Raskausdiabetes (radi)

Näin mäkin sen ymmärsin, sekin tasaantuu ihan muutamassa päivässä yleensä. Eli kun kotiin pääsee, siellä ei enää tarvi herätellä enkä herättelisi.
 
Aa, kiitos Wadalma! Tää kaikki diabeteshomma on niin vierasta... kun on aina mättänyt mitä vaan on halunnut..
Toivotaan nyt ettei vauvalle eikä itselle tästä kehity diabetestä! Kuulin just yhden karmivan sukulaistarinan, et 2v lapselle puhkes diabetes kun äitillä radi:-/
 
Pitää mennä päivä kerrallaan :) jos on radi niin ei varmuudella sano että sairaus jää äidille pysyväksi. Kyllä ne seuraa äidin vointia siinä missä lapsenkin vointia synnytyksen jälkeen.
 
Tommosesta en oo kyl kuullukkaan että kaksvuotiaalle voisi tulla kakkostyypin diabetes äidin radin takia! :eek: Mun ymmärtääkseni homma menee siis näin: jos äidillä on radi, jota ei hoideta, vauva pääsee makrosomiseksi ja sillä voi olla esim. hengitysvaikeuksia syntymän jälkeen koska lapsiveteen on kertynyt sokeria, tai vauvan keuhkot ei oo kehittyneet muusta syystä tarpeeksi ennen syntymää. Jos lapsi syntyy makrosomisena, niin se voi altistaa kakkostyypin diabetekselle sekä sydän- ja verisuonitaudeille lapsen myöhemmässä elämässä. Tämä tarkoittaa lähinnä nuoruus/aikuisikää, ei siis vielä lapsuudessa, elleivät elintavat ole sellaiset mitkä lisäis diabeteksen riskiä (esim. paha ylipaino). Äidille sen sijaan voi kehittyä 2. tyypin diabetes jo puolen vuoden sisällä synnytyksestä, jos elämäntapoihin ei kiinnitä huomiota ja/tai on sille geneettinen taipumus. Radi siis kyllä luultavasti muuttaa sekä äidin että lapsen glukoosiaineenvaihduntaa ja vaikuttaa solujen insuliiniherkkyyteen jne. pysyvästi, mutta se, puhkeaako 2. tyypin diabetes äidille tai lapselle syntymän jälkeen, riippuu paljon niin geeneistä kuin elintavoistakin.
 
L82day tuo on varmasti sattumaa että äidillä ollut radi ja lapsi sairastunut.
Onko kyse siis ykkös vai kakkostyypin diabeteksesta?
 
Juttelin äitini kanssa tästä yösyöttelystä. Niin tultiin siihen päätökseen et sairaalassahan ne mittailee ekana/ekoina yöinä sokereita et odotetaan heidän neuvoja :) mut mielellään en alkaisi siihen kahen tunnin sääntöön ku tosiaan vauva tarttee unta kasvaakseen :confused:
 
Ei todellakaan kannata etukäteen stressata asiaa, radihan ei automaattisesti tarkoita, että vauvalla olisi mitään vikaa sokereissa tai että pitäisi kahden tunnin välein herätellä syömään.:happy: Kuulemma jos on insuliinihoitoinen radi, niin silloin on hieman todennäköisempää, että vauva joutuu hetkeksi sokeritippaan syntymän jälkeen. Mulle radihoitaja sanoi, että radivauvat on yleensä hyviä syömään koska ovat jo kohdussa tottuneet säännölliseen ruokarytmiin, jota meidän äitien ainakin pitäisi tässä raskaana ollessa noudattaa :grin Mutta vastasyntynyttä vauvaahan syötetään muutenkin muutaman tunnin välein, koska sen ruokalaukku on niiiiiin pikkuruinen, ettei sinne montaa milliä taida kerralla mahtua. Mutta kyllä se siitä kasvaa, ja syöttöjen väli pitenee. Ja radista riippumattakin voi vauva olla sellainen, että heräilee syömään kahden tunnin välein, ihan ilman herättämisiä... Mun kaverilla oli esikoinen tämmöinen, että halus syödä kahden tunnin välein, ekan puolen vuoden ajan! :nailbiting:
 
