Arki vauvan kanssa

Meillä täytyisi myös saada jotenkin tuo yöunille nukahtaminen irralleen tissistä. Olen miettinyt sitäkin vaihtoehtoa, että pumppaisin maidot pulloon ja mies menisi pullon kanssa nukuttamaan. Josko rauhoittuisi nukkumaanmeno ja nukkuminen. Olen itse jo niin surkean huonossa kunnossa ja jumissa, että jotain ratkaisua täytyy saada aikaiseksi kyllä.

Jewell, minulla myös sama vika etten luota kenenkään hoitoon. No äitini hoitoon kyllä, mutta anopille en vielä ole uskaltanut. Piti toissa viikolla jättää ja mennä elokuviin, mutta se peruuntui. Täytyy kyllä heti lähiaikoina yrittää uudelleen. Tyttö on ollut nyt viikon kovin kiukkuinen. Liekö tekee hampaita ja nyt vielä nokka aivan tukossa niin ollut yöt tosi huonoja ja tytöllä ei mitenkään oikein hyvä. Äiti alkaa olla vähän poikki ja isällä hermot kireällä, kun hän on minua huomattavasti herkempi metelille ja kun tyttö tosiaan huutanut ja kiukunnut nyt paljon niin huomaa että kiristää pinnaa. Ja sitten minä vielä äksyilen siihen päälle, kun minusta miehen ärsyyntyminen on kohtuutonta - vauvahan ei muuten itseään pysty ilmaisemaan kuin äänellä - ja vauvalogiikan mukaan mitä kovempaa huutaa sitä nopeammin reagoidaan. Mies taas sanoo että hän ei hermostu tyttöön vaan siihen huutamiseen ja siihen kun ei saa selville, että mikä on vikana. Mutta minä hermostun aina miehen hermostumisesta ja sitten on sellainen kiukkukierre valmis. :sad001
Mutta tarvitsemme kyllä todella myös parisuhdeaikaa, joten alkaa tämäkin äiti olla pian valmis laittamaan tyttöä sen verran hoitoon, että saa pidettyä perheen kasassa ihan lapsen itsensäkin takia. :)
 
Jewell mä oon huomannut saman, on välillä jostain syystä vaikea jättää vauvaa miehelle edes siksi aikaa kun käyn kaupassa. Mutta he pärjäävät aina sen hetken hyvin niin oon jättänyt omasta olosta huolimatta, se tekee hyvää heidän suhteelleen. Tyttö on kyllä ihan onnessaan aina sen jälkeen kun tuun kotiin, ehkä se just tekee siitä mulle vähän hankalan asian. Mutta kyllä se on välillä itelle ihan kiva olla edes se puoli tuntia niin ettei tarvi vastata jonkun tarpeisiin, pidempää aikaa en vielä raaskisikaan olla erossa.
 
Arabia meillä nukutaan myös omassa sängyssä mutta se sinne itekseen nukahtaminen on hankalaa :sad001 Päiväunille kyllä nukahtaa itse omaan sänkyyn, joskus pienen kitinän jälkeen mutta yöunille ei o_O Et tähän mennessä kun on nukahtanut syliin/tissille niin on pitänyt hyyyvin varovasti laittaa sänkyyn ettei herää, jos havahtuu hereille niin saattaa alkaa huuto, ei tietenkään joka kerta vaikka havahtuukin hereille, joskus kitisee hetken vastalauseeks mut nukahtaa takas. Yritän nyt opettaa nukahtamaan vaikka sen tuutulaulun voimin. Pienempänä siis nukahti hyvin itsekseen mut 4kk tietämillä tapahtui jotain ja sen jälkeen on ollut tosi harvassa kerrat kun on itse nukahtanut :D
Miehestäkin vois olla apua täs nukuttamisessa jos antaisin auttaa mut jotenki hölmösti ajattelen et ite osaan paremmin, etenkin nyt viel enne ku tyttö osaa käydä taas itse nukkumaan . Miehel on kyl se vaikutus tyttöön et se rupee nauramaa ja hymyilemää ku isi yrittää nukuttaa :D

