" tuli este. Sattui ihan älyttömästi ja penis ei päässyt sen pidemmälle. Mikä ihme siellä voi olla? Jälkitarkastuksessa kaikki ok ja sisätutkimus tehty. Kyllä nyt masentaa. Onko kenellekään sattunut moista? Onko kyse laskeumista vai mistä ihmeestä? Todella masentunut olo tällä hetkellä. Seksi ei myöskään tuntunut miltään. Lääkäri totesi Jälkitarkastuksessa, että lantionpohjanlihakset hyvässä kunnossa. Onko siis hermot menneet poikki repeämisen takia ja siksi en tuntenut kuin kipua?
 
Herttarouva, ehkäpä. Olisi voinut ajatella, että jälkitarkastukseen olisi mainittu. Mulla oli tarkastuksessa jonkin verran ponnistaessa virtsarakon laskeumaa. Kävin noin 9 kuukautta synnytyksestä yksityisellä gynellä ja hänen mukaansa laskeumaa oli sekä edessä että takana jonkin verran, mutta toipuminen normaalia. Mulla tuntuu juostessa yms. monenlaista lantion seudulla vuoroin edessä ja takana, vaikka synnytyksestä 12 kk. Sain repeämän emättimeen epparin leikkauksesta huolimatta. Seksiä ei voinut harrastaa ennen puolta vuotta kipujen ja limakalvojen ohuuden takia. Normaali tunnelma oli vasta hiljan ensimmäisen synnytyksen jälkeisen ovulaation aikaan, 10,5 kk synnytyksestä.... eli mulla seksi vaatii hormonitoimintaa (kuukautiskierron).
 
Mulla onneksi viikon päästä aika Naistenklinikalla arpikudoksen poistoon. Pääsen sitten kysymään lääkäriltä uudestaan ilmaantuneista ongelmista.
 
Mulla oli sama repeäminen ekassa synnytyksessä, sulkijalihakseen saakka 3.aste. Mulla oli seksin yhteydessä kipuja pitkään ja joskus tuli vähän vertakin. Luulisin että syynä oli kiristävä arpikudos välilihan alueella joka aina hieman repesi yhdynnässä. Luulin ettei tilanne parane koskaan eikä lääkärit mitään poikkeavaa havainneet mun alapäässä. Sain toisen lapsen sektiolla pari vuotta ensimmäisen jälkeen. Nyt kun ensimmäisestä synnytyksestä on kulunut yli 5v aikaa niin tilanne on parantunut huikeasti. Mitään kipuja ei enää tunnu ja seksi on nykyään varsin nautinnollista. Ilmeisesti siellä tapahtuu sitä edistystä pitkänkin ajan kuluessa ja kudokset paranee ja notkistuu. Älä vielä heitä toivoa!
 
Arpikudoksen poisto auttoi, mutta selvisi myös miksei yhdyntä ole onnistunut: minulla on mennyt lantionpohjanlihakset kramppiin. Puhutaan kai vaginismista. Tämä oli todella masentava uutinen. Onko kellään kokemusta tästä? Sain lähetteen fyssarille harjoittelemaan rentoutusta. Kokeilin tänään itse sormella mitä siellä alapäässä on tapahtunut ja lihakset on kummaltakin sivuilta ihan kivikovat. Sen tiedän että en tule synnyttämään enää alakautta jos repeämän seurauksena saan vielä tämän vaivan. Mulla ei ole koskaan ollut tällaista. Mieli on maassa ja tuntuukin tällä hetkellä siltä ettei musta ole yhdyntään enää ikinä. Mies kertoi ikäänkuin törmänneensä seinään sisälläni.
 
Herttarouva, voi varmasti harmittaa. Ei ole kokemusta, mutta fyssarista voi kyllä olla apua. Vaikka oli eri vaiva, piti minun opetella vatsalihasten hermostus ja toiminnan aktivointi ihan uudelleen. Pitkäjänteisesti ja kärsivällisesti, kesti yli 7 kuukautta. Arvelen, että rentoutumisharjoituksissa kannattaa olla mieleltään lempeä itseään kohtaan eikä hoputtaa tuloksia. Voisin kuvitella, että henkinen puoli on varsin tärkeä tuossa vaivassa ja sen parantamisessa. Lempeästi eteenpäin...
 
Kiitos katjusha! Minäkin uskon, että edessä on pitkä prosessi. Täytyy vain toivoa, että kuntoon vielä tullaan.
 
Takaisin
Top