Kotitöiden jakautuminen

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten teillä jakautuu kotityöt ja lastenhoito. Meneekö tasan vai tekeekö toinen paljon enemmän? Onko joitain isän ja äidin hommia?

Itse taidan kyllä olla hieman jäävi vastaamaan tähän tällä hetkellä, kun mies ei sairauden takia pysty tekemään läheskään niin paljoa kuin muuten tekisi.

Silloin kun mies oli kunnossa meni kyllä omasta mielestäni suht hyvin tasan. Molemmat hoiti kotia ja lasta. Varsinaisesti ei ole "miesten" ja "naisten" töitä. Molemmat tiskaa, tekee ruokaa jne. Korkeintaan sen mukaan miten kiinnostus ja osaaminen soveltui paremmin. Mies siis hoiti tekniikkajutut ja tiskasi enemmän (inhoan tiskausta, onneksi nyt on tiskikone), kun taas minä hoidin vauva-aikana ruokinnan ja esim. leikkaan lapsen kynnet kun on näppärämmät sormet. Paljon asioita tehdään/tehtiin myös yhdessä. Vaipanvaihdossakin taisi molemmat olla mukana jos vain oli molemmat kynnelle kykenevinä. Ei sillä etteikö sitä voisi tehdä yksin, mutta on se nopeampi kahdestaan ja siinä sai samalla olla yhdessä. :)
 
Kyllä ne tällä hetkellä mulle lähinnä kuuluu kotityöt ja vauvasta huolehtiminen. Mies tekee melko pitkää päivää töissä 5-6päivää viikossa joten kun on kotona niin en halua oikeen hälle jättää kotitöitä niiksi muutamaksi hassuksi tunniksi kun on kotona..

Vauvan hoito myös kyllä täysin minun vastuulla. Iltasin toki mies jonkin verran leikkii vauvan kans mutta kylvetykset ja vaipanvaihdot on kyllä minun vastuulla noin 99% ajasta.
 
Meidän vauva on nyt 4,5kk. Ensimmäisinä kahtena kuukautena hoidimme yhdessä (70/30) vauvaa ja mies teki kaiken muun. Nykyään kotitöiden osalta jako on tasaantumassa, vauvan hoidossa miehen osuus ehkä hiukan vähentynyt (80/20). Vauvan ruokinta on kokonaan mulla, kun pumppaaminen onnistuu huonosti ja korviketta en haluaisi antaa. Meidän aikuisten ruokinnan hoitaa mies, kun on siinä haka. Hän käy siitä syystä myös kaupassa.

Mieheni on vaikea hahmottaa vauvan muuttuvia tarpeita eikä osaa reagoida niihin tarpeeksi nopeasti. Hän ei myöskään oikein kestä itkua, johon ei tunnista syytä. Näistä syistä hän tällä hetkellä hiukan arastelee vauvaa.

Meillä ruoka ja nikkarointijutut on selvästi miehen hommia ja vaatteet ja kodin järjestykset mun.
 
Meillä mä teen vähän enemmän mutta se johtuu kyllä siitä että olen hoitovapaalla. Siivoaminen hoidetaan yhdessä niin että mä pyyhin pölyt ja lattiat. Mies imuroi. Mä pesen meidän pyykit enkä anna miehen puuttua siihen. Muuten meillä olis vaaleanpunaisia valkoisia vaatteita ja kaikki olis rypyssä. Muuten kotityöt tehdään kiinnostuksen mukaan eli siinä suhteessa meillä on miesten ja naisten työt. Mies huoltaa autot ym, leikkaa nurmikon ja tekee lumityöt. Mä järjestän kämpän, hoidan kukkapenkit/kasvimaan ja teen enimmäkseen meidän ruuat. Mies osaa kyllä tehdä grilliruokia joten kesällä viikonloppusin mä en hirveesti ruokaa laita.
Tyttöä hoidetaan tasapuolisesti. Mä tietty nyt enemmän tietenkin kun olen kotona, mutta tasapuolisesti kun ollaan yhdessä koko perhe. Mä olen kyllä se joka ottaa asioista selvää mutta mies on sitä mieltä et mä kerron sille mitä on tarpeellista tietää lapsen hoidosta ja sen ei tarvi käyttää turhaan aikaa siihen. Mikä on ymmärrettävää koska käy töissä ja vapaa-aikaa on vähän. Katsotaan sitten vuoden päästä kun palaan töihin miten työnjako muuttuu.
 
