Auttakaa mut eroon makean himosta!

RainbowWriter

Vasta-alkaja
Oon nyt 25. viikkoo raskaana ja laskettu aikani on 11. toukokuuta 2011. Heti kun sain tietää olevani raskaana muutin ruokatottumuksiani terveellisemmäksi ja hieman monipuolisemmaksi... mitä nyt alkuvaiheissa tuli pisteltyä poskeen jokunen pizza ja kebab. Olen tosin nyt jättänyt nekin kokonaan. Ennen raskauttani minulla ei muutenkaan ollut tapana herkutella suklaalla, karkilla ja keksillä (no... poikaystäväni ansiosta niitäkin oli taannoin vaikka millä mitalla ruokakomerossa). Jouluun asti pystyin pitämään raskauden ruokavalioni suhteellisen terveellisenä ja vähäsokerisena, mutta sitten kun jouluna oli pakko saada niitä perinteisiä herkkuja niin niitä tulikin syötyä sitten paljon... Ja nyt mulla on jäänyt sitten joulun jälkeen hirveä makeanhimo päälle! Varsinkin leivoksia ja myslipatukoita tekee mieli.

Alkuraskaudesta en harrastanut mitään liikuntaa, mutta kuten sanoin, söin silloin melko tiukalla terveellisellä otteella. Nyt sitten on asiat kääntynyt nurinpäin: Käyn tavoitteeni mukaan sopivan pitkällä kävelylenkillä kerran tai pari päivässä, mutta samanaikaisesti on myös iskenyt tämä makeanhimo. Kertoisitteko minulle hyviä vinkkejä kuinka pääsen siitä eroon? Vai luuletteko, että makeanhimo laantuu synnytyksen jälkeen? Joka tapauksessa toivoisin hyviä vinkkejä! 

Ennen raskauttani omasin luonnostaan hoikan ruumiinrakenteen ilman liikuntaharrastuksia ja silloinhan ruokavalioni olikin vielä suhteellisen kurinalainen. Nyt haluaisin päästä tästä makeanhimosta eroon niin niistä kävelylenkeistä olisi jotain hyötyäkin, että palautuisin mahdollisimman hyvin entisiin mittoihini synnytyksen jälkeen. OLen myös entinen joogaharrastaja, mutta nyt raskauden aikana olen yrittänyt löytää intoa palata entiseen harrastukseeni mammajoogan muodossa, jota jo kokeilin, mutten ole päässyt vielä oikein jyvälle... laiska aloitus. 
Olisiko teillä ehdottaa minulle myös joitain muita liikuntamuotoja kuin jooga ja kävely? Mielellään sellaisia vastaavia, jotka voisivat toimia ei-liikunnalliselle henkilölle niin kuin minä.

Kiitos jo etukäteen jos annatte minulle vinkkiä! :)      
 
Oletko miettinyt liikuntana uintia? Sitä monet suosittelevat hurjasti. =)

Kannattaa kokeilla makean himon  isketessä esimerkiksi pilkottuja omenan siivuja tai muita hedelmiä.
Jotkut myös sanovat että makean himoon löytyy esim luontaistuote kaupoista erilaisia valmisteita jotka ns.
torjuvat himoa, mutta itse en nyt niihin juurikaan usko. Itsekuria vaatii, mutta tosiaan kun et tarvitse niitä makeisia. ;)

 
Itse kamppailen myös makeanhimon kanssa, etenkin ilman päivittäistä suklaa-annosta on välillä aika haastavaa.. Olen kyllä aina tykännyt herkutella, mutta olen aiemmin pystynyt melko hyvin rajoittamaan herkuttelun viikonloppuihin.

Yritän motivoida itseni sillä, kun mietin, miten turha rasva ja sokeri vaikuttaa vauvaan ja vauvan kokoon. Jos ajattelen omaa terveyttä ja hyvinvointia, en pysty olemaan herkuttelematta, sillä ennen raskausaikaa ei herkuttelu vaikuttanut painooni ja pysyin hoikkana ilman ruokavalioon keskittymistä.

Herkkuja ei tule syötyä, jos niitä ei osta. Ja jos ostan, niin sitten vaan viikonlopuksi, kannattaa ostaa pieniä pakkauksia, ettei herkut jää notkumaan kaappiin. Pitää tietysti sallia itselleen leivos tms. jos on vaikka ystävän kanssa kahvittelemassa, ei kannata olla liian ankara, se alkaa vaan enemmän ahdistamaan. Yritän pitää makeanhimoani kurissa ostamalla naposteltaviksi erilaisia hedelmiä ja marjoja, mistä pidän. Myös tumma suklaa on sellaista, mistä toisinaan voi sallia itselleen pari palasta.

Toivottavasti tästä oli makeanhimoosi jotain apua, ainakin yksi kohtalotoveri sinulla on! :)
 
Täälä kans koko ajan jumalaton makeanhimo !  Ja ihan rupeaa ottamaan hermoon jos ei saa suklaata/karkkia. 
Viime raskaudessa mun pahe oli sipsit; mutta nyt ei voisi vähempää kiinnostaa suolainen. Vain kaikki makea käy. Joskus onnistun porkkanalla taltuttaman makeanhimon... Mutta ihan liian usein tulee ostettua sitä suklaata, yleensä joka kauppa reissu, edes se yksi pieni suklaapatukka! 
 
Mä oon kans aikamoinen sokerihiiri, kun lopetin tupakanpolton (n vuosi sitten) aloin huomaamattani korvaamaan tupakkaa herkuilla. Sitähän on jatkunut aika pitkäänkin ja olen ilmeisesti sokeririippuvainen, hermo menee jos ei saa edes kerran päivässä jotakin herkkua. Sitten luin jostain, että bataatti vie makeanhimoa. Tein kasvissosesoppaa johon laitoin bataattia, sipulia ja porkkanaa. Joko on mielikuvituksen tuotetta tai ihan totta, mutta niinä päivinä kun on ollut bataattia lautasella ei oo tehny makeaa niin kovasti ainakaan mieli. Kokeiltiin bataattia myös ensin keitettynä ja sen jälkeen pannulla paistettuna, toimii !
 
Makeanhimo on musta helpompi pitää poissa jos syö muuten riittävästi ja monipuolisesti, siis lautasmallin mukaan. Kasviksia ja hedelmiä runsaasti. Ja sekin auttaa asiassa jos makeita herkkuja ei ole koko ajan käden ulottuvilla, mutta esim hedelmiä ja marjoja olisi.
 
Huomaan että mulla makeanhimo liittyy vahvasti väsymykseen. Jos oon nukkunu liian vähän, tekee mieli herkkuja. Söin ihan liikaa karkkia edellisen raskauden jälkeen, koliikkivauva valvotti.
 
Täysin sama. Makeanhimo liittyy vahvasti unen puutteeseen, eli aina kun tekee mieli makeaa, tietää, että pitää mennä aikaisin nukkumaan ja yrittää myös nukkua lapsen kanssa päiväunet, jos elämäntilanne on siihen sopiva.

Tunnesyöjillä makeanhimo iskee aina kun mieli on maassa, ja heidän pitäisi etsiä muita keinoja mielialan hallintaan. Todella hyviä vinkkejä oman mielialan parantamiseen löytyy mm. kirjasta nimeltä Depressiokoulu, vaikkei se olekaan tehty juuri tähän tarkoitukseen.
 
Takaisin
Top