Varhainen keskenmeno

Eilen tuli keskenmeno. Tiistaista asti tiputtelua, eilen heräsin aamuyöllä siihen että sänky veressä. Olin vielä laivalla. Jouduin hakeemaan sairaanhoitajalta vaippoja...edellisenä iltana alavatsakipuja. Nyt onneksi vuoto jo hiljentynyt, vieläkin maha kipee ja päätä särkee välillä
 
Ihan hirveätä, että niin moni joutuu käymään km läpi :sad001 Mulla meni tosiaan tällä viikolla spontaanisti kesken rv 9+4, mutta edellisenä päivänä ultrassa selvisi, että alkio oli kuollut jo rv 6+0. Osasin siis odottaa keskenmenoa. Ensi viikolla tarkistetaan kohtu. Tässä vaan mietin, että söin tuolloin alkion kuolinaikaan ab-kuurin bakteriurian takia. Lääkkeen pitäisi sopia raskaanaoleville, mutta nyt sitä kyllä miettii, olisiko se voinut tappaa alkion?
 
Kävin tänään varhaisultrassa kun viikkoja piti laskujen mukaan olla 7+5. Ultra paljasti kuitenkin elottoman sikiökaiun joka vastasi viikkoja 6+3. Oli siis reilu viikko sitten mennyt kesken. Lääkäri ei suositellut lääkkeellistä tyhjennystä vaan sanoi että luonto tyhjentää parhaiten. Jään siis odottamaan. Mutta kuinka kauan voin odottaa tekemättä mitään?? Tyhjeneekö itsekseen ihan kokonaan tai pitäiskö käydä tarkistuttamassa kun vuoto loppuu? On ihan outo ja tyhjä olo, en ole ihan tainnut vielä edes tajuta koko tilannetta
 
Sara, tuskin kovin pitkään kannattaa odotella. Spontaania tyhjenemistä ei tule kaikilla. Kysy arjen tullen neuvolasta.
 
Voimia kaikille kokemuksistaan kirjoittaneille!
Minulla alkoi keskenmeno viikko sitten rajulla vuodolla niin, että lopulta otin lapseni vaipat käyttöön, kun verta tuli niin paljon. Olin rv 11 ja aiemmin viime viikolla kävin yksityisellä ultrassa, kun oli ollut niukkaa vuotoa, ja siellä todettiin tuulimunaksi. Lääkäri oli todella nuiva eikä mistään myötätunnosta puhettakaan.

Olin sinänsä iloinen siitä, että keskenmeno käynnistyi luonnollisesti ja tavaraa on tullut sen verran paljon (järkyttäviä klönttejä), että toivon että luonto hoitaa homman kokonaan. Nyt kuluneella viikolla olen kuitenkin ollut todella voipunut ja väsynyt, niin että on ollut pakko tulla kesken päivän töistä kotiin. Välillä myös todella huono olo ja viime päivinä myös hiukan kuumetta. En ole pystynyt juuri töitä tekemään, vaikka ei mitään sairaslomaa ole kirjoitettu, kun eivät ole minua julkiselle lääkärintarkastukseen tai ultraan huolineet. Mies vielä matkoilla, niin että hoidan samalla yksin 2-vuotiasta. Vähän huolettaa tuon lievän kuumeen takia (37,3) että onko jokin tulehdus, mutta naistenklinikalla sanottiin, että voi tulla päivystykseen, jos kuumetta 38,5. Rautakuurin aloitin, koska verenvuoto oli niin voimakasta. jos se edes vähän kohentaisi oloa.

Minulla on takana yksi aiempi keskenmeno (rv 5-6) ja sen jälkeen syntynyt terve ja ihana lapsi, joka on kyllä lohduttanut tässä tilanteessa. Tuo ensimmäinen keskenmeno oli todella henkisesti rankka, vaikka vain viikko oli ehtinyt kulua raskaustestistä. Olin jotekin ehtinyt henkisesti muuttua jo sen viikon aikana ja olin täysin onneni kukkuloilla. Samana aamuna kun keskenmeno alkoi, lähdimme ystävän häihin Saksaan, siellä matkalla muilla oli iloisia vauvauutisia ja sain todella yrittää pysyä kasassa (aurinkolasit päässä) tuon viikonlopun ajan. Tämän viimeisimmän raskauden aikana olin koko ajan vähän varuillani tuon aiemman kokemuksen takia, tiesin että jotain voi tapahtua, ja siksi aluksi tuntuikin että tämä menee helpommin ohi ja olen vaan yrittänyt tsempata ja pitää päätä pystyssä. Nyt vasta viikon päästä tapahtuneesta olen antanut itseni surra kunnolla ja olenkin ollut aika romuna.