Wadalma, mie en tosiaankaan haluis stressata asiasta mut melkein joka kerta neuvolassa aletaan paasaamaan siitä yösyötöstä...:confused: niin väkisin alkaa stressaamaan. No mut nyt oon tullu siihen tulokseen et kahotaan mitä tulee :grin Ai kauhee toivottavasti ei meillä mee eka puol vuotta kahen tunnin välein syöden :eek:
Yks ongelma miulla on syömisen suhteen. Mie rakastan hedelmiä ja ne kohottaa verensokerii jos syö liikaa. Vielä on sokerit pysyny sallituissa rajoissa mut tää appelsiini kausi on vähän turhan kinkkinen ku mie saatan syödä viis appelsiinii päivässä. Joka aterialla yks. Aamulla, lounaalla, välipala, päivällisellä ja iltapalalla :hungry::oops:
 
Sun pitää koittaa varmaan sitä muuta ruokaa sitten noilla ruuilla vähentää jos haluat syödä appelsiinia yms. hedelmiä samalla. Tai koittaa puolitella hedelmiä useammalle aterialle. Itsehän en voi syödä marjoja paljoa kerralla, kun se nostaa verensokeria. Siis ilman mitään lisättyjä sokereitakin. Siihen menee hetki että löytyy itselleen sopiva ruokavalio ja kannattaa ihan testaillakin, miten mikin vaikuttaa. kohtuudella totta kai testaukset.

Itse sain luvan fiksailla lääkitystä tarpeen mukaan jos tuntuu että arvot nousee. Ja nyt ne taas nousee, joten siirryn 3een pilleriin päivässä, jos ei mene arvot kovin alas. Testailen tässä loppuviikon :)

minusta on kummallista että neuvolassa tuollaisia paasaavat nyt. Minusta ois tärkeintä keskittyä olennaiseen, nykyhetkeen. Että saat ne arvot kohdilleen, muksun kasvu pysyy kuosissaan jne.
 
Kylläpä on eri käytännöt eri paikoissa.. Täällä ei oo neuvolatäti sanonut radiin liittyen juuri mitään, ainoostaan vaan et jos jokin huolettaa, niin ota yhteyttä radihoitajaan, joka on asiantuntija. Mua ei oo mun "oma" radihoitaja pelotellu millään, ainoostaan sanonu että monesti jos on radi ni joudutaan käynnistää synnytys, mutta muuten on ollu toooosi ihana ja tsemppaava ja ei oo yhtään syyllistäny tms. :happy: Mutta kävin yhden kerran pikavisiitillä toisen radihoitaja luona, oli tosi mukava hänkin mutta maalaili enemmän uhkakuvia liittyen vauvan hengitysvaikeuksiin synnytyksen jälkeen jne jos en nyt saa ruokavaliota kuriin. Tosin myönsin, että oon nyt vetäny viimeset 3 viikkoa (ja pitempäänkin) herkkuja kaksin käsin, joten kaipasinkin vähän vakavampaa puhuttelua tällä kertaa.. :oops:

Runoilijatar,
tosi erikoista että meillä on sama lääke mutta ihan eri ohjeet. o_O En tiijä johtuuko sit siitä et meillä ois eri arvot ollut koholla tms. yksilöllisiä seikkoja. Mulla siis nostettiin toi annostus ekan kahden viikon aikana siihen 2x2 tablettiin päivässä (eli siis 2g/pvä), ja sanottiin että vasta se on se vaikuttava annos, ja että senkin vaikutus näkyis vasta parin viikon jälkeen... Ja kun olin huolissani siitä että jotkut paastoarvot oli lääkityksestä huolimatta liian korkeita (kuitenkin max 6,5), niin sanottiin että ei noilla arvoilla vielä insuliinia edes harkittais,vasta kun lähes kaikki paastoarvot olis koholla ja pidemmältä ajalta. Aterian jälkeisistä arvoista en kyl osaa mitään sanoa, kun mulla ei oo ne tosiaan koskaan olleet koholla kuin ihan muutama.

