Lapsen ulkonäön kommentoijat

Onpa epäammattimaista kätilöiltä kommentoida lasta kirpuksi. En ihmettele jos on tuntunut pahalta. Varmasti siinä moni ekakertalainen jo miettisi että onko epätavallisen pieni. :sad001 Ja kanssa tuo pyöreyden ihmettely. Kyllähän monet vauvat on ns. vauvanpyöreitä ja kuuluukin olla. Ei siinä pitäisi olla mitään ihmettelemistä. Kyllä ihmiset osaa olla tyhmiä.

Meidän pojalle suositeltiin öljylisää, kun hän on aina ollut hoikka (ei alipainoinen, mut niillä alimmilla käyrillä menee paino). En tiedä, mutta ehkä se on vain näille hoikemmille vauvoille, mutta aika huonosti kyllä terkka asian teille muotoili. :/

Ja tuokin ahdistavaa jos vieraat tulee ihan iholle. :sad001 Ja vielä valokuvaamaan vierasta vauvaa. :eek:
 
Jos lasta kehutaan pyöreäksi, ota se kohteliaisuutena. Vastaa, että eikös olekin ihanaa, kun ei tarvitse pelätä, että lapsi ei saa riittävästi ravintoa tai että ruoka ei imeytyisi kunnolla.

Mieluummin pyöreä lapsi kuin niin, että joka neuvolakäynnillä käyrät hälyttävät matalasta painosta ja aina pitää konsultoida lääkäriä. Lapsella pyöreys häviää ihan itsestään kasvamisen mukana, mutta laihan lapsen kanssa saa aina pelätä, että laihuus häiritsee pituuskasvua tai aivojen kehitystä.

Puhumattakaan siitä, että kun lapsi nirsoilee ruoan kanssa, iskee aina huoli siitä, että nyt se taas laihtuu lisää, jos en anna lempiruokaa nirsoillun ruoan tilalle. Yritä siinä sitten opettaa lasta kaikkiruokaiseksi, kun nälkäiseksikään ei uskalla jättää, ja lapsi varmaan jo itsekin tietää saavansa parempaa kun riittävästi nirsoilee.
 
Jos lasta kehutaan pyöreäksi, ota se kohteliaisuutena. Vastaa, että eikös olekin ihanaa, kun ei tarvitse pelätä, että lapsi ei saa riittävästi ravintoa tai että ruoka ei imeytyisi kunnolla.

Mieluummin pyöreä lapsi kuin niin, että joka neuvolakäynnillä käyrät hälyttävät matalasta painosta ja aina pitää konsultoida lääkäriä. Lapsella pyöreys häviää ihan itsestään kasvamisen mukana, mutta laihan lapsen kanssa saa aina pelätä, että laihuus häiritsee pituuskasvua tai aivojen kehitystä.

Puhumattakaan siitä, että kun lapsi nirsoilee ruoan kanssa, iskee aina huoli siitä, että nyt se taas laihtuu lisää, jos en anna lempiruokaa nirsoillun ruoan tilalle. Yritä siinä sitten opettaa lasta kaikkiruokaiseksi, kun nälkäiseksikään ei uskalla jättää, ja lapsi varmaan jo itsekin tietää saavansa parempaa kun riittävästi nirsoilee.

Mä yhdyn tähän täysin. Viikoilla 38 syntynyt 2045g ja 43cm ja käyrien alapuolella mennään... seuranta lastenlinnassa :sad001 Olen suoraan sanottuna joskus asukas puistossa heittänyt pienemmän iän kun olen saanut sitä pienuuden ihmettelyä kuunnella aina ja kaikkialla. Siinähän ovat sitten ihmetelleet miten sen ja sen ikäinen puhuu niin hyvin :D
 
Tää ketju löytykin hyvään saumaan! Meidän tyttö on todella kauniskasvoinen vauva (10kk) ja siitä on tullut vaan positiivista sanomista niin tutuilta kuin tuntemattomilta, ja se on musta vaan kivaa. Esim. Isomummu nähdessään tytön sanoi että voivoi lapsi, sulle tulee kyllä vanhempana ongelmia ku olet noin kaunis. Sillon vaan hymyilytti, mut sit esim liiallinen tungettelu lapsen luo ahdistaa perisuomalaiseen tyyliin. Oltiin miehen ja tytön kanssa ostoksilla Kampissa jolloin aasialainen mies olisi halunnut kuvata tyttöä ja kehui että onneks olkoon..:stop:
Mut tyttö syntyi tosi mininä (47cm ja 2560g) ja vaik oli täysin terve ni kaikki kätilöt oli jatkuvasti voivottelemassa tytön kokoa, "voi mikä raukka kirppu" yms. Se varsinkin esikoisen saaneena ahdisti. Sit tilanne kääntyi toisinpäin, tyttö alkoi ottaa kiinni omaa painoaan ja kasvoi niin et nykyään tasan nollakäyrällä. Mut hän on semmonen et on muhkeat posket ja reidet, niistä saa kyl kuulla jatkuvasti! "Kyllä noilla jaloilla luulis pystyssä pysyvän", "ei oo tää tyttö nälkää nähny" yms. Jopa neuvola-th sanoi kun kysyin ruokien öljylisistä et ne on semmosille vähän eri muotoisille vauvoille tarpeen, et meidän plikka ei niitä tarvi.
Miks vauvan painoa ja ulkonäköä saa kommentoida, en mäkään sano näille et joo et sinäkään niitä ekstrapullia kyl tarvii. Onneks typy viel noin pieni, jos vanhempana ryhdytään jotain painoa kommentoimaan ni se loppuu ja lyhyeen.


