Vauva-arki <3

Luulin ensimmäisten mahavaivojen ja huutojen yhteydessä vauvan vihaavan minua.. kun muiden sylissä rauhottui heti ja tissin nähdessään tuli vain kahta kauhempi itku.. kuulemma vain maidon haju sai oikeasti vähän sen oloisen reaktion aikaan.. nyt tuntuu että kantoliinasta suoraan vain itku kun tajuaa siihen joutuvansa.. johtuneeko siitä että itkuisena mennään sinne ja ei ehkä ihan täydellinen asento... pitää niitä tukihenkilöitä läheltä etsiä..
 
Meillä tyttö nyt reilu viisi viikkoa vanha ja pari viikkoa takaperin illat oli yhtä huutoa. Aloitti klo 22 jälkeen vähintään kolmen tunnin huudon ja joskus huusi jopa kolmeen asti eikä silloin auttanut mikään, ei kantelu eikä tuttikaan. Yhtäkkiä huuto vaan loppui ja nukahti. Huudot ovat loppuneet, olisko maitohappobakteeri auttanut vai muuten itekseen loppui, tiedä häntä. Nyt illat vaan pientä kitinää, mutta nukkumaan ei ikinä suostu ennen puoltayötä vaikka tekis mitä. Isäntä vaan lähti töihin tällä viikolla niin yöheräämiset on nyt mun hoidossa yksinään että toinen sais nukkua. Onneks meillä huolii sentään tutin ja sen kanssa melkein nukahtaakin. Illalla tankkaa tissillä reilusti ja välillä tuntuu että riittääkö maito kun kiukkua tulee. Mutta päivällä meillä on hyväntuulinen ja tyytyväinen neiti :Heartred :)
Tsemppiä ja jaksamista kaikille joilla itkua on enemmän. Ajastaan se helpottaa vaikka välillä tuntuukin lohduttomalta.
 
Meillä neiti on nyt 3 viikkoinen ja eilisilta oli tosi itkuista. Muistelen, että kaikilla kolmella edelliselläkin lapsella on osuneet itkuiset illat 3 viikon ja 2kk:n väliselle ajalle ja sit ne on vaan loppuneet. Eli ei välttis oo mitään sen kummempaa kuin vaihe vain. Tsemppiä meille kaikille! :Heartred
 
Neuvolassahan ohjeistettiin nukuttamaan vauvaa vuorotellen aina kyljellään. Mites vaunuissa kun lähdetään lenkille? Laitetaanko sinne selälleen...? Vai noudatetaanko kylki-ohjetta?
 
Vauvaa voi nukuttaa kyljellään tai selällään. :) Isompaa myös mahallaan. Suositukset tuntuvat muuttuvan ihan koko ajan, mikä on paras ja mikä nyt milloinkin aiheuttaa kätkytkuoleman.. :rolleyes:
 
Mua taas ohjeistettiin että ei missään nimessä kyljellään, ellei ole kapaloitu eli ei voi kääntyä itse mahalleen eli kätkyt.. olinkin vaihtanut vauvan asennon selälleen kun lapsen isän äiti nukutti vauvaa. Kylkiasento siis meillä välillä ollut paras etenkin mahan vaivatessa.. Ärsyttävää kun ohjeistus on kaikilla hoitoalan henkilöillä (ja muillakin neuvovilla) ihan päinvastaista! Jos oikeasti ei vielä tiedä, niin joutuu olemaan tosi varpasillaan ohjeistajien kanssa ja yrittää luottaa itseensä.. mutta mitenkäs teet, kehen luottaa kuin itseensä.. mutta ensimmäisen kanssa neuvot tervetulleita niin olepas siinä sitten :)
 
2015 ohjeistettiin, että vain selällään saa nukuttaa, muuten vauva kuolee. 80-luvulla ohjeistettiin kyljellään nukuttamaan, selällään vauva kuolee.. sen nyt ymmärtää, että vauva ei mahallaan välttämättä osaa päätään kääntää pois ja voi patjaan tukehtua.

Mutta siis maalaisjärjellä näissä kannattaa minusta mennä!
 
Meidän vauva pulauttelee niin paljon, etten uskalla selällään nukuttaa. Vauva syö paljon ja pulauttelee paljon. Vastahan oli juttua lehdessä, että nimenomaan mahallaankin pitäisi nukuttaa vastasyntyneitä jo. Tämä ei kuitenkaan ole varmaan missään virallisissa suosituksissa.
 
Joo ja jossain lähteessä oli että ehdottomasti pitäisi nukuttaa kyljellä ettei kallo painu takaraivosta... :rolleyes:
 
Meille taas sanottiin synnäriltä lähtiessä että selällään pitää nukuttaa. Valvottuna kyljellään ja mahallaan. Eli täytyyypä alkaa kyljelleen laittamaan tyttöä ettei kallo painu. Olin kyllä kuullut aiemmin tuosta, mut näköjään sitä näin ensikertalaisena luottaa kätilön neuvoihin turhankin sokeasti.
Ja siis kätilön pointti oli että voi kellahtaa kyljeltä mahalleen. Sen takia ei ilman valvontaa.
 
Mitä ihmettä mä teen kun vauvalla on kova imemisentarve? Tutti ei kelpaa. Sormiaan haroo suuhunsa ja hermostuu kun ei saa kunnon imuotetta. Imetän tosi usein ja maitoa tulee hyvin. Esikoinen on peukunsyöjä ja taitaa tästäkin tulla. Vauva nyt 2kk vanha. Illat pelkkää huutoa. Liika imetys saa vatsanväänteet aikaan. Loputon kierre!
 