Ihmettelen tätä keskenmenon hoitoa, tai sitä, että sitä ei hoideta. Jos km käynnistyy itsestään, jätetään ihminen oman onnensa nojaan. Hoidetaan vain fyysisten oireiden perusteella ja sanotaan, että tee raskaustesti neljän viikon päästä. Yrittäjänä minulla ei olisi myöskään varaa potea kovin pitkään, joten jos tämä kuume tästä jatkuu, kaipa sitten taas lähden kaivamaan kuvetta yksityiselle. Niin saisi ainakin tietää, voiko parantumista jotenkin nopeuttaa tai onko jokin tulehdus tms.

Tänään kävi vielä niin, että Naistenklinikalta soitettiin iloisena, että terve, kutsuisimme sinut nyt ensimmäiseen ultraan (jos olisin raskaana, olisin nyt siis viikolla 12). Kysyin heiltä, että ettekö näe sähköisistä tiedoistani, että olen viikon aikana jo kolme kertaa soitellut tästä keskenmenosta teille. Jotenkin toivoisi, että tieto kulkisi edes saman sairaalan sisällä.
 
Tänään käyty Naisten poliklinikalla, sillä luonnollinen tyhjentyminen ei ole antanut mitään enteileviä merkkejä. Huomenna olisi jo kolme viikkoa siitä, kun keskeytynyt keskenmeno tapahtui. Noh, Cytotecit kourassa sieltä lähdin kotiin. Aivan ihana oli muuten henkilökunta Tyksissä :Heartred

Ajattelin ajoittaa toimenpiteen viikonlopulle kun lapset ovat poissa ja mulla mies tukena. Kunpa lääkkeet tehoaisivat, ettei tarvisi mennä kaavintaan.

Mikä sinun vointisi on nyt Kräuterblutsaft?
 
Tsemppiä tyhjennykseen Sara80.
Minulla vointi on paljon parempi, ihan normaali oikeastaan. Luulen, että rautakuuri auttoi tuomaan lisää virtaa, ja sain viikonloppuna vähän levätä, kun lapsi oli isovanhemmilla. Vuotoa on kyllä edelleen, mutta hyvin niukkaa (nyt vajaa 2 vkoa runsaamman vuodon alkamisesta). Reilun viikon päästä kai saa jo tehdä raskaustestin, niin selviää tyhjenikö kaikki...
 
Tyhjennys tehty, toivottavasti lähti kaikki? Kipuja ei ollut hirveästi, ehkä viisinkertainen määrä kuin menkat normisti, mutta isoja klönttejä tuli sekä hiukan pienempiä. Vuotoa ei kovinkaan paljon. Tänään ei ole tullut siteeseen juuri ollenkaan? Menkat mulla on aina olleet todella niukat, voikohan vaikuttaa. Missä vaiheessa muuten tuo positiivinen raskaustesti pitäisi alkaa heikentyä?
 
Tsemppiä Sara80:lle ja Kräuterblutsaftille ♡ Mulla oli keskenmenoa edeltävänä päivänä niukkaa vuotoa, ja sitten km jälkeen jäi vain pyyhittäessä paperiin tuhrua.. Menkat on mullaki niukat. Mutta sitä mietin et olisko vaikutusta myös sillä, että sikiö on kuollut niin varhain? Että "raskauskudosta" ei ole muodostunut kovin paljoa. Mulle ei muuten ohjeistettu tekemään raskaustestiä
 
Mun ensimmäinen keskenmeno taphatui vuonna 2007 ja tuolloin en edes tiennyt olevani raskaana, kunnes keskenmenon tullessa. Keskenmeno alkoi tuolloin kovalla maha kivulla ja krampeilla, jota seurasi erittäin runsas päiviä kestävä verinen vuoto. Keskenmeno oli tuolloin hyvin rankka kokemus, ja lopulta kielsin sen tapahtumisen kokonaan. Vaikka raskaus pysyi tuolloin salassa ennen keskenmenoa, niin oli sen käsitteleminen lopulta todella raskas ja useita kuukausia kestävä prosessi. Kenties suru oli myös vuosien saatossa syventynyt, sillä kykenin käsittelemään tapahtuneen vasta 9 vuotta myöhemmin (keväällä 2016). Käsittelyaikana oli todella vaikeaa nähdä lapsia, ja kaikki vain muistutti siitä miten mulla olisi voinut olla noin 9-vuotias lapsi.

