Synnytys

Mielestäni kaikki tutustumismateriaali on nykyään nettivideoina. Monikkoperheet ry järjestää monikko-odottajille vielä käyntejä.

Mä oon menossa monikkoperhevalmennukseen Naistenklinikalle, mutta ymmärsin että tilaisuudet pidetään ihan vaan sairaalan luentosalissa eikä millekään tutustumiskierroksille pääse. Ois kiva huomata olevansa väärässä! Sairaala on tuttu mutta remontin jälkeen olisi varmasti nähtävää.
 
Tänään uutisoitiin, että Kättäri suljetaan puolen vuoden sisällä sisäilmaongelmien takia. Täälläkin oli aika monia Kättärillä synnyttäviä. Saa nähdä ehditäänkö vielä viimeisten joukossa vai mikä on tilanne elokuussa. Ja mikä kaaos muissa sairaaloissa on tämän jälkeen...

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005186301.html
 
Todella toivon, että ehditään synnyttää ennen kuin kättäri suljetaan! Me ollaan menossa Jorviin, mutta sinnehän se sulkeminen luo painetta varmasti.
 
Heinä-elokuun vaihde on Suomen vilkkainta synnytysaikaa, joten epäilen syvästi ettäkö synnytyssalit siirrettäisiin muualle ennen syys/lokakuuta. Mutta heinä/elokuussa kun synnyttää niin ei voi olla HUS alueella muutenkaan varma minne joutuu. Itse koittanut henkisesti valmistautua siihen että saattaa päätyä Jorviin tai vaikka Hyvinkäälle asti.

Ajoissa soitto synnärille kun tilanne päällä, niin ehtinee vielä perille. Minä esim. ensisijaisesti synnyttäisin kättärillä
 
Vaikka soittaisi ajoissa, niin ei kai se takaa, että sillä hetkellä olisi hiljaista ja tilaa. Ja myös, miksi menisi liian aikaisinkaan sairaalaan, vaan silloin kun aika on? Tilanne sairaalassa voi myös muuttua nopeasti. Kun me mentiin synnyttämään kolmatta marraskuun lopussa, oli Jorvissa ihan hiljaista. Pääsin ensin ammehuoneeseen ja mulle oli varattu sali. Joku kuitenkin käveli sillä välin suoraan synnyttämään, ja kaikki salit olivat yhtäkkiä täynnä. Sulku päällä. Me päästiin ammeesta sitten johonkin varahuoneeseen, jossa välineet oli vähän eri paikoissa kuin normaalisaleissa, eikä ihan kaikkea edes ollut siellä. Kaikesta huolimatta, onneksi päästiin edes sinne! :D Mutta toivotaan tosiaan, että eivät sulje ainakaan ennen elokuun loppua Kättäriä. Henkilökunnan puolesta toisaalta toivoisi muuta..
 
Mua lähinnä pelottaa tää pk-seudun liikenne. Jos sattuu sairaalat olemaan täynnä niin ei kovin viime tippaan voi lähtemistä jättää, jos joutuukin neljän ruuhkissa ajelemaan vaikka Lohjalle tai Hyvinkäälle. Meilläkin Kättärille on alle 10 min ajomatka, mutta näihin kauempana oleviin saisikin sitten ajella lähemmäs tunnin (ilman ruuhkia).

Ja vielä jännemmät paikat tulee esim. porvoolaisille, joilla saattaa matka-aika tuplaantua vielä nykyisestä.
 
Muokattu viimeksi:
Mua pelottaa lähinnä matkasynnytyksen riski, vaikka esikoisen ollessa kyseessä ei hän tuskin kovin nopeasti synny. Mulla on Tays:n reilu tunnin ajomatka ilman ruuhkaa ja jos mies sattuu olemaan kotona että pääsee kuskaamaan. Paikkakunnalla on 1 ambulanssi joka toki voi olla vapaa tai sitten elvyttämässä helteen uuvuttamaa mummua jossakin peräkylällä toisen tunnin päässä. Seuraava ambulanssiyksikkö lähtee 30 km päästä naapuripaikkakunnalta, jos on vapaa. Sitten tullaankin jo Tampereelta saakka seuraavalla ambulanssilla jolloin sairaalaan ehditään minimissään 2 h:ssa. Mies on töissä reilun tunnin ajomatkan päässä. Synnytyksen luotan sinänsä sujuvan hyvin jos vaan ehditään sairaalaan asti.
 
