Minkä ikäisenä toinen lapsi

Kuinka vanha esikoinen on/oli toisen syntyessä

  • Alle vuoden

    Äänet: 0 0.0%
  • 1-v.

    Äänet: 11 24.4%
  • 2-v.

    Äänet: 12 26.7%
  • 3-v.

    Äänet: 9 20.0%
  • 4-v.

    Äänet: 3 6.7%
  • 5-v tai vanhempi

    Äänet: 10 22.2%

  • Kaikki äänestäjät
    45

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Eli gallup: kuinka vanha esikoisenne oli, kun toinen lapsi syntyi?

Mikä oli tässä iässä hyvää, mikä huonoa? Kertokaahan ihan yleisesti ajatuksia siitä mikä on mielestänne hyvä/huono ikä saada toinen? Ei sillä että siihen välttämättä voisi paljoa vaikuttaa, mutta kiva pohtia tällaisia. Meilläkin olisi jo toinen, jos lapsia voisi vain tehdä silloin kun haluaa. :D

Omasta mielestäni mukavinta olisi jos esikoinen osaa jo tehdä vähän itse, mutta toisaalta ei olisi vielä hirveän paljon vanhempi kuin toinen niin lapsista on enemmän seuraa toisilleen. Sellainen 2-3 vuotta olisi varmaan ollut kiva ikäero. Vaikka toisaalta kyllä itse leikin 5-vuotta vanhemman veljeni kanssa pienenä.
 
Meillä esikoinen oli vajaa 1,5v kun pikkusisko syntyi. Rankkaahan se tietty oli, kun esikoinen tarvitsi silloin vielä niin paljon äitiä ja meidän tapauksessa kun miehen isä kuoli kun tyttö oli vasta 2kk, niin tuli ihan extra raskasta, kun kaiken muun lisäks esikoinen otti asian todella raskaasti. Eli helppoo ei ollut. Mut nyt sit kun tyttö on jo sen 1,5v kans niin nythän nuo leikkii jo yhdessä ja muutenkin on kumpikin omatoimisempia, joten arki on helpottunut kyllä.

Ite en koskaan miettinyt toisen yrittämistä siltä kantilta et mikä olis hyvä ikäero ja luulen ettei sellasta oo olemassakaan. Sitä vaan sit oppii elään uuden elämäntilanteen kanssa. Sekin pienellä ikäerolla hyvä, et se isompi ei muista niin sitä aikaa ennen pikkusisarusta, niin ei osaa kaivata sitä, niin kuin sit taas isommalla ikäerolla voi haitata kun uusi vauva tuleekin ja vie kaiken huomion. Isomassa ikäerossa varmasti olis plussaa et isosisarus vois jo vähän osallistua vauvan hoitoon ja ettei tarvis niin kaikissa asioissa apua.
 
Meillä oli esikoinen 1v8kk kun sai pikkuveljen. Hyvin meni, esikoinen oli todella rauhallinen luonteeltaan ja vaikka oli kovasti äidin tyttö niin ei ollut mustasukkainen veljelleen ollenkaan. Oli todella kiinnostunut ja huolehtivainen vauvaa kohtaan. Pikkuveli oli hiukan tempperamenttisempi kuin siskonsa ja muutama kuukausi meni totutellessa :grin Meillä oli alle 2v ikäero mielessä heti, oikeastaan alle 1,5v alunperin mutta kun esikoinen syntyi sektiolla niin päätimme odottaa lähes vuoden (11kk). Kolmas syntyi toisen ollessa 1v5kk ja samoin neljäs syntyi kun kolmas oli lähes 1v5kk. Hyvin meni :) Vauva-ajat meni suht leppoisasti, missään sumussa en ole koskaan ollut :grin Osansa varmaan sillä että meidän kaikki lapset on suht rauhallisia, toki pojat huomattavasti tempperamenttisia kuin tytöt :grin Eivätkä ole olleet mustasukkaisia. Ja aina olen yrittänyt huomioida hyvin myös muut lapset ja touhuta heidän kanssaan paljon. Nyt olisi tulossa lähes 2v (1v11kk) viidenteen ikäeroa ja jos vielä lisää lapsia tulee niin hyvä ikäero olisi 1v4kk-1v10kk. Toisaalta onhan sitä viidessäkin jo ihana pesue :)
 
Meillä on kaksosten jälkeen tulossa kolmas lapsi ja ikäeroa tulee noin 2v3kk. Eli kolme lasta vähän yli kahdessa vuodessa.. :D Keskimäärin lapsilla olisi noin 9kk ikäeroa, jos olisivat syntyneet yksi kerrallaan.

Toivon, että tuplat osaisivat jo suurimman osan tehdä itsenäisesti. Söisivät täysin itse, osaisivat suurinpiirtein pukea itse ja riisua itse. Vaipattomuus olisi iso plussa, mutta siihen tuskin päästään syksyyn mennessä.