Pahin kuitenkin meni suremalla ohi, ja tulin raskaaksi syksyllä 2016. Raskaaksi tuleminen oli yllätys, sillä en ollut kuvitellut, että vosin tulla raskaaksi menneen elämäni johdosta. Alussa raskaus epäilytti ja pelkäsin keskenmenoa, ja rv 10 kohdalla aloin uskomaan siihen että raskaus nyt kestää ja syntyy elävä lapsi. Ensimmäisessä neuvolassa vauvan sydänääniä ei saatu kuuluman, mutta se ei vaikuttanut siihen ettenkö olisi luullut että vauva todella saa elää. Varjelin myös raskautta, ja lopetin tavallaan elämisen sen aikana (en enään ratsastanut enkä käynyt kävelyllä jäisen tien pinnan vuoksi, ja elin mahdollisimman varovasti). Raskaus kuitenkin päättyi keskenmenoon rv 11+4 paikkeilla. Tuolloin keskenmeno alkoi rusehtavalla tiputtelulla jota kesti kolme päivää. Tämän jälkeen tuli maha kivut ja verinen vuoto. Jouduin menemään naistentautien polille, ja siellä todettiin raskauden päättyneen jo viikolle 10, vaikkakaan sikiö ei vieläkään ollut tullut ulos. Lopulta jouduin sairaalaan jossa keskenmeno hoidettiin lääkkeillä loppuun, ja lopulta lääkäri avitti vielä kohdun tyhjenemistä pinsetein :sad001. Kokemus oli kuahea, mutta tällä kertaa sain surtua tuskaani jo keskenmenon aikana.

Tapaukset herättivät toivottomuutta, ja ajatuksia siitä ettei minun ole mahdollista saada lapsia. Suurimpana lohtuna minulle kuitenkin oli näiden tapahtumien keskellä Jumala, sekä tieto siitä, että saaisin nähdä nämä lapseni kerran kun minusta aika jättää. Myös kaikkia odotuksiani (ja mieheni odotuksia) vasten, tulin edellisen keskenmenon jälkeen raskaaksi heti ensimmäisten kuukautisten jälkeen, ja tähän asti kaikki on mennyt hyvin, vaikka menneet kokemukset edelleenkin varjostavat tätä odotusaikaa.
Voimia teille kaikille :Heartred
 
Tsemppiä Sara80:lle ja Kräuterblutsaftille ♡ Mulla oli keskenmenoa edeltävänä päivänä niukkaa vuotoa, ja sitten km jälkeen jäi vain pyyhittäessä paperiin tuhrua.. Menkat on mullaki niukat. Mutta sitä mietin et olisko vaikutusta myös sillä, että sikiö on kuollut niin varhain? Että "raskauskudosta" ei ole muodostunut kovin paljoa. Mulle ei muuten ohjeistettu tekemään raskaustestiä

Kiitos :Heartred Mullakin oli melko alussa, 6+2, eli eihän sitä materiaalia kovin paljon ollut. Nyt on kulunut viikko ja kaikki vuoto loppu. Pari päivää tyhjennyksestä tuli ihan niukkaa vuotoa, pärjäsi hyvin pikkuhousunsuojalla. Sitten alkoi uudelleen alavatsakivut ja tuli hiukan runsaammin verta ja edelleen pieniä kudospaloja. Sitten taas heikkeni ja pari viimeistä päivää pientä rusehtavaa vuotoa. Nyt odotukset jo tulevassa kuukaudessa, siinä että saisin oviksen bongattua ja varmistettua tallettelut :) Yllättävän hyvin tämä kaikki lopulta hoitui.

Paljon tsemppiä teille kaikille muillekin saman kokeneille, kyllä se onni osuu vielä meidänkin kohdalle :)
 
Täällä myös surullinen nainen. Oli pakko tänne rekisteröityä, jotta pääsen purkamaan tuntemuksiani.

Yli vuoden ollaan miehen kanssa nyt yritetty (ja tätä ennen odottelin viisi vuotta, että mieheni on kanssani ns. samalla sivulla). Omaan erittäin epäsäännölliset kuukautiset ja ovulaatiota en ole koskaan onnistunut tikuttamaan, kun se on niin hakuammuntaa. Vappuna kuitenkin näytti plussaa ja hihkuimme onnesta. Tein tässä pitkin viikkoja yhteensä kahdeksan raskaustestin, kun en meinannut uskoa todeksi.

Tänään sitten kuitenkin aamulla herätessäni oli ensi pientä ruskeaa vuotoa, jota seurasi kunnon punainen vuoto menkkamaisine kipuineen. Mukana ollut nyt hyytymiä, riekaleita ja läpikuultava "pallo". Eli keskenhän tämä meni ja turha yrittää uskotella itselleen muuta. Pettymys on valtava!

Huomenna olisi ollut ensimmäinen neuvolakin, mutta siitä tulee nyt erilainen kokemus kuin odotimme. Monet itkut on tänään itketty ja itken tätä kirjoittaessanikin.

