Lapsilisät

Meillä lapsilisät tulee tulemaan minun tilille. Yritys, että mahdollisimman paljon menisi lapsen säästöihin, mutta tarvittaessa tullaan käyttämään niitä lapsen juokseviin kuluihin.
 
Meillä lisät tulevat miehen ja minun yhteiselle säästötilille ( kummallakin käyttöoikeus ) josta siirretään tytön tilille, jonne myös isovanhemmat ovat laittaneet lahjarahaa.
 
Meillä tulee minun tilille. Välillä raha menee ihan elämiseen, mutta mikäli lapsilla on jotain vaate- tai muita tarpeita niin lapsilisistä saa niihin laitettua.
 
Lapsilisän tarkoituksena on korvata lapsesta aiheutuvia kuluja eli tasata eroja lapsellisten ja lapsettomien välillä, ei olla mikään köyhäinapu tai tasata yleisesti tuloeroja. Sen vuoksi se maksetaan niille kenellä on lapsia.

En ymmärrä vouhkaamista siitä jos joku pystyy lapsilisän säästämään. Suurin osa ihmisistä pystyy halutessaan 100 € kuussa laittamaan säästöön - suurin osa niistäkin, joilla kaikki menee mikä tulee. Säästämisen ja tulevaan varautumisen tulisi myös olla tavoiteltavaa, eikä mikään häpeä. Onko jotenkin parempi, että sen lapsilisän käyttää lapsen vermeisiin ja omista sekä puolison rahoista sitten laittaa säästöön? Tai onko parempi, että käyttää sitten rahaa vaikka omiin harrastuksiinsa, tupakkaan, meikkeihin tms., eikä säästöön jää yhtään rahaa, kunhan se lapsilisä vaan menee lapseen? Siinä kun vaihtaisi kuntosalin lenkkeilyyn ja lopettaisi tupakoinnin niin tadaa olisi se 100 € säästössä.

Meni ohi aiheen, mutta meillä on yhteiset rahat, joten sinänsä aivan sama kumman tilille raha menisi ja aivan sama mistä rahasta ja "kenen" rahasta lapsen kuluja milloinkin maksellaan. Nyt menee yhteiselle tilille.
 
Tää on nyt jo vanha ketju, mutta kun ei uni tuu, ja lueskelen täällä juttuja, niin sattu silmään ja pakko myös kommentoida. Varmaan menee ohi aiheenkin, mutta niinhän tuo on jo mennyt.

Olemme uusioperhe. Mulla on yksi lapsi edellisestä suhteesta, miehellä kaksi, ja he asuvat meillä joka toinen viikko. Hänen lasten lapsilisä maksetaan lastensa äidille. Ei vaikuta meihin.
Lapsilisä mun tyttärestä tulee mun tilille. Mä en oikein ymmärrä sitä haloota, että just siitä lapsilisästä pitää ostaa kaikki lapselle tai ettei sitä saisi käyttää mihinkään muuhun. Meillä ei ainakaan erotella tuloja sen mukaan, mistä ne tulee. Jokaikinen euro ja sentti, joka tilille tulee, menee PERHEELLE. Mies on töissä ja minä olen töissä. Laskut maksetaan siltä tililtä, missä rahaa sattuu olemaan. Mun tililtä menee vuokra, mutta ruoka, vaatteet, reput ym. maksetaan sieltä tililtä missä sattuu olemaan rahaa, jne.

Jos meillä sattuu olemaan ns. "lapsivapaa" viikonloppu, jolloin lapset on siis äidillään tai isällään, ja meillä vielä vapaata töistä, ja se sattuu siihen viikonloppuun kun lapsilisä on maksettu, niin kyllä me mennään kahdestaan ulos syömään tai jopa juomaan, välittämättä siitä, että ne lapsilisät on siellä tilillä.

Ei, me ei juoda eikä syödä lasten rahoja, mutta meillä kaikki rahat on yhteisiä. Ei lasten tai aikuisten. Toki päätöksen mihin raha laitetaan, tekee aikuinen, ei lapsi.