Meillä minä hoidan vauvaa 99,9%,ja koska olen kotona, kotitöitä teen huomattavasti enemmän. Iltaisin minä hoidan vauvaa sekä kotia ja mies lepää tai pelaa. Yöllä minä hoidan vauvan ja mies nukkuu. Kaupassa mies käy käytännön syistä nykyään enemmän, minä ennen vauvaa hoidin kaikki asioilla käynnit. Silloin kun molemmat kävi töissä, oli ehkä vähän tasaisempi kotityötilanne. Omia töitä ei ole, molemmat osaa tehdä kaikkea. Paitsi mies puhdistaa kattilan aina ja minä pesen vessan. Mutta kyllä toinen hoitaa sen tarvittaessa. Ennen vauvaa oltiin näistä asioista ihan sovussa, nykyään riidellään päivittäin mm näistä kotityöasioista. Molempien mielestä itsellä on rankempaa ja toisen pitäisi tehdä enemmän.
 
Meillä on aika tasaista. Vauvaa hoidan minä enemmän koska olen kotona ja mies kokee ettei ymmärrä kaikkia vauvan viestejä. Kotityöt menee suht tasan. Minä pyöritän kotitöitä vauvanhoidon ohella mutta myös mies osaa pyytämättä kotona ollessaan laittaa pyykkiä koneesee ja tiskikonetta päälle. Kaupassa mies käy yleensä töistä tullessaan tai käymme koko perhe yhdessä. Ruokaakin pyritään laittamaan vuorotellen.
 
Meillä menee melkein puoliksi hommat toki harvinaisemmat jää minun niskaani kun mies ei niitä ehkä huomaakkaan. Saa nähdä miten hommat muuttuu, kun vauva syntyy.
 
Meillä oikeestaan mies pesee vaan omat pyykit, käyttää iltasin koiran ulkona ja huoltaa auton, mä hoidan lapsen ja teen kaiken muun. Toki, jos joskus pyydän jotain tekemään tai auttamaan, niin sillon tekee jotain. Töistä tullessaan mies käy usein kaupassa.
 
Meillä mies tekee kokoaikatyötä +2h/pv matkat, mä teen n.20h/vko iltaisin, ja olen päivät esikoisen kanssa kotona. Mä teen kotitöistä suurimman osan, mies tekee ne mitä multa on päivän aikana jääny tekemättä. Lisäksi hän hoitaa koirien lenkitykset, ruokinnat ja lääkitsemiset ja kaikki autoihin liittyvät hommat sekä kaikki lampunvaihdot, viemärien avaamiset ja muut "likaiset työt". Mä huolehdin ruokaostoksista ja ruuanlaitosta, pyykeistä ja yleisestä siisteydestä ja siitä että lapsella on sopivia vaatteita jne. Mies joskus imuroi tai esim laittaa pyykit kuivumaan mitkä olen päivällä pessyt ennen töihinlähtöä. Lapsi on siis kotihoidossa ja yhtenä päivänä viikossa pph:lla kun meillä menee työt päällekäin.

Meillä on jakautunut noi kotityöt siis aika tasaisesti ja sen mukaan mitä osataan.
 
Minä teen meillä käytännössä kaikki sisällä tehtävät kotityöt, miehen homma on roskien vienti, mutta ehkä puolet vien minä. Pihalla mies hoitaa puiden teon ja vuorotellen leikataan nurtsi ja tehdään lumityöt. Toivoisin miehen osallistuvan enemmän mutta koska mä olen se joka saa olla lasten kanssa kotona ja mua sotku häiritsee enemmän, niin minähän ne sitten hoidan. Mies kyllä viettää liki kaiken vapaa-aikansa lasten kanssa, niin en valita :)
 
Siivouspäivänä jaetaan puoliksi hommat. Muuten on sitten molemmilla ne omat pienet päivittäiset hommat. Toisinaan taas jotkut asiat, esim tiskien hoito/pyykit, hoitaa se kumpi kerkee tai kumpaa alkaa ekana häiritsemään. Tässä raskausaikana on kyllä ehkä painottunut enemmän isännälle kotityöt. On ottanut itse hommat itselleen, koska itse olen ollut niin väsynyt ja uupunut. Huono omatunto välillä iskenyt kun meikäläinen makaa perse homeessa sohvalla kun toinen hikoilee menemään, mutta sitten saankin noottia siitä huonosta omatunnosta kun on kuulemma ymmärrettävää tässä tilassa ja lepoa tarvitsen paljon kun on paljon tiskejä tärkeämpi työ päällänsä kun pientä sisälläni kasvattelen. :Heartred:Heartred
 
Takaisin
Top