Vauvojen neuvolakuulumiset

Osaako kukaan kertoa onko näköhäiriöt normaali asia synnytyksen jälkeen? Itse olen yhdistänyt väsymykseen? Eli näkö tavallaan sumenee hetkellisesti ja mm. teksti näkyy kahtena. Ei liity migreeniin.

Mä oon joskus valvonut aika paljon ja silloin mulla on ollut just tuollaisia näköhäiriöitä.. Ja ne ei kyllä mulla oo liittynyt synnytykseen tms, vaan ainoastaan siihen että olin valvonut liikaa.. Mut ehkä sun kannattaa kysyä neuvolasta? Eikö sulla se raskausmyrkytyskin ollut..
 
Meillä pirpana on nyt kolme viikkoa. Painoi 2,9 kg ja oli 47 cm pitkä. Paino noussut syntymästä 650 g ja pituutta tullut 2 cm.

Nyt ollaan päästy jo ulkoilemaan kun on paino riittävän korkea lämmönsäätelyä ajatellen. Josta tuli mielee, että onpa taas hankalaa tuo pukeminen. Miten paljon vaatetta ja peittoa tarvitaan, ettei ressukka palellu.
 
Piti olla neuvola ja nlalääkärikin tänään, mutta th oli unohtanut vahvistaa järjestelmään alustavat ajanvaraukset, jotka teki kaksi viikkoa sitten :facepalm: Mä kyllä merkkasin omaan kalenteriini ne ajat, enkä tajunnut edes ajatella, että olisin voinut varmistaa että ne oikeasti on voimassa. Vaikka eihän se varmistaminen nyt sinänsä mulle kuuluiskaan.

Nlan th:lla sattui olemaan kuitenkin aikaa siinä, niin punnittiin poika ja juteltiin niitä näitä. Painoa oli kaksi viikkoa sitten 3305g ja nyt 3855g :) Th epäili, että pojalla saattaisi olla jonkunsorttista koliikkia, kun miltei joka yö on se klo 22-02 sitä huutoa ja vatsavaivojen kipristelyitä. Kokeillaan nyt sitä Cuplaton-liuosta. Sinänsä hämää itseä tuo, kun olen aina ajatellut, että koliikkivauva huutaa vuorokauden ympäri silloin kun on hereillä, mutta sivistin itseäni ja tuntuisi siltä, että saattaisi ollakin koliikkia.

Välillä on edelleen sellaisia päiviä, kun pojalla on keltaisuutta silmissä. Th epäili, että kyseessä olisi äidinmaidosta johtuva keltaisuus, johon ei tarvita sinällään mitään hoitoa niin kauan kuin vauva on muuten pirteä ja syö hyvin. Terveyskirjaston mukaan auttaisi sekin, että olisi 1-2 päivää imettämättä. Th:n mukaan voin kuitenkin jatkaa imetystä normaalisti.

Lääkäri ottaa ensi viikolla toivottavasti kantaa tuohon silmien keltaisuuteen. Nyt pitäisi olla varattuna ajat siis neuvolaan ja nlalääkärille ensi viikolle :)
 
Kaarin poikahan paisuu ihan silmissä.

Meillä on huomenna neuvola ja lääkäri. Saa nähdä miten on tullu painoa ja päästäänkö kellon mukaan syömisestä nälän mukaan syömiseen. Voi toki olla, että neuvolalääkäri ei ota kantaa ruokailuihin kun se on ollut sairaalan lastenlääkärin vastuulla tähän mennessä ja sinne on aika ensiviikolla.
 
Hellu, tuo hieronta vois olla kyllä hyvä juttu, epäilen tosin, että meillä ei ihan lähellä ole sellaista ammattilaista, joka osaisi vauvoja hieroa :/ Ehkä netistäkin saattaisi jotain ohjetta löytyä, mutta mieluummin kyllä saisin opastusta ihan "kädestä pitäen" :)
 
Kaari, meillä ainakin toimi tuo Cuplaton lious esikoisella hyvin kun oli nimenomaan sitä ongelmaa että kun vauva syö äidinmaitoa- saa mahanpuruja/ilmaa masuun - syö lisää kipuun - lisää ilmaa ja mahankipristelyä =valvomista koko poppoolle. Eli peukku sille :)
 
Ei nyt vielä ainakaan sanottavampaa apua ole siitä Cuplattomasta ollut, mutta jatketaan testaamista vielä.
 