Meidän vauva pulauttelee niin paljon, etten uskalla selällään nukuttaa. Vauva syö paljon ja pulauttelee paljon. Vastahan oli juttua lehdessä, että nimenomaan mahallaankin pitäisi nukuttaa vastasyntyneitä jo. Tämä ei kuitenkaan ole varmaan missään virallisissa suosituksissa.

Siis jos tarkotat sitä mahallaan olemista pariviikkoisesta alkaen kehittääkseen lapsen motoriikkaa ja estää vinokalloisuutta, siinä sanottiin, että edelleenkään ei kannata nukuttaa mahalleen. Mahallaan voi olla pienestä pitäen valvotusti ja pikkuhetkiä kerrallaan, että motoriikka kehittyy :)
 
Mitä ihmettä mä teen kun vauvalla on kova imemisentarve? Tutti ei kelpaa. Sormiaan haroo suuhunsa ja hermostuu kun ei saa kunnon imuotetta. Imetän tosi usein ja maitoa tulee hyvin. Esikoinen on peukunsyöjä ja taitaa tästäkin tulla. Vauva nyt 2kk vanha. Illat pelkkää huutoa. Liika imetys saa vatsanväänteet aikaan. Loputon kierre!

Ootko kokeillut monia eri tuttimerkkejä? Meillä sama homma et tissiä käytetään tuttina, mut sillä erotuksella et mulla ei tuu niin paljon maitoa että kovin pahoja vatsanväänteitä tulisi. Ostin 0-2kk tarkoitetun nuk tutin ja toivon että se saatais kelpaamaan. Ainakin alku parempi kuin muiden kanssa. Ei nyt montaa imua vedä, mut ei yökikään. Nyrkkiä imee mieluiten eli pelkään et peukalon imijä tulee tästäkin. Itse olen imenyt vuositolkulla peukaloa eikä ihme kyllä vaikuttanut purentaan, mut yleensä vissiin vaikuttaa. Siis jos ei sitä lopeta ajoissa. Sen takia kova yritys saada tutti kelpaamaan. Ymmärrän toki et kaikille ei vaan kelpaa.
 
Meillä on kokeiltu tosi monet eri merkit. Kaikki yökkää pois. Mun suvussa taitaa olla ihan geeneissä tää peukun imeminen. Jo viidennessä sukupolvessa mennään. Esikoinen ensi kuussa kaksi vuotta ja peukku maistuu edelleen.
 
Siis jos tarkotat sitä mahallaan olemista pariviikkoisesta alkaen kehittääkseen lapsen motoriikkaa ja estää vinokalloisuutta, siinä sanottiin, että edelleenkään ei kannata nukuttaa mahalleen. Mahallaan voi olla pienestä pitäen valvotusti ja pikkuhetkiä kerrallaan, että motoriikka kehittyy :)
En tarkoittanut vaan nimenomaan nukkumista mahallaan.
 
Tuosta selällään nukkumisestaa vielä, ohjeistus siis mulle oli että nimenomaan pää on aina kuitenkin käännettävä vaihdellen molemmille sivuille ettei pään muotoon vaikuta ja ettei tukehdu jos vaikka puklaa :) meillä kyllä menee pää melkeen itsestään sivuille
 
Miten muuten leikitte vauvan kanssa? Meillä ei vielä paljon muuta kuin vauvan ruumiinosilla (piilotellen, heilutellen ym) ja omaa naamaa piilottaen. Sitten toki äänillä. En tiedä, onko kämpän kiertely ja mielenkiintoisen asioiden tuijottelu leikkiä :D reilu kuukauden ikäinen on pienokainen
 
Väillä jutustellaan ja seurustellaan ihan ajan kanssa. Valitettavasti ei ole ihan hirveästi aikaa aina vauvalle, kun on nuo isommatkin.. :/
 
Mulla aikaa olisi, mutta vauva ei tahdo hereillä pysyä. Aamuisin ei yleensä ole tarpeeksi, kun vauva olisi virkeimmillään. Sillä vaan kyselen, kun tuntuu että vauva tarvitsee enemmän virikkeitä, mutta vain ihmisistä sitä saa.. ei kovin paljoa jaksa itsekseen olla vaikka mitä yrittäisi kehitellä :) ilmeisesti aika yleistä..
 
Meillä nukutetaan ja nukutaan selällään kyljellään ja mahallaan, samoin esikoisen kanssa. Parhaiten rauhottuu mahallaan ja kun asetetaan pää sivuttain niin siinä myös pysyy. Selällään nukkuessa pää menee aina sivulle joten ei kyllä takaraivo ainakaan painu.
Meille ei sanottu mitään ohjeita nukkumiseen kummankaan kohdalla vaan ollaan ihan kokeilemalla selvitetty mikä toimii. Samoinhan sanotaan ettei saa olla peittoja tai pinnasängyssä sitä reunapehmustetta kun saattaa tukehtua mutta meillä on ollu molemmat ja tälle uudellekkin laitetaan.
Nykyään tuntuu että mitä tahansa tekeekin niin jonkun asiantuntijan mielestä se on suunnilleen murhayritys joten ihan maalaisjärjellä mennään. Itsekkin olen kaksosveljeni ja kolmen muun veljen kanssa vielä hengissä ja terveitä vaikka meitä on nukutettu kaikissa asennoissa, peitto päällä ja tyynyn kanssa, autossa matkustettiin ihan vaan jossain kopassa koska silloin ei ollut turvakaukaloita ja meille on juotettu mehuja yms jo vauvana.
 
Takaisin
Top