Miulle on nyt tullu myös se et jos pitäs tyttö laittaa pariks tuntii hoitoo jollekin et myös päästäs miehen kaa käymää vaik ravintolassa ni en joteki luota kaikkien hoitoo :oops: Nyt ku tyttö on alkanu vähä vierastamaa ni ei ihan kenelle tahansa kehtaakaa antaa. Mut esim miehen mummo ottais hyvin mielellään mut ku neiti alkanu painamaa sen verra ettei itsekää jaksa pitkiä aikoja sylissä pitää ni tuskin mummokaa jaksas hirveest sylitellä jos tulee sellanen tilanne.
Ehkä pitäs luottaa sit sen verra et käytäs vaik kaupassa ja kokeiltas mite hänel menee hoidossa :D

Kun olin tytön kanssa 3 viikkoa kahdestaan niin varmaan sekin vaikuttaa etten uskalla edes miehelle jättää siks aikaa et kävisin kaupoilla :oops:
Meillä isä opetti vauvan nukahtamaan sänkyyn itse. Aluksi se onnistui vain niin, että isä vei vauvan sänkyyn, mutta nyt onnistuu jo niinkin, että minä vien.
 
Saadaankohan mekään koskaan parisuhdeaikaa, kun en mäkään halua jättää tyttöä kellekkään hoitoon. :shy: Perjantaina anoppi hoiti tyttöä vartin, kun käytiin kaupassa eli jätettiin vaunuissa nukkuva tyttö hänen vahdittavakseen - tyttö oli herännyt ja siellä istui anopin sylissä, kun tultiin. Ei ollut edes itkenyt, mutta mulla itellä oli ihan hirveä olo!

Kyse oli kuitenkin VAAN vartista ja oltiin kuitenkin puolen kilsan päässä, mutta silti mua ahdisti ja hätäilin koko ajan, että mitä jos vauva itkee ja on hädissään, voidaanko mennä jo, eikö ajettais kovempaa..? Miehen ollessa tytön kanssa ei ole paniikkia, oon nyt lauantaina lähdössä illasta parin kaverin kanssa terassilla käymään ja perjantainahan käyn tekemässä ekan työvuoron eli saa tyttö ja isi kerralla vähän enempi aikaa toistensa kanssa. Vähän se työvuoro vielä ahdistaa, kun oon kuitenkin ekaa kertaa jossain vähän kauempana enkä noin vain pääsekkään kotiin, mutta ei auta - pakko on tämän mamman alettava totuttautua siihen, ettät töihin on mentävä. Ja kyllä varmasti tekisi parisuhteellekkin ihan hyvää käydä jossain kahdestaan.. :rolleyes:
 
Vaiheissa kulkee tuokin, että nukahtaako itse, ilman huutoa, jokeltelulla, tuutulaulun kera, maidon kera... Aikaa menee 0-60 min :) jossain 4 kuukauden kohdalla nukahtaminen sujui parhaiten. Nyt joinakin iltoina on saanut sen tunninkin käydä lauleskelemassa. Mistä meidän pitäis pikkuhiljaa oppia pois, jos mahdollista, on tutti nukahtamisen "ehtona". Meillä on "siirtymäobjekteiksi" soveltuvia unileluja, että niiden käyttöön pitäis sitten tyttöä kannustaa :)
 
Onko hyviä vinkkejä miten saa vauvan nukkumaan omaan sänkyyn... Mikä teillä on toiminut? Meillä poju ens vkolla 7kk ja nukkuu mun vieressä yöt. Välissä sain nukkumaan ekan pätkän pinnikseen, mutta nyt ei enää sekään onnistu. Itku/ hermostuminen tulee joko heti tai hetken siellä pyörittyä. Ei auta silittäminen, tuttiä ei osaa syödä. Tissille nukahtaa viereen. Heräilee usein yöllä. Uskon että jos saisin omaan sänkyyn nukkumaan, niin nukkuis pitempiä pätkiä... Hyviä vinkkejä siis otetaan vastaan :)