Nooruli, nostaako sulla noi aplarit siis niitä 1h arvoja vai seuraavia paastoarvoja? Sun pitää vähän kokeilla eri taktiikoita, et mikä toimii just sulle. Kokeile syödä aplari heti jonkun proteiinipitoisen aterian jälkeen, ja kato et kohoaako 1 h arvo silti liian korkeeksi. Ite oon huomannu, että suklaat ja muut "pahuudet" kantsii mätätä aterioiden yhteydessä, niin ei ainakaan seuraava paastoarvo kohoa niin paljon. Tai sitten tosiaan jakaa päivän hedelmäsaalis mahdollisimman pieniin annoksiin, ettei tuu montaa sokeripiikkiä. Tai yks taktiikka on kiskoa kaikki aplarit kerralla, jolloin tulee vaan yks korkea sokeripiikki per päivä.. :p

Huom: en tiedä kantsiiko näitä mun neuvoja oikeesti kuunnella, koska mä itse en enää suhtaudu tähän koko radijuttuun niin vakavasti kuin alussa enkä jaksa enää syyllistyä tästä. Ja oon todennu, että ilman herkkuja eläminen ei oo elämistä, joten nyt mennään vaan vahinkojen minimointi-taktiikalla :grin Jos te muut pystytte pitäytymään ruokavaliossa paremmin, niin good for you! :smug:
 
Miun tarttee ottaa vaan aamusin herättyäni paastoarvo, joka on aina sallitun rajoissa. Muuten mie otan aina 1h ruoan jälkeen sokeriarvon. :) En miekään mitenkään tarkasti oo seurannu ruokavaliooni ku oon jo ennen raskautta syöny monipuolisesti ja terveellisesti. Jos on semmonen olo et haluun minttusuklaajäätelöö niin miehän syön sen :p Ois tosiaan aika tylsä elämä jos sitä välillä ei herkuttelis. :grin
Miulla ei oo erikseen radihoitajaa vain yks sama neuvolantäti hoitaa miun asiat :confused: näyttävästi tosiaan erilaisia käytäntöjä muualla :D niin ja miun tarttee vaan joka toinen päivä mittaila sokereita. Paitsi jos ylittyy niin sillon pitää siirtyy kaheks viikkoo joka päivä mittailee :)
 
Mä oon parhaillaan sokerirasituksessa rv 37... lääkärikin ihmetteli että mitä järkeä tossa on :hilarious: join sen litkun, kyllä nyt oksettaa ja väsyttää... :depressed:
 
Ei mitään järkeä kotikissa :D
Olis nyt voinut mitata vauvan sokereita syntymän jälkeen varulta mutta tuskin nyt mitään lääkityksiä tässä vaiheessa alotetaan..
 
Oh no, mittaukset ovat menneet hyvin niin monta viikkoa mutta nyt pamahti aamupalan jälkeinen arvo liian korkealle.... Voikohan syy olla että minihiilari leipä on loppunut kaupasta, ja tuli syötyä liikaa hiilareita sisältävää leipää?

Olipa miten oli, harmittaa, mutta toisaalta on jo rv 39 alkannut. Tuskinpa annetaan enää lääkkeitä tai insuliinia vaikka toinenkin arvo olisi liian korkea mittausviikon sisällä?
 
Epäilisin, jos vain pari yksittäistä ja pysyy kuitenkin kurissa tarkkailemalla rkv paremmin.

Mä oon melkeen lopettanut koko mittaamisen. Mitä pidempi yöpaasto, sitä matalampi aamuarvo. Korkein vs ollut 7.1 pitsan ja herkkujen jälkeen:rolleyes: ja lähti laskuun pian. En koe itseäni oikeen radilaiseksi, koska koko ajan syönytkin kuten ennenkin. Ei toki tee hyvää herkutella liikaa kenelle tahansa, mutta kun ei nuo heilahtele kovin, niin en tiedä miksi vaivaisin päätä sillä diagnoosilla liikaa..
 
Jee, vauva saatiin maailmaan täysin normikokoisena, ja ilman verensokeri ongelmia! En ole vielä tarkistanut omia arvoja mutta sokerirasitus on vuoden kulutta. Onko muidenkin vauvoja pärjänneet ilman lisää maitoa/sokeritippaa?

Vaikeinta nyt on säätää ruokavalio imetykseen. Vatsa ei kiittää kun on syöty puoli vuotta paljon kuitupitosia kasveja ja vain 1800-2000 kcal/päivä ja nyt joutu välttämään kaikki mikä aiheuttaa vauvalle kaasuja ja popsia 2500 kcal/päivää! ummetus synnytyksen jäkeen ei ole mukavaa. En ole edes herkutellut kovin paljon kun makeisia ei enää tekee mieli...
 
