Kelan etuudet

Juu nyt lukee ihan kelankin sivuilla 2017 mallin äitiyspakkaus jaossa joten kaikki raha-anomukset laitettu meneen! jäi vielä vähän aikaakin. (28päivä oli mun deadline) :D
 
Ensin lykättiin hakemista, jotta saataisiin uusi pakkaus, ja nyt lopulta kuitenkin todettiin, että meidän on taloudellisesti järkevämpää ottaa avustus rahana. :rolleyes: Olen itse ostanut kirppareilta (ja jotain kaupastakin) ihan hyvän nipun vaatteita ja lisää vaatteita ja kaikenlaista muuta ollaan saatu niin paljon, että ne jutut, mitkä vielä puuttuvat eivät kovin monta kymppiä maksa. Eniten tarvetta on vaipoille, ja niitä saamme lopuilla rahoilla aika paljon enemmän kuin mitä äitiyspakkauksesta tulisi.
 
No se olis voinut olla mulla siinä ja siinä et olisin saanut vanhan pakkauksen, koska laitoin hakemuksen 14.pv. Mut aloin ihmettelemään kun ei ole vielä näkynyt. Huomasin kelan sivuilla oli ilmoitus et odottavat liitettä. Se on kyl toimitettu neuvolan mukaan jo maaliskuussa, mut nyt ei haittaa tämä viivästys ;p
 
Höh, äitiysloman pitäisi alkaa 2vkon päästä eikä päätöstä äitiyspäivärahasta ole vieläkään tehty. Maaliskuussa joskus lähetin hakemuksen. Olisi kiva saada se virallinen päätös,ennenkuin ilmoittaa työkkäriin äitiysloman alusta :confused:
 
Mulla kesti kaksi kuukautta saada se päätös. Soitin lopulta Kelaan, ja siitä meni kaksi päivää kun päätös oli tehty. Ehkä sunkin kannattaisi soittaa. Kannattaa vaan varautua jonottamaan...
 
Miulla pitäs äippäloman alkaa alle viikon päästä, eikä vieläkään virallista päätöstä asiasta ole :/
 
Varmaan olisi sullakin soiton paikka jo. Mullekin silloin pahoiteltiin et jouduin odottamaan niin kauan. Tosin parilla ekalla kerralla kun soitin niin en päässyt edes jonoon vaan automaatti sanoi suoraan, että on ruuhkaa, soita takaisin myöhemmin. Saman päivän aikana sentään pääsin jonosta läpi.
 
Mun käsittääkseni lopullista päätöstä ei tehdäkkään ennen kuin viimeinen palkkakuitti on toimitettu (ainakaan mun tapauksessa, kun tuen määrän perusteena on viimeisin 6kk eikä 2015 verotus). Tuki maksetaan kuitenki takautuvasti, ni onhan äippavapaan alusta vielä kuukausi aikaa ekaan maksuun.
 
Mä sain lopullisen päätöksen tällä viikolla vaatimattoman 2kk:n odotuksen jälkeen! Päivärahan määrä meni mulla 2015 tulojen mukaan ja on käsittääkseni lopullinen.
 
Toivottavasti ei ollut hilkulla Mistymorning! Mun vuoden 2015 tuloista melkein puolet oli verotonta apurahaa, jota kela ei katso tuloksi, joten 20% korkeampi saldo oli aika helppo saavuttaa....
 
Minulle työnantaja maksaa palkkaa ensimmäiseltä äitiyslomaviikolta. Jos oikein ymmärsin, palkanlaskija voi toimittaa tästä tiedot Kelaan vasta sen jälkeen kun palkka on maksettu, joten päivärahapäätös tulee varmaan vasta kesäkuun puolella.
 
Hei apua mitäs nyt, kelan sivuilla on tähän asti ollut että odottavat liitteitä äitiysavustukseen, laitoin sen samalla kun laitoin hakemuksen. Ne liitteet piti toimittaa tähän päivään mennessä joten kävin äsken katsomassa mikä se tila nyt on, niin koko äitiysavustus on kadonnut sieltä :nailbiting: mitäs tää nyt meinaa? Huomenna on niin kiire päivä etten tiedä ehdinkö jonotella kelaan, ja sitten pitää koko vkl odottaa... Voiko olla niin etteivät syystä tai toisesta ole noteeranneet tuota miun liitettä, ja nyt jää avustus saamatta?!
 
Sienna, tänään siellä varmaan on se päätös siitä. Jos ovat eilen sen tehneet niin hakemus katoaa sieltä ja seuraavana päivänä on näkyvissä valmis päätös :)
 
Eilen tuli 2 vk täyteen hakemuksen jättämisestä ja edelleen tilana lukee "käsiteltävänä, arvioitu käsittelyaika 2 viikkoa" tms. :| Eipä tuolla hengenhätä ole mutta minun tuuriani on just se, jos hakemukseni vaan katoaa bittiavaruuteen.
 
Takaisin
Top