Täällä ihan sama. Meiän 1,2v kaksoset, tyttö ja poika, on ihan eri mallisia. Tytöllä on kanssa muhkeat posket ja reidet ja pikku massu mut ihan käyttää ikäänsä nähden "oikean" kokoisia vaatteita. Poika on hoikka, joka käyttää saman kokoisia vaatteita. Silti tuntuu ikävältä kuulla kuinka "tytölle on ruoka maistunut" tai "kuinka söpö pullukka". Yksi nainen huusi oikein kylpylän suihkutilassa miten ihana pullukka. Vaikka hän ei oo mikään pullukka. Tai liekkö tää nainen tarkoitti mua, ite kun olen lapsesta asti ollut ihan ehta pullukka. :grin Ehkä senkin takia oon niin herkillä tän asian suhteen, ettei mun lapsia ainakaan haukuta.
 
Täällä ihan sama. Meiän 1,2v kaksoset, tyttö ja poika, on ihan eri mallisia. Tytöllä on kanssa muhkeat posket ja reidet ja pikku massu mut ihan käyttää ikäänsä nähden "oikean" kokoisia vaatteita. Poika on hoikka, joka käyttää saman kokoisia vaatteita. Silti tuntuu ikävältä kuulla kuinka "tytölle on ruoka maistunut" tai "kuinka söpö pullukka". Yksi nainen huusi oikein kylpylän suihkutilassa miten ihana pullukka. Vaikka hän ei oo mikään pullukka. Tai liekkö tää nainen tarkoitti mua, ite kun olen lapsesta asti ollut ihan ehta pullukka. :grin Ehkä senkin takia oon niin herkillä tän asian suhteen, ettei mun lapsia ainakaan haukuta.

Voi kamala :/ Meilläkin sama tilanne, että kaikki lapset on ihan eri kokoisia vaikka samoilla ruuilla menevät. On tätä "pullukkaa" ja sitte on "laihelilinia"..Ja tosiaan mietin kyllä, että mikä ihme saa aikuiset ihmiset lasten ulkonäköä arvostelemaan :/
 
Oh no, elaffy! Ikävä tilanne kaiken kaikkiaan. Voisiko sinun mies jotenkin sanoa asiasta äidilleen? Onko hänellä muutenkin suosikkeja esim. omissa lapsissaan? Pystyisiköhän tuohon jotenkin vaikuttamaan edes?

Meillä kävi pari viikkoa sitten bussissa hämmentävä juttu. Kun tulimme bussiin, niin vanhempi nainen alkoi ihastella tytön 5 v. silmäripsiä. Siinä ei vielä mitään, mutta tokaisi lopuksi: "Onko nuo aidot?":wtf Tyttö on 5 vuotta! Mikä kysymys tuollainen oikein on? Mitä olisitte aikuisena vastanneet vierestä? Minä en osannut sanoa yhtään mitään. Mietin, mikä olisi paras vastaus tytön kannalta. Miten antaa hänelle hyvä naiskuva, tyytyväisyys omaan ulkonäköön ilman, että tarvitsee kaikenlaisia lisukkeita. Se tunne, ettei tarvitse mitään erikoista, mutta silti voi pitää itsestään huolta. Lapsi on 5v. niin tuskin on feikkiripsiä näin kaupungilla ollessa. (Ei muutenkaan olisi, mutta onhan noilla American Beauty kilpailuissa pienilläkin vaikka mitä lisuketta. Onneksi ei Suomessa.) Teki mieli sanoa, että haluatko kysyä myös minun 1v. pojalta. Se on tuolla rattaissa.
 
Muokattu viimeksi:
elaffy: Kuulostaa siltä, että teette jo tietoisesti juttuja tasapainottamaan anopin käytöstä. Enempää ei välttämättä pysty. Voi olla, että esikoisen sairauskin voi vaikuttaa anopin käytökseen. Tiedä häntä!

Itseäni ei kyselyt tai kommentit haittaa. Minulla oli lähinnä ongelmana vieressä oleva tyttäreni. Miten vastaukseni vaikuttaa hänen omakuvaansa ja naiskuvaan. Mummeli varmaankin ajatteli kommenttinsa olevan positiivinen ja ihmettely kai aitoa. Mutta nykyisin ulkonäköpaineet ovat todella kovia ja voivat alkaa jo nuorena
 
Hups, anteeksi. Siirsin viestisi takaisin tänne. Vastauksesi elaffylle nyt vähän eksyi, mutta parempi näin päin. Valitettavasti en saa viestiä kumpaankin ketjuun.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top