Tiedän, etten olisi voinut tehdä mitään, mutta silti mietin olisinko voinut jotenkin vaikuttaa asiaan ja koen epäonnistuneeni ihmisenä. Mieli on vielä liian maassa, että voisin ajatella tulevaisuutta. Ajatus siitä, että taas yritetään se yli vuosi ja epäonnistutaan uudestaan oli liian musertava.
 
Täällä myös surullinen nainen. Oli pakko tänne rekisteröityä, jotta pääsen purkamaan tuntemuksiani.

Yli vuoden ollaan miehen kanssa nyt yritetty (ja tätä ennen odottelin viisi vuotta, että mieheni on kanssani ns. samalla sivulla). Omaan erittäin epäsäännölliset kuukautiset ja ovulaatiota en ole koskaan onnistunut tikuttamaan, kun se on niin hakuammuntaa. Vappuna kuitenkin näytti plussaa ja hihkuimme onnesta. Tein tässä pitkin viikkoja yhteensä kahdeksan raskaustestin, kun en meinannut uskoa todeksi.

Tänään sitten kuitenkin aamulla herätessäni oli ensi pientä ruskeaa vuotoa, jota seurasi kunnon punainen vuoto menkkamaisine kipuineen. Mukana ollut nyt hyytymiä, riekaleita ja läpikuultava "pallo". Eli keskenhän tämä meni ja turha yrittää uskotella itselleen muuta. Pettymys on valtava!

Huomenna olisi ollut ensimmäinen neuvolakin, mutta siitä tulee nyt erilainen kokemus kuin odotimme. Monet itkut on tänään itketty ja itken tätä kirjoittaessanikin.

Tiedän, etten olisi voinut tehdä mitään, mutta silti mietin olisinko voinut jotenkin vaikuttaa asiaan ja koen epäonnistuneeni ihmisenä. Mieli on vielä liian maassa, että voisin ajatella tulevaisuutta. Ajatus siitä, että taas yritetään se yli vuosi ja epäonnistutaan uudestaan oli liian musertava.

Voimia sinulle :Heartred Sinä et olisi itse voinut tehdä yhtään mitään estääksesi tapahtuneen. Teit parhaasi, mutta sinusta riippumattomista syistä alkio ei ollut kehityskelpoinen. Vaikka mikään ei sinua juuri nyt pysty pahemmin lohduttamaan, niin keskenmenot on kuitenkin melko yleisiä eikä tarkoita sitä ettei uusi raskaus olisi mahdollinen. Usein uusi raskaus alkaa jo ennen ensimmäisiä kuukautisia km jälkeen.

Meilläkin oli reilu vuosi yrittämistä takana ja muutama päivä ennen ensimmäistä neuvolaa varhaisultrassa todettiin keskenmeno.

Jos haluat juttuseuraa tmv voit laittaa viestiä :Heartred
 
Valtavasti voimia vaikeisiin päiviin, Kyfi. Vaikka mitkään sanat ei nyt lohduta, yritä kuitenkin muistaa, että keskenmenot ovat todella, todella yleisiä ja todennäköisesti tällä ihmisen alulla ei olisi ollut mahdollisuuksia selviytyä "tällä puolen". Itke kun itkettää, mutta älä huku suruun, toivoa on!
 
Paljon voimia ja sympatiaa kaikille! Sara80, huomasin sun kysymyksen raskaustestistä. Minulle neuvottiin naistenklinikalla, että 3-4 viikon päästä keskenmenosta (tai tyhjennyksestä) voi tehdä raskaustestin, sitä ennen ei kannata, koska hormonitaso laskee niin hitaasti. Jos 4 viikon päästä testi näyttää positiivista, pitää mennä tsekkaamaan tilanne. Todennäköisesti silloin olisi muitakin oireita. Jos testi on negatiivinen, se kertoo että kaikki on tyhjentynyt. Itse en ole testiä vielä edes tehnyt, vajaa 4 viikkoa keskenmenosta mutta kuukautiset alkoivat jo pari päivää sitten (tai mikälie uusi vuoto)! Ja todella runsaat kuukautiset, eilen töissä tuli vaatteista läpi valkoiseen mekkoon :D. Hyvä kuitenkin, että menkat alkoivat, pääsee yrittämään uudestaan :)

Tuossa oli myös keskustelua vuodon runsaudesta/niukkuudesta. Itselläni oli useampi vuosi sitten keskenmeno vkolla 5-6, jolloin vuoto ei ollut kovin paljon runsaampaa kuin normi kuukautiset, mutta tällä kertaa (vko 11) sitä tuli kyllä niin paljon, että nukuin vaipat jalassa. Ja isoja klönttejä.
 
Takaisin
Top