Bingo, eikös meitä ohjata soittamaan kun alkaa synnytyssupistukset, vaikkakin usein ohjataan odottelemaan kotona tihenevää tahtia? Ehkä eri mentaliteetti kun synnyttää neljättä kun että synnyttää ekaa, mutta minä haluan olla tilanteen tasalla siitä minne minut tullaan ohjaamaan. La 30.7 joten todellakin odotan synnytysosaston ruuhkahuippua oli Kättäri auki tai ei. Onni kuitenkin on että pks ruuhkat eivät ole kaameat tuohon vuoden aikaan.
 
Mulla oli pelkopolikäynti tiistaina, jäi edellinen synnytys kummittelemaan sen verran, että en ollut vuosiin varma uskallanko enää koskaan synnyttää.. Takana siis yksi normaali alatiesynnytys ja toinen joka päättyi kiireelliseen sektioon. Nythän se on pakko synnyttää jotain kautta, kun raskaana kerran on, joten tuli pelkopoli kyllä tarpeeseen. Siellä oli ihana kätilö, joka jaksoi vastata kaikkiin kysymyksiin ja käytiin läpi edelliset synnytykset. Vihdoin sain vastauksia mm siihen miksi epiduraali ei auttanut ja miten se edellinen synnytys nyt menikään pieleen. Nyt alan olla melko varma, etten sittenkään halua suoraan sektioon vaan yritänkin synnyttää alakautta ihan vain sen takia, että toipumisaika on nopeampi ja mulle luvattiin spinaalipuudutus jos ei epi meinaa toimia. Silti vähän jännittää, pitäisi kerrata noita hengitysjuttuja ja sitä, miten en menisi ihan hysteerikseksi supistusten aikana (varsinkin siinä loppupuolella, juuri ennen ponnistusta). Doulaan ei ole varaa, sehän olisikin paras muistuttaja miten rentoudutaan ja hengitellään.

Samalla oli muuten lääkärin aika ja arveli, että käynnistellään taas viimeistään rv 38!
 
Eloinen, eikö neuvota soittamaan, kun supistukset on jatkuneet tietyn aikaa tietyin välein? Tai jos vauva ei ole vielä kiinnittynyt, vedet menneet tai jotain muuta erikoisempaa. Onhan se tietysti eri, jos on kerran synnyttänyt ja tietää vähän, mihin tahtiin se itsellä menee. Mutta silti siinä on kyllä aina yhtä jännät paikat, kun tulee se hetki ja miettii, koska on tosi kyseessä ja oikea aika lähteä. :) Mutta vaikka soittaisi, niin sinne voi vaan kävellä ihmisiä tyyliin suoraan saliin edeltä, ei voi käännyttää toiseen sairaalaan, jos synnytys on ihan täydessä vauhdissa.
 
Juttelin neuvolassa näistä ruuhka-asioista. Ei ajoissa soittaminen tosiaan auta mitään sen suhteen mihin lopulta pääsee, tilanne voi muuttua minuuteissa ja sulku tulla päälle. Ja toisaalta toisinpäin, kun sinnittelee vielä kotona ja soittaa tunnin päästä vaikka uudelleen, voikin jo saada luvan tulla. Näin mulle sanottiin. Mä luulen, että valitsen nyt sittenkin Naistenklinikan ensisijaiseksi soittopaikaksi vaikka kättäri auki olisikin vielä kun synnytys käynnistyy.
 
Tietääkö joku, osaako ne ohjata soittamaan suoraan johonkin "tyhjempään" sairaalaan jos siellä ensisijaisessa onkin täyttä? Vai pitääkö soittaa kaikki sairaalat läpi itse? Mun suurin kauhuskenaario on, että soittelen h-hetkellä supistusten lomassa epätoivoisena sairaaloita läpi ja kaikissa on täyttä.

Toinen hirvityksen aihe on, ettei saisi perhehuonetta. Jäi ehkä pienet traumat, kun keskenmenojen yhteydessä kuuden hengen huoneessa kailotettiin lääkärin kierrolla kaikkien kuullen intiimimmätkin asiat. En halua, että mua ronkitaan niin että ei oo kun verho välissä tai en voi vapaasti kysellä esim. imetykseen liittyviä noloja kysymyksiä.
 
Mä en ainakaan halua enää näiden tietojen pohjalta kättärille synnyttään :/
Siirryn mielelläni Jorviin jossa olen jo ennestään yhden kolmesta synnyttänyt, ja ihan hyvät kokemukset sieltä.
 
ABabyn kanssa vähän samoja mietteitä. Ja onko niin jos synnytys-sairaalaan tulee sulku / on täynnä yhtäkkiä, niin voiko täynnä oleva myös tyhjentyä yhtäkkiä? Mua kans mietityttää että tietääkö esim NKL:lla muiden sairaaloiden tilannetta, jotta voivat ohjata suoraan soittamaan sinne, vai tuleeko arvuutella oikeasti viiden sairaalan välillä enten tenten mentaliteetillä... Meiltä ajaa Jorviinkin jo yli puoli tuntia, kun Kättäriin 5 min ja NKL:lle 15-60 min ruuhkasta riippuen.