Täälläkin vauva onneks syntyi ihan normaalipainoisena ja sokereissa ei ollut häikkää, ainoastaan yksi arvo oli alle sen kolmen. Lisämaitoa jouduttiin kuitenkin antamaan koska mun maito ei ollu viel noussut ja vauvan paino tippui liikaa. Mutta en tiedä liittyikö se mitenkään tohon radiin. Yrittivät osastolla saada mua paastoamaan 8 tunnin ajan että sais paastosokeriarvon ennen kotiutusta, mutta eihän siitä mitään tullut kun imetin 24/7 ja nälkä oli aivan armoton koko ajan, ja osastolla en saanut edes nukuttua öisin(kään). Viisi tuntia onnistuin olemaan syömättä, sitten tuli niin voimakas pahoinvointi ja heikotus että mittasin sokerit silloin ja keskeytin paaston. Nyt pitäis kotona yrittää olla 8-10 h syömättä, mutta ainakin toistaiseks on yöllä herätessä ollut ihan pakko syödä jotain. Sokerirasitukseen joudun ilmeisesti nyt tässä parin kuukauden sisällä, koska oli tablettihoitoinen radi. Kauhistuttaa kyllä todella paljon se, että pitäis olla syömättä JA juomatta se 10 h ja lisäksi imettää samalla koko yö, aikamoista kidutusta... :sour:

Ei kyllä jäänyt radi-ruokavalio päälle synnytyksen jälkeen, oon elänyt lähinnä suklaalla ja trippimehuilla viimeiset pari viikkoa.. :sorry: Nyt kun alkaa tässä pikkuhiljaa arki vauvan kanssa rullaamaan eikä oo itsellä enää niin kipeä raukkaparka-olo niin voisi ottaa itseä niskasta kiinni ja pistää ruokavalio taas vähän kuosiin. Mies palaa kohta isyyslomalta töihin ja jään päivin vauvan kaa kaksin, niin pelkään että tapan aikaa vaan herkkujen ja netflixin parissa. Onneks mennään kevättä kohti ja ulkoilukin alkaa houkuttelemaan enemmän! :woot:
 
Onko muut radilaiset jo käyny uudessa sokerirasituksessa? Meidän neuvolassa oltiin vähän kuutamolla siitä, että pitääkö mun mennä 3 kk vai vuosi synnytyksen jälkeen, koska oli tablettihoitoinen radi, ei insuliini. Ilmeisesti ohjeissa pieni aukko tän suhteen... :rolleyes: Totesivat kuitenkin että kävisin varmuuden vuoksi uudessa rasituksessa jo 3 kk sisällä synnytyksestä, mutta sain itseni raahattua sinne vasta nyt kesällä eli lähemmäs 5 kk synnytyksestä. Olin aika varma että arvot huitelis lähellä diabeteksen rajaa, mutta ainoastaan paastoarvo oli pikkasen koholla (6,2 kun normaalin raja ois 6,1 :shifty:). Kahden tunnin arvo oli itseasiassa parempi kuin vajaa vuosi ennen raskautumista mitattu arvo, eli raskausdiabetes oli jotenkin mystisesti parastanut mun sokerinsietokykyäni, tähhäh :wideyed:
 
En ole käynyt, mulla oli vain ruokavaliolla hoidettu diabetes. En ole edes mitannut kotona vielä. Alussa kun vauva oli pieni elämää oli niin epäsäännöllistä että en edes ehtinyt mitata. Nyt pitäisi laittaa ruokavalio terveemmäksi miehen loman jälkeen... imetystä huolimatta on yksi kilo hiipunut takaisin kun on syöty jätskiä ja muuta herkkuja päivittäin. Pian pitäisi varmaan mitata täällä kotona ja katsoa mikä tilanne on. Pitää varmaan muutenkin miettiä omat syömiset kun vauva nyt syö kiinteitä ja maidontarvetta pian vähenee.
 
Mun pitää käydä 6kk synnytyksen jälkeen, eli tän kuun lopussa... ruokavalio hoitoinen radi oli, mut pcos:n takia nyt eikä vasta vuoden jälkeen.
Äh, kaipa se ois nyt se aika varattava kun muistutit. :D
 
Takaisin
Top