Noniin, neuvola takana.
Painoa tullut ihan mukavasti lisää. Nyt siis 3300 g ja pituutta 48 cm. Eli neljässä viikossa tullut 1050 g painoa ja 3 cm pituutta. Pääsee pirpanakin kohta ihmisen mittoihin.

Lääkärin tarkastus oli samalla ja kaikki näytti olevan kunnossa.

Seuraava käynti kuukauden päästä.
 
Kuinka kauan teillä on menny et syntymäpaino on saavutettu takaisin?

Meillä siis neiti paino ku synty 4345g ja kotiinlähtiessä 2vrk 4005g sit pari päivää siitä 3970g ja viime to viikon ikäisenä 4040g ja jännittää huomenna ku tulee 2 vko ja välipunnitus et paljon on nyt. Epäilen et silti vaikka syö paljon ei toi syntymäpaino ole saavutettu.
 
Meillä oli 6 päivän ikäisenä syntymäpaino ylitetty.

En nyt ole varma muistanko yhtään oikein, että joku olisi puhunut et syntyessään painavemmilla saattaa paino pudota enemmän.
 
Mun eka lapsi oli 2 viikon ikäsenä 560 g yli syntymäpainon (3.6 kg). Hänellä paino ei kaskenut kuin vajaa 100 g.
Tokan lapsen paino laski syntymäpainosta (4.2 kg) 450 g ja se oli saavutetu takaisin tasan kahden viikon iässä.
Kolmas lapsi paisui kuin pullataikina. Kotiinlähtöpaino oli 3.1 kg ja painoi kilon enemmän kaden viikon iässä. Paino laski syntymästä noin 200g.
Neljäs painoi 2.2 kg. Paino laski muistaakseni myös vajaan 100 g ja se oli tullut takas alle viidessä päivässä. Kahden viikon ikäisenä painoi 300 g yli syntymäpainon.

Muistan kyllä miten hirveä huoli oli kun yksi lapsista laihtui niin hirveäti ja sai jännittää lähteekö paino nousuun. Ilman lisämaitoa tai muita komervenkkejä selvittiin.
 
Juu isoilla saa pudota painoa 10% ilman huolia. Saattaa mennä se reilu 2vk et saavuttaa syntymäpainon :) Esikolla putos ~9% ja tällä tokalla ~11%.
 
Mullakin isoimmalla vauvalla (4.7kg) paino tippui paljon ja oli noin syntymäpainossa sit 2 viikon iässä.

Hoosianna teidän lapset on ollu tosi eri kokoisia syntyessään! Onks siihen mitään tiettyä syytä ollut vai sattuneet vaan olemaan ?
 
No tää pienin oli pieni mun verenpaineen vuoksi. Sain eilen potilaskertomuksen, jossa kerrottiin mikä istukassa oli vikana, mutta en ymmärtänyt sanaakaan. Täytyy kuukletella kunhan jaksaa.
Kahdella nuoremmalla on myöskin eri isä kuin kahdella vanhemmalla, sekin vaikuttaa. Isoin oli ainoa, joka syntyi lasketun ajan jälkeen, sillä selittyy varmaan 200-300 g.
Tai sitten syyt kokoeroihin johtuu tähtien asennosta taivaalla :)
 
Meillä oli eilen viimeinen painokontrolli ja tästä eteenpäin riittää normaali neuvolaseuranta. Se on 2 kk ikäsenä noin kolmen viikon päästä. Paino ylittänyt 3,5 kg.
On muuten ekat vaatteet, koko 44, jäänyt pieniksi. Ei oikein muusta huomaa, että pirpana on kasvanut.
 
Tänään painokontrolli neuvolassa, ikää 2,5 vk. Ilokseni voin varovaisesti ilmoittaa että meillä imetys näyttää nyt lähteneen kunnolla käyntiin. Tyttö saanut painoa lisää 140 g/4 pv, 3400 g paino nyt eli -10 g syntymäpainosta :happy: Kyllä tässä töitä tehtiinkin tämän eteen.

Ensi viikolle varattiin 1 kk neuvola. Itsenäisesti aion käydä vielä tässä välissä perjantain punnitsemassa neuvolalla ohimennessäni, ettei tarvitse miettiä jatkuuko hyvä kehitys vai ei. Mutta huh jos se tästä lähtisi sujumaan :)
 
Takaisin
Top