Meidän perheessä taustalla syöksysynnytyksiä ihan ekasta synnytyksestä lähtien, joten pienoinen pelko että jään kotiin odottamaan liian pitkään tietämättäni.. :depressed: Tilanne on vaikea kun tottunut pitämään ohjat omissa käsissä ja yhtäkkiä onkin täysin muiden pompuoettavana :sour:

Muoks: Kirjoitus vuodelta 2006:

meni niin, että ensin soitettiin illallla n. 20 ja koko kos oli sulussa. Sitten soitettiinn 22 ja kos otti vastaan, mutta ei haikaranpesä. Sitten soitettiin 23 ja ottivat haikaranpesään. Oli yllätys kuinka nopeasti tilanne vaihtelee.

ja

Jos sulku on päällä, eivät ota sisään, jos ei aivan pää ole näkyvillä (kuvainnollisesti siis). Ainakin PK-seudulla sulusta huolimatta vain NKL:n pitää ottaa uusia sisään. Synnytin itse NKL:lla helmikuussa, ollessani salissa kätilöt kertoivat, että kaikissa pk-seudun sairaaloissa (siis NKL, KOS, Jorvi) oli samaan aikaa sulku päällä. Kauempaa tulevia ohjattiin Hyvinkäälle ja Porvooseen, mutta NKL joutui silti ottamaan porukkaa sisään. Sulun sattuessa lähettävät kaikki muut paitsi ehdottoman kiireiset kotiin, laittavat osastolle tms. Sulku harvoin kestää kauaa, esim. tuolloin vain muutaman tunnin.

ja vielä HUS:n omalta sivulta

Synnyttäjä, ota suoraan yhteyttä HUS:n puhelinkätilöön puh. 050 427 0326, 24h/vrk

Eli tuonne kun soittaa niin kai tietävät reaaliaikaiset tilanteet kaikista HUS alueen synnytys-sairaaloista
 
Muokattu viimeksi:
Nuo alle tunnin matkat synnytyssairaalaanhan on vielä aika lyhyitä synnytysmatkoja kun miettii muunkin Suomen näkökulmasta. Varmasti mietityttää, jos joutuu lähtä kauemmas ajelemaan ja pelkää syöksysynnytystä, mutta pääkaupunkiseudulla on kuitenkin lanssejakin valmiudessa ihan eritavalla kuin täällä pohjoisemmassa Suomessa :) Eli ehkä ei kannata hirveästi panikoida etukäteen mahdollista sulkua, todennäköisimmin kuitenkin ehtii sairaalaan ja vähintään ambulanssiin :)
 
Joo ei se matka sinänsä kauhistuta, mutta kun ei tosiaan ennen h-hetkeä tiedä mihin sairaalaan pääsee ja onko se matka 5 min vai 1,5h. Pohjoisempana sitä kuitenkin tietää minne sairaalaan on menossa.

Mutta ilmeisesti tarkoitus kuitenkin on, ettei helsinkiläisten tarvitse lähteä Hyvinkäälle tai Lohjalle. Ja kyllähän tuo Kättärin kohtalo ja väistösuunnitelmat on jo elokuuhun mennessä selvillä. :)
 
Mulla oli alunperin Kättäri todennäköisin ykköskohde, mutta aiemmin sisäilmaongelmille altistuneena ei kyllä paljon innosta enää ajatella, että lähtisi kärsimään synnytyksen aikana ja jälkipäivinä vielä niistäkin oireista, jos se siis sattuu olemaan vielä auki silloin elokuussa. Itäisellä Uudellamaalla kun asutaan myös Kotka on vaihtoehtona. Se on kyllä meille ainakin kauempana kuin NKL, mutta toisaalta ruuhka-aikana matka-aika Helsinkiinkin pitenee tuplasti, joten voi olla että harkitaan Kotkaakin nyt uudestaan tosissaan. Muakin eniten stressaa tuo, ettei tietäisi h-hetken tultua, mihin päätyy. Esikoisen synnytin niin, että oli vain yksi sairaala vaihtoehtona ja vaikka matkaa oli vähän silloinkin, ainakin tiesi, mihin on menossa. Jotenkin se loi turvallisuutta, kun pystyi edes sen verran suunnittelemaan asiaa.
 
Tänään juttelin neuvolassa siitä minne Vantaalaiset sijoitetaan jos KOS on kiinni, ja vastattiin joko NKL tai Jorvi. Että näin :)
 
Takaisin
Top