Meillä (ehkä) auttoi se, että laitoin vauvan sänkyyn vartalotyynyn (sen jonka kans itse nukuin loppuraskaus aikana) ja toiselle reunalle peiton. Pitää olla melkein ahdasta, turvallista? Vauva tykkää nyhvätä sitä tyynyä vasten. Rätti, tutti ja pupu pitää olla myös. Meillä siirrytiin yllättävän kivuttomasti omaan sänkyyn muutama viikko sitten. Ensin päiväunet ja nyt on mennyt noin 2 vko yötkin. Joskus jos meinaa kovin levotonta olla aamu viideltä, otan viereen. Saa nukkua vielä tunnin, ehkä kaksi. Pakko oli siirtää omaan kun imetys loppui. Vauva alkoi repiä hiuksia ja mun kasvoja yms korvaavaa toimintaa tissiltä. Ja hyörii ja pyörii pitkin ja poikin ni ihan turvallisuus syistäkin. Vauvan sänky on meidän sängyssä ihan kiinni,laita vähän alhaalla niin siitä voi helposti ojentaa käden vauvan pepun/selän päälle tai käsi käteen rauhoittamaan tarvittaessa.
Tämä vauva siirtyi omaan sänkyyn helposti.
Mun kaksi keskimmäistä taisteli enemmän ja taisi nukkua vieressä paljon enemmän/kauemmin. Muistaakseni. Muistan vaan miten jossain vaiheessa iltaisin yritin niitä omaan huoneeseen. Istuin oven takana ja kävin vähän väliä jommam kumman tai molempien luona. Lopulta nukuin patjalla kahden pinnasängyn välissä. Pojilla ikäeroa 1v 6 päivää. Onneks ovat jo nyt 7 ja 8v :D
Eikait siinä kun toistaa tuttuja rutiineja ja sinnikkäästi vaan sinne sänkyyn ja silittelee, rauhottelee jne. Kyllä se siitä.
Ja siis vaihtelee meillä paljon miten ja kuinka äkkiä nukahtaa sänkyynsä. iltapuuron jälkeen maitopullo sohvalla, sänkyyn. Saattaa itkeskellä ja ähertää ja vaatii vielä sänkyyn unimaitoa tilkan. Nukahtaa. Puolen tunnin kuluttua vaatii tuttia tai uuden maitotilkan. 5min - 60min voi mennä.
Mie en enää nelosen kohdalla näistä edes osaa ressata. Tai no joskus vähän ehkä :D enimmäkseen luotan siihen et kyl tää tästä.
 
Muokattu viimeksi:
Hei kertokaas mistä mie tiiän millon pitää vaihtaa seuraavaan tuttikokoon? Kun nykyset tutit on 0-6kk ja tyttö on nyt isokokonen 6kk, ei vielä hampaita. Toki yritän päästä mahollisimman nopeesti eroon tutista mut luulen että tutista vierotus menee lähelle 1v ikää.
 
No jaa'a IQ. En tiiä yhtään tota mut ei kai sitä tarvi kokoo vaihtaa jos ei oo ongelmaa syyä noita "pienemmille" tarkoitettuja. Meillä saatii yks tutti synnärillä. Ja voitteko kuvitella, muu tutti ei kelpaa! Ei siis todellakaa kelkaa ku tää yks tutti :bag: ollaan miehen kaa naurettuki et eipä naurata sitte ku tää yks tutti joskus katoo! :hilarious: vaikka ajattelin et kesällä nyt vois ujuttaa toisia tutteja siihen mukaa senki takia et syksyllä tulee öitä et neiti on mummulassa yötä. Heh, kyllähän tuolle nauraa moni tolle asialle mut minkäs teet, ei kelpuuta muita :wideyed: pesty on ahkeraa tätä yhtä :hilarious:
 
Meillä ei kelpaa mikään tutti ja on montaa erilaista.. Kyllä helpottais vähän jos kelpais mutta kun ei niin ei. Säästetäänpä sitten seuraavalle (milloin nyt tehdäänkään) ja koitetaan vaikka vähän aiemmin hälle sitte tuttia tarjota, jos kelpuuttaisi. Meilläkin pinnasängyssä vartalotyyny rajaamassa tilaa ja meillä tyttö tykkää nukkua niin, että naaman edessä on jotain lähellä. Usein kääntää pään tyynyyn päin, ei kuitenkaan kiinni ihan siihen. Meillä nyt pari yötä nukkunut ihan hyvin. Kyllä tää tästä! :)
Minä kävin aamulla jäsenkorjaajalla ja voi taivas tässä mammassa olikin korjattavaa ja oiottavaa! Nyt täytys ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa vähän huolehtimaan kehonhuollosta en halua samaa jumitusta itselleni enää aiheuttaa ja vähän epäili että jotain tulehdustakin on lihaksissa.. Noo, eiköhän tää tästä kun tyttö on siirtynyt omaan sänkyyn ja mahdun paremmin hakemaan itselleni hyvän asennon! Ja nyt jos sattuu että otan aamuyöstä viereen syömään niin ei enää nii herkköuninen ole tuo lapsi ettenkö itse voisi sitten ottaa vähän etäisyyttä ja hakea paremman asennon :)
 