Tytöillähän ikäeroa on vain tunti ja olematon ikäero on etenkin pikkulapsi- iän jälkeen ehdoton plussa. Toisaalta useammassa vauvassa/taaperossa on paljon käsitöitä ja päivät voivat vaatia enemmän järjestelyä. Isommatkin lapset tarvitsevat vanhempiaan, mutta kyllähän monen pienen kanssa syliä pitää eri tavalla jakaa.
 
Esikoisella ja kakkosella on ikäeroa 2 v 1 kk.. :)
Nyt olis kolmas tulossa ja kakkosen ja kolmosen väli on 2 v 6 kk :)
 
3-vuoden ikä raksuttaa lähemmäs (syyskuussa on synttärit) eikä toista voi edes yrittää. Ei kai tässä voi kuin toivoa että saataisi toinen sentään ennen nelivuotissynttäreitä. No ainakin poika on sitten isompi ja osaa tehdä enemmän itse. Ehkä vähän itsenäisempikin, kun hän on varsinainen isin- ja äidinpoika. Sinällään siis ei ehkä kovin paha asia, mutta olisin silti suonut että oltaisi toinen lapsi saatu vähän nopeammin.

Minkä ikäisenä lapsi mustistelee enemmän/vähemmän? Kokemuksia? Meidän pojalla oli ainakin vähän päälle 2-vuotiaana aika paha kausi. Uhmasi ja tuli mustasukkaiseksi kun hoitotädille tuli uusi, häntä selvästi pienempi lapsi...
 
Minulla esikoisen ja toisen väli oli 7v. Nyt toisen ja kolmannen väli tulee n. 1v. 1kk jos laskettuna aikana syntyy, nyt rv 30+3 eli siis pitkä ja lyhyt väli tulee ☺
 
Esikoinen oli 1v3kk kun toinen syntyi. Koin hyvänä ikäerona. Kun taas 2v11 kk ja 2v7kk koin liian pitkiksi ikäeroiksi. Suurimmalla osalla lapsistamme ikäeroa 1v8-9kk, 11 lasta siis :)
Itse pidän näistä pienemmistä ikäeroista!
 
1v 10kk.
Hyvää :
- esikkokin yhä vaipoissa = ei taantumamahdollisuutta :D
- esikon tavarat tallessa pikkukakkoselle = taloudellisuus
- pieni ikäero = lasten leikit osuu yksiin (voi käydä toki toisinkin :D )
- lapset "samoilla silmillä tehty"

Huonoa:
- esikko ei syö vielä itse
- esikko ei ymmärrä mikä vauva on , mustasukkaisuus (voi tulla vanhemmillekkin lapsille)
- suostuuko/osaako esikko pukea vaatteet itse tulevana talvena , jos ei ni on kaks puettavaa pihalle:nailbiting:

Vajaa kaks viikkoa vasta kahden lapsen elämää takana joten aika vähän voi kertoa , sit ku isimies palaa töihin ni voipi arki käydä raskaaksikkin, jännityksellä ja pelolla odotan!:nailbiting:
 
1v3kk ikäeroa, oli oikein hyvä!! :) kahden vaipattaminen yhtä aikaa oli tavallaan työlästä, mutta menihän se. Isoveli ei ollut koskaan mustis pikkusiskostaan. :Heartred

Toisen ja kolmannen ikäero on 2v5kk. Ei huono sekään, mutta lasten kannalta katsottuna tykkäsin pienemmästä ikäerosta enemmän. Itellehän se on voimanponnistus kun on kaksi vauvavuotta raskauksineen putkeen, mutta ei ollut ylivoimaista. ^^,
 
Ensimmäisen ja toisen ikäero 1v 7kk, toisen ja kolmannen 13 minuuttia :grin. Kolme alle kaksivuotiasta oli kaksosten synnyttyä ensimmäiset viisi kuukautta ja olihan se rankkaa, nyt jo helpottamaan päin kun kaksoset 10kk ja esikoinen 2,5v.
 
Meillä tosiaan esikoinen oli jo 9 kun kakkonen syntyi :) Kakkonen oli 1v3kk kun kolmonen syntyi, ja kolmonen oli 1v1kk kun nelonen syntyi :) Eli kolme lasta 2v4kk:ssa :D Siinä oli kyllä kädet täynnä, mutta sitä kasvaa itse lasten myötä ja kyllä nyt tuntuu kivalta kun nuo kolme leikkii keskenään, joskus jopa sopuisasti :)
 
Esikoinen täytti juuri 6-vuotta ja pikkusisarus syntyy elokuussa! Kyllä on mukava kun on jo kohta niin omatoiminen eskarilainen :)
 
Takaisin
Top