Ja tuosta säästämisestä vielä. Ei siinä paljon säästetä, jos kaikki mikä tulee myös menee. Jos rahaa tulee x-määrä, ja menoja olis enemmän, niin kyllä siinä taikoja saa tehdä, jos säästämään pystyy. Been there, done that. Onneks tosin en enää joudu elämään niin.
 
Meillä on miehen kanssa yhteiset tilit ja kaikki kelan rahat menevät luonnollisesti siis sinne. Elämiseen ne käytetään, kauppaan, autoon, asumiseen.. ei sitä pysty tililtä erikseen sanomaan, mikä euro menee mihinkin laskuun. :) Itseemme laitetaan rahaa, kun on tarpeellista laittaa esim omiin vaatteisiin tai harrastuksiin. Yleensä sitä rahaa on loppukuusta eniten tilillä, joten luonnollisesti tarpeita täydennetään silloin eniten.

Kun on yhteinen talous ja yhteiset lapset ja asuntolaina, menee kaikki rahat samaan konkurssiin. Ei siinä vaiheessa enää erotella, että kenen euroja ovat, kun laskut pitää maksaa ja ruokaa on hankittava. :)
 
Meillä kyllä isä ja äiti hoitavat hankintoja tasavertaisesti. Siksi lapsilisäkin menee yhteiselle tilille, jota käytetään myös eräänlaisena säästötilinä. Hankinnat tehdään siis molempien vanhempien omasta pussista ja säästötiliin kosketaan vain isompien hankintojen (esim. polkupyörä, sänky tms.) ollessa kyseessä.
 
Äitiysloman aikana lapsilisä meni säästöön, josta voi sitten tulevia hankintoja rahoittaa (esim.sänky, kun siirrytään pinniksestä pois). Nyt kun rahaa on vähemmän, menee lapsen "arkihankintoihin": vaatteet, vaipat, pesuaineet ym. Kyllä kaikki valuuttaa menee, mikä tulee, ihan peruselämiseen. Silti aion kotona olla mahdollisimman pitkään lapseni kanssa.
Se, että näen lapseni kehityksen, sitä ei voi rahassa mitata.
Onneksi Helsingissä on paljon aktiviteetteja pienille taaperoille, jotka ei maksa mitään
 
Lapsilisät tulee minun tililleni. ja kyllä se summa varmasti lapsiin kuukaudessa uppoaakin, ja välillä enemmänkin, kun tuntuu että aina jotain vaatetta tai kenkää saa olla ostamassa kun käy pieneksi.
 
Meillä rahat tulee äidin tilille ja siirtyy sitä kautta lasten tileille, säästöön ja sijoitusrahastoon, vaikka ei ollakkaan erityisen hyvätuloisia. Koetaan vaan tärkeäksi säästää tulevaisuuteenkin. Toki on ruoka pöydässä ja kunnon vaatteet myös, eli perusasioista ei pihistellä säästöjen vuoksi.
 
Muokattu viimeksi:
Mun tilille. Itse huolehdin pääasiallisesti pojan tavarat ja vaatteet. Mies hoitaa asumisenkulut ja ruokakaupan ja minä muut autot, kalusteet, koti, koira ja poika ym:)
 
Meillä on omat tilit mutta on pari yhteistäkin mistä maksetaan asuminen ja ruokaostokset. Lapsilisät menee toiselle näistä yhteisistä tileistä ja kuluu siis suoraan elämiseen.
 
Meillä lapsilisä tulee mun tilille, koska hoidan pojan hankinnat. Niihin yleensä se käytetäänkin enkä usko, että missään vaiheessa laitetaan sitä säästöön pojan tilille.
 
Aika harvalla on se ihannetilanne, että voi laittaa joka ikisen lapsilisän lapsen tilille niin, että on sit esim. käsiraha asuntoon jo lapselle. Niin minäkin tahtoisin helpottaa lapseni tulevaisuutta, kun työnsaanti ei oo nykypäivänä itsestään selvyys entä sitten 15-20vuoden päästä?
 
Avattiin tytölle oma tili minne lapsilisät menee. Yritetään käyttää sieltä mahdollisimman vähän mutta varmasti tulee ne rahat tarpeeseen kun jään hoitovapaalle. Otetaan sit sieltä lapsen menoihin.
 
Takaisin
Top