Me vaihdettiin pari viikkoa sitten melkein kaikki tutit niihin +6kk. Alko ne 0-6kk näyttää niin pieniltä tytön naamaan verrattuna ja suukin meni ihan suppuun niitä syödessä. Nyt ei enää edes kelpaa ne vanhat pienet tutit :)

Niin ja tyttö on ens viikolla 7kk.
 
Kai se vaan täytyy jossai kohtaa kokeilla niitä seuraavan koon tutteja, kai niissäkin on syystä ne "ikärajat".
 
Missä vaatetuksessa teillä vaavi nukkuu? Meillä poju ei peittoa suostu pitämään vaan potkii sen aina pois. Nukkuu joko yökkärissä jossa käden- ja jalansuut auki tai sitten nyt kun oli kuumempia päiviä ja asunnossakin lämpimämpää niin nukkui shortsisussa tai t-paitahihaisessa bodyssa. Herkästi tuntuu öisin hikoavan. Unipussia kun kokeilin niin se ainakin tuntui olevan liian kuuma vaihtoehto meidän pojalle. Mun vieressä kun nukkuu niin lämpöä tulee toki siinäkin.
 
Meillä tyttö nukkuu lyhythihaisessa bodyssä. On todella kuumaverinen, potkii peiton aina pois ja silti saattaa olla aamulla hikinen/nihkeä. Kun vielä lämpenee, niin saa ruveta nukkumaan pelkässä vaipassa!
 
Meillä on aika lämmin ja poika on muutenkin aika "kuuma kalle" joten nukkuu hihattomassa bodyssa nyt. Peittona pelkkä pussilakana mutta senkin potkii pois. Monta kertaa yöllä peittelen, varmaan ihan turhaan. Viileemmällä kun asunnossakin viileämi, pitkähihainen body ja ehkä housut, melkein paremmin nukkuu vähemmällä vaatetuksella.
 
Meillä tyttö nukku just viime yön pelkällä vaipalla ja pussilakanalla. Monta kertaa kokeilin yöllä ja ei tullut kuuma eikä kylmä. Varmasti kyllä ite lämmitän tyttöä kun vierekkäin nukutaan. Toissayönä nukkui lyhythihaisella ja -lahkeisella yöpuvulla sen pussilakanan kanssa ja oli ihan hikinen. Aika herkästi kyllä varmaan laitan sen yökkärin päälle jos ilmat tästä viilenee.
 
Pelkällä vaipalla ilman peittoa - potkii itse peiton pois vaikka miten kans asettelen sitä yönaikana vaan jaloille tms. Eipä mulla itselläkään ole peitto kuin vyötäröstä alaspäin.
 
Tyttö nukkuu normaalisti pitkähihainen ja lahkeinen yökkäri päällä, lämpimillä säillä pelkkä lyhythihainen body. Ei käytä peittoa vaan pelkkä lakana päällä (tai siis yleensä potkii sen jalkopäähän).
 
Meillä tyttö nukkuu unihaalarissa ja unipussissa, pussi jalkopäästä auki. Nukutaan ikkuna auki :)
 
Pitkähihainen ja -lahkeinen yökkäri jossa sukkaosat. Ei peittoa. Joskus virkatun viltin laitan mut potkii saman tien pois. Joskus o se pjoli päästä nihkee joka on tyynyä vasten.

Kesällä ehkä vaippasilteen nukkuminen sitten lämpimällå kelillä mut niitä aika vähän näin Oulun leveyspiireillä tulee.
 